Rozmluva s papežem 19. března. 327
a neučiníte-li, jakž se vám rozkáže, a od těch bludóv neodstúpíte-li, odvoláno i zka-
Zeno bude i král i královstvie; a viete,') žeť to mohu“) učiniti.
Pan Kostka“) k tomu vece: V Čechách pravie, že, majíce a držiece kompak-
táta, vždycky sú v poslušenství a v jednotě svaté cierkve,') neb co Ginie, to délají
z úmluvy,“) z pochválenie a z vóle koncilium Bazilejského.
Tehdy papež otázal se pana Kostky Zdeňka: Chceš-li ty státi pod poslu-
šenstvím a toho přijímánie nechati ?
Vece pan Kostka“): Chci zóstati, jakož mám obyčej a v čem sem zrostl.
V tom papež poslal po kardinála svatého Petra, aby s sebú přinesl kompa-
ktáta. Svému také komorníku kázal jiné") kniehy přinésti, i vzav je, vece: Tyto
kniehy dal mi Papüsek, v nichž mám kompaktáta a mnoho běhóv těch, ježto sú se
v Čechách dály. A otevřev je, rekl jest: Viz, tot“) stojí v kompaktátiech: že měli
Čechové žádati a koncilium mělo dáti; a že sú nežádali, nenie jim dáno ani dopuštěno.
Tu kardinál svatého Petra vece: [84°] Byli sú poslové čeští v Bazilii, pro-
siece za ten artikul přijímánie svátosti božie pod obojí zpósobü a za jiných sedm
artikulóv, ale koncilium jest nedopustilo jim toho.
Při tom papež několik kusóv vokázav“) a vše k tomu, že kompaktáta moci
nemají, vece: Pane Zdeňku, zóstaň a buď v tom, jako sú tvojí otcové byli.
O[d]pověděl pan Zdeněk: Však mój otec také prijímal'^) pod obojí'') zpósobi.
Tehdy papeź'*): Ale bud tak, jako tvój déd a pradéd.
Pan Zdeněk vece'*"): Zóstanu tak, jakž sem počal.
Papež: Viz, odkud jest počátek vzalo to přijímánie, že od mistra Jakńbka,'*)
mistra dětinského v grammatice, ne od někoho velikého a znamenitého aneb*‘) uče-
ného. Co jeho nésledujete? Stójte v jednotě s cierkvi svatń a budete zvelebeni,
král, královstvie i vy nad jiné lidi i královstvie. — Kardinál svatého Petra mluvil při
tom: Chci pověděti jedno. Četl sem mnoho písma od času svatého Petra až do těchto
časóv a nenalezl sem, by kdy tiem obyčejem přijímal lid obecný od kněží pod dvojí
zpósobů, jako vaši činie; ale toto sem četl, že v prvotní cierkvi svaté při velikých
hodech a [85°] svátciech biskup, z svého biskupstvie'^) svolav lid do města hlavnieho,
tu sám rozdával pod první zpósobú a potom jiný pod druhů; a pod'") tá prícinü
jesté se velicí kalichové nalézají, v nichZ biese krev bozi posvécoväna pro lidi, a ti
kalichové měli sú u sebe čiepky aneb fápky,“) po nichž krev boží do menších ka-
lichóv byvase'”) nalévána. Item, otec svatý při hodech velikonočních dává také
1) vězte 7; K a В. — ?) muozem T. K, — ?) Zdenék Z, K a B. — *) s cierkví T, K à B. —
5) a pravie, činí z úmluv 7; neb což činie, činí z úmluv K a В. — ©) Odpověděl T. K a B. — ") své T. К.
— 8) cot T, K a B. — 9) pokázal z kompaktát 7, pokázav z kompaktát K. — 1% byl B. — М!) dvojí 7, K
а В. — 12) Vece pape 7, K a B. — !*) Odpověděl 7, K. — '%) od Iacobella 7, Ka B. — 9) a K. --
16) biskupi svó osady 7'; Biskup z své osady K. — 17) Snad za pro, jak v 7, K a B. — '°) méjechu cievky
neb kanny 7'; jmějechu cievky neb fpajlky K; lévky, fepeilky B. — "%) bývá T; byla K a B.