Jednání v Římě 14.—19. března. 325
Francké') jest jeden a sto biskupóv, opatstvie mnohá') a prelátstvie veliká, a du-
chovní toho skutka králova nechtěli dopustiti, ale zpět proti tomu sú usilovali: ale“)
když jest král chtěl, pohleďte,“) ačkoli mnoho jest prelátóv a jich pomocníkóv, co
se je stalo. Tak také, by váš král chtěl, brzo by muohl uvésti, což by chtěl, a zvláště
poněvadž všickni znamenitější, múdřejší, mocnější, také doktorové a lidé velicí učení“)
sú v jednotě kostela Římského a bludóv těch nedržie v přijímání pod dvojí“) zpó-
sobů, ale z oněch, kteříž ty bludy držie v přijímání pod oboji zpdsobd, sú lehci
à nevézni a knéëzi jich neuéeni a nevézni.”) Viděli ste, jaká se je Franckému králi
sláva“) stala: i váš král bylt by zveleben, byt též chtěl učiniti a staviti ty bludy
[82°] kacieřské, a těm, kteříž sú té strany, nenakládal. Což pak dotýče se té pro-
cesí, váš král netoliko že jest podál, ale by pak bylo za dvě nebo za tři míle, mělť
by jeti, nežli za těmi bludnými choditi, jim ku pochvale a ku posilnění.
Ve čtvrtek pak ráno [18. března] páni přijedše“) ku patriarchovi, kterýž
ochotně je přijal a ctil, mezi jinü řečí pan Rabštýn'“) mluvil takto: Otče nýsvě-
tější;'') račte se přičiniti; abychom slyšenie mohli mieti etc. Item, viete, Ze v našem
království sú dvojí lidé: jedni kteříž prostě stojie v jednotě svaté cierkve,'*) a druzi
nic, a s obojí'*) strany sú velmi mocni. Máte také věděti, že náš král nýjasnější
miení a chce konečně ty k jednotě cierkve svaté přivésti; a bychť nebyl toho jist
a docela svědom, nechtěl bych před vámi toho jinak ani směl praviti.
V pátek [19. bfezna] pak, zavolav papež pana Kostky'“) samého, mluvil
k němu mnoho řečí a v tom i toto: Budete-li prositi za podobné věci, stanet se
viece, neZ'^) prositi budete; pak-li za jiné, svoláme kardinály, bratry naše, a s jich
potazem [82*] a radi, coż bude usüzeno,^) to vám bude povédieno.'’) Divím se
tomu, že tak velmi'*) stojíte o ta kompaktáta, ano již sú minula aniž mají moci;
neb v nich stojí: toliko těm, kteříž'*) obyčej měli aneb mají; a takovych jest'")
málo, a jiným nenie dáno. Item praví se v kompaktátiech: když by prosili a žádali,
má svátost dána býti; ale vaši kněží dávají dietkám, kteréž ani sebe zkusiti ani
prositi mohú; a poněvadž oni tak mnoho proti kompaktátóm prestupují, v tom*') sü
kompaktáta zrušena.““) A máš védéti, pane Kostko Zdeüku, Zef nejsá dopu&téna
jinak, jedinć pro tvrdost jich, jakoż jest Mojżiś udólal**) Zidôm na püsti, aby tiem
spiese mohl pokoj v zemi býti, a ten když by uveden byl, aby od takového přijí-
mánie přestali a sjednali se s cierkví. Také by pak které moci byla ta kompaktáta,
však jest to v naší moci zdvihnáti je pro néco lepšieho. Item pravi se v kompak-
1) у Francii T, K a B. — 2?) mnoho Z, K a B. — ?) a T, K & B. — *) hle pohledte K. — 5) а
učení K. — ©) obojí T. — 7) nevzácni T, K a B. — *) Gest 7, K a B. — 9) přijevše T. — 1% Prokop Rab-
štýn T. — "') najpoctivójsi T, K a B. -- 12) s cierkví T, K a B. — !) a oboje B. — '*) Zdeňka 7, K a B.
— 15) nežli 7. — 1°) uloZzeno K, — '7) odpovédieno 7, K a B. — 9) tolik T, K & B. — '?) ktož B. —
30) jiź jest 7, K a B. — ?') k tomu T. — ??) zrušena a nemají dále moci 7, K a B. — *%) učinil 7, Ка В.