522 B. IX. Akta weřejná i snemowni
Item, coz se jiné ziizenosti zemské dotýče, to sme wyhledali, kterak ta
zřízenost se stala za èasu slawné paměti krále Ladislawa, to aby bylo čteno přede
wšemi, a budeli co potřebi přičiniti, za to budem prositi, aby se tak stalo.
ltem, päni rytiistwo o tom mluwi a prawice, že jest podlé práwa a po-
třebnosti, aby žádný nechodil a newstupowal nahoru ke dskám mezi úředníky
zemské i také dworské, kteří nejsů úředníci k tomu přísežní, a to proto, aby se
we dskách newertowalo.
Item, úředníci u desk zemských neb dworských, kdo toho žádá, mají zpráwu
učiniti, kterak se mají jmiti při pràwich a úřadech zemských neb dworských, buďto
puohony neb přísahů, neb jiného wedeni prawa. Ale o rozsudcich, kteréz panuom
w lawicech rozsuzowati přísluší, o tom žádnému naučení nemají dáwati, ani lidi na
omylných troštech posazowati.
Item, jakož král JM' ráčil tak milostiwě učiniti a přiřéci, že ty odůmrti
staré maji minüti a zdwiżeny byti, za to JM" prosime, aby to dskami zapsáno a
znamenáno bylo.
Item, kterýby čeledín a člowěk zběhna od pána swého z služby aneb z dě-
diny, a přišel k komuž koliwěk, buď na zámek, na twrz, do měst, do městeček
a neb do wsi, aby žádný takowému neb takowym glejtu nedäwal, ani jeho w čem
zastáwal, ale bez odpornosti, čí jest ten čeledín neb člowěk, jemu jej wydal; neb
takowý glejt nemá žádnému platen býti.
Item, což se čeledi dotýče neb lidí zběhlých z dědin, kdožby koliwěk je
přechowáwal, a mocí u sebe je držel, glejtem zastiraje; Zeby mu glejt dal ten
jistý, číž jest èeledin byl, má bez omluwy wseliké jemu jej wydati, jeho nikam
newystiraje. Pakliby ho newydal, neb jej pryé wyslal, tehdy aby jej mohl pohnati
od desiti aż do dwadciti hriwen stiibra, budto z pánuow, z rytifstwa nebolito
z měšťan.
Item, co se dotýče zlodèjuow a lüpeznikuow, na silnicech a jinde, ti aby
#adného glejtu a bezpeéenstwi u knizat, pánuow, rytifstwa i měst neměli, a kdožby
jej koli glejtowal, a kräli JM* nebo poprawcuom toho kraje wydati nechtel, ten
aby sám z takowých škod, z kterýchžby ten zločinec winen byl, před králem JM"
aneb před práwem byl powinen odpowidati.
Item, ježto někteří křesťané dáwají swé peníze mezi Židy, aby jimi spolu
lichwili: kdeżby se toho kdokoli doptal, aby toho netajil, aby na krale JM' wznesl,
A těch penéz polowice aby na króle JM', a polowice na toho, kdożby se toho
uptal, přišla, a ten jistý křesťan aby kázán byl.
Item, JM“ krále také prosíme, poněwadž mince w zemi dobrá jde, aby to