w králowstwí Českém, r. 1185. 515
bude podlé duowěření spasení jeho, a mimo to w ničemž jeho neobtěžuj, jako kře-
stanu přisluši.
Item, každý z nás poddané naše bud na dědinách neb zástawách, kteréž
nyní máme a držíme neb jmiti a drżeti budeme, w pokoji při obyčeji přijímání
jich, bud pod jednü neb pod oboji spuosobü w nich duowéreni k jich spaseni jest,
zachowati mame, žádnů jich moci nenutice ani priprawujice sami skrze se neb
knéZstwo nase bez jich wuole, aby každý swého spasení hledal podlé duowěření
swého při skutku té welebné swátosti. A to má buď w městech, w městečkách
neb we wsech wšudy od nás zachowáno býti.
Item, žádných jiných kněží, než kteříž nyní jsú, a kde jak zastani jsu, jiny
obyéej majic pii podàáwáni té welebné swśtosti, na ta místa dáwati nemáme, než
ty a takowé, kteříž nyni zastáni jsü ; pakliby který umřel, na to místo buď jiný
taký dán téhož obyčeje, jakož prwní byl kněz. Také jakož před časy minulými
smlüwa se jest stala a zřízenie mezi námi obojími, a cedule jsú toho: a čemu se
jest ještě dosti nestalo, k tomu se jmiti chceme, aby se tomu dosti stalo mezi
nynějším časem a hodem sw. Wáclawa najprwéě příštího. A což se Prahy dotýče,
jakoż král pán naś milostiwy s nimi smlauwu má, a pri tom my toho necháwáme,
aby to k srownáni těmi osobami, kteréž to jednati mají, přišlo. Pakliby se to
nestalo, to sobě wymieňujem, abychom oto mluwiti a státi mohli podlé potřebnosti,
aby to k náprawě přišlo, až se nám zdáti bude, Pakliby kdo mimo srownáni toto
a zjednáni králem JM“ a námi, z nás se wytrhna, proti tomu co učinil, bud z kni-
žat, pánuow, rytiířstwa, neb měst, neb knězstwa, a naň wyznáno bylo a shledáno:
proto my wšickni podlé powinnosti záwazku tohoto našeho, ze cti a z wiry po
jednoho upominäni, hanéni a dotÿkäni bÿti nemäme, nez ten neb ti, kdo%by 10 pie-
činil neb přečinili. Nez my wsickni slibujem dolepsanym slowem a zawazkem proti
tomu, kdożby co ućinil neb učinili; napřed králi JM" pánu našemu milostiwému
nynějšímu i krále JM“ potomkuom, králom budúcím, ačby JKM“ z dopuštění božího
w tom a do toho času s swěta sšel, jehož pane bože ostriež, a kterýby král JM
neb králi po JM“ byli, i stranč druhé takého w moc k oprawě přiwesti s Jich Krá-
lowskych Milosti pomoci i strany druhé máme, aby ten to skuteén& naprawil i ka-
zàn byl, jakž králi JM" pánu nasemu milostiwému a raddč stran obojich pri JM*
zdati se za sprawedliwé bude, aby tak w moci a w té mire zase zuostalo a stálo,
jakož nahoře smluweno a srownáno jest.
Item, k tomuto zápisu my wsickni knizata, páni, rytiistwo i města, kteréž
jména napsána jsů strany naší obyčej majíce přijímati tělo a krew pána Ježíše
Krista pod jednú spuosobü, pečeti swé přiwěsiti máme; a jichžto jména nejsu
wepsána w tento zápis, ti swe priznäwaci listy položiti maji při našem zápisu straně
druhé pod obojí spuosobů tělo a krew pána Ježíše Krista piijimajici; kterýž jsme
6b *