506 D. VI. Pana Ondřeje z Dubé
nic. Neb král nemohl dáti jiného, než swć prawo; a jeho prówo jinć nenic, než
jeho nápad sprawedliwý: dědiny, a nic jiného.
77. Král sirotkóm let dáti nemóže k jich škodě.
MoZzeli král léta dáti sirotku, aby swé prodati, dáti aneb zapsati mel neb mohl?
Prawim, Ze toho ke škodě sirotčie učiniti nemóZ; a jestliZeby jeho kázaniem úřad
co zapsal ot takého sirotka, an let nemá, když k letóm příjde, nemá jeho nic
wázati, než při swóm ostati, a léta ot krále daná nemají jemu ke škodě býti. Nebo
to prawím: kterakžkoli král práwem starým jest najwyšší poručník sirotków, wšak
předčí přirození po meči a dskami zapsaní, ale aby dobře sirotkóm činili. Také
k jich škodě a k jich zlému jim král z práwa starého nic dáti nemóže, než toliko
swój napad. O tom wiece mluwiti nechci.
18. Nékaci zmatci.
Ještě jsů někací zmatci, ježto bywaji u wedeni prawa swrchupsaného, poénuc
ot pohonéw ai do othadanie. A o těch chci něco málo psáti, prwé proti komor-
niku, jenżto pohoní a póhon swédél.
19. O řádu komorničiem.
Každý komorník Pražský má mieti tento fad: kdyż pohoni, ma k dworu,
k hradu neb k sedění prijeda, ssesti s kont a brań otlożiti wetsi, a s hólki do
dwora, na twrz, neb do sedénie jiti, a lak sam, nebo s towaiisem w dalsiech kra-
jéch, pohnati a ohledati, ač. otpora jest, jestli tu žena, jehož pohoní, a pečeť úřední
mieti, aë ji chtieti bude pohnanÿ widèti neb jeho posel. A pak do prwnieho mèsta
kralowa jeti, a konselom oswedéiti, koho, ot koho a který deň pohnal. A budeli
na swědčení kterů wěcí z dřewniech se kto brániti, a on z toho newynde: wie
ürad pomstu start, ktera se ma stati. Také kdezby pohonil, a pečeti neměl, mohlby
swazan byti bez prodaje, nebby ukázati nemohl, by byl komorník.
80. O zmatciech na żalobich.
Pak na Zalobách jsü zmatci obecni, ktoż opowědného nedá, práwa neohradi,
se dskami se rozdeli, a jiní jsů zmatci obecní,
81. Wystraha na zwodu.
Na zwodu chowaj se, by jinde newzwodil, jedno tu kdeż póhon swědčí.
82. Wiystraha na panowini a othádani.
Na panowánt jinde také práwa newod, neż kdeż jest zwod. Pak othadanie
jinde nečiň, než tu, kdež jest zwod a panowánie, aby práwo ku práwu sjednal ").
1) Na tomto místě končí se půwodní text spisowatelůw. Co následuje, jsau přídawky
z pozdějších let, a wšak zdá se, že od spisowatele samého pocházející.