EN | ES |

Facsimile view

793


< Page >

Wýklad na práwo zemské české. 493

poranil ji swym pyjem w jejie kep bezpráwně, a toho dobré swědomie; neb jest pfiwolala lidi tu, kdeż se ji hanba stala. Swédéi A. B. C. oc.« A pohnany o swü wéc také swédky wede.

19. Zaloba o dédiny bez desk.

Jsůli dědiny dědické, a desk k nim nemá, tehda takto: »Jan z Luk žaluje na Petra z Brus, že se uwázal bezpráwně, i drží dědinu jeho poslůpnů w Tuiiem, dwór poplužní s twrzi, dědinů, lukami, lesy, potoky, rybníky, štěpnicemi, s se wsi zwoli, což k tomu příslušíe; k niežto dědině lepšie práwo, nežli on, po Paškowi otci swém z Trnowé někdy řečeném po nedielném, a na to swědky podobně, a prosí práwa«.

20. Žaloby o dědiny dskami.

Pakli jsů dsky, że děd neb otec küpil, a ti byli nedielni, tehda iieci: »Petr z Bluk žaluje na Jana z Konic, Ze uwázal bezpráwně, a drží jeho dědinu w Bluku, twrz, dwór poplużni oc. (tu jmenuj, jako diiewe), k nieZto dědině ma lepšie práwo, nežli on, po swóm otci po nedielném, a toho táhne na dsky zemské, a prosi práwa.« TéZ po dědu, strýci, bratru, společníku každém, kteříž jsů dskami we spolek zapsání. Též o wšecky dědiny, buďto o kobylé pole, buďto jiná kteráž koliwěk dědina otjata bez práwa.

21. Zaloba o zastawu wénmi.

»Katerina ze Mżan Zaluje na Jiru z Roztok, Ze s& uwazal bezprawné a drii dědinu jejie wénnü zástawnü w Roztokách, dwór poplužní s twrzi, oc. (tu opět jmenuj to, což jest), na némZto sto hriwen sttiebra wéna swého, jeZ ji to střícbro wěnowal muž jeji Jan z Roztok někdy řečený, když zaň wdáwána a on ji sobě Zenu pojimal. Dokládá se desk zemských, anebo desk nemá, ale na to dobré lidi.«

22. Zaloba o zástawu wénnü bez desk.

Pak po téjto nebo po prwé Zalobé, kdeZ desk nenie a swédci jdü, jich sedm byti wladyk nenájemných, čistých ot nároków a usedlých ot dědin, wětšie strana z toho kraje, kdež ty dědiny ležie, a otjinud menšie. A ti maji ot pówoda po suchých dnech we dwů neděli we dsky wlozeni byti, a na. prwé roky w prime w kaple opowédieni a postaweni, i w kaplu s ohrazeniem práwa uwedeni byti. A ttie z nich wolent ot pohnaného ku přísaze, podlé wdowy, a ona napřed, a oni po nie wżdy se zmatkem pfisahati budi na kříží. Ale o poslipenstwie jdt swedci proti swédkom wse se zmatkem; a ktož změte, ten ztratí, a druhý zíště. | Pakli oboji projdů, tehda niktež w ničemž; póhon mine, a wiec o tu wěc pohoniti ne-



Text viewManuscript line view