EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

164

předky svými, a i S. Otci (co Židé proti Kristu Abrahamem) zastí- rajfce ... Ctitelé pravdy boží jsou však povinni hájiti pravdy a svědomí svého proti nim a utíkati se ke Kristu o pomoc, jenž, když nedopustil, aby ho ukamenovali, chrániti bude také svých věrných. Potud jest původní, summovní i užitečná správa dnešního evange- lium, kteréhož světlý výklad vztahuje se na artikul: O jizlivé svádě zlobivých Židův s tichým a nevinným Pánem Kristem. Rozdílové dva. První. se ta sváda Fariseův s Pánem Kristem dála? Druhý: Co my oté svádě k svému užitku náležitě smejšleti máme? O tom pak dle oněch dvou rozdílů obšírně vykládá na str. 297—304. Na konei jest: Modlitba k říkání, neb píseň k spívání pfíhodná. Jako: ,Jestit psáno dávním rokem*, etc. :

Beránku Boží nevinný, kterýž z světa snímáš viny, Kriste, králi najmocnější ! My lid, tvá kaupě předrahá, znaje , pravého Boha, nemůžme se vydiviti,

že's ráčil v světě strpěti: nepřátelská pomlauvání, hanlivá zvošklivování

života najsvětějšího,

i pravdy učení svého . . .* atd.

(Zveršovaný obsah evangelického textu.)

Všecky písně z Postilly Zámrského vyšly o sobě v Praze r. 1607: Pisnó na evangeliaf.

Výklady Zámrského jsou velice živé a rázné. Účinnost slohu podporují mnohá krásná česká přísloví a pořekadla. (Viz Sborník hist. 1886, str. 81.) I cizí sentence snaží se Zámrský podati jazykem českým, aby byly každému čtenáři srozumitelny. Na . Jest zajisté světle pravdivé ono povědění latinské: Guo semel est imbuta recens servabit odorem testa diu. To jest: Hrnec čím za nova navfe, i z stfepin páchne ta vafe. (116). ) Libuje si, jak patrno, v rýmování; všeliká úsloví, naučení, přirovnání, atd., i ci- taty z klassických básníků podává rád v českých ver- ších rýmovaných. Na .: Ó jak mnozí čistí, krásní, mladí,

7) Citaty jsou z vydání z r. 1592.



Text viewManuscript line view