Facsimile view
354
11
uznalo jeho svědomí, nedotýkaje se při tom dogmat církevních. Ká-
zání Milíčova byla příčinou, že sepsal nábožná rozji-
mání o Písmě sv. na neděle a svátky, „Řeči nedělní
a sváteční“.
Idealem Štítného byla společná práce všech stavů, založená na
vzájemné čisté evangelické lásce, ale vroucí slova jeho k tomu smě-
fujfci přišla již pozdě. „Bylo třeba základních oprav v hlavě i v údech
společenského tělesa v Čechách, prohnilého do kořene, a neodvratnou
srážku protiv nemohla už zastaviti sebe důmyslnější nauka velikého
staročeského mravokárce a myslitele.“ (0 Štítném dle Vlčka I. 53—61.)
Smutný byl zajisté obraz křesťanského života ve
středověké Evropě koncem 13. a po celé 14. století. Pa-
pežství chtělo sebe povznésti za nejvyšší moc nejen nad církví,
ale i nad celým světem. Vnější život církevní rostl, ale vnitřní
život byl ubohý. S velikými statky, jichž církev nabyla, vzrůstal
přepych a s ním zkáza mravů. „Výkony duchovní, na př. kázání,
lpěly na allegorifch, lichotéch obecenstvu a jednot-
livým osobám, nebo na theologických disputacich,
aneb obohacovaly na úkor vnitřní stránky jen stránku
vnější, pastvu očím: duch a srdce odcházelo při tom
s prázdnem“. (Vrčex I. 67.) Bylo třeba reformy, a tato razila si
cestu do Čech z Anglie a z Francie. Rektor a professor univer-
sity pařížské, Marsiglio z Padovy (1270—1343) vybízí k následo-
vání Krista v chudobě, k povrhování světem a ke křesťansky mrav-
nému životu na základě Písma sv. Professor bohosloví na universitě
pařížské, Angličan Vilém Occam (f 1349), útočí ve svých knihách
proti svrchované moci papežské a bojuje za kněžskou chudobu. Ná-
sleduje ho Francouz Petr d’ Ailli. Vrstevnikem tohoto na vysokém
učení pařížském jest Matěj z Janova, mistr pařížské university.
„Jeho slovo, že věci lidské cení se nad božské, že však jednou tra-
dice ty a zřízení a obřady vezmou za své a zůstane jen Bůh a jeho
slovo, jako bylo za dob apoštolských, kdy Kristus byl chlebem ži-
vota, naplnilo se záhy po jeho smrti.^ (Vrékx, I. 75.)
Jubilejních spisů č. XII. 2