136
R. kárá v té věci zejména obyvatele měst: „Nu, vy
páni měšťané, tak-li ste Zivi v svém obcování, Ze vy Zádnému
křivdy neučiníte v žádné věci, Ze vy, když vám hosté pfijedau, ne-
vodřete, neoblaupite, nepřesáhnete, tak-li jest? Nu, vy kramáři,
kupci, šantročníci, řemeslníci, šenkéři, již-li vy žádného
nepresahnete?...* atd. (131). „Též vy, měšťáci, když vy co kupu-
jete neb které obchody vedete, že to vše činíte prvotně, hledíce
k tomu konci, k nebeskému království, řka: ,U, ted nakaupfm obilé
navařím piva a poslaužím tím obci, aby mohla potřeba býti, aby,
žádné zádavy nebylo!“? A tak, hle, na spravedlivosti to dávati, ne-
pfesáhnáti, ved-li?!| Ano! Ba, udrauť, přesáhnů, nedolijí, nedováží,
kdež jediné mohau, leda oni jediné měli a své lakomství nasytili...“
(1925); „...lid městský, šantročný, ješto kudyž jedně mohau
dobyti, dobudau, vylichví, vyšantročí, oklamají, sedrau, s kohož
mohau. Byť pták přiletěl, hledíť, ať by jemu péro vytrhli, — že právě
jako psi Mží nežity, tak oni lidi měrami, váhami, obchody,
trhy každého hledí požiti; pro jeden haléř selže, oklamá. A, bídný
lide, zlý, městský, by sedlákem byl zuostal nejeden a ty sedlkü jako
tvá mátě a otec, mnohem by snáze spaseni byli !“ (240%).
A všude vládne klam, šalba, podvod a leż «u všech
stavů:
„Jest-li pak milování bratrské, slibuj za to, že co sobě nechceš,
aby druhému nečinil? Ba, kdež jedně muož, jeden druhého oklamá,
přesáhne, nedolé, nedoméfí, nedovażi, kdo by to vypravil!* (118";
pod. 175%). Jest to mezi všemi stavy: „Však jest to Boží divné
dopuštění a spravedlivé, že od najvyššího stavu do najnižšího všichni
jedni druhého drau, laupí, jako lotři, lotr lotra dře. Knížata, páni,
panoše drau se vespolek, hledí jeden na druhém vydříti, vylichviti,
vyváleti, vysauditi spravedlivě i nespravedlivě, věrně i nevěrně. Mě-
šťané zase drau panoše, panoše měšťany, páni sedláky, páni služeb-
níky, služebníci pány, neslaužíce jim věrně, mohauce více nadělati,
i zahálejí. Tak lotr lotra všudy dře. Řemeslníci, hádaj, drau-li se,
kupci, přemýkači? Ano lotr lotra dře, laupí, hokyně kramářku, kra-
mářka rybářku, rybářka mlynáře, mlynář pekaře, pekař šenkýře,
šenkéř ševce — a tak všichni jedni druhé drau, laupí, neb jsau se
vsichni zlotrovali, od Jerusalema odešli, od pokoje a ldsky . .. ©
(806*-^; pod. 182»).
O drednictvu. Rokycana kárá upřílišenou snahu po povýšení
v úřednických kruzích. I varuje ty, kteří povýšení došli, slovy:
„Strachujte se, vladaři a auředníci, jenž ste povýšení došli, a jinými