EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

129

chceme-li uzdravení býti: musíme uposlechnüti a vše splniti, což nám milý Buoh přikazuje. A toť jest proti těm lidem zlým, hanebným, bludným, ješto nedrží o svátosti oleje svatého, než kunštíky a klindříky po sobě nechají (135°)... Druzí pak liknují se svá- tosti mnějíc, že spíše zemrau, ano jemu milý Buoh spíše polehčí, bude-li k jeho dobrému. (136°). -

Končíce úvahu o životě církevním v Čechách za doby Rokycanovy, v níž uvedli jsme přísné a ma mmoze spravedlvé výtky Rokycanovy tehdejšímu duchovenstvu, uznáváme slovy Tomkovými o ducho- venstvu strany pod obojí, že po jistou dobu konalo povín- nosti svého úřadu horlivěji azachovalo mravnoukázeň u větší míře než v obyčeji bylo při duchovenstvu předešlých časů; bylo tak ještě za správy Rokycanovy a Václava Korandy co administratorů. (Tomek, Děj. Prahy IX. str. 179.)

D) O stavech světských.

Rokycana podrobuje jednotlivé světské stavy ostré kritice. Jsou to zejména slavy vyšší, mezi nimiž vládne hřích a špatný příklad: U dvorův, mezi šlechtou, v kruzích vysokého úřednictva atd. rodí se prý z nádhery a přepychu mnoho zlého; jest tu mnoho znamenitých darův, hojnost jídla, pití atd., při tom však hromadí se veliké množ- ství všelikých hříchův: А, nastojte, co jest toho u dvorův, ješto těžko dobré slovo z hrdla se postojí! (329%).

R. kárá radovánky a zábavy panstva, jmenovitě kolby a tance (7% 232%); vytýká však též lidu, že se na zábavy panstva rád chodí dívat: А vy, jesto k tancuom, k kolbím běžíte se dívat! Ó bídní lidé, že dva vzteklá Němce k sobě poběhneta, neb jiné trleky, vám se dívati! (3%). Panstvo při svých zábavách podporuje rádo trubače, pištce, bubeníky a hudce, kteří toho nezasluhují. (369°, 409").

O panské pomstychtivosti: Kristovo učení jest, aby zlého za zlé nenavracoval, ale dobré za zlé. Ale mezi lidmi rytfiskymi" kdyby jeden druhému políček dal, hádaj, nastavil-li by druhého? Byla by hanba! Řekli by: ,Nevérny blézen, nesmí se pomstiti! Ba neřku o políček, ale o protivné slovo: ,Ba, hle, neodepfel jemu! U, jakys babinec a pravý Zenkyl, na sobé jezditi!' Tak máš, že za hanbu mají. Ba ještě, díš-li co, aby strpěl pro Buoh, ano prý: Tu, tu, strpím!? On mi křivdu učinil! Abych jemu toho tak nechal? Ne- muož to byti!*...* (136°).

O pýše panské na hradech: ... A pak na těch hradích, tut pak konce není pajše, a kdo jest jim pravdu mluvó? .. .* (100%.



Text viewManuscript line view