EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

94

cího! (56°). ,Ah, bfdnf lidé, bléznivi, nic nerozuméjfce a vždy klindříky, otázky činí jakés bláznivé ! (414°). I varuje tedy R, lid slovy: Pro milého Boha, nechte těch všetečností, nesahajte tu, kde nemâte sahati, vSakt jest víra naše křesťanská nad veškerý rozum lidský! (57%). Radímť vám takovým, nechte toho, cožť vám není potřebné k spasení, aniž se ptajte po tom! Neb mnohokrát ti, jesto chtf mnoho védéti, mnoho hávati, potom rádi v lecjakés bludy upadají. (1674).

Lid neprospívaje v dobrém, nemůže býti účasten milosti Boží: Tento lid, ješto nedbá v dobrém prospivati, znamení tu jest, že tu milosti Boží není. (41°). Tento lid, ješto se zase v hříchy navracuje, ješto zpovídavše se jich, oplakavše je, slíbivše nehřešiti, atoho kusa neplní, jisté znamení, že v nich milosti Boží není. (168%), Není snahy po dosažení milosti Boží; této lze dosáhnouti bohabojným životem, ale ne, jak mnohým se zdá, že snad nabudau kumštíky, žerty vedauc, veselu býti, jísti, spáti dobře, vše, jakoby kuol nepohořal. (444). [R. zmiňuje se takéotitulu Boží milosti slovy: Pomniž to, Ze nejedni nazývají se jmény krásnými, ono Jan Boží milosti biskup Pražský, ono císař, král, kníže, vše Boží milosti. A když pak bude den saudný, že se Buoh ke mnohým nepřizná, byť by to bylo z jeho líbezné vůle, jestli že si se kudy v to vetřel a neb všel jinudy, než vedlé vuole Boží libezné. (3742).]

Lid nevzbuzuje a nemá ří božských cností: ... v lidech jest véra mrtvá, láska falešná a ošemetná, a naděje bez użitka. A protož těch ctností lidé nevedau v pravdě, ale ve lži. Neb po hříchu tak sau již lidé zkaženi a poškvrnčni, že mnohé věci, které sau pravé, ty mají za klam a nebo za lež, a mnohé lži vedau a neb mají za pravdu. (210b).

Lid není prý účasten milosti Ducha svatého: Milí, když vy toho nemáte (t.j. Ducha sv.), velmi-li po tom taużite, velmi-li se vo to staráte, velmi-li sobě o to stesknete, mnedle, abyšte toho mohli nabýti? Nic kusa. Leda bylo když on odtlamá ty páteře, což jemu uložil kněz na zpovědi, jižťí jest všeho dosti, veď, a mni, že velmi dobře stoji. (195%). ,Byvd-li to kdy do nás, že počneme i do nás uložíme dobře živi býti, a vždy zase v hříchy pa- dáme? Strach, že Ducha svatého nemáme a nic sobě o to nepo- styskäme. (206°),

O úctě k Matce Boší. R. rozeznává dvojí druh lidí, ježto těžkým hříchem hřeší anectí Panny Marie: Jedni, ješto tu čest na ni zkládají, kteráž sluší na



Text viewManuscript line view