EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

83

by se ze hříchů kál a lítost svou by osvědčoval zejména po- káním a postem. Pozorujme tedy, co soudí R. o pokání a o postě.

Lid nerozpomíná se na své hříchy a nekaje se znich: Běda mně, nebožtíkovi, nic toho tento lid nedbá! (t. j. ne- rozpomíná se na své hříchy); právě a jako by kuol nepohořal (183*); ... ne rádi pláčete aniž dbáte plakati na své hříchy, neb toho za hřích nemáte. (284*). Právě jako onen, ješto jej na šibenici odsaudí, anit jej trkolí, anť zkamení, rovně že zaplakati nemuož, než hledí sem itam. Tak právé bojím se o muohych, Ze sau jiZ ku peklu odsauzeni a zkamenélí, Ze nemobau zaplakati na své na tézké hríchy. AZ právé když smrt přijde, hledajž, an hledí, hledí okolo na přátely, na děti, ano pozdé, ano se s ním dábli trkolí do horaucfho pekla!* (350^ 351^).

O vánocích a o velikonocích lidé činí sice pokání, ale to vse jest vêtsim dilom jen na oko; na oko ,se posmauïf, a hned zase tytéž hříchy páchaj( (309*; pod. 422b); jmenovitě se jeví takové domnělé pokání o veliký pátek, kdy chodí mnozí bosi, po- šmauří se, poslintají, uslintají, popláčí, zpláčí, posmrkají, pomláští, pokníří se (140", 166%, 185b 186°, 380b), ale to vše jen na oko, ,jakoby se káli*. (380*). Na ukázku stůjž aspoň tento doklad: A tento lid jediné teď u veliký pátek se pošmauří, ba i po- pláéft, posmrkají, pomláští, poslintají, a to nedlauho. Jednoť bude v pon- dělí po velice noci, nuž zase v též obyčeje se dadí jako prvé. (185^ 1806*.)

K pokání lid vymýšlí sobě všelijaké modlitby, na něž spoléhá, a mní, že tím již všecko odbyto, ale aby lidé uhodili na pravé pokání, řídko. (326*).

R. myslí, že lid prohlédne a bude se káti, bude Boha potřebovati, ale pak bude snad pozdě: Jako onen bohatec tepruv prohlédl, aZ byl v mukách, tak tento lid právě , , spí, vesel, jakoby kuol nepohořal, než bolest na hrdlo naskočí, tož tepruv se chce káti. A daj Buoh, aby pozdě nebylo! (3643).

R.vybízí tudíž horlivě k pokání, pro které prýnení třeba jíti do Cách nebo do Říma, neboť bůh může od- pustiti hříchy všude; tím R. naráží na časté pouti i do zemí vzdálenych:?' Naučiž se tomu, žeť milý Buoh moc a muoZ tobé hfíchy odpustiti v$udy, i doma, i v tvé komore. Nict se jest ne třeba taulati ani do Cách ani do Ríma, domat von tobé muoz tak mnoho daruov dáti a hfichy odpustiti jako kde jinde*. (358).

2) Putování do cizích míst za příčinou pobožnosti strana pod obojí ne- pokládala za užitečné, shledávajíc, Ze lidé na mnoze konali pouti ze zalíbení v za- hálce nebo pro pobavení." Tomek, Déj. Prahy IX., 71.



Text viewManuscript line view