Facsimile view
354
70
písař v něm starších tvarů jazyka dosti pečlivě šetřil
a jich za později běžné nezaměňoval. (Goll) (K rukopisu
tomuto jest přidán ještě opis Chelčického „Výkladu řeči
sv. Jana, miláčka Jezu Kristova“, z r. 1597 [viz o ném VIé. I. 186
aż 187.]).
4. Rukopis knih. wmw. v Praze 2 konce 16. stol., 17 B2, fol. Na
přední desce jest vytlačen uprostřed obraz ukřižovaného Spasitele, pod
tím nápis: „Kaupeni ste za velikau mzdu“, doleji vročené 1598. Nad
obrazem Kristovým čteme: „Kazani M. Jana Rokicana.“ Před vlastní
postillou jest 5 listů, na nichž jsou napsána nějaká kázání, jichž
počátek schází. Rokycanova postilla začíná se teprve na listě 7.
Psána jest sice čitelně, ale nikoliv ozdobně, písmem ležatým. Úvod
zní: „Začínají se vejkladové přes celý rok od slavné
paméti Mistra Jana Rokycana, ArcibiskupaPraZského,
vydanf, na Euangelia, kteráZ ve dny nedělní se éítávajf..." Kdežto
v rukopise Pretoriově jsou obsaženy též příslušné perikopy, v tomto
rukopise čteme z nich pouze slova počátečná, k tomu připojeno „etc.“,
a hned pak počíná se výklad. Ve výkladech čteme týž text jako
v rukopise Pretoriově, jen stím rozdílem, že písař
starší formy jazykové přioděl často rouchem novějším.
(Srovn. Goll.)
V jiných rukopisech setkáváme se š textem i co do
slohusvětšínebomenší volnostípřepracovanýmamimo
to všelikými delšíminebo kratšímidodatkyrozšířeným.
(Srovn. Goll.) Jsou to:
5. Rukopis knih. univ. v Praze 17 C838, v 17. stol. ze star-
šího neznámého rukopisu (1581) pfepsany. Na prvních
listech čteme tento titul a úvod: „Postilla česká, to jest jinak výklady
při slavnostech výročních i také na každau neděli, kteréž se v shro-
máždění církevním na týž neděle i slavnosti a i tolikéž svátky čísti
mohú. A to zejména M. Jana Rokycana, dobré a svaté pa-
méti, Spravené skrze usilování Pana Havla Beznati-
ckého* (u Jungm.: Bernartického), ,mésténína Starého Města Praž-
ského...“ „Léta pánč 1581“. V rukopise tomto jest zpráva o smrti
a pohřbu M. Jana Rokycany, o jeho pochování v chrámě Týnském,
o smrti krále Jiřího a o jeho pohřbení v chrámě sv. Víta, které bylo
spojeno s překážkami. Písař století 17. opsal též předmluvu
k čtenáři, datovanou r. 1581, a připojil poznámku: „A nyní do-
konáno tu sobotu před očišťováním drahé Panny Marie a jinak Hromic
v 11 hod. 21. dne měsíce aunora Z. P. 1671.“ Týž písař přepsal také