EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

35

Příklad, jak by byli nynější preláti rádi, aby ni žádný písma člověk světský neuměl: I slysal sem od vér- ného dobré paměti, od Nikoláše, jenž slul Faulfiš. že, když jest byl v Englantu, poznal jest jednoho kuchaře, s nímž jest stál na ztrav6; že když biskup tázal bo, proč by četl pismo englicky proti jeho zápovédi?, a on bránil písmem, tehdy řekl jemu biskup: Vieš-li, s kým mluvíš? Odpověděl, že s biskupem člověkem. A biskup die jemu: | smies ty, biedný laiče, se mnú z písma mluviti? A on jemu odpověděl: viem, že ty nejsi véččí než Kristus, a mám za lo v na- ději, že nejsem borší nežli dábel; a poňavadž milostivý Kristus liże jest slySal písmo od dábla, i proč by ty neslyšal, jsa menší než Kristus, ote mne, člověka? A biskup rozhněvav , nechtěl s ním mluviti, tak že kuchař přemobl písmem biskupa jako Kristus dáblav. (94—95). Kněží jsou proti verným křesťanům, kteří no- souhlasís jejichkázáním. Tak stalosena . v Pražském kostele na bradě, že žákovstvo a kněží věrné křesťany, kteří je napomínal, aby na kázání nelhali, bili a poliékovali a ,v obecnivi zékovské* pak mrskali; podobne einili mui$i u Matky Boží Sněžnéavjiných klášterech. (124). Husuvádítéž příklad, jak falešní proroci, kohož chopie, an Kristovu pravdu upftiemo vyznává, toho kInüá, pohonie, vypoviedajf, hrd- luji i mutie i Zalafují i mrtvie": ,JakoZ nynie v Moravé oficiál a jiní věrného člověka hladem umořili, a knězi Martinovi, kazateli, nohy uhnojili; a co stalo lóni v Prazé, i nenie děje nad těmi, kteříž pravdu vedú, jest známo mnohým lidem. (9). Za doklad, jak často se křivěvykládá písmosv., Hus uvádí spor černých mnichů s bosáky: onino z feti sv. Jana Kit. : Nejsem hoden, abych rozvázal řemen obuvi jeho, dovodie, že Kristus chodil v třěvích jako oni ...; a bosáci zasě proti nim iku, že Kristus bos chodil jako oni, neb by jinak na hodech Maria Magdaléna nemohla jemu noh slzami mýti. Důvody oba jsou ne- platny, poněvadž vykládají se v nich slova ta doslovně, kdežto jest třeba jim rozuměti obrazně, neboť Kristus v mysli byl obut od žá- dosti zbožie časného, a ráčil-li jest, tehdy někdy chodil v obuvi a nékdy bos, (22 23).

Na jednom místě Hus zmiňuje se téZ o papezici Johanné: - - . Jedna žena byla jest papežem dvě létě a tří měsiece, jenž jest byla rodem z Mohuče a slula Agnes, a když papežila, tehdy slula Johannes; a pak jedúc od svatého Petra do Latránu, i porodila dietě. Čert ji na papežovo miesto a jejie frejéř vsadil, že byla učená, a pán



Text viewManuscript line view