EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

34

Hus vysvětluje též, proč senešelzodpovídat k papežskému dvoru; podává muoho důvodův: 1. poslal tam své poručníky, těm však po 3 léta nebylo dáno slyšení; byli uvěz- néni; 2. pro dalekou cestu; 3. neshoduje se se zákonem božím, aby lidé byli nadarmo pohndni tak daleko; 4. pravda boží nemá místa u dvora papežského; 5. byla by s tím spojena ztráta času a lid by ho (Husa) dlouho postrádal; sám by tím nic nezískal, zvláště ne u dvora papežova; 6. utratil by darmo mnoho almužny, nabera na lidech; 7. pře jeho týká se papežových obyčejů a papežovy moci vymyšlené prý od dábla; neboť papež Alexander V. vydal bulu, jež obsahuje včci zákonu božímu odporné; v bule jest zjevný úmysl, aby kaple betlémská, která přece byla založena od arcibiskupa Zbyňka, byla zbavena kázání slova božího; 8. nechtěl nadarmo přijíti o život, neboť jest všude plno nepřátel, Čechů i Němců, kteří o jeho život ukládají. Papež a kardinálové nazývají ho v listech svých ka- cířem, ho nikdy ještě ani neviděli ani neslyšeli. Kriví svědkové svědčili v Praze proti němu a křivá svědectví poslali do Říma. Listy, které proti němu vydal kardinál, nazývají ho svůdcem lidu, v žalobě od arcibiskupa Zbyňka pokládá ho farář Michal od sv. Vojtěcha za kacíře. Kdze prý bludně v Betlémě a jest prý knížetem a hlavou kaeffüv. On se však pro tato nařčení nermoutí; vždyť se jemu děje podobně jako Kristovi od zákonníkův. Kristově svaté milosti poroučí svou při, aby ji dokonal, jak ráčí, třeba smrtí. Kdyby prý věděl, že jest to vůle boží a že by bylo s prospěchem, šel by do Říma. (112—114). Nechť pošlí po biskupové a kněžie od najvyššieho biskupa, jako poslali po Ježíše! Byli počeli Němci, když v odění s samostřiely, s sudlicemi a s meči přiběhli na Betlém, a káži, jichž póvod byl jest Bernard Chotek: ale pán bóh zmátl jim céstu, że nevěděli, co mají činiti . .. Potom Němci, radu vzemše, chtěli Betlém obofiti . . .; a od nich mluvil Čech Holubář k Čechóm, chtie-li k tomu přivoliti, jako Němci přivolili, aby Betlém byl zbořen? Tu věrní Čechové poznavše, že to jest proti bohu..., nechtéli privoliti. Patři smělosti německé: nesměli by súsědu obořiti pec aneb chlévcě bez královy vóle, a pak směli pokusiti o chrám boží! A nedal jim v tom pán bóh moci, aby lehčejie pokáli, a potom tak lehce bořenie chrámu jeho nechápali. Totoť jsem psal potomním na výstrahu: dobrým, aby o pravdu směle stáli, a slepým v pravdě, aby téhož varovali, a těm, kteříž nevědie přč a utrhají, aby poznajíce pravdu, utrháním ne- hřěšili. (114—115).



Text viewManuscript line view