EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

97

Přirovnání, na .: Ten, ktož chvály v světě sobě hledá, jest podoben tomu, který by chtěl uhoniti stien préd sebá, a kázati mu, aby napféd šel přěd ním proti slunci, a tomu, který by chtěl na vodě hory veliké prépláti . ..** (121). ,KterfZ v hřiešiech nezasta- raji, . . . brzo mohń z hfiechóv vstáti; ale ktefíZ se zastarajf, nebrzy: jakož i drevo zavilé staré nebrzy napraví, a hovado zastaralé ne- brzy co naučí jako mladé. (359) atd.

Sloh Husüv v postille jest celkem vážný a důstojný, málokdy zab(há do drastiénosti, jako na pf.: ,,NeboZátka . . . mnie, by bylo s bohem jako s kramáfkü, u nieZ propije v počet i zaplatí, a potom na jiný dluh pie opilec; též že by, povědúce knězi a spějíce páteřóv několiko, że by již toho byli prázdni, a opět též aby zasě hřěšili. (106) a j. Místy obdivujeme se slohu v pravdé řečnickému, na .: Milostivý spasiteli ! zde (t. na tomto světě) nechť klnń, necht honie, pudie i tepi, zde (t. o soudnóm dni) ty bij, zde sekaj! Jedné v ten den zlofeGenst ie nevydávaj na m6 hfieśneho i na jiné, kteříž tvoji synové vyvolení, ale daj poZehnánie Fka: Podte, poże- hnaní, v královstvie! Amen. (205). Co čteme pak na str. 98. 99., jest přímo dramaticky silné: Nenie dobré vzieti chléb sy- novský ... a vrci psöm..... Ó tvrdá odpovědi! 6 meči ostry slova! ó ráno těžká od Pána nebožičcě dána! Prvé ona k němu přišla do domu a on pród odšel; ona po něm běží, a on piéd utiekd; ona po něm křičí a on mlčí; za ni učedlníci prosie, a on odpoviedá; a již zemdlelá, ana u noh leží, řkúci ; Pane, pomoz mi!, kakť ji těší? že mezi psy ji pokládá, řka: Nenie dobré vzieti chleba synóm a dáti psóm! Ó dobroto lékare, kde jsi nynie? Tak ukrutně raněné do- tyká$! Tak rány jejie tlaéf$! Psem neboZiéku nazyvás, váak k züfalství ji vedeš! Odpovie milý Kristus: Nenie tak, jako dieš! nechť po- púziem jie, by volala; táhnu ji po sobě, aby neodpadla; držím ji, aby jsúc pohančna nepadla, dámť odtuchu, by nezüfala. Jáé ii naučím, žeť die: Ovšem, Pane! však také štěňátka jedie drobty, kteříž padají s stolu pánóv jich (98—99).

(O slohu Husově v. též Evang. Cirkevnik, 1890, str. 232.)

Postilla Husova mátéž značnoucenu kulturně historickou. Jeví se v nf obraz tehdejší doby. Hus staraje se o nápravu mravního života, kárá v bezohledně neřesti své doby. Podobně jako Wiclif staví proti církvi pravé církev Antikristovu. Antikrista nazývá drakem, jehož hrózú a chytrostí lidé odpadnú od nebeských věcí (9). Písmo sy. jest základ, na némž možno se brániti

Jubilejních spisů č. XII. 3



Text viewManuscript line view