EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

19

též ve Výboru lit. č. II. (Praha 1868), ve Spiessově Výboru z lit. č. doby stř. 1876, a j.)

Německý překlad připomíná Mareš v pfedniluvé k Lechlerovu spisu (s. XIL, XIIL): R. 1854. 55. Joh. Hus Predigten über die Sonn- und Festtagsevangelien des Kirchenjahres, 1. Abth. J. No- votny ... 8 se&ity, v Zhofelei (Górlitz), obs. pfeklad první části postilly.

R. [866 L. Krummel podává na dükaz kazatelské vymluvnosti Husovy ve spise Geschichte der bóhm. Reformation'* mimo tii syno- dální řeči, z latiny přeložené, tři kázání z postilly, otisk to z vydání Novotného.

V rukopisné sbírce spisů Husových, jež chová se v čes. Museu 23 B 23, jest Kázání na den památky téla boZieho". EnnrN otiskl je v III. 170—177 a klade sepsání jeho na den 22. června 1413. Tiskem vyšlo nejprve v Praze r. 1545; vydal je Pavru Bypzovsry česky i německy, a připsal Duchkovi Chmelíři ze Semechova, mésté- nínu Starého Města Pr., jakožto milovníku a sběrateli starých spisův Husovych. (Jir. I 280, Erb. III 321—322.) Potom tištěno bylo při postillách Norimberské a Melantrichově, kde jest položeno za kázáním na 13. neděli po sv. Trojici. Před tímto kázáním jest v tisku 1563 vyobrazení večeře Páně, v tisku 1564 vyobrazení přijímání pod obojí způsobou. Toto kázání obsaženo jest též v rukopise plzeňském (v. str. 10.)

Poznámka. V knihovně dvorní jest rukopis (č. 4310): Johannes Hus: Themata sermonum tam pro dominicis guam pro festis' z r. 1414. Byl snad vlastnictvím Husovym. Obsahuje hlavní látky (themata), jak si je tehdejší kazatelé ku - záním připravovali. Jsou to snad výpisky z Husových kázání čili sermonů latinských. (V. Fero. Mzxóíx, GÓM. 1897 str. 171—718, O dvou spisech Husových.) Taková kázání latinská, jen sváteční, objevil Jos. Truhlář při katalogisování rukopisů Klementinských a podává o nich zprávu ve Věstníku České Ak. 1898 str. 48—50. Tato sváteční latinská postilla obsahuje výklady (64), zcela rozdílné od české po- stilly nedělní. Jest v rukopise un. I E 45, z poč. 15. stol. Kázání Husova v obsažená jsou z největší části homilie nižší. Nejvíce - zání (vlastně jen materialu) obsahuje sbírka na svátky Marianské; pak jsou tam též kázání na jednotlivé světce a světice, a některá - zání obecná. Na spodním okraji listu 256. jest seškrabáno, ale přece se čísti: Explicit postilla magistri Hus super evangelia et epistolas de sanctis. (Truhlář 1. с.) Jakožto první majitel kodexu zapsán jest na rubu posledního listu Johannes de Gulen, canonicus Olomucensis et



Text viewManuscript line view