Facsimile view
354
19
též ve Výboru lit. č. II. (Praha 1868), ve Spiessově Výboru z lit. č.
doby stř. 1876, a j.)
Německý překlad připomíná Mareš v pfedniluvé k Lechlerovu
spisu (s. XIL, XIIL): R. 1854. 55. Joh. Hus Predigten über die
Sonn- und Festtagsevangelien des Kirchenjahres, 1. Abth. J. No-
votny ... 8 se&ity, v Zhofelei (Górlitz), obs. pfeklad první části
postilly.
R. [866 L. Krummel podává na dükaz kazatelské vymluvnosti
Husovy ve spise „Geschichte der bóhm. Reformation'* mimo tii syno-
dální řeči, z latiny přeložené, tři kázání z postilly, otisk to z vydání
Novotného.
V rukopisné sbírce spisů Husových, jež chová se v čes. Museu
23 B 23, jest „Kázání na den památky téla boZieho". EnnrN
otiskl je v III. 170—177 a klade sepsání jeho na den 22. června
1413. Tiskem vyšlo nejprve v Praze r. 1545; vydal je Pavru Bypzovsry
česky i německy, a připsal Duchkovi Chmelíři ze Semechova, mésté-
nínu Starého Města Pr., jakožto milovníku a sběrateli starých spisův
Husovych. (Jir. I 280, Erb. III 321—322.) Potom tištěno bylo při
postillách Norimberské a Melantrichově, kde jest položeno za kázáním
na 13. neděli po sv. Trojici. Před tímto kázáním jest v tisku 1563
vyobrazení večeře Páně, v tisku 1564 vyobrazení přijímání pod obojí
způsobou. Toto kázání obsaženo jest též v rukopise plzeňském (v. str. 10.)
Poznámka. V knihovně dvorní jest rukopis (č. 4310):
„Johannes Hus: Themata sermonum tam pro dominicis
guam pro festis'“ z r. 1414. Byl snad vlastnictvím Husovym.
Obsahuje hlavní látky (themata), jak si je tehdejší kazatelé ku ká-
záním připravovali. Jsou to snad výpisky z Husových kázání čili
sermonů latinských. (V. Fero. Mzxóíx, GÓM. 1897 str. 171—718, O dvou
spisech Husových.) Taková kázání latinská, jen sváteční, objevil Jos.
Truhlář při katalogisování rukopisů Klementinských a podává o nich
zprávu ve Věstníku České Ak. 1898 str. 48—50. Tato sváteční
latinská postilla obsahuje výklady (64), zcela rozdílné od české po-
stilly nedělní. Jest v rukopise un. I E 45, z poč. 15. stol. Kázání
Husova v ní obsažená jsou z největší části homilie nižší. Nejvíce ká-
zání (vlastně jen materialu) obsahuje sbírka na svátky Marianské;
pak jsou tam též kázání na jednotlivé světce a světice, a některá ká-
zání obecná. Na spodním okraji listu 256. jest seškrabáno, ale přece
se dá čísti: „Explicit postilla magistri Hus super evangelia et epistolas
de sanctis.“ (Truhlář 1. с.) Jakožto první majitel kodexu zapsán jest na
rubu posledního listu „Johannes de Gulen, canonicus Olomucensis et