Č. 176: 13. července 1480. 121
napřed věděti dadúc, s výmluvami vdolepsanými: Najprve že svobodě řádné slova
božieho vedle písma svatého i přijímánie těla a krve pána Jezu Krista na svém
sboží nejmá překážeti krom těch zámkuov, na kterýchž sě brániti miení. Item což
jsme sobě překazili v přímiřie aneb uškodili s obú stranú, aby to bylo opravcemi
opraveno. Item hřiechy smrtedlné, tance, hry, krčmy, neřádné kurevstvie i jiné zjevné
hřiechy má na svém sboží stavovati; a jestliže by toho neučinil a s tiem úředníci
jeho byli obesláni a toho nepopravili, tehdy jmámy plnú moc jmieti ty nahořepsané
neřády nad jeho lidmi zřiezeně stavovati. Item kteříž by lidé s jeho sbožie s námi
na vojnu chodili, nejmá jim toho zpomínati ani brániti vedle úmluv dřevních. A když
by táhlo naše vojsko přes jeho sbožie a vzalo ku potřebě jiedla a pitie vedle mi-
losti, nezajímajíc dobytka, nepáléc, lidí nejímajíc ani plundrujíc, aby proto přímiřie
v celosti své stálo. Item vězňové, kteříž by se jemu stavěti nechtěli, na našich
zámciech nejmají chováni býti kromě těch, kteříž by sě z toho řádně vyvedli.
Item aby nepřietelé posádek, ješto v přímiří se panem z Roznberga nejsú, na zámky
naše nebyli půštěni ani přijímání ke škodě jeho. Item tvrzí vypálených a hraduov
zbořených pán nemá opravovati ani osazovati. Item když by koho naši jali a početl
sé, Ze by byl páné z Roznberga, mame s tiem pana z Roznberga obeslati; a bude-li
o takového státi; jmáť propuštěn býti, leč by taková příčina byla, pro kterúžto
takový byl by hoden pomsty, k takové pomstě aby od pana z Roznberga byl jeden
vyslán k svědomí a k zvědění, proč by se nad takovym pomsta dala. Item knéZie
s obú strani aby s posádky na posádku choditi neb jezditi mohli bez pfiekazy.
Item o těch sbožích, kteráž s obů stranů držíme, abychom jich vedle milosti po-
Zivali. Item úrokuov zadržaných a pomocí znova přimyšlených jmámy nechati s obů
stranů krom svatojiřského nynějšieho, ten aby vedle milosti byl vybrán. Item od-
úmrti nejmá pan z Roznberga na příbenickém sboží bráti. Item lesuov příbenických
Tháborští máme požívati tak, jakož na počátku požívali jsme. A lúňovských lesuov
aby ižádná strana neprodávala, než ku potřebě požívala. Item holdy nový, kteréž
jsme sobě s obü stranü od roku holdovali, ty jmají propuštěny býti a znova aby-
chom v ně nevkračovali v tom přímiří. Item vězňové s obů stranú aby rok jměli
aniž k stavení napomínáni byli, dokudž toto přímiřie trvá, než v té mieře aby o ně
sfrajmarčeno bylo, ač móž-li býti. Item mýta v otevřených městečkách aby nebyla
brána kromě kdež jsú mostové, že tu jmají brána býti. Také jest umluveno, jestliže
bychom co my nebo naši služebníci proti těmto úmluvám učinili a to uroz. pány
p. Petrem z Chlumce a p. Mikulášem z Borotina, kteróż jsme sob6 s obi strani
volili za opravce, ohledáno bylo, tehdy po jich obů rozkázání, když by se za jeden
člověk oba svolila o to, což by se beze lsti stalo, jmámy v jednom měsieci naj-
blizšiem opraviti svů dobrú věrú křesťansků, to vše, což svrchu psáno jest, slibujíce
pode ctí a pod vérü zachovati.
A my Heřmánek s Hrádku, Beneš z Křivsúdova, Diviš z Tichonic a Mikuláš
z Nedrahovic, rukojmie za svrchupsané jistce, slibujeme s nimi a za ně, že to svrchu-
16