64 a . O svčdcích a svčdomích,
III. A když svědomí dává, má tak dlauho písať, a ne
jinák, než v těch a takových slovích, jakž je svědek mluví a
oznamuje, beze vší proměnnosti psáti, dokudž svědek mluviti a
svědčiti chce. A kdyžby již svědek mluviti přestal a pověděl,
že více svědčiti neví, má jemu písař hned to svědomí jeho
všecko od počátku až do konce přečísti a k němu promluviti,
„chtěl-liby co ještě více přidati aneb ujíti aneb opraviti“, a cožby
od svědka z zapomenutí buď přidáno aneb opraveno bylo, to
písař povinen bude vykonati. Pakliby svédek řekl, Ze jest tak,
a že nemá co opraviti, ani co více svědčiti: tehdy písař má jej
preč od sebe pustiti. :
Písař má psáti svědomí tak v těch a takových slovích, jakž svědek
mluví. A když přestane mluviti, to svědomí má jemu přečísti.
IV. A jakZby svědek ven přes prah toho místa, kdež se
svědomí přijímá, vystaupil, a zase by se navrátil, chtěje něco
k svědomí přidati aneb ujíti, pravě, žeby se ještě takto upama-
toval: tehdy písař. povinen bude jemu na to přísahu z novu
vydati, kterýžto, vykonaje ji, cožkoli oznámí, písař má pod
prvním svědomím jeho to pripsati, s poznamenáním takovým,
že na to aneb k tomuto, což přidáno více stojí, podruhé svědek,
ze jména ho jmenujíc, přísahu učinil.
Svédek, po vystaupeni chce-li se opraviti a co k prvnímu svědomí
pïidati, má na to znovu přísahu učiniti.
B. LIV.
Písař. městský v jednomkaždém městě královském, pan-
ském aneb rytířském má býti člověk dobrý a na své cti dobře
zachovalý, kterýž k přijímání svědomí má zvláštní přísahu, na-
před Pánu Bohu, všem svatým, králi Českému Jeho Milosti,
pánům, rytířstvu, Pražanům a všem městům, a království Če- -
ského obyvatelům učiniti, že všeckna svědomí, kteráž od:
měšťanů toho města i od jiných přijímati bude, užívaje v tom
upřímnosti a spravedlnosti, v tejnosti je, tak jakž o tom smlauva
Svato-Václavská vyměřuje, zachová, a žádných přípisův tako-
vých svědomí za sebau zanechávati nebude. A poněvadž takoví
písaři městští velikých věcí a spravedlností lidských dotýkati se
mají, a jim se v přijímání svědomí všeho věřiti má: protož