EN | ES |

Facsimile view

299


< Page >

S. XXVI XXX. 391

Měštěnín, maje sobě dáno znáti, k veyvodu postaviti se povinen jest. Pakliby toho neučinil, aneb potom toho z sebe nesvedl, za psance nevy- vedeného zůstane.

S. XXVIII

Kdyżby obeslany k veyvodu na den sobě ulożeny se po- stavil, k tázaní zločince s piśtely svými připuštěn býti, aby jemu ten zločinec to vůči mluvil, a on také aby vůli měl k tomu zločinci buď sám aneb skrze některého přítele svého to, cožby jemu za potřebí bylo, mluviti. Avšak to díti se při přítomnosti přísežných a od práva k trápení volených.

Obeslaný k vývodu kdyby se postavil, s prately svymi k tdzani zločince připuštěn býti, aby sobě vůčí mluvili, coby zapotřebí bylo, v pří- tomnosti osob k tomu volených.

S. XXIX.

A kterýby koli zločinec bud na trápení aneb po trápení svém, a tolikéž maje již konec života svého vzíti, koho odvolal: jedenkazdy toho poZiti , by pak ten zločinec po svém od- volani cozkoli jindk potomné na něho seznával a svau řečí pletl.

Zlocinec kdyżkoli nékoho by odvolal: každý toho užití, by pak ten zločinec zase naň seznal a svou řečí pletl.

S. XXX.

I. Vyznání všelijaká na trápení aneb při trápení za jisté a konečné věci pokládati se nemají a nemohau; lečby ten, kterýž taková vyznání učinili, po přestání muk a trápení na tom předse stál, na tom potom umřel a svau duší to zapečetil,

Vyznání zločincův smrtí a duší jejich teprv se tvrdí; jínák za věcí konečné a jisté pokládati se nemohau.

1, Avšak poněvadž mnozí z zločincův byvají lidé nevážní, beze všeho svědomí, duší svých málo aneb nic sobě nevážíce, a někdy z pauhé zlosti na jiné z aumysla Ihauce: protož, do- tklo-li by se kdy lidí dobře zachovalých, a oni žeby se z toho, což tak na při trápení od kterého zločince praveno bylo, po smrti téhoZ zlocince vyvesti, svau nevinu odvesti a prokázati mohli, toho jim příno býti . A byl-li by odvod dostatečný, na svých ctech i poctivostech právem opatření býti mají.

Na lidech dobře zachovalých, kdyby který zločinec umřel, a oní se z toho vyvesti chtěli: toho jim příno býti ; neb mnozí zločinci z pauhé

zlosti na jiné lhau, duší svých málo neb nic sobě nevážíce. A bude-li odvod dostatečný, na svých poctivostech od práva opatření budau.



Text viewManuscript line view