388 O trépent « popravdch.
netrpéliví, tak Ze všecko raději i na sebe i na jiné Iháti budau,
nežli by nejmenší trápení vytrpěti mohli.
IH. A protož nesluší saudcům v tak velikých věcech kva- .
piti, anobrž bezpečněji bude všeho tak zanechati, jakž práva
o tom vyměřují: Quod satius sit velinqué impunitwm facimus
nocentis, quam. innocentem condemnare. Lépe jest, aby vinného
zaslaužení bez pomsty zůstalo, nežli aby nevinný nespravedlivě
odsauzen býti měl. | |
— Právo útrpné nejisté, protož nesluší s ním kvapiti; nebo lépe jest
vinného propustiti, nežli nevinného odsauditi.
S. XXI.
Pro veystupky lehké nemají lidé k útrpnémůn právu po-
dávání býti, ani také pro samá pauhá toliko domnění.
Pro veystupky lehké ani pro samá pauhá toliko domnění nemají lidé
k ütrpnému právu podáváni býti.
S. XXII.
l. Za paměti naší nejednau v skutku to shledáno jest, jak
právo útrpné jest věc nejistá, když mnozí, z domnění toliko
samého byvše trápeni, i na se, i na jiné klamali, a když již své
konce vzali, teprva všeckno to jinák se vyhledalo. |
Právo útrpné jak jest véc nejistd, ne jednau za paméti nasi shle-
dáno jest. |
IT. Summau dobff a spravedliví saudcové všeho prvé pilně
a bedlivě pováží, nežby útrpným právem k někomu přikročiti
dopustili. Nebo všecken spůsob práva útrpného záleží na uvá-
žení spravedlivém saudcův a těch, kteříž k trápení voleni budau
rozsafnosti. A protoż k tomu lidé rozumní a rozšafní voleni
býti mají.
Saudcové všeho pilně a spravedlivě povážiti mají, než právo útrpné
na koho pustí.
IIL A také v bílední mučeni buďte, jakžby ti, kteříž od
práva k tomu voleni budau, podle příčin za spravedlivé býti
uznali.
Muéeni zloéincüv bud v biledni, a pti tom lidé rozumni a rozsafni budte,
©. XXIII,
Osoby, ku právu útrpnému od saudcův v jednomkaždém
městě volené, povinni budau, při tázaní takové mírnosti požívati