38 i O původu w obeslaném, též o obsilledch.
z měst svrchu jmenovaných usedlý před kterým právem v těch
městech, oč koli s druhým měštěnínem také usedlým činiti měl,
že urukováním ztěžován býti nemá. Než jestli žeby v při padl,
povinen bude na tom právě, na kterémž k rozsauzení ta věc.
přišla, nic sobě v tom na pomoc práva svého nebera, z takových
škod práv býti a z nich odpovídati, a cožby jich proti němu -
provedeno bylo, druhé straně je zaplatiti. Pakli by toho neučinil,
právem stavným má se jemu k tomu dopomáhati.
Měštěnín usedlý v Starém, Novém, Menším Městě pražském, měl-li
by s kterým měšťanem též usedlým z těch měst míti činiti, urukováním
' pro skody stěžován býti nemá. Však padl-li by ve při, povinen bude tu, kde
se nález stal, z škod práv býti; jinak právem stavnym dopomozeni na něm
se státi má. |
A. LVIII.
l. Otec na místě dětí svých nezletilých a nevybytych,
-manžel na místě své manželky, hospodář na místě své čeládky,
in civilibus causis mohau (ać chtóji-li) viniti, i také zase na
obvinění jiným odpovídati. | |
Otec na místě dětí svých nevybytých, manžel na místě manželky,
hospodář na místě své čeládky mohau viniti, i zase viněni býti.
II. Však kdežby se cti; hrdla aneb dédictví dotjkalo, tu
jedenkaždý povinen jest, sám osobně před právem se postaviti
a při žalobě aneb odporu svém státi. A chtěl-li by potom po-
ručníka aneb poručníky na místě svém k těm prem zříditi, to
bude moci každý učiniti. Však potomně k vyslyšení veypovědi
původ i obviněný před právem osobně najíti se dáti mají.
| Vsak kde by se cti, hrdla, dědictví dotýkalo, každý sám při žalobě,
odpovědi a veypovědi osobně stůj.
IH. Také porucnici na misté sirotkův let nedošlých mohau
se o spravedlnost sirotčí sauditi, i jiným také z toho odpovídati
a právi býti povinni jsau. A cožby tak buď vysaudili aneb
prosaudili, to k dobrému aneb na škodu sirotkův se vztáhne.
Poručníci na místě sirotkův let nedošlých sauditi se mohau. A vy-
saudí-li co, to k dobrému, pakli prosaudí, na škodu sirotkům se vztáhne.
A. LIX.
Kdož prvé ku právu se uteče, to jest, kdož prvé k purk-
mistru přijde a za obeslání požádá, ten také prvé slyšán buď.