M. XVIT— XXIT 305
cházela, vyslovena, ani napsána nebyla, tak se budeš povinen
chovati, aby, zachovaje náležitau mírnost k spravedlnosti, ná-
chylnější byl k milosrdenství, k slitování a k milosti potud,
Vo
pokudźby osoby, příčiny, místa i také časové toho potrebovali.*
II. Všemu pak tomuto tak se rozuměti mó, když psaným
právem ze jména na veystupky a přečinění lidská pokut vymé-
řených není a jich se nenachází, Než kdež jsau vysloveny, tu
saudcové nemají vedle svého zdání lidi sauditi: ale podle Vy-
měření právem pokut k lidem se chovati.
Saudce buď náchylnější k milosrdenství a k slitování, nežli k piis-
nosti, tu kdež práva psaného není, Podle pokuty právy vyměřené saudcové
k lidem se chovati mají, |
HI. Také po ucinéné veypovédi anch vyréeném orteli saud-
cové pokut a trestání měniti, ani jich k většímu ztížení aneb
k zmenšení bez vrchnosti požívati nemají.
Baudcové po vyféeném ortéli pokut bez vrchnosti měniti nemají,
M, XX.
Obžalovaný z jakéhožkoli skutku a účinku ne hned za
toho od lidí jmín a držán býti má, za jakéhožby jej původ
aneb žalobník u práva položil; ale teprv, kdyžby potomně naň
to bylo provedeno, a právo jej za takového odsaudilo, což se
ne z domnění, ale z průvodův vyhledati má. |
Obžalovaný ne hned po žalobě za zlého držán buď, ale teprva,
kdyzby právo jej za takového odsaudilo. Q. XXXIII.
M, XXI,
Jakož zlí a škodliví účinkové bez trestání a pokut zane-
cháni býti nemají, proto, že právu náleží zlé pfetrhovati, aby
dobří pokoje užiti mohli: tak také, nežby trestání a pokuta na
koho byla vzložena, vždycky prvé s velikau pilnosti saudcové
povinni budan veystupky, viny a jiná prohřešení lidská vyhledati.
Vždycky prvé, nežliby pokuta na koho byla vlożena, s velikau pil.
ností vina buď vyhledána. i
M. XXII.
Žádný bez pořádného vyslyšení ani trestán, aní odsauzen
býti nemá; proto, Ze jest vée nespravedlivá, aby jedenkaZdy své
neviny požití neměl, než hned beze všeho pořádného vyslyšení
20
Prava městská,