Facsimile view
268
57
německých králů, kopí Konstantina Velikého, odznak to
říše Německé, se stává kopím svatého Mořice. Německé
mince za panování císařů saské a franské dynastie mají
opis SCS Mauricius. Svatý Mořic má také důležitou
úlohu při korunovaci císařů v Římě. Avšak střídání pa-
nujících dynastií zastavilo postupný vývoj svatého Mořice
na patrona Německé říše.
Kult tohoto světce měl pravděpodobně vliv i na roz-
vinutí kultu svatého Václava v Čechách. Svatováclavský
kult nepochybně horlivě podporovala dynastie Pfemy-
slovců a ježto zůstala nepřetržitě u vlády, dosáhl
v Čechách kult svatováclavský ještě dalšího rozvoje.
Také na mincích českých vévod i králů jest po celé
11. a 12. století vyobrazen svatý Václav.'“) Ba, ještě
více. Zvláštní legenda na dvojstranných pečetích českých
panovníků označuje světce po celé století, od poloviny 12.
do polovice 13. století, za symbol českého státu, nazý-
vajíc jej ochráncem vnitřního právního řádu, skutečným
zachovatelem miru.'*) Na staré pečeti zemského soudu
z 13. století vystupuje svatý Václav jako ten, jenž pohání
pred soud zemsk$.'*) Vlivem stavovského státoprávního
nazírání slouží již na počátku 13. století osoba svatého
Václava k personifikaci »z e m č« (»terra«) českého státu.
Sigillum sancti Wenceslai značí tolikéž jako
sigillum terrae. Jde tu o první počátky mystického
pojmu státu, který se potom ve 14. století dále vyvíjí.
Světci přísluší táž funkce. kterou potom ve 14. století za-
stává v českých zemích, Polsku i Uhrách »corona
regni«, zosobňujíc celé území státní.““) Podobně jako
kopí nčmeckých králú, kopí Pánč, vlivem kultu svatého
Mořice od konce 11. století se stává kopím svatého Mo-
řice, obdobně též, jak se zdá, německé královské kopí,
72) Josef Kalousek, Obrana knížete Václava Svatého proti
smyšlenkám a křivým úsudkům o jeho povaze. (V Praze, 1901), str.
— 85.
7) J, Kalousek, I. c., str. 124.
75) J, Kalousek, I. c., str. 132 a 133.
7€) Srov, naproti tomu Karel Kadlec, Dějiny veřejného práva ve
střední Evropě, (2. vyd. 1921); str. 239.