Facsimile view
1145
Fridricha. Lepší časy nastanou prý, až bude kníže Drážďanský
v. čechách panovati a fikati mu budou Anbestas. Poslední
pak král bude kníže z Vimperka.
Proroctví tato povstávala jedno z druhého; již v německé
Sibyle spatfujeme zmínky o „Turcích a Tatarech“, ke kte-
rýmžto později v Čechách připojili též kozáky, jakožto lid,
který dobře znám byl i u nás svým pleněním za války třiceti-
leté. Jednotlivé části proroctví těchto rozšiřovány byly, a
nejen Praze, ale i větším městům českým osudy připomí-
папу. У proroctví Kříšťanu z Prachatic nachází se toliko:
Praha, Hradec, Kutná Hora?) a Zatec; v nejnozdéjSim pak
z proroctví těchto objevují se již i Jičín, Klatovy, Mladá
Boleslav, Mělník. Pozoruhodno jest též, že věnovala pro-
roctví velkou pozornost lidu sedlskému, jakcż pak tento
nejvíce se jimi obíraf a v krutých dobách se jimi těšil. O tom,
jak hluboko do života národního vnikla, svědčí zmínka, která
se zachovala v písní, z minulého století pocházející. jest
to „špásovná novina o sedlské svobodé.?) Tam se praví:
Musím říct znova:
Sli ste podle Sibily
a kterak ste chybili,
protože se kráva s volem
o to radili.
Můžete začít znova
jako Kec u Jankova,
uděláte si památku,
na léta mnohá.
Nastanou jiný tance.
Až půjdete na šance
to Sibylino proroctví
vemte do rance.
Také přicházejí zmínky o proroctví Sibyly a Slepého
mládence v divadelní hře prostonárodní „Selská rebelie““, kde
1) Balbin, Miscellanea lll, str. 227.
2) Uvefejnena ve Svétozoru 1877, €, 15. Adámek |. с. 27.
20