Hoyerovskd raabisače. Připuzování k robotě 1783. 69
vyšším nařízení chtěl s tou obcí jednati o smlouvu, obec ta jiz nesvolovala a probldsila, że
zůstane při naturální robotě, tak jako ostatni vsi kliśtera Trebońskóho.
Dvorský komisař Hoyer i po obdržených nepříznivých zvěstech oddával se naději, že
výkup roboty provede se aspoň částečně, když ne šimahem na celých panstvích. Psal úředně
z kláštera Oseckého 15. února 1784 krajskému úřadu do Budějovic, že podle protokolů abo-
ličních komisí na arcibiskupském panství Vltavotýnském a na statku kanonie Třeboňské ně-
které vesnice sice hlásily se k výkupu z roboty, ale samy také se vyslovily, že nebudou moci
dodržeti ani první půlletní Jhütu; i vysvětloval, že takové vesnice nemohou býti připuštěny
k výkupu, a mají robotovati dále. Když by však v nich byli někteří poddaní zámožnější a ti
by svolovali k výkupu, s takovými že smlouva o to inà se ujednati bez překážky a poslána
býti dvorské komisi k potvrzení.
Známý nám jiz 8l. Papa, jenz se psal tehdáz k. kreisamtlicher Robot-Abolitions-Local-
commissarius, zajel si mezi tím do Prahy pro poučení, kterého tak nevšedně potřeboval,
a ohlásil potom z Budějovic hospodářskému úřadu kláštera Třeboňského, aby pro něho poslal
saně se čtyřmi koňmi, že chce dne 25. února 1784 přijetí do Třeboně, „um eben denselbigen
Tag noch die zu Prag erhaltene fernere Weisungen in Betreff der Robotabolition theils
mündlich, theils schriftlich demselben, als auch denen eigens hierzu fiirgeladenen Przehorzower
und Brandliner Dearaten mittheilen zu kóunen.^ Ze vsi Branné méli k tomu byti svoldni do
Třeboně všichni robotní kontribuenti. — Spojenć statky Diehofov a Brandlin u Sobóslavć ná-
ležely tebdáž klášteru Zlatokoruuskému; tam se tedy r. 1783 a 1784 takć raabisovalo Hoye-
rovským způsobem, ač není na jevě, s jakým úspěchem.
Lokální komisař ve věcech abolice roboty Papa měl pak v ustanovený den 25. února
1784 řízení v klášteře Tieboňském s úředníky klášterskými, jmenovitě jim tam doručil nové
vysvetlivky, jež byl obdržel od dvorského komisaře Iloyera; najdou se níže vytištěné pod
datem 31. ledna 1784. Tyto nové vysvětlivky neměly skoro žádného vztahu ke stavu, k jakému
tehdáž dospělo jednání o výkup roboty a pronájem pauskych dvorü na statku kláštera Tre-
boňského. Patrné byly sestaveny ku poučení krajských úřadů vůbec a hospodářských úřadů
na všech statcich duchovenských a méstskÿch po Čechách, kde se tehdáž prováděla
raabisace.
Dudéjovieky krajsky hejtman Ott z Ottenthalu psal dne 28. února 1784 hospodář-
skému üradu kanonie Tfeboüské, ze podle zasad Hoyerovské soustavy výkupu roboty žádný
poddany nemüze byti nucen k vykupu, a kdo nemá čím platit, že nemůže býti k výkupu při-
pustén, i ze jedni 1 druzí takoví maji byti pridrZáni k roboté naturálné; tedy podle těch
zásad aby hospodářský úřad zachoval se také k poddaným ve vsi Branné.
To byl konce raabisačního pokusu na statku kláštera Třeboňského.
581.
1783, 80. května: Odpěrači roboty kterak mají býti k ní připuzování.
Jene Unterthanen, welche aus dem Irrwahn, als wenn das auf den Kammeral-, geist-
lichen, Stiftungs- und. stüdtischen Gütern eingeführte Robotabolitionssystem auch andere, ausser
dieser Kategorie befindliche Güter betráfe, durch Trotz und Ungelorsam die patentmässige
Robotschuldigkeit verweigern, erwirken dadurcli keineswegs die Iobotabolition, sondern machen
sich derselben vielmehr unwürdig, und haben bei allenfälliger Widerspänstigkeit die erfol-