EN | ES |

Facsimile view

1104


< Page >

264 D. XXII. Râdy selské a instrukce hospodářské :

raabisační ve čl. 9. ustanovila zvláštní plat z domu, což tedy r. 1790 bylo již změněno); také ve článku 8. v $ 1. ouroční obilí ve vysazené taxe odváděné. Heslo jeden za všechny a všichni za jednoho, pridané ve článku 6. ku paragrafu 3., bylo vloženo již do smlouvy raabi- sační (čl. 9.) a s důrazem uváděno do obcí vesnických berničnou úpravou Josefinskou r. 1789. V některých kusích však zůstala v našem řádě ustanovení zastaralá, kteráž při jeho tisku r. 1790 již neplatila; jmenovitě článek 9. v $ I. očekává nového poručení o desátku teprv v budoucnosti, a zatím přinesla je již Josefinská úprava roku 1789; článek 26. v § 1. připo- míná přímus mlýnský na panství vesměs, tedy tuším podle dvorského dekretu z 31. čce 1783, nikoli dřívější vázanost k jednotlivému mlýnu, avšak potom dvorský dekret z 30. čer- vence 1789 udělil poddaným právo, mlíti své obilí kdekoli, třeba i na jiném panství; a článek 27. $ 1. opakuje poddaným starý závazek, nebrati jiného piva než panské, výlučné propi- nační právo vrchnostenské bylo zrušeno dvorským dekretem z 5. července 1787. Ostatně pří- tomný řád zobrazuje dobře právní stav poddaného lidu, jaký r. 1790 dílem trval od staro- dávna beze změny, dílem pak byl nastal nedávno reformami Terezianskymi a Joselinskymi.

Mstrukce aneb předepsaný řád. Zřízení lidem vezským, pod správu JMti cís. král. kcmorního panství Pardubského přináležejícím.

Pročež lidé JMti cís. a král. věrní poddaní, který tomuto panství příslušíte, o tom vězte, že toto a takové zřízení, který se vám pro rád a vejstrahu, ujit( bu- doucích trestání, z vůle JMti cís. král. čísti a oznamovati bude, nejmilostivéje usta- noveno jest, abyste nejenom s piluostí poslouchali, nobrz to taky sobě bedlivě v pa- mét uvozovali. Ponévadz s tím JMti cís. král. vüle naplnéna jest.

Clánek I. Předně o přikázání božském, křesťanském katolickém.

V neděli svatou a ve dní sváteční abyste zanechali jiných věcí, do kostelův, kdež se slovo boží káže. k slyšení jeho chodili, a velebnou svátost oltářní nejméně jednou v rok při času velikonočním přijímali; mše svaté v neděli a ve svátek s po- boznosti a horlivostí slyšeli. tak aby vám Pán Bůh všemohoucí v živnůstkách a hospo- dářství vašem štěstí a hojné božské požehnání dáti, následovně od všelijakého ne- štěstí vás zachovati ráčil. Kterýž by koliv věci proti vůli boží a jeho svatým při- kázáním byly, těch se nedopouštějte, ale toho se všemožně vystříhejte. Na to na všecko rychtářové a konšelé podle svých přísah a závazkův bedlivý pozor mějte, a žádných rozpustilostí a neřádův v obcích vašich netrpte; nobrž jestli byste to sami přetrhnouti nemohli, tehdy takovou věc hned na vrchního vašeho vzneste, on dále

podle nařízení jemu, jsouc beztoho vyměřený patenty povědomy, k jednomu káždému se jak zachovati věděti bude.

$ 2. V den nedělní rychtářové a konšelé lidem žádných pří odkládati,*) tím

méně slyšeti nemají; neb ten den jest k svěcení a slova božího slyšení od Pána Boha ustanovený. *) pokládati?



Text viewManuscript line view