264 D. XXII. Râdy selské a instrukce hospodářské :
raabisační ve čl. 9. ustanovila zvláštní plat z domu, což tedy r. 1790 bylo již změněno); také
ve článku 8. v $ 1. „ouroční obilí ve vysazené taxe“ odváděné. Heslo „jeden za všechny a
všichni za jednoho“, pridané ve článku 6. ku paragrafu 3., bylo vloženo již do smlouvy raabi-
sační (čl. 9.) a s důrazem uváděno do obcí vesnických berničnou úpravou Josefinskou r. 1789.
V některých kusích však zůstala v našem řádě ustanovení zastaralá, kteráž při jeho tisku
r. 1790 již neplatila; jmenovitě článek 9. v $ I. očekává nového poručení o desátku teprv
v budoucnosti, a zatím přinesla je již Josefinská úprava roku 1789; článek 26. v § 1. připo-
míná přímus mlýnský „na panství vesměs“, tedy tuším podle dvorského dekretu z 31. čce
1783, nikoli dřívější vázanost k jednotlivému mlýnu, avšak potom dvorský dekret z 30. čer-
vence 1789 udělil poddaným právo, mlíti své obilí kdekoli, třeba i na jiném panství; a článek
27. $ 1. opakuje poddaným starý závazek, nebrati jiného piva než panské, ač výlučné propi-
nační právo vrchnostenské bylo zrušeno dvorským dekretem z 5. července 1787. Ostatně pří-
tomný řád zobrazuje dobře právní stav poddaného lidu, jaký r. 1790 dílem trval od staro-
dávna beze změny, dílem pak byl nastal nedávno reformami Terezianskymi a Joselinskymi.
Mstrukce aneb předepsaný řád. Zřízení lidem vezským, pod správu JMti cís. král.
kcmorního panství Pardubského přináležejícím.
Pročež lidé JMti cís. a král. věrní poddaní, který tomuto panství příslušíte,
o tom vězte, že toto a takové zřízení, který se vám pro rád a vejstrahu, ujit( bu-
doucích trestání, z vůle JMti cís. král. čísti a oznamovati bude, nejmilostivéje usta-
noveno jest, abyste nejenom s piluostí poslouchali, nobrz to taky sobě bedlivě v pa-
mét uvozovali. Ponévadz s tím JMti cís. král. vüle naplnéna jest.
Clánek I. Předně o přikázání božském, křesťanském katolickém.
V neděli svatou a ve dní sváteční abyste zanechali jiných věcí, do kostelův,
kdež se slovo boží káže. k slyšení jeho chodili, a velebnou svátost oltářní nejméně
jednou v rok při času velikonočním přijímali; mše svaté v neděli a ve svátek s po-
boznosti a horlivostí slyšeli. tak aby vám Pán Bůh všemohoucí v živnůstkách a hospo-
dářství vašem štěstí a hojné božské požehnání dáti, následovně od všelijakého ne-
štěstí vás zachovati ráčil. Kterýž by koliv věci proti vůli boží a jeho svatým při-
kázáním byly, těch se nedopouštějte, ale toho se všemožně vystříhejte. Na to na
všecko rychtářové a konšelé podle svých přísah a závazkův bedlivý pozor mějte,
a žádných rozpustilostí a neřádův v obcích vašich netrpte; nobrž jestli byste to
sami přetrhnouti nemohli, tehdy takovou věc hned na vrchního vašeho vzneste, on dále
podle nařízení jemu, jsouc beztoho vyměřený patenty povědomy, k jednomu káždému
se jak zachovati věděti bude.
$ 2. V den nedělní rychtářové a konšelé lidem žádných pří odkládati,*) tím
méně slyšeti nemají; neb ten den jest k svěcení a slova božího slyšení od Pána
Boha ustanovený. *) pokládati?