z roku 1517. 293
a mocí na ně saženo nebylo, než podle práva městského aby k nim zachováno bylo,
takto o tom vypovídáme: aby ten artykul při tej míře zachován byl. Než jestliže by
se kdy přihodilo, že by kdo z stavu panského neb vládyckého co v městě počal, ješto
by se jim zdálo proti svobodám a právuom jejich býti, takto o tom vypovídáme: aby
na takového jináč saháno nebylo, než podlé těch smluv mezi pány JMtmi a vlády-
kami a městy učiněných aby se zachováno bylo.
Item co se toho artykule dotejče, kdež sobě obtěžují řemeslníci, že by nebyli
zachování při starodávných obyčejích a svobodách, i takto mezi nimi vypovídáme:
aby řemesla při tom od starších zachování byli, při čem jsou v ceších svých od
starodávna zachováni byli podle pořádku téhož města, a také zase v té poddanosti,
jak jsou se cechové a řemesla od starodávna k starším svým zachovávali, aby se
také tak zachovali.
Item což se masa dotýče, takto mezi nimi vypovídáme: ti přísežní a starší,
kteří jsou k tomu zvoleni, aby k tomu dostatečně prihlídali, neprohlédajíc v tom na
přízeň ani na nepřízeň, než podlé závazku a přísah svých aby se v tom tak zachovali,
aby se každému, chudému i bohatému, spravedlnost dála.
Item co se pekařuov dotýče, při těch aby se tím způsobem zachováno bylo
jako při masařích.
Item co se piva vaření dotýče, kdež sobě to vuobec obtěžuje, že se to po
přízni děje, že se některým piva koštují a některým nic, takto mezi nimi vypovídáme:
aby se k jednomu jako k druhému zachováno bylo, kteřížkolivěk piva vaří.
Item co se přívozdního piva dotýče, kdež sobě to vuobec obtěžují, že jednýmu
puštěno a druhým že puštěno býti nemá, jestliže nemá vuobci puštěno býti, aby také
starším puštěno nebylo, a starší k tomu přistoupili; aby žádnému puštěno nebylo,
takto o tom vypovídáme: poněvadž jsou se v tom sami snesli, aby se k sobě podle
toho tak zachovali.
Item, což se toho artykule dotýče, kdež vuobec toho žádá, aby zetové
a testové spolu v jedné radě nesedali, však jich dobrým pověstem beze všeho po-
dezření a beze vší lehkosti. a starší před námi tuto odpověď dali: „Ač známe, že
podlé práv, svobod a privilejí našich spravedlivě tomu se brániti muožem, ale jmělo-li
by skrze to jaká ruoznice a nelibosti v městě našem králi Ludvíkovi JMti pánu
našemu i městu tomu k jaké škodě býti, nechcem tak neústupni pro takovou příčinu
poznáni a nalezeni býti ; znáte-li VMti, že pro jich neústupné takové předsevzetí jaká
různice o to mezi námi a jimi povstati jměla, a srovnání skrz tu příčinu že by mezi
námi býti nemohlo, i to my k VMti připouštíme, abychom v tom poznáni byli, že
žádných ruoznic a nesvornosti neobmyślime.* Kdež my, slyšíc takové jejich slušné
poddání, mezi nimi vypovídáme: poněvadž jsme tomu srozuměli, že vuobec podle
NIA