208
Leta Páně 1562.
Ten pondělí po něděli misericordias opět shromáždivše se
Bratří starší do Přerova, o těchto paragrafich rozmlouvali a za:
vírali ve jmenu Páně.
O kniżce povinnosti ouzkó rady.
Nejprv excerpt neb sexternik o povinnostech ouzké rady
a osob jejích, kterýž k opravě roku předešlého usouzen byl
a t. d., ode vší rady přečten, oblíben, a abychom se jim zpra-
vovali, za hodný usouzen jest. A na potvrzeni toho v&ickni
starší jmena vlastní rukama svýma do téhož excerptu čtyř
exemplářů podepsali sou, kterýž se takto počíná:
Moc celé rady se čtyřmi osobami nejvyšší místo držícími,
aneb kolikžby jich koli živých pozůstávalo, daná a přivlast-
něná jí ode všeho plného sněmu vší Jednoty leta Páně 1494,
když B. Matěj byl sněmu se poddav za opatření žádal atd.,
a sněm všecken z příčin hodných povinnost sudího z něho
sňal a ji Bratru Prokopovi dal. A potom po smrti B. Ma-
téje leta 1500 totéž dostatečněji utvrzeno a zapsáno v de-
kretu Jednoty.
1. Nejprvé všecku a plnou péči miti o potřeby vší Jednoty.
2. Osoby do ouzkć rady fiditi, ustavovati a mista jim
v radě ukázati.
3. Říditi a ustavovati biskupy.
4. Pořádek mezi biskupy zfiditi, sudího, písaře voliti a
zříditi, čehož příklad v sněmu leta 1500, kdež to místo jedno
a všecka práce jeho čtyřem osobám poručena, a rozdílně na
každého vložen díl práce podle možnosti a náležitosti jeho atd.
5. Biskupy i každou osobu v radě od nejvyšších až do
nejnižších ku povinnostem ouřadu a míst jejich přidržeti, vy-
vinutí při nich napravovati, je trestati, a pro nehodnost i od
oufadu skládati, i z rady vysazovati.
6. V concilia à v spisy Jednoty nahlédati, a byla-liby kde
potfeba napravovati; odpornikü spisy proti Jednoté pilné, kte-
réZ potfebi, ohledovati a usouditi, a bylaliby potfeba toho, pi-
safüm poroučeti, aby se jim odpovědí dosti činilo.
7. Spisové ku potřebě Jednoty aby dělání byli, kdyžby
toho potřeba byla atd.; písaře zřízené k tomu miti.
8. Osoby hodné k ouřadům jahenskému i kněžskému vy-
hledávati a usuzovati, a biskupům k svěcení oddávati.
9. Řády, ustavení, obyčeje dobré v Jednotě vzdělávati a
ustavovati, a nehodné neb překážející skládati, usouzené, zku-
šené, dobré věci v známost a v paměť uvoditi, a k ostříhání
přivoditi.