176
věrnými, nýbrž užitek v počátcích potěšený a v naději ještě
hojnější. A že tak po jednou v lid uvedena býti nemůže (ano
v nás samý), tím sobě překážeti a od ní pouštěti nemáme, ale
raději k pilné práci pfi ni se napomenouti.
A nejprv sami s celádkami doma sobé ji často přečítajíce,
opravdové, coZ strany nás a sluZebnikü neb pomocnikü schá-
zelo by, napravovati, jako hnévy, zufivosti, nevhodnosti, leni-
vosti, nepracovitosti, přílišné pohodlnosti a jiné. Potom i v lidu
ji pěkně uvozovati z jednomyslnosti a do vší Jednoty na ká-
zánich, i pfi obzvlà&tnich vyslychánich a zpravách svědomí, vy-
tazovánich na ní, i obsilánim soukromnym k sobé osob, pfi nichZ
by to kdy co nehodného spatfino bylo. Item, ponévadZ doslÿ-
chati, Ze se někteří po místech nad tim horsi a repci, napo-
menuli sme se, i zprávců jiných napomenouti mśme, aby žádný
vysokým toho napomenutím, bráním a vótsich gloz neż text
bylby děláním k tomu příčin nedával, ale rozumně a pobožně
lid k tomu v učení Páně v duchu tichosti napomínal, 1 lítosti-
vým trestáním přidržel. Křiky pak lidí světských i domácích,
necelých a tělesných nic sobě v tom překážeti nemáme; neb
domácím pobožným, věrným a důvěrným vydána jest. Světu
pak Kristus duch a pravda jeho nikdy se netrefila a netrefi.
Kfestdéti.
Smysl o křtění dítek při napravení a doplnění otců na-
šich v Pánu předešlých zanechán jest, kterýž jaký by byl,
ano i v čem plnější, ano byloliby je&té co poopraviti, to jsme
sobě k pilnému považování i budoucímu o tom vyhledávání
vzali. Z té příčiny i o agendě od týchž otců vydané a lini
v Přerově stvrzené zůstali sme.
Item. Züstáno, aby obzvláštní péče o děti, křtěné v Je-
dnotč, v učení a vnapomínání na kázáních i obzvlášť jmína i
vedena byla. Neb se při tom vidí škodlivé oblevení a dítek
bratrských rozpuštění mimo dobrý obyčej a příklad našich
předků a t. d.
Item. Usouzeno, aby přijímání k dobrému svědomí v Je-
dnotě křtěných (zvlášt dětí) a z jiných jednot obrácených roz-
dílně se dávalo, a lehce se nesměšovalo, lečby kde hodné pří-
činy toho byly, jako malost počtu jich a t. d. Ano i péče
kmotrů, s nimi stavení, počtu z nich vydání i zřízeného pro-
pušťování, aby všelijak k prvnímu octů našich užívání napra-
vena byla; poněvadž se to vše v knize kněžské, k niž naše
obrácení jest, pokládá.
Item. Agenda přijímání k slovu Božímu, aby v plnosti
své jmína a užívána byla, jakž ji otcové připravili s předmlu-
vou svou i s koncem, čemu by potom ti přijatí vyučování býti