11
i důvodů, a všeliké pravdě víry podstatné i sluZebné, kdeZ se
koli zachovává v částce menší neb v větší. Ač strany služeb-
ností a sluh při skutcích víry i při zřízeném spasení veliký
mezi námi i Rimany nynëjsimi i jinymi v tom se s nimi sje-
dnávajícími rozdíl bylby, jakož svrchu při příčinách oddělení
oznámeno, však strany víry obecné křesťanské i písem svatých
jednotu s věrnými vyznáváme.
O kterémž vyznání víry okolo leta tisícího čtyrstého osm-
desátého osmého když pošel hlas, že by měli státi k slyšení,
i učínivšc sněm napsali jsou takto. Poněvadž podle řeči sva-
tého Pavla, srdcem se věří k spravedlnosti, a ústy bývá vy-
znání k spasení; protoż i my ve jmeno Pána našeho Ježiše
Krista počet vydáváme tímto psaním z těch věcí, kteréž jsou
při nas. A nejprv z víry naší I naděje a z jiných věcí, kte-
réz prisluseji k křesťanskému životu. A přede všemi věcmi
včříme podle obecného vyznání církve křesťanské o Pánu
Bohu, Panu Bohu, i v Pana Boha, jakoż pisma prorocki i apo-
stolska Bohem vdechnuta oznamuji. A tak jim věříme o čemž
kde píší, co máme věřiti, to verity, co máme činiti, to činiti:
a tak je přijímajíce v jich svědectví srdcem věříme i ústy vy-
znáváme: Nejprv v Boha Otce, všemohoucího stvořitele nebe
i země, 1 v Jezukrista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž
se počal Duchem svatým: narodil se z Marije Panny, trpél
pod Pontskym Pilátem, ukřižován, umřel i pohřben. Sstoupil
do pekla, třetího dne vstal z mrtvých. Vzstoupil na nebesa,
sedí na pravici Boha všemohoucího. Odtud přijde soudit ži-
vých i mrtvých.
Věříme i v Ducha svatého, utěšitele, od Otce i od Syna
pocházejícího, a tak v Pána Boha jediného, jenž jest trůj
v osobách a v podstatě jeden Bůh. A on jest Pán veliký a
chvály hodný, jehož velebnost skutkové jeho velicí i zname-
nití ukazují. Z nichžto tito tři vidí se býti zvláštní, totiž sku-
tek stvoření a vykoupení 1 spasení, pro něžto Pán Bůh stvo-
řitelem, vykupitelem a posvětitelem nazván jest atd. Viz osta-
tek v tom spisu, v počtu vydání.
Na sněmu jiném to bylo usouzeno, aby po krajích bylo
oznámeno k jednomyslnosti.
Bratří milí, však snad pamatujete, že když u vás Bratří
byli, kraje procházejíce, a tu jsou některé věci vám předloženy
od nich, v nichžto jednomyslnost mezi námi má býti. Jako
nejprvé praveno jest o víře, kteráž jest o Trojici svaté, při
niž se věří i vyznávají tři osoby a jeden Pan Bůh. Též tak