168
hodného ku přijetí ouřadu kněžského od nás jest usouzen
podle toho:
Jedno, že jest Bratr dobrý, svědomí Boží mající.
Druhé, že má dar milosti k službě církve.
Třetí, smysl zdravý, umění, rozšafnost atd., kterýž se
zvláště v Prusích Jednotě dobře hoditi může.
Item. S pilností rozjímáno o křtění dítek od kněžstva
římského svěcení. Při tom zůstáno, abychom se tak chovali
v pokušeních, jako staří Bratří, otcové naši. Kdež možné jest,
v opatrnosti abychom předce křtili, a kdež by nikoli nemohlo
jinak býti, k kněžím nésti (však bez odříkání se Jednoty a
závazků nekřesťanských) nezbraňovali. Ale rada rodičům a
kmotrům dávána býti má, aby úmyslem přímým křtu žádali,
což Kristova jest přijímali atd. v dověrnosti, o čistém pfislu-
hování v Jednotě nehynuli, rovného křtu v smíšení s nečisto-
tami atd. tomu, kteréhož se v Jednotě v čistotě užívá, neči-
nili, péče sobě o dítky povinné neopouštčli.
Item. Zůstáno, aby od zborů českých i moravských opa-
trně pomoc, ano almužna svatá učiněna byla těm ubohým,
chudým lidem, Bratřím našim vypověděným, a v Prusích se
těžce sadícím. Což se vše potom vykonalo.
Item. Usouzeno jest, aby apologi bratrska, kniżeti Jifimu,
Markrabi Brandenburskómu, vydana, z latiny do destiny vy-
ložená a zpravená, vytištěna a vydána byla.
Též psaní bratrská, v pokušeních králům, knížatům, pá-
nům i jiným činěná, sepsána, vytištěna a vydána býti mají, a
to pro očištění Jednoty a vyvedení se z nářků nepravých, ji-
miž od nepřátel zmazání a narčení sme atd.
Item. O chování koní nám a kněžím našim züstäno na
tom, aby dopouštíno nebylo žádnému bez společného starších
toho usouzení a příčin i potřeb náležitých vyhledání.
Item. O těch, kteříž bez lístků k nám přicházejí, usou-
zeno jest, aby přijímání ani fedrování nebyli, jakž o tom i
starých Bratří usouzení jest. A kteříž z Prus svědectví o svém
bratrství přinášejí, má se s nimi opatrně zacházeti pro uvaro-
vání budoucích z toho těžkosti a nebezpečenství v nynějších
pokušeních.
V témž shromáždění zůstáno a poručeno, aby B. Mach,
pozůstana na Moravě a opatrnosti v ukrývání se užívaje, vše-
cky kněží Jednoty Ceské i Moravské podle svědomí strany
bratrství i ouřadu přehlídl a přeslyšel, a tak jim k obnovení
posloužil. A to vše zvláště času adventního tak se vykonalo.
Nejprv při smlouvě bratrství, druhé při povolání k ouřadům,
totiž k učedlnictví, k jahenství a k kněžství, tak jakž toho
pořádek v knihách zpráv kněžských se pokládá. Ano i při