EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

233

O těch věcech mnoho spolu promlouvajíce naposledy na tomto sme jednomyslně zůstali, a to sme za pravý prostředek býti usoudili, abychom se přičinili věrně a pilně k nápravě vésti napravitedlné, a nenapravitedlné, odtínati, a tak Jednotu od takových hanebných věcí očišťovati podle nejvyšší mož- nosti naší. A hned bez meškání započíti ve jmenu Páně. 1. pilně přihlídati k nim, k zprávcům i k čeládkám. 2. Bráti a odtínati zlé příčiny buď jak buď, nedbati nic na jejich rep- tání atd. Byť byla v čas Kohoutova ta děvka vzata, snad byl byl nepřišel na to. 3. Vystupující z mezí a nechovající se podle confessi trestati přísně na odivu jiným. 4. Kteřížby nebezpečně stáli v stavu svobodném, pouštěti k ženění, ano i kázati se bezděk ženiti těm, jenž jsouce již zkaZeni nemohou se zdrZovati, jako se stalo Lukanovi, a snad, nebude-li se ji- nak chovati, i Viktorinovi a jemu podobným některým stati se musi tak, aby jim vždy k opravdové nápravě dopomoženo bylo, buďto propuštěním jich k oženění se, nýbrž i rozkázá- ním jim atd., buďto obmyšlením jim příčin dobrých a odjetím příčin zlých, lib se jim to neb nelib. Pamatovati nám jistě sluší na slova, přísahy pro přízeň neb pro nepřízeň nečiniti atd. O čemž Matěj Pařížský velmi pěkně napsal toho doklá- daje světle, že kdež by co toho bylo (totiž nepravost, že by nebyla horlivě vyhlazována, a pravdě nenapomáháno, sed e contra černé za bílé, bílé za černé jmíno bylo) to vlastně že by byla ohyzdna ohavnost, na mistć svatem stojící. Myslitit na to často musíme a máme, aby příčinou naší jmeno Páně a pravda nebyla v porouhání dávána, nad čímž Bůh mnoho skrze proroky svaté naříkával atd. A tak sme obšírně napo- menuli se k bedlivosti a pilnosti při našich povinnostech, aby- chom hleděli předně sami, každý z nás dobře státi, sami od sebe samých začínali, kde co kdo při sobě spatří, že by se zle dělalo, napravovati. Potom to i k jiným zřízeně podle nále- žitosti a míst našich vykonávati atd. Atque hac ratione pur- gare arcam Domini, aby nás sám Pán hrozně nevypurgoval a ven z Siona oknem nebo dveřmi po hlavě nevyházel.

O confessí augšpurské.

nejednou to v našich shromážděních rozjímáno, (o čemž zápisové in actis synodicis svědčí,) však opět nám pří- čina dána veliká, sněmem leta tohoto v Praze držaným, v němž stavové království Ceského (strana pod obojí všickni kromě tří osob), připojivše k sobě naše pány, kteříž v Jednotě jsou, žádali J. M. Císařské, aby podle augšpurské confessí učení volné a svobodné, tak jako v Rakousích jim puštěno a osvo- bozeno bylo.



Text viewManuscript line view