EN | ES |

Facsimile view

Francouzská Hussitica

AuthorAugustin Neumann
Date1923
LanguageCzech

< Page >

že v oněch spisech se snaží pisatel opříti nauku husitskou o Písmo

Pisatel se opírá o čtyry artikule pražské formulované ve dnech 3. července—1. srpna. Uvážíme-li, že spis byl podan theologické fakultě pařížské ještě roku 1420 a že odeslaný exemplár byl již druhou redakcí (první byla rovněž zabavena), pak se můžeme do- mnívati, že leták byl sepsán někdy na podzim 1420.

Jaký jest historický význam oběžníku? Předně dokazuje přítom- nost valdenského předáka z Flander roku 1420 v Praze, neb - slovně praví: Ante recessum meum de dicta civitate Pragensi. Za druhé: Z vyzvání, by sektáři přistoupili na učení formulované pražskými artikuly, jakož i z událostí, jež se po roce 1420 ve Flandrech odehrávaly, seznáváme, že Valdenští v severní Francii byli od konce roku 1420 pod vlivem husitským.

Jedná se nyní o druhou část otázky: o vlivu valdenství na hu- sitství a hlavně na vznik českých Pikardü. Vyjdeme od úsudku Beuzartova,l dle něhož sektáři inkvirovaní v severní Francii v letech 1420—1465 byli navzájem úplně totožni. Zároveň jsme poznali, že dle francouzských pramenů vynořili se ve Flandrech a Artois Vespertilionisté. Jejich články sice nejsou v nich zaznamenány, ale za to se s nimi potkáváme ve sborníku Petra z Klatov a sice s poznámkou, že přišli asi z Anglie do Francie a odtud do Čech. Má-li Petr pravdu, pak se musí články jeho sektářů shodovati s naukou francouzských heretiků. Srovnávejme tudíž články Petra z Klatov s články inkvisičního protokolu ve Valenciennes (1420) a sice právě ty nejpříznačnější:

Čeští: Vespertilionisté. Sektáři z Flandrů. 30 dicunt, quod debemus confiteri . . . quece n’estoit rien des pres- peccata nostra soli Deo et non tres, et que a eulx on ne devoit sacerdotibus? . .. confesser3 . . . confession n'est rien.4 que la confession n'est rien a un prestre5 . .

'U. d., 63. , Tous ces procés, de 1411, 1420, 1429, 1430, 1460 et 1465, ont un air de famille. A Lille, à Douai, à Tournai et à Arras, on porsuit la méme «hérésie et incredulité . . .

2 Neumann, Ceské sekty atd., 43.

3 Beuzart, 478.

*U. m.

5 U. d., 476.

18



Text viewManuscript line view