Valdenští v Dauphiné učinili peněžitou sbírku ve prospěch českých
sektářů.1 To jsou nesporné doklady, že jedna z cest, kterými se
Valdenští ubírali do Čech, vedla přes Švýcary. Možná, že Jan
z Hiellin-u se ubíral touže cestou, neb v bule čteme: „de patria
sua fugit et ad partes Alanianie se transtulit, volens ad infideles
Hussitas . . . licet prohibentibus viarum periculis ad illos tandem
transitum habere nequiverit.^ Jak níZe poznáme, mohla to byti
ještě jiná cesta.
"Tyto vztahy mezi Valdenskými ze severní Francie a husitskými
radikály jsou zajímavy i se stanoviska literárního. Jak jsme již
poznali, nesl s sebou Jan z Hiellin-u do Čech valdenské, fran-
couzsky psané knihy. Nelze ani trochu pochybovati, Że pfi spo-
jení Flander s Čechami a při tolika inkvisičních procesech přišli
k nám i jiní sektáři s knihami. Onen „vir latinus*, jenż dle Va-
vřince z Březové předčítal roku 1418 „Pikardům“ v jazyce Pra-
žanům nesrozumitelném, jest toho důkazem. Jedna z takových,
knih, jež byly v Čechách, jest provencalskä bible chovaná v Gre-
noblu. Jest to mínění vynikajícího znalce středověké bible trancouz-
I Vzhledem k důležitosti toho fakta podáváme nauku Valdenských z Dauphiné
dle inkvisičních akt z rozhraní XV. a XVI. století zachovaných v ruk. lat.
č. 3375 pařížské národní knihovny.
1. Zpověď: „Dicti barbe dicebant, guod tenebant sanctam vitam sancti
Petri et quod habebant potestatem absolvendi a peccatis (fol. 248 b) — Ft
ulterius dicebant dicti barbe, quod nisi papa teneret sanctam vitam, non
habebat potestatem absolvendi a peccatis (2493). — Interrogatus, si eisdem
barbis fuerit confessus omnia peccata sua, dixit, quod sic; et inter cetera
fuit confessus, se verberasse quemdam hominem et peciit ab eo penitenciam,
qui barba eidem dixit, quod solveret barbi tonsorum (sic) tantum et non
ultra (2433) — . . . dum confitebatur . . , stabat coram dictis barbis, geni-
bus flexis et interrogabant eundem Thomam de suis peccatis et eidem dice-
bant, quod custodiret ad malefaciendum et quod erat peccatum mortale de-
predare proximum suum, frangere matrimonium et portare falsum testimonium,
et quod se abstineret a predictis (2462, 247b). Za pokání: Otéenás, Vérím
v Boha, nikdy Ave Maria (2475).
2. Eucharistie. Interrogatus, quid dictus barba ibidem in eius domo faciebat,
dixit, quod pascayrabat eum et dedit ad comedendum et bibendum (2462).
3. Očistec. . . . dabant eidem ad intelligendum, quod non erant nisi due
vie, videlicet paradisus et infernus . . . (242b).
Zivot sehty. a) Sbírky. Interrogatus, quid dicti barbe dictis Magdalene,
Jacobe et Daniele dicebant et docebant, dixit quod haberent satis ad facien-
dum, et quod reducerent aliqua de bonis suis, ut possint sibi subvenire
tempore persecutionis, si casus accideret (251b) . . . quod reducerent sal et
lidniam in montibus suis et aliqua de bonis suis, ut possint sibi subvenire . ,.
quia ipsi pauperes de Lugduno satis ad faciendum deinde successive habe-
bunt (252 b). b) Zrazení sekty . . . barbe Valdenses sibi prohibuerant,ne haberet
ipsam sectam Valdensie alicui detegere. (2442). — Tato vyznání jsou většinou
z roku 1495.
32