86-24B
86-24B
View options
Show: - Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
On
třebas
můj
přítel
antonín
šuchma
měl
brumově
na
vláře
měl
tetu
velice
pobožně
a
ta
celý
život
pomáhala
bližním
to
byla
brumova
svatá
tak
ji
znaly
a
ona
koncem
života
půldruhého
roku
umírala
na
nějakou
chorobu
není
třeba
říkat
jakou
o
byla
stará
tak
měl
dycky
právo
na
něco
zemřít
a
velice
trpěla
že
necítila
vůbec
žádnou
úlevu
žádné
požehnání
boží
a
že
ty
lidi
kterým
pomáhala
teď
když
jim
pomáhat
nemohla
jí
postupně
popouštěj
vono
jim
to
bylo
nepříjemné
že
taková
stará
žena
chce
od
nich
něco
ona
se
pokud
možno
si
to
všechno
udělala
sama
ale
něco
taky
už
nešlo
čím
dál
méně
to
šlo
byla
vy
síle
životem
a
taky
jeden
po
druhém
opouštěl
tak
si
stěžovali
svýmu
synovi.
To
všechno
vy
takhle
co
je
to
jak
to
mám
rozumět
že
když
jsem
se
celý
život
snažila
prokazovat
lásku
k
bližnímu
a
bto
jsem
věřila
hodila
sem
do
kostela
konal
se
ženy
potížné
že
já
jsem
takhle
trestán
koncentruje
života
že
nemám
vůbec
žádnou
útěchu
proč
mě
bůh
opustil
a
to
to
se
vás
příčiny
mě
tady
z
té
řekli
mnohé
ale
já
dneska
pro
dnešní
přednášku
potřebuje
příčinu
jinou
že
si
tam
ty
příčiny
všechny
k
tomu
přirozené
tam
ani
ne
napíšu
že
totiž
boha
hledala
mimo
sebe.
A
to
byla
hlavní
příčina
toho
neštěstí
že
tolik
trpěla
kdyby
byla
věděla
nebo
kdyby
vtírají
měla
k
tomu
do
dovést
že
ona
je
chrámem
božím
a
že
tedy
musí
v
sobě
najít
toho
boha
tak
by
byla
možná
brzo
řada
jako
dříve
než
za
půldruhého
roku
trápení
ale
byla
by
se
ocitla
ve
stavu
spásy
zde
na
tomto
světě
protože
ten
bůh
není
na
nebesích
nýbrž
je
mimo
čas
a
prostor.
Součástí
našeho
života
vnitřní
součástí
našeho
života
a
teď
k
tomu
by
bylo
nutno
říct
proč
je
toto
za
toto
zapotřebí
protože
po
smrti
člověk
nemá
tělo
a.
Nemůže
se
opřít
o
objektivní
boha
já
tady
tělesný
člověk
jdu
za
nějakým
bohem
který
je
mimo
mě
to
padne
takže
on
no
to
se
neshoduje
po
té
smrti
k
tomu
člověku
s
tím
otco
tady
miloval
toho
boha
mimo
sebe
nenalézám
a
když
ho
konečně
nalezne
v
sobě
tak
zjistí
že
už
nemá
tu
schopnost
se
svým
pýcha
tak
živý
jako
když
dokud
byl
tady
na
tomto
světě
protože
ona
i
ta
paní
brumova
tehdy
řeknu
často.
To
jsem
vás
se
staví
na
to
já
to
já
dotaz
ale
eště
něco
navíc
když
věřícím
člověku
se
stane
ona
byla
věřící
že
ho
potkám
taková
událost
která
ho
zabrzdí
která
mu
dokazuje
že
v
té
chvíli
bůh
s
nim
není
že
má
dojem
že
ho
že
jí
že
toho
člověka
bůh
opustil
tak
taková
osoba
se
cítí
v
ve
stavu
který
byl
zaviněn
její
představou
protože
bůh
ji
opustit
nemůže
vy
věděla
že
v
něm
víte
u
tak
vy
že
neopustil
nižší
má
na
kahánku
život.
Ale
když
je
mimo
taky
moh
opustit
rozumíte
to
je
ta
neplecha
ale
přestože
je
to
že
já
který
jsem
v
koncentráku
se
ocitl
taky
v
tomtéž
tou
jako
ta
teta
z
toho
brumova
tak
já
jsem
byl
stejně
zoufalý
jako
ona
protože
já
jsem
daleko
více
ztratil
než
ona
jam
měl
před
tím
obrovskou
tak
se
tomu
říká
milost
a
teď
se
ta
milost
úplně
ztratila
co
jsem
to
vyvedl
když
já
jsem
věděl
že
bůh
je
ve
mně
to
už
tam
ta
chyba
nebyla
jenže
a
já
jsem
taky
neztratil
víru
v
boha
že
mě
opustil
sem
jenom
věděl
že
jsem
udělal
nějakou
přip.
Ale
jaká
představa
mě
takle
zabrzdil
že
pán
bůh
nemohl
trpět
dále
abych
se
po
považoval
za
svatýho
a
to
stačilo
k
tomu
i
lidská
sama
tak
velkou
sílu
že
může
zrušit
i
dost
vědomé
spojení
s
bohem
to
je
třeba
vědět
při
tom
na
cestě
víry
se
vytváření
představy
proto
musíte
velice
opatrně
vytvářet
a
aby
to
bylo
aby
to
představy
pravdivé
aby
to
nebylo
něco
co
tam
do
té
víry
třebas
přidala
tradice
nesprávně
například
po
smrti
nebe
nebo
po
smrti
peklo
to
je
nesprávné
tady
buď
tady
anebo
nikdy
když
ne
tady
ztratíš
svůj
život
hotovo
žádné
převtělování.
Tak
možná
že
je
to
trošku
tvrdé
ale
víte
indové
říkají
straší
největší
překážkou
na
cestě
k
bohu
a
starý
zákon
říká
že
ztra
před
hospodinem
je
první
známka
přibližování
se
k
němu
neodporuje
se
to
ne
protože
když
se
bůh
přibližuje
do
vědomí
člověka.
A
tak
to
tím
vědomím
se
musí
za
třás
tím
strachem
aby
dveře
jeho
po
volili
tak
řekl
symbolicky
strachem
jsem
se
třás
když
do
mého
vědomí
vstupoval
bůh
to
byl
strach
který
jsem
nikdy
před
tím
ani
po
tom
nezažil
svatém
strach
z
těch
doktorů
ale
ta
tak
nepamatuju
a
zaručeně
to
nebyl
tak
velký
tak
to
byl
řek
bych
strach
který
nebyl
přirozený
to
je
byl
silnější
než
přirozený
strach
který
jsem
měl
přitom
živit
lékaři
chtěli
zase
operovat
ale
to
to
byl
strach
který
byl
iracionální
který
nebyl
ničím
podložený
asi
jako
dobra
se
to
asi
strachu
člověka
se
srdeční
vadou
který
zažívá
staví
úzkost
protože
mu
se
co
je
nefunguje
a
není
to
zaviněno
st
tahem
pravé
slova
smyslu
ale
špatnou
funkcí
srdce.
Tak
tohleto
já
jsem
zažíval
a
vím
ten
ježíše
strach
není
tak
špatnou
věcí
jenomže
lidé
možná
ne
ty
indové
mají
taky
pravdu
protože
u
nich
se
de
z
jiné
pozice
a
kdyby
například
v
rukách
mistrových
někdo
začal
být
eště
taky
strach
když
je
v
těch
rukách
tak
tomu
mistru
nevěří
a
protože
mistr
zbavil
toho
žáka
napřed
víry
a
měla
mu
zůstat
tomu
žáku
jenom
víra
v
mistra
tak
by
byl
zbytečně
uhaslo
nebude
by
to
píše
mu
je
třeba
ho
vyhodit
takže
strach
je
opravdu
tam
v
té
indii
jiné
pozici
než
tady
na
západě
křesťanství
protože
tady
je
známkou
někdy
někdy
ne
vždycky
že
se
přibližuje
něco
co
je
většího
než
já
většinou
se
tři
stává
že
se
člověk
neobejde
bez
extaze
a
pak
tento
strach
zbaví
člověka
vědomí
tohoto
světa
tak
je
veliký
že
ztratí
řek
bych
smyslovou
činnost
a
zůstane
jenom
vědomí
které
je
u
boha.
Takže
kdybych
to
definoval
zkušený
mi
lidmi
katolickým
ka
těmi
teology
tak
ty
extazi
po
extazi
říkají
tohleto
pravé
známky
extaze
jsou
tyhlety
napřed
přichází
příchod
boha
vstupu
je
strach
obrovský
strach
který
člověk
jindy
nepoznal
a
to
se
změní
ve
velkou
blaženost
samozřejmě
tady
líčí
jenom
citovou
nějakou
extázi.
Nemají
při
té
definici
na
mysli
extazi
poznání
ve
mně
to
nikdy
žádná
extaze
ani
snad
ta
nejvyšší
vzbuzovalo
vůbec
žádnou
blaženost
nýbrž
budoval
a
dycky
jistotu
potom
velkém
stravu
a
velké
nejistotě
obojího
bylo
zapotřebí
nejistoty
i
té
jistoty
těch
dvou
opak
vzbuzovalo
takovou
jistotu
já
jsem
si
byl
jist
že
toto
je
tvůj
život
člověče
tady
si
doma
tak
vypadá
ta
extáze
ovšem
já
jsem
při
tom
nevyslovil
takhle
na
slova
ale
byl
jsem
si
toho
vědomí
tam
jsem
nemohl
mluvit
v
té
extazi
své
sem
nemohl
mluvit
extase
kterou
zažívali
někteří
svatí
mě
se
mezi
ně
nepatřil
ty
si
tam
promlouvali
s
pánem
bohem
klidně
já
ne.
Například
tahleta
marta
co
ram
ne
tady
je
taky
pomlouvá
pánem
bohem
a
to
já
kdybych
provaz
pánem
bohem
to
je
podstata
mé
cesty
ne
cesty
víry
ale
cesty
poznání
tak
já
bych
to
považoval
za
sebe
klam
jak
vy
vadilo
že
pán
bůh
by
mluvil
v
česky
a
měl
by
taky
vadilo
že
vůbec
mluví
protože
vím
ze
zkušenosti
poznávací
že
při
sebemenší
přísunu
poznání
nic
jsem
neslyšel
a
poznával
jsem
že
dokonalejší
poznání
je
bez
řeči
že
než
nedokonale
něco
vyjadřuje
jako
já
tady
se
musím
namáhat
třebas
několik
mě
abych
něco
vysvětlil
a
bůh
mě
to
napovídá
mé
nitru
bez
slov
mně
dá
jenom
práci
to
přeložit
do
češtiny
a
velikou
práci
a
čím
budu
starší
tím
to
bude
horší
tak
to
je
za
tím
řek.
V
čem
spočívá
užitečnost
služebníka
se
to
tam
ale
to
je
služebníka
když
pracuje
poctivě
na
poli
které
hospodářovo
stav
rojit
které
jsou
hospodářovi
se
schopnostmi
které
jsou
od
hospodáře
ty
spasitele
ten
úkol
a
kde
v
čem
spočívá
ta
neužitečný
neužívá
v
tom
že
to
přeci
má.
Vrcholit
nebo
vyústit
k
přístupu
k
bohu
a
ono
to
přes
den
vrchol
jenom
v
činnosti
která
neznamená
příchod
fakticky
příchod
k
bohu
čili
proto
to
bylo
ještě
neužitečné
teprve
až
se
to
dovrší
odchodem
z
činnosti
k
bohu
tak
je
to
užitečné
pochopitelně
že
toto
co
je
v
tomto
podobenství
ukázáno
jako
jedno
za
druhým
to
může
dopadat
taky
takže
ne
společně
by
se
to
dělalo
to
ne
pro
se
proti
tomu
dycky
vystupoval
ale
že
jednoho
nechám.
A
chvilinku
se
věnuju
tomu
druhému
čili
chvilinku
zanechám
činnosti
odpočinu
si
a
jdu
k
tomu
bohu
ne
ale
tam
na
něm
nic
nežádá
jenom
odcházím
o
činnosti
protože
jsem
nutkání
k
tomu
abych
otočení
vodešel
rozumíš
je
to
vnitřnímu
káně
se
o
to
nutkání
mám
k
bohu
se
přivrátit
přes
den
v
činnosti
tak
bych
měl
opravdu
své
činnosti
na
chvilinku
nechat
věřte
mi
to
že
to
nikdo
nepozoruje.
To
je
to
se
od
vás
se
jenom
tak
krátké
přistoupí
k
bohu
že
je
kdybyste
dělali
při
tom
krok
tak
ani
ani
ho
eště
neuděláte
a
už
jste
přistoupili
takový
ten
nekrade
v
tomhletom
a
už
zase
můžete
z
té
činnosti
přejít
trestán
na
cestě
víry
když
tomu
rozumím
jinak
než
vírou
tak
bych
taky
to
neměl
utajit
že
se
to
nemu
dát
také
technicky
porozumět
i
člověk
hned
trestán
za
to
že
se
něčím
provinil
čím
je
to
způsobeno.
Je
to
způsobeno
tím
že
on
měl
představu
o
správném
porušena
měl
pojem
o
správném
a
vědomě
porušil
při
cestě
víry
toto
takhle
platí
protože
víra
má
představu
o
tom
co
je
správné
a
jestliže
to
vědomě
poruší
tak
si
dále
tak
náleží
tomu
člověku
trest
a
ten
tresty
tedy
přivolává
svou
představou
žerou
že
porušil
něco
správného
a
je
to
velice
milosrdné
že
se
to
na
něm
neví
je.
Přivolá
si
to
sou
představou
ne
karma
ňáká
jsou
představovala
další
technika
jestliže
na
cestě
víry
člověk
nemá
poznání
tak
vyspělé
aby
nepo
kulhal
pořád
za
pokrokem
ve
víře
nebo
pokrokem
v
činnosti
tak
se
stane
že
dělá
činy
neosvícené.
A
také
věří
ne
osvíceně
to
znamená
to
jeho
víra
zůstává
trčet
na
místě
odkud
by
byla
bývala
měla
už
dávno
odejít
dál
o
stupeň
protože
víra
musí
také
nabrat
na
obrátky
a
na
kvalitě
čemu
věřili
ve
starém
zákoně
lidé
to
by
bylo
ne
nestačilo
aby
věřili
potom
co
jim
řekl
ježíš
kristus
bylo
vám
řečeno
říká
ježíš
kristus
oko
za
oko
zub
za
zub
ale
já
vám
pravím
neříkal
tak
to
není
ale
bůh
je
milující
a
to
řeknu
ve
zkratce
a
takhle
ne
trestá
lidi.
Trestal
je
ve
starém
zákoně
to
je
fakt
ale
protože
měli
tvrdé
srdce
a
bez
toho
trestu
by
byli
zůstali
trčet
bibli
odpadly
pro
tvrdé
srdce
byli
takle
tvrdé
zákony
pro
vaše
tvrdé
srdce
a
já
se
snažím
vaše
srdce
objekt
aby
ty
tvrdé
zákony
na
vás
neplatil
to
je
to
další
technická
velice
technická
poznámka
že
totiž
ten
dualismus
na
začátku
dopadá
zcela
jinak
než
později
jakmile
nebudu
vlivem
postupu
ve
víře
jinou
představu
o
milosrdenství
božím
že
to
není
trestající
soudce
přísný
spravedlivý
nýbrž
že
to
milosrdný
bůh
to
se
nám
jeví
také
v
tom
že
oběť
ta
zákon
byla
obětí
zvířecí
zvíře
se
obětoval
a
oběť
novo
zákon
byla
oběť
chleba
to
je
tedy
veliký
pokrok.
A
čím
je
toto
ježíš
kristus
když
řekl
že
si
to
nerozuměli
nechci
oběti
ale
milosrdenství
tak
v
tom
že
už
se
nezabíjelo
zvířata
tak
se
umožňovalo
větší
milosrdenství
větší
míra
milosrdenství
i
při
tom
obětování
se
bohu
byla
to
bylo
to
domyšleno
soustava
aby
nebylo
za
krvácela
hospodinu
nebo
boží
když
se
k
němu
přibližujou
proto
že
se
obětuje
jo
obětovat
za
sebe
nějaké
zvířátko
to
bylo
poměrně
snadné.
A
to
pro
snazší
než
obětovat
sám
sebe
a
potom
na
tom
přechodu
mezi
toto
kro
obětí
a
my
si
svatou
stalo
a
kampe
kdy
se
tam
přinášely
oběti
a
ty
se
samosebou
potom
hromadně
snědli
pro
mě
němé
jsou
co
do
transubstanciace
která
se
slibovala
toho
jenomže
se
to
zvrhl
jak
se
vám
tak
a
dobře
známo
ve
žranici
a
hlasu
tak
se
to
muselo
záhy
dokonce
nekrade
nějakým
zrušit
a
kapse
zrušila
a
místo
ní
se
nastolila.
Ta
se
svatá
převzato
od
daleko
starších
náboženství
jako
je
bytu
který
v
té
oblasti
byl
velice
rozšířené
a
tam
šlo
v
podstatě
pojídáním
boha
to
jeho
fau
a
se
zachovalo
až
do
dneška
vsuneme
li
si
článku
víry
seznamuji
meli
se
s
nimi.
Ujasňuje
si
jejich
obsah
tak
si
umožňujete
také
dokonalejší
víru
samo
sebou
to
jeden
argument
jakým
jiným
způsobem
si
usnadňujme
byli
už
to
budu
říkat
sám
abychom
nespokojili
moc
těch
pásky
akty
lásky
a
nikoliv
takové
lásky
kterou
bych
pro
obdivu
milovanému
dělal
čili
milovat
milovaného
není
vůbec
akt
lásky
který
by
ve
víře
nějak
pomáhal
možná
že
pomáhá
k
tomu
milovanému
i
tomu
milujícím
jinak
ale
vírou
ne
ve
víře
pomáhá
jenom
ten
druh
lásky
která
je
nestranně.
Která
neprotekční
ne
protěžuje
tomu
do
mě
má
rád
nebo
do
je
té
lásky
hoden
i
když
protěžuje
jenom
toho
kdo
jí
potřebuje
a
proto
jsem
vám
tak
detailně
vykládal
to
povídání
o
padnu
i
svým
protože
ten
tou
láskou
oplývá
když
mu
nic
nebylo
a
potřeboval
ještě
jednu
majeli
dávku
navíc.
Aby
v
okamžiku
kdy
se
mu
daří
špatně
tou
láskou
stejně
oplývá
a
teď
jsme
u
hlavní
podstaty
víry
víra
totiž
není
to
je
pravý
zkušený
ka
me
víry
není
pravou
věr
vírou
když
se
zastaví
tam
kde
člověk
jak
se
mu
zdá
je
v
nemilost
když
se
mu
něco
nedaří
já
to
řeknu
obecněji
se
mi
nemocen
stál
nějak
nemožný.
Mám
nějakou
slabost
tak
si
udržet
víru
i
při
té
slabosti
být
vděčen
za
to
že
mě
bůh
toho
času
k
sobě
zve
mou
slabostí
se
na
to
není
nějak
přehnané
slabosti
maří
magdalény
jí
pozvali
k
ježíši
kristu
toto
musí
platit
proto
ježíš
kristus
ukazování
magdalena
kupříkladu
který
bychom
měli
začít
i
v
tom
postoji
duševním
odstoupilo
jak
se
přibližovali
ježíš
kristu.
Protože
jestliže
víra
si
vybírá
a
myslí
si
že
jenom
ctnostmi
a
příhodnými
okamžiky
se
přiblížím
milostí
se
přibližujeme
tak
je
na
velkém
omylu
že
tam
přibližujeme
buď
celým
životem
a
nebo
vůbec
ne
protože
ono
to
třeba
dlouho
jde
při
dobré
naladíte
a
jak
ta
jak
stane
tak
je
pověřen
tak
jednou
jsem
takový
jednou
jsem
o
nako
není
víra
to
je
to
já
neutralizuju
tou
druhou
činností
to
první
jako
ten
pan
lysý
by
držel
tři
roky
neutralizovalo
tu
svou
obrovskou
radost
z
obyčejného
života
kde
mu
nechybělo
nebo
že
dítě
by
poměrně
za
ono
musí
bylo
on
se
pořád
šplhal
před
čověk
okolo
stěny
ale
přeci
jenom
ho
nic
nebolelo
a
oni
to
zaměňoval
za
něco
no
tak
to
už
jsem
tady
vykládal
tak
zkrátka
a
dobře
tam
na
tom
příkladu
bylo
vidět
jak
člověk
tak
dlouho
nedostal
milost
od
boha
kterou
by
se
vyléčil
a
to
s
jednoho
jediného
důvodu
že
na
ní
nevěřil
když
nastával
chvíle
těžkosti.
A
to
si
dobře
dávejte
pozor
aby
to
toto
vaše
víra
jednal
v
té
prudký
kámen
víry
jakmile
nastanou
těžkosti
a
víra
odpadne
tak
jste
nevěřili
opakuju
tak
jste
nevěřili
nýbrž
ten
milovali
sebe
a
říkali
se
tomu
víra
je
vám
to
jasné
jste
mi
dbali
sebe
protože
jsem
se
měli
při
tom
dobře
říká
to
je
víra
která
mě
přináší
to
a
to
dobro
pak
víra
zase
ten
křest
tak
to
ne.
Ska
věřil
ježíš
kristus
vůbec
odpověď
nevěřil
nepotřeboval
věřit
protože
věděl
je
potom
následovatelný
ve
víře
když
sám
nevěřil
prosím
je
s
ní
odpověď
ovšem
na
to
musím
rozvést
protože
on
přišel
za
úkol
měl
zapo
nebo
že
jsem
proto
aby
podpořila
víru
především
izrael
a
potom
šel
celého
lidstva
podpoře
víry
přišel
a
přinesl
tolik
důkazů
o
tom
že
je
spasitelem.
A
to
mohl
učinit
jenom
proto
že
byl
poznávající
který
kdo
je
ve
víře
učitelem
ten
musí
být
poznávající
nestačí
aby
byl
pouze
věřícím
protože
by
se
mohlo
stát
že
by
ho
nějaký
nevěřící
přemluvil
pokud
já
poznávám
říkám
pokud
poznávám
tak
mě
nikdo
nepřemluví
že
to
nepozná
protože
to
poznávám
ať
si
na
mě
dupne
nějaký
nevěřící
vždycky
každý
zkrachoval.
A
nemám
to
poznání
samo
sebou
ani
zdaleka
takový
jako
ježíš
kristus
čili
z
toho
mohu
vyvodit
že
je
třeba
poznání
aby
člověk
mohl
uplatňovat
ve
víře
někoho
a
já
myslím
že
kdybych
vám
neopakoval
bych
nestál
za
tím
jaké
poznání
mám
kromě
toho
že
je
to
piš
pýcha
a
vám
to
zřejmě
moc
nevadí
baťa
to
voni
taky
mi
to
jedno
tak
byste
mě
neuvěřil
protože
na
mě
se
můžete
přesvědčit
no
na
pěkném
em
chování
to
je
dost
jako
nevíra
pěkné
neříkám
do
ní
pittera
pěkné
a
byste
na
to
nepřišli
kdybych
vám
k
tomu
nedodal
z
čeho
to
všechno
pochází
proč
já
dělám
toto
a
prosím
vás
nám
to
v
něm
vidíte
třebas
živého
tamtom
kup
třebas
ne
sem
balamutil
ty
ku
řády
jinde
jsem
balamutil
voják
a
tak
dále
a
někdy
jsem
balamutil
taky
vás
když
jsem
považoval
za
vhodné
aby
to
byl
prostředek
který
mě
i
vás
někam
dovedl
ano.
Mně
se
nemohlo
nic
stát
že
jsem
tímto
způsobem
řešil
protože
jsem
měl
nějaký
úkol
já
bych
řekl
to
takhle
prosím
vás
pro
promiňte
mi
že
to
bude
za
vlasy
přitažené
bůh
nejvíc
ježíš
kristus
nejvíc
řešil
tím
že
nezůstal
u
celého
otce
se
stal
tak
nemožným
tak
slabým
že
nedonese
ani
svůj
kříž
na
golgotu
o
to
byla
ostuda
tedy
a
to
přesně
nemuselo
být.
Ale
to
hřích
byl
to
úkol
takže
my
si
musíme
vždycky
umět
poradit
s
tou
dvojí
odpovědí
úkol
a
hřích
nebo
dobro
a
zlo
vzdálené
spolupráci
a
my
jsme
v
oblasti
dualismu
slyš
kristus
musel
přijít
jako
slabé
dítě
a
vyvinout
se
jako
člověk.
K
toho
člověka
a
potom
zase
k
sino
nový
božímu
on
si
časem
říkal
syn
člověka
a
ne
boží
aby
dobře
chápali
že
on
je
jeden
z
nich
ve
svém
vám
líčil
jako
prosebnou
modlitbu
postavení
služebníka
na
poli
a
potom
jeho
postavení
v
domě
ano
to
se
vám
nejeví
jako
prosebná
modlitba
já
jsem
zapomněl
říct
že
je
to
je
nejvyšší
fáze
prosebné
modlitby
a
teď
to
vysvětlím
proč
a
jak
protože
samozřejmě
ten
služebník
nebyl
na
tom
poli
jenom
proto
aby
tomu
hospodáři
sloužil
nýbrž
on
chtěl
získat
od
něho
obživu
zaměstnání
ne
to
je
pochopitelné
nedělal
to
zadarmo
pak.
A
to
byl
služebník
to
nebyl
otrok
do
toužení
ten
to
nemusel
neznámo
čili
já
vím
že
to
velice
vzdáleno
to
to
je
původní
proběhne
to
vypočteme
na
okamžitý
třebas
prospěch
a
tam
už
v
této
vrcholné
fáze
do
prosebná
modlitba
přechází
do
spojovací
a
prosebná
má
přejít
do
spojovací
jestli
by
nepřicházel
také
nesprávně
postavená
tak
je
to
jenom
rada
jak
to
má
pán
bůh
dělat
a
to
je
nesprávné
jak
jsem
říkal
nebo
to
velice
primitivní
to
tady
už
nerodí
pánu
co
má
dělat
naprosto
ne
ten
si
dává
poradit
jaký
je
dnešní
úkol
od
něho.
A
potom
během
dne
může
samozřejmě
se
opírat
o
jeho
pomoc
čili
to
je
vlastně
možná
už
vyslyšena
prosba
protože
on
se
ocitá
v
takové
fázi
vývojové
že
už
má
v
ruce
nástroje
a
tak
dále
je
že
věřící
člověk
ty
nástroje
má
od
začátku
jenomže
takhle
s
nimi
nenacházel
při
vrcholné
fázi
modlitby
prosebné
kterou
jsem
předvedl
taky
hned
při
tom
si
počíná
tak
jak
jsem
to
předvedl
že
jsem
totiž
tak
ne
to
potom
konkretizovat
to
potom
nebo
před
tím
ráno
že
jo
a
tak
dále
večer
říkal
jsem
to
říkal
jsem
to
přitom
nebo
předtím
do
potom.
Oni
postím
přitom
a
přitom
zároveň
ne
ale
prosím
já
jsem
to
napřed
říkal
tak
řek
bych
tak
abstraktní
způsobem
ne
na
tom
podobenství
na
poli
protože
jsem
chtěl
ukázat
jak
prosíme
na
poli
a
jak
prosím
po
tom
domě
ne
a
tak
jsem
ukázal
že
vlastně
se
to
podobá
tomu
podobenství
toho
služebníka
poslání
toho
služebníka
já
musím
zůstat
služebníkem
jsem
měl
k
tomu
dodat
a
musí
se
chovat
jako
služebník
ne
jako
pán
který
nařizuje
hospodáři
v
žádném
případě
ano
pořád
je
toto
poslední
fáze
džanaka
nejvyšší
fázi
prosebné
modlitby
protože
potopa
mě
má
fáze
tato
fáze
modlitby
charakter
pro
sebe
modlit
protože
je
při
ještě
myšlenkový
pohyb
já
jdu
tam
na
to
pole
já
chápu
se
toho
proč
toto
nepovažuju
za
nic
jiného
než
prosebnou
protože
při
ní
tento
pohyb
mysli
kdežto
čím
vyšší
modlitba
tím
menší
pohyb
mysli.
Víra
totiž
může
být
také
takové
povahy
že
vede
člověka
k
zastavení
myslícího
principu
a
to
radši
samovolně
lépe
samovolně
než
úmyslně
tak
dejme
tomu
kdybych
já
si
zvolil
modlitbu
vyšší
než
obyčejného
prosebnou
a
to
je
modlitba
třebas
meditativní.
Tak
by
meditace
měla
dopadnout
tak
to
že
bych
se
předmětem
meditace
točil
okolo
boha
k
spěla
lovit
se
k
němu
přibližoval
a
kdybych
se
tou
meditací
správnou
bohu
dostatečně
přiblížil
tak
moje
řeč
moje
meditace
přejde
v
soustředění
já
už
budu
ho
jenom
kontemplace
že
jo
budu
ano
na
něj
nazírat
jak
říkají
dost
nesprávně
křesťané
ano
takže
napovídám
že
všechny
ty
modlitby
které
jsou
jmenovány
ale
nebudu
asi
moci
vůbec
dokonce
ty
ne
všechny
probrat
v.
Sladkém
jhu
jsou
modlitby
na
cestě
víry
ne
na
žádné
jiné
cestě
takže
vy
si
to
přeje
dokonale
ovládáte
já
vám
to
ale
ve
zkratce
řeknu
jestliže
člověk
se
přibližuje
k
bohu
svou
vírou
tak
se
jeho
činnost
jeho
modlitba
stává
mystickou
to
znamená
začíná
mít
charakter
spojovací
a
protože
začíná
mít
charakter
spojovací
čím
dál
tím
více
tam
přestává
hrát
roli
vlastní
vůle
a
začíná
tam
pronikat
vůle
boží
a
to
tou
měrou
že
bůh
je
bohem
přitahování
více
než
jakou
silou
se
člověk
snažil
k
bohu
napřed
přiblížit
ano.
Až
se
to
zvrhle
tak
že
ten
člověk
je
tak
tažen
že
ani
nemůže
spát
a
ten
pán
bůh
mu
je
dá
pokoj
protože
on
už
se
tak
blít
ko
přiblížil
že
se
chová
že
situace
se
podobá
předmětu
který
je
blízko
magnetu
čím
je
blíž
magnetu
tak
tím
je
prudčeji
přitahováno.
A
když
bychom
to
sou
ty
mně
to
vy
obraz
se
nebo
tak
nějak
řek
na
tom
papíru
kdybychom
to
přes
papír
tohoto
přes
slovu
tohoto
stvořeného
ty
pilinky
to
znamená
své
myšlenky
pořádal
pomoci
marta
který
přeložím
pod
tím
vytvoří
se
na
hoře
obraz
čili
na
přechodu
do
pravé
mystické
modlitby
mezi
prosebnou
meditativní
a
mystickou
modlitbou
je
takové
uspořádány
myšlení
že
víra
uspořádá
myšlení
tak
že
všechny
myšlenky
míří
k
bohu
který
tady
řečeno
magnetu
ne.
Takže
vytvoří
harmonické
obrazem
to
když
na
to
podíváte
na
to
že
v
tom
papíru
to
velice
hezky
to
pořád
že
plyne
viděli
se
to
všichni
do
takový
pokus
se
dělali
v
každé
škole
tak
víra
tedy
uspořádává
myšlení
a
s
tím
uspořádá
myšlení
to
není
všecko
nakonec
myšlení
odstraňuje
tedy
modlitbě
pochopitelně
ne
mimo
modlitby
tak
bych
to
řekl
při
tom
podobenství
abyste
viděl
jak
to
souvisí
s
prosebnou
modlitbou
že
tam
je
to
už
na
přechodu
do
té
spojovací
v
tom
smyslu
služebník
příkoří
a
čeká
napřed
se
děje.
To
je
ještě
obyčejná
prosba
on
se
disponuje
k
tomu
svým
oděvem
a
vším
čistotou
víte
že
už
to
nedělá
takovou
okatě
pane
bože
a
tak
dále
nýbrž
já
se
připravuju
na
to
abys
mě
přijal
že
to
prosba
říká
je
jemňounký
jsem
to
měl
to
je
to
všechno
tam
říct
no
to
jsem
nese
a
pospíchám
si
kupředu
no
a
teď
bych
chtěl
jenom
říct
on
tam
čeká
a
tím
vlastně
zastavuje
pohyb
zastavuje
i
pohyb
mysli
tím
řečeno
čili
to
už
ta
prosebná
modlo
modlitba
může
přímo
přecházet
do
modlitby.
Spojovací
protože
ta
posílá
modlitba
v
té
nejvyšší
fázi
je
obětí
toho
přímou
obětí
toho
člověka
tomu
bohu
ano
v
prosebné
modlitbě
se
člověk
má
přímo
obětovat
tak
totiž
to
je
tak
že
má
třebas
prosit
za
něco
z
otče
ví
že
je
v
vůli
boží
aby
to
ten
pán
bůh
ze
své
milosti
vylepšila
budou
usnadnil
nebo
tak
to
prosím
je
také
prosebná
modlitba
ale
teď
já
se
chci
dostat
k
modlitbě
mystické
opravdové
spojovací
modlitbě.
Co
to
je
kde
se
to
ve
víře
vyskytuje
jsou
tam
dva
názory
prosím
vás
v
katolické
teorii
kterou
lodi
jeden
názor
to
vrstva
ježíšova
a
o
to
to
to
je
tam
víc
ale
já
ve
jenom
tyto
dva
to
že
bych
to
dlouho
slova
ve
a
jeden
názor
františkánský
bych
tak
řekl
tak
názor
to
ale
starý
a
říká
napřed
musí
být
dokonalým
asketou
abys
mohl
vůbec
pomýšlet
na
mystickou
modlitbu
mystika
následuje
po
askezi
do
není
a
to
je
to
nemůže
být
spojen
s
bohem.
Tak
prosím
vás
to
by
mu
je
život
jako
napovídal
že
to
tak
je
protože
já
jsem
tím
asketou
pil
a
vedlo
to
k
tomu
spojení
za
doby
to
tý
askeze
když
jsem
to
nedělal
jako
to
vyžadoval
jiná
znova
dvakrát
el
tohoto
směru
ale
musím
vám
prozradit
ten
ignác
z
roky
byl
prvním
představitelem
klášterů
který
dovoloval
svým
cením
to
ale
stvo
ježíšova
vstupovat
mezi
lidi
a
nebýt
jenom
v
klášterní
tech
to
bylo
novum
kdežto
v
ostatní
krátce
říct
to
se
nesměla
někdy
ani
paty
vytáhnout
ve
jo.
To
se
muselo
klid
v
klášter
a
tam
bylo
taky
pro
ně
třeba
zaměstnání
ale
ve
necháte
a
kdežto
ignác
z
lojoly
chodil
a
jeho
žáci
taky
chodili
a
mimo
klášter
působily
ano
a
dokonce
to
dělali
střed
i
dominikáni
ale
oni
oni
měli
ten
klášter
bych
tak
řekl
nějakým
způsobem
bez
své
duši
voni
měli
takový
to
byste
museli
znát
e
řád
mě
jsem
to
štěstí
že
se
znal
dobře
po
dobu
pěti
let
s
nějakým
představený
číslo
jedna
našich
jezuitský
klášterů
v
československu
za
první
bulíky
byl
jedním
z
mých
učitelů
a
náboženství
to
jsem
zanedbal
v
tom
raném
věku
tak
to
se
mi
tam
najednou
postě
už
tedy
už
se
dřeva
o
takovou
měrou
že
si
nemohu
slyšet
je
tam
vyučoval
hlavní
ně
člověk
nedokáže
provádět
prosebnou
modlitbu
která
je
pohybem.
A
takže
se
zastavuje
pohyb
samovolně
on
ten
člověk
třebas
dejme
tomu
jindřich
sůzo
se
německy
nemohl
dokončím
všecko
zastavil
se
že
sou
voda
o
karta
zůs
a
on
se
zastavil
jsa
do
jak
to
velikosti
této
myšlení
a
to
je
dojímá
s
se
se
s
doteky
to
pět
krát
se
se
se
nezbyde
ale
von
se
dovedl
dvěma
slovy.
Povznést
na
své
lidství
bohu
obyčejně
katolická
tradice
nevěděla
nebo
to
netolerovat
a
protože
ty
co
byli
duchovní
míra
ci
obyčejně
tyto
stavy
neznali
protože
nebyly
taky
toto
a
ty
co
byli
vedeni
byly
výš
zastavoval
se
ji
mysl
a
oni
říkali
to
je
zahájení
jako
potopou
terezii
to
říkali
ne
a
to
je
byla
výjimka
a
tak
je
pro
následovali
tyhlety
lidi
ale
mně
to
zastavila
taky
mysl
aby
se
zase
stě
poznání
je
na
cestě
víry
a
oni
jsou
nadšení
tam
to
bylo
věc
nadšení
tak
se
za
stav
jejich
proto
nadšenci
tady
misto
te
nadšení
něčím
tak
ani
nedýcháte
přátelé
se
zastaví
dech
a
my
se
taky
zastavoval
dech
které
přirozená
záležitost
je
cesta
stoupajících
citů
a
to
říkám
česky
za
tím
to
překládám
tajit
a.
Tam
totiž
stoupajícím
takže
to
přechází
potom
do
pole
extatických
stavů
a
pak
přichází
jenom
do
pole
statický
stavu
popřej
modlitba
ticha
je
vaše
to
v
člověku
všechno
klidný
a
pak
nastává
extáze
a
po
extazi
nastává
trvalé
nazírání
kontemplaci
on
ten
člověk
jako
před
tím
se
měl
rozjímání
nyní
ho
to
vede
k
ustavičnému
na
týrání
katolická
církev
bezvadně
toto
předtím
s
tím
že
vede
katolíka
tomu
tomu
všemu
říká
a
dole
uctívejme
ano
čili
úctou
se
tento
stav
nějak
přejímá
a
proto
se
modlíme
v
otčenáši
napřed
posvěť
se
jméno
tvé
to
je
ta
úcta
než
se
modlíme
při
království
tvé
ta
ústa
má
tam
přednost
a
právem
kristus
věděl
proto
takhle
neřadil
dohromady.
Františkán
na
mystickou
modlitbu
na
spojení
s
bohem
a
těžká
ní
se
o
toho
názoru
že
člověka
kvalifikoval
s
bohem
dvojí
absolutní
chudoba
a
nezištná
láska
takže
oni
si
na
všechno
vyžádala
my
absolutně
chudí
a
chodili
mezi
lidi
aby
mohli
prokazovat
jim
lásky
čili
vůbec
někde
zamiloval
neměli
jenom
v
noci
třebas
když
tam
museli
přeskočila
do
většina
nedostával
protože
přeci
jenom
implantovat
ta
představa
tradiční
představa
pán
bůh
vim.
Takže
dejme
tomu
františka
se
latinské
o
jak
se
říká
v
asii
musí
říká
se
na
viny
protože
anděl
přiletěl
a
vtisk
mu
rány
kristovi
do
těla
von
ho
on
mu
toho
boha
věnoval
do
jeho
nitra
rozumíte
vono
tam
vtisk
no
a
tato
milost
se
každému
nestala
on
se
totiž
je
svatým
vaše
tak
ti
sk
ježíši
a
ten
ježíš
se
stisku
to
ně
a
do
neměl
tuhletu.
Download XML • Download text
• Waveform view