76-04A-Kaly-7-IEOUA
76-04A-Kaly-7-IEOUA
View options
Show: - Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Ve
skutečnosti,
ne
jiný
druh,
třebas
prosebná,
spojovací
modlitba
má
charakter
snahy
spojovat
se
s
Bohem.
To
znamená
ze
stavu
oddělenosti
přecházet
do
stavu
spojení.
Tento
přechod
se
samo
sebou
neděje
bez
následků.
To
znamená,
když
někdo
přejde
do
toho
Boha,
tak
to
má
obdobný
význam,
jako
když
řeka
teče
do
moře,
kde
ji
tam
potom
najdete.
Ta
se
stane
mořem.
Čili
my
musíme
tímto,
touto,
pod
touto
snahou
chápat
sebezničení.
Sebezničení
zvláštního
druhu.
Řeka
v
moři
už
není
řekou,
ale
ta
voda
tý
řeky
tam
pořád
je.
A
zrovna,
takže
ta
se
nezničí,
zrovna
tak
my,
když
tam
vejdeme,
už
nejsme
tím,
co
jsme
byli.
My
se
stáváme
mořem,
a
to
je
smysl
spojovací
modlitby.
Nesmíme
se
lekat,
že
se
v
nás
tento
stav
prohlubuje,
že
přestáváme
být
sebou,
tohleto
byl
přeci
nesprávný
stav,
to
byl
stav
oddělenosti.
Toto
je
stav
spojení,
tak
jako
ta
řeka
se
spojuje
s
mořem.
A
při
tomto
stavu
spojení
nastávají
další
vedlejší
projevy
nebo
následky,
které
doznívají
potom
i
potom
po
té
formě
mé
modlitby
v
podobě
nějakého
stavu,
který
přechází
do
běžné
činnosti.
To
už
je
jiná
věc,
tím
se
nebudeme
zabývat.
Já
vás
teď
chci
připravit
k
tomu
správnému
duchu
modlitby.
Že
v
tom
duchu
spojovací
modlitby,
já
mluvím
jenom
o
spojovací
modlitbě,
v
tom
duchu
je
obsaženo
to
přeplývání
pomocí
nějakého
prostředku,
přeplývání
té
osobnosti
oddělené
od
Boha,
vědomě
oddělené
od
Boha,
ze
strany
člověka,
ne
ze
strany
Boží.
Ale
vědomé
oddělení
člověka
od
Boha,
přeplýváme
do
spojení,
kde
už
to,
ta
oddělenost
neexistuje.
A
proto
když
například
opakujeme
jméno
Boží,
tak
musí
být
opakováno
tím
způsobem,
jako
asi
kapky
nebo
hmota
řeky
přetéká
do
moře.
To
musí
být
tok,
plynulý
tok,
to
nemůže
být
dávkování.
Čím
víc
vyhovuje
ten-
ta
forma
tomu,
co
teď
říkám,
tím
je
dokonalejší
a
tím
dokonaleji
mně
pomáhá
k
tomu,
když
je
to
spojeno
s
tím
duchem,
o
kterém
nyní
mluvím,
abych
se
opravdově
spojil
s
Bohem.
A
vědomě
spojil
s
Bohem.
Takže
když
vám
teďka
poradím
třebas
opakovat
jméno
Boží,
tak
vám
chci
radit,
jak
z
té
těkavé
mysli,
povídavé
mysli,
řekl
bych,
z
řeky,
která
nikam
neteče,
která
se
batolí
vokolo
břehů,
se
stane
řeka,
která
záměrně
teče
do
Boha,
do
moře.
A
pak
tohleto,
co
vykládáte,
co
říkáte,
musí
z
jedné
strany
organickým
pokračováním
toho,
co
jste
předtím
dělali
a
k
tomu
nevedlo,
k
tomuto
spojení
nevedlo,
a
organickým
začátkem
toho,
k
čemu
to
má
vést.
Proto
vám
radím:
nezačínejte
toto
jméno
Boží
bez
povznesení
mysli,
a
když
ho
začnete,
nezačínejte
ho
nějakým
vyrážením
třebas
"í",
nýbrž
přechodem,
pomalým
přechodem
do
"ííí".
Do
toho
teprv
nějakým
způsobem
dorůstáte
Vy
přeci
jdete
odtud
z
té
strany
oddělenosti
k
tomu
spojení.
Vy
tam
spějete
pomalu,
nepospíchejte.
Protože
to
není
spojeno
s
dechem,
nesmí
být
spojeno
s
dechem,
tak
nezáleží
na
tom,
jak
dlouho
to
vyslovování
trvá.
Takže
když
třeba
začnete
tímto
způsobem:
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
a
pomalu
s
tím
skončíte,
tak
je
to
v
pořádku.
Když
totiž
to
ve
vás
opravdu
doznívá,
když
vás
to
ladí,
dokud
vás
to
ladí,
abyste
v
tom
znovu
pokračovali,
prosím
začněte
znovu,
až
se
naladíte.
To
je
vlastně
ladění
tohoto
nástroje,
aby
se
připojil
k
té
vesmírové
hudbě,
kterou
zatím
neslyšíte.
K
tomu-
tem-
té
báječné
harmonii,
která
všechno
dohromady
spojuje
s
Bohem,
aniž
si
to
toto
zdánlivě
rozpojené
uvědomuje.
Takže
já
vám
teďka
předvedu,
jak
si
třebas
představuji
takové
několikanásobné
napojování
nebo
opětné
prohlubování
toho
spojení
pomocí
tohoto
jména
Božího
s
tím
vědomím
Božím,
ano?
Už
po-
nebudu
do
toho
nic
vsouvat,
leda
třebas
zkrácené
nějaké
pojetí
toho,
jelikož
je
důležité,
aby
se
to
nestalo
monotónní,
by
se
nestala
pouhá
forma,
aby
to
začlo
být
a
zůstalo
být
stavem
nebo
přecházelo
do
stavu.
Tak
prosím:
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
ííí
ááá
óóó
ííí
ááá
óóó
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá
ííí
ééé
óóó
úúú
ááá.
A
přejdeme
k
jiným
soustřeďovacím
prostředkům.
Soustředění
do
nitra.
Tento
prostředek
by
měl
působit
ze
všech
ostatních
nejharmoničtěji,
protože
je
umístěn
do
srdce
duchovního
uprostřed
těla
a
tedy
vlastně
k
ideálnímu
středu
celého
těla.
Už
to,
že
tam
člověk
soustředí
svoji
mysl,
by
nemělo
přinášet
potíže,
leda
že
by
někdo
se
soustřeďoval
špatně
a
místo
na
toto
srdce
se
soustřeďoval
na
tlukot
svého
srdce,
které
tluče
nedaleko
odtamtud,
trošku
nalevo
a
tu
by
si
mohl
způsobovat
srdeční
vadu.
Lidé,
kteří
opravdu
mají
nějaké
potíže
se
srdcem,
říkají,
že
nemohou
soustřeďovat
tímto
způsobem,
protože
jim
to
ještě
ztěžuje
ty
choroby
srdeční,
které
mají.
Já
jim
dávám
za
pravdu,
já
to
nemohu
jako
prověřit
sám
se
sebou,
protože
žádné
takové
chyby
na
svém
organismu
neshledávám.
Víte,
já
jsem
vždycky
radil
tomu,
kdo
se
na
tohleto
vymlouval,
že
nemůže
takhle
soustřeďovat
do
svého
duchovního
srdce
uprostřed
prsou,
já
jsem
mu
radil
vždycky,
aby
si
nepředstavoval,
že
to
srdce
je
v
něm,
nýbrž
že
to
místo
středu
je
průchodicím
domem
do
věčnosti.
Nemůže
být
chybné,
nemůže
být
na
obtíž
jeho
srdci,
jestliže
si
představuje,
že
vstupuje
uprostřed
prsou
do
chrámu,
a
tento
chrám
je
nekonečný.
Tento
chrám
je
nekonečně
prostorný
a
je
v
něm
Bůh.
Já
právě
bych
lidem,
kteří
tuto
koncentraci
začínají,
radil,
aby
se
utíkali
do
svého
nitra,
to
znamená
doprostřed
prsou,
jako
do
chrámu.
Indové
na
to
jdou
zase
jiným
způsobem,
že
radí,
aby
se
tady
člověk
soustředil
na
takzvaný
bod
bindu,
to
znamená
bod
bez
prostoru.
A
to
znamená
na
tak
nepatrný
místo,
že
i
špička
špendlíku
je
příliš
prostorná.
Také
takovéto
bystré
zaostření
skrze
jedno
místo
by
nemohlo
škodit
srdci,
pochopitelně.
Jenomže
právě
člověk
je
takový
rozplizlý
ve
své
představivosti,
že
se
soustřeďuje
na
celé
okolí.
A
toto
soustředění
potom,
není
divu,
má
za
následek
veliké
horko
uprostřed
prsou,
a
není
nám
neznámo,
že
dokonce
někteří
křesťanští
světci
měli
prsa
tak
žhavá,
že
ten
žár
byl
vidět,
že
je
spaloval
vnitřně.
Pro
tuto
koncentraci
mnozí
křesťanští
světci
se
vnitřně
spálili.
A
ono
to
nebylo
způsobeno
jenom
nějakou
mechanickou
koncentrací,
nýbrž
spojovali
tuto-
toto
soustředění
s
láskou
k
Bohu.
První,
kdo
toto
zažíval
oficiálně,
byla
svatá
Marie
Markéta
Alacoque,
Francouzka
z
jižní
Francie,
které
se
jednou
zjevil
Ježíš
po
jejích
marných
pokusech
zvětšit
lásku
k
Bohu.
Ona
totiž
trpěla
tím,
že
se
jí
zdálo,
že
nedostatečně
miluje
Boha.
A
přála
si
Boha
milovat
více
než
sebe
a
než
cokoliv
jiného.
Tak
jí
Ježíš
přišel
na
pomoc
a
zjevil
se
jí
a
řekl:
podívej
se
na
mě,
jak
moje
srdce
plápolá,
jak
hoří.
Zjevil
se
jí
před
ní:
a
viz,
že
toto
srdce
plane
i,
jak
pro
tebe,
tak
i
v
tobě.
Ode
dneška
zasazuji
toto
srdce
své
do
srdce
tvého,
abys
pociťovala
mou
lásku.
A
z
této
lásky
můžeš
žít
pro
sebe
i
pro
ostatní.
To
je
poselství,
které
v
budoucnosti
bude
mít
velký
význam.
Říkal
taky.
No
také
že
má,
protože,
nechci
říci,
že
srdce
Páně
od
té
doby
je
velice
uctíváno
a
mnoha
lidem
pomohlo.
Tato
představa
jim
pomohla.
Ovšem
je
třeba
říci,
že
Marie
Markéta
Alacoque
nebyla
začátečnice.
Že
si
nevzpomněla:
já
se
budu
soustřeďovat
do
nitra
na
srdce
Páně,
protože
by
se
bylo
mohlo
stát,
kdyby
si
to
byla
takhle
vymyslila,
jako
mnozí
z
nás
si
to
třebas
vymyslili,
že
by
se
soustřeďovala
na
obraz
Ježíšův
bez
obsahu.
Jakýkoliv
obraz
bez
obsahu
není
ještě
vůbec
soustředění,
to
je
mechanické
soustředění
obrazu-
zvyšování
obrazotvornosti,
a
nedává
člověku
program.
Kdežto
tenhleten
obraz,
který
Markéta
ve
svém
srdci
začla
nosit,
ten
jí
dával
program,
ten
jí
dával
sílu.
Víte,
já
moc
nerad
někomu
radím
soustřeďovat
se
na
srdce
Ježíšovo
v
těle,
pokud
u
něho
nevidím
jistotu,
že
už
je
tak
dalece
pokročilý,
že
to
nebude
brát
formálně,
jako
obrácení
pozornosti
do
nitra
na...
na
nějaký-
nějakou
představu.
Nýbrž
pokud
je
mi
jisto,
že
bude
touto
představou
tak
poután,
že
ho
to
unese,
že
ho
to
odnese
od
jeho
samého.
Že
ho
to
zbaví
jeho
samého
a
přivede
ho
blíz-
blíž
k
té
lásce.
Na
to
musí
být
člověk
dost
poměrně
vyspělý.
V
jakém
smyslu
byla
Markéta
vyspělá?
Že
ona
si
nade
vše
přála
milovat
Boha.
A
ono
se
jí
to
nedařilo.
Protože
si
přála
milovat
Boha,
ale
nedařilo
se
jí
to,
tak
proto
se
disponovala
k
tomu,
aby
tento
obraz
nebo
tato
forma
soustředění
jí
byla
předána.
A
byla
to
láska
vlitá,
která
do
ní
takto
vnikla
a
která
byla
silnější
než
ona.
Kdežto
my
se
snažíme
tím,
že
ten,
obráceně,
tento
obraz
nosíme
nebo
snažíme
se
na
něj
soustředit
do
nitra,
snažíme
se
tu
lásku
získat.
Je
to
tak,
že
obyčejně
se
získá
určitý
ticho,
a
to
ticho
je
také
tichem
získaným.
Na
rozdíl
od
ticha
vlitého.
Neboť
prvním
projevem
lásky
je
jakési
utišení,
nadpřirozené
říkají
křesťané,
tedy
katolíci.
Bychom
řekli
utišení
tak
silné,
že
ticho,
které
normálně
člověk
zažívá,
zdá
se
s
tím
nemá
vůbec
nic
společného.
To
je
tak
slabá,
tak
slabý
odvar
toho
vnitřního
ticha,
že
může
být
vyrušen
tím,
že
něco
vedle
mě
se
třeba
děje.
Že
ke
mně
někdo
mluví,
že
cítím
nějaký
pohyb
a
tak
dále.
Kdežto
tohleto
ticho
nemůže
být
ničím
zrušeno.
V
takovém
případě,
když
člověk
zažívá
to
ticho,
může
být
třeba
zabit,
a
neví
o
tom,
jak
je
to...
jak
je
to
ticho
silné.
To
je
něco,
co
není
lidské,
co
je
nadlidské.
A
teď
by
vás
zajímalo,
tedy
toto
ticho
se
nemusí
skládat
jenom
soustředěním
do
nitra.
Ale
to
ticho
se
může
získat
nebo
nabýt,
lépe
řečeno,
tím,
že
se
k
němu
člověk
disponuje.
A
ono
potom
přijde,
ono
se
dostaví.
Jak
se
disponovat
k
takovému
vnitřnímu
vlitému
tichu?
Nejlepší
systém
spočívá
v
tom,
že
člověk
koná
takzvanou
střelnou
modlitbu.
Ovšem
k
té
střelné
modlitbě
musí
být
také,
řekl
bych,
tažen.
Musí
mít
touhu
vyjadřovat
své
city
vůči
Bohu
velice
jednoduše,
a
ne
složitě.
Když
třebas
i
složitě
se
rozplameňuje
v
lásce,
tak
končí
už
jenom
několika
slovy
nebo
jedním
slovem.
Víte,
někdo
třeba
se
dlouze
rozplameňuje
v
lásce
a
musí,
potřebuje
moc
toho
přečíst
nebo
něco
vyslechnout
nebo
mockrát
si
věc
opakovat
nebo
vmýšlet
se
do
toho,
ale
nakonec
třeba
končí
jedním,
jednou
frází,
která
ho
zaujme:
ty
jsi
má
láska.
Nebo
jsem
tvůj.
Nebo
tak
něco.
Nebo:
můj
Pán.
Nebo:
miluji
tě.
A
tak
dále.
A
po
tomhletom
slovu
obyčejně,
když
takhle
končí
celou
meditaci,
bývá
to
meditační
takový
pás,
kde
se
rozplameňuje
cit.
Po
této
meditaci
obyčejně
potom
přichází
ticho
vlité.
Už
jsem
napověděl,
že
kdybychom
to
vlité
ticho,
které
vede
už
ke
spojení
s
Bohem,
s
věčným
životem,
někam
zařadili
do
toho
sledu
stupňů,
tak
bychom
řekli,
že
vlité
ticho
následuje
po
modlitbě,
obyčejně
po
modlitbě
stoupajících
citů,
jak
říkají
křesťané.
To
znamená,
kdo
se
trvale
snaží
o
to,
aby
jeho
cit,
jeho
láska
k
Bohu
srdcem
stoupala,
aby
neusnula,
stále
se
modlitbou
a
různým
způsobem
rozplameňuje.
Nebo
konáním
dobra,
konáním
nezištného
dobra
se
rozplameňuje
v
lásce
ke
Kristu.
Třebas
konáním
takového
dobra,
jako
bych
jemu
sloužil.
To
velice
mohutně
rozplameňuje.
Jestliže
to
takhle
stále
dělá,
tak
může
nastat
okamžik,
kdy
on
přejde
do
tak
silných
citů,
že
v
nich
už
není
schopen
slova.
A
po
nich
nastane
ticho,
blažené
ticho
v
nitru.
Upozorňuju
vás
ale,
že
toto
blažené
ticho
není
cílem,
že
je
zase
jenom
prostředkem.
A
je
nejtěžší
vůbec
někoho
dostat
z
tohoto
blaženého
ticha.
To
je
stav,
který
je
tak
vznešený,
že
se
vám
ani
nepodaří
člověka
přesvědčit,
že
to
není
stav
nejvyšší.
Kdybych
vám
tedy
měl
radit,
jakým
způsobem
máte
do
tohoto
vnitřního
ticha
dojít,
tak
bych
vám
nemohl
začít
radit
tím,
že
máte
soustřeďovat
do
nitra.
To
vám
nic
neřekne.
Můžete
soustřeďovat
do
nitra,
prosím,
ale
musíte
začít
opravdu
mít
potřebu,
jestli
to
nemáte,
tak
to
nemá
význam,
vyjadřovat
prostě,
jednoduše,
bez
okras,
svůj
cit
vůči
Bohu.
Kdo
máte
tuto
živelnou
potřebu,
tak
jste
na
pokraji
toho
vlitého
ticha.
Chtěl
bych
ještě
k
tomu
všemu
dodat:
jaká
je
spojitost
mezi
třeba
s
koncentrací
opakování
jména
Božího
a
tak
dále
a
mezi
tou-
mezi
tím
tichem.
Já
mám
za
to,
že
koncentrace
na
jméno
Boží
je
jedním
z
nejsnazších
přístupových
cest
k
vlitému
tichu.
Tichu,
které
se
dostaví
samovolně
během
tohoto
cvičení,
během
této
modlitby.
Aspoň
já
jsem
si
to
na
sobě
takhle
ověřil.
A
dívám
se
trošičku,
nechci
říct
s
despektem,
ale
s
podezřením
na
každého,
kdo
rovnou
dokáže
soustředit
se
do
nitra,
zažívá
ticho,
protože
já
jsem
se
zatím
přesvědčil
u
každého
z
nich,
že
toto
zažívání
ticha
není
spojeno
s
poznáním.
Kdežto
tam
ten
přechod,
který
člověk
vlastně
úmyslně
nenavozoval,
nýbrž
který
nastal
ten
přechod
do...
do
ticha
nezá-
ne-
bez
návaznosti
na
vůli
toho
člověka,
to
znamená
samovolně.
Už
tento
přeliv
samovolný,
tento
přechod
je
mi
důkazem,
že
ten
člověk
si
nic
nevsugeroval
a
že
to
není
získaný
nýbrž
vlitý
klid.
Tedy
velice
cenný.
Mám
za
to,
že
každému,
kdo
touží
po
Bohu
a
volá
ho
buď
tím
jménem,
nebo
po
tom
jménu
chce
k
němu
přejít,
což
je
lepší
systém
se
stane,
že
se
do
něho
začne
vlívat.
A
pak
samozřejmě
už
nemůže
to
slovo
vyslovovat,
a
pak
se
dostaví
ten
klid.
A
že
nemusí
ani
špekulovat,
jak
to
udělat,
aby
se
soustřeďoval
do
nitra
nebo
aby
získal
klid,
protože
to
se
mi
zdá
být
trošičku
vyumělkované.
Je
přirozené
podle
mého
názoru
vstupovat
do
tohoto
klidu
z
toho
stavu,
v
jakém
jsem,
a
ne,
a
to
není
stav
klidu,
a
ne
rovnou
navozovat
stav
klidu.
Abych
to
ještě
řekl
z
vlastní
zkušenosti:
písmenová
cvičení
jsem,
nebo
modlitbu,
vyslovování
jména
Božího
jsem,
to
je
lepší,
jsem
dělal
do
roku
třicet
devět.
To
znamená
do
koncentráku.
A
pak
tato
modlitba
velice
prudce
už
přecházela
do
vnitřního
klidu,
který
byl
nositelem
poznání.
Takže
jenom
tehdy,
když
tento
vnitřní
klid
se
nedostavuje.
A
když
se
nedostavuje
toto
poznání,
bez
kterého
se
dneska
neobejdu.
Neumím
to
už,
jsem
takový,
že
jsem
bez
toho,
že
bych
bez
toho
bych
nedovedl
být
živ.
Tak
jedině
v
tom
případě,
když
se
nedostavuje,
tak
já
znovu
sahám
k
prostředkům
původním,
to
znamená
znovu
soustřeďuji
se
na
jméno
Boží,
s
ním
odcházím
do
toho
věčného
života,
pomocí
něho
se
totiž
obětuju
sám
sebe.
To
se
může
dělat
pochopitelně
z
vlastní
iniciativy,
a
k
tomu
má
člověk
najít
v
sobě
sílu.
A
když
ji
najde
a
obětuje
se,
tak
vstoupí
opravdu
do
klidu.
Do
klidu
vlitého
se
všemi
následky,
o
které-
o
kterých
tady
mluvím.
A
není
rozhodující,
jestli
se
potom
soustřeďuje
doprostřed
prsou
nebo
mezi
obočí
nebo
kamkoliv
jinde,
on
ten
klid
prostě
nachází.
On
se
s
ním
setkává.
A
nezáleží
mu
na
tom,
kde
to
je.
Snad
kdybych
to
měl
nějak
místně
označit,
tak
bych
spíš
řekl,
že
je
to
mezi
obočím
než
v
tom
srdci.
A
mám
takový
dojem,
protože
dříve
do
toho
roku
třicet
devět,
než
se
to
dělo
samovolně,
jsem
tady
v
tom
bodě
mezi
obočím
pociťoval
něco,
co
se
projevovalo
navenek
jako
náraz
světelný,
jako
blesk.
Čili
z
toho
soudím,
že
asi
přes
toto
centrum
to
nějak
probíhá,
ale
je
to
celkem
vedlejší
může
tomu...
může
tomu
být
taky
jinak.
Chtěl
jsem
jenom
říci,
že
to
soustředění
do
nohou
na
jméno
Boží
je
proto
jako
východisko
přijatelnější,
že
při
něm
je
únosné,
aby
si
člověk
přál
spásu
pro
sebe
nebo
volal
při
tom
Boha,
aby
to
bylo
volání.
Kdežto
při
soustředění
do
nitra
volání
není
tím
nejlepším
prostředkem.
Dejme
tomu,
vraťme
se
k
tomu,
k
té
Marii
Markétě
Alacoque.
Ona
si
nepřivolala
ten
obraz
Ježíše
Krista.
Ona
chtěla
milovat
lépe
a
nade
vše
Krista
nebo
Boha.
A
tím
vyvolala
tento
obraz.
To
už
bylo
vyšší
pojetí
cesty.
Chce-li
někdo
milovat
Boha
nade
vše,
a
nic
si
nepřeje
tolik
jako
tohleto,
tak
samozřejmě
se
pro
něho
hodí
tato
vnitřní
cesta,
modlitba
ticha,
nebo
jak
tomu
říkáte.
Ale
také
mám
ještě
své
výhrady.
Já
jsem
si
totiž
od
začátku
své
cesty
prvních
devět
let
nepřál
nic
jiného,
a
nikdy
jsem
se
o
nic
jiného
taky
nemodlil,
než
abych
miloval
Boha
nade
vše.
Čili
opravdu
mně
o
tohleto
šlo,
a
proto
mě
asi
moji
přátelé
taky
doporučovali,
abych
se
soustřeďoval
do
nitra,
protože
to
asi
odpovídá
této
touze.
Ale
já
jsem
se
přesvědčil,
za
těch
devět
let,
že
jsem
fakticky
miloval
více
sebe
než
Boha,
i
když
jsem
si
to
upřímně
přál
milovat
Boha
víc.
A
Bůh
mě
potom
přesvědčil,
za
jakých
okolností
je
možno
Boha
milovat
přede
vším.
Že
je
to
možno
jenom
tehdy,
když
vnitřně
umřu.
Kdyby
snad,
kdybych
snad
byl,
jak
mně
voni
doporučovali,
a
víte,
za
jakých
okolností
mi
to
doporučovali,
to
nebylo,
na
to
nebyl
lidský
výmysl.
Kdybych
snad
byl
konal
tu
koncentraci
do
nitra,
a
ne
tu
písmenovou,
kdybych
se
byl
snažil
opravdu
nitrem
přejít
do
té
lásky
Boží,
spojit
se
s
ní,
splynout
s
ní,
třeba
zaniknout
v
ní,
jak
chcete,
tak
možná,
že
bych
byl
nepotřeboval
toho
šoku
v
koncentráku.
A
že
bych
se
tam
byl
dostal
po
dobrým.
Protože
takhle
pojatá
láska
s
vhodně
voleným
prostředkem,
který
k
tomu
vede,
který
k
ní
vede,
patrně
se
obejde
bez
těch
hlubokých
krizí.
Jenže
jak
víte,
já
jsem
tedy
neposlechl,
a
tak
jsem
musel
projít
krizí.
Bůh
mě
totiž
nemohl
naučit
ho
milovat,
jak
jsem
si
to
přál,
protože
jsem
odmítal
prostředky,
které
k
tomu
vedou.
A
já
si
myslím,
že
právě
modlitba
do
nitra
je
jedním
z
hlavních
prostředků,
které-
jímž
se
člověk
může
naučit
milovat
Boha.
To
znamená,
když
si
to
přeje.
Když
si
přeje
jemu
patřit,
jeho
milovat,
jemu
se
odevzdat.
Tak
přes
nitro
to
jde
snáz
než
přes
nohy,
pochopitelně,
nebo
přes
nějaké
jméno
Boží,
protože
ta
představivost
je
těžká.
Jménem
Božím
se
dostat
do
této
lásky.
To
je
dost
obtížné
pro
většina
lidí.
Já
nevím,
pro
někoho
možná
ne.
A
kdežto
přes
to
nitro,
přes
to
srdce,
to
je
takové
přirozenější.
Volba
soustřeďovacích
prostředků
je
otázkou,
do
značné
míry
je
otázkou
sebepoznání.
Jestliže
já
se
poznávám
jako
člověk,
který
postrádá
lásku
a
dokonce
ji
příliš
nepotřebuje,
nýbrž
je
nespokojen
jenom
se
stavem,
se
svým
stavem
oddělenosti,
se
svou
bídou,
se
svou
nemožností,
nevědomostí,
tak
pak
se
mi
zdá
být
výhodnější
a
vhodnější,
aby
se
soustřeďoval
do
nohou
na
to
jméno
Boží.
A
jestliže
ale
má
živelnou
potřebu,
to
může
mít
tentýž
člověk
za
čas
třebas,
v
některou
chvíli,
tomu
Bohu
patřit,
tak
by
bylo
chyba,
aby
šel
až
přes
nohy,
když
on
může
přes
to
svoje
nitro
daleko
rychleji
a
přirozeněji.
Celá
ta
cesta
k
Bohu,
buď
je
lemována
postupnými
důkazy
vzestupu,
anebo
v
ní
bývají
dlouhá
období
bez
jakýchkoliv
důkazů.
Obyčejně
ti,
kteří
ty
důkazy
mají,
jsou
považováni
za
lidé-
za
lidi
vyvolení
nebo
za
lidi
požehnané
nebo
za
lidi,
který
mají
nějakou
přednost
u
Boha.
Já
jsem
se
přesvědčil
jenom
o
jednom.
Že
tito
lidé,
kteří
mají
takové
důkazy,
že
mají
v
života
namále.
Když
například
třebas
někteří
lidé
celou
řadu
let
neměli
vůbec
žádné
důkazy
a
najednou
je
začli
mít,
jako
když
se
pytel
s
nimi
roztrhl,
tak
zakrátko
umírali.
Protože
bylo
třeba
to,
co
si
nastřádali,
a
to,
co
by
se
normálně
nemuselo
projevit,
ještě
dostat
do
vědomí,
aby
s
tou
mírou
uvědomění
vstupovali
do
posmrtného
stavu,
jakou
si
vysloužili
v
tomto
životě.
Většinou
ti,
kteří
od
začátku
měli
mocné
důkazy,
tak
nedožili
dlouhého
věku
vůbec.
A
takže
má
to
ještě
jednu
nevýhodu
tyto
důkazy.
Když
třebas
i
přežijí
a
důkazy
mají
a
říká
se,
že
jsou
plni
milosti.
Jsou
tedy
senzitivní,
všechno
vycítí.
A
tak
ti,
nevýhoda
je
v
tom,
že
ta
síla
těch
důkazů,
která
by
v
nich
zůstala
takovou,
řek
bych,
nádržkou,
za
níž
se
střádá
voda
milosti,
u
těchto
případů,
kde
se
pořád
projevuje
nějaká
milost,
ta
voda
jako
by
unikala
z
té
nádržky
a
její
hladina
je
nízká.
Ten
člověk
nikdy
nesnese
vysoké
hladiny
nebo
velkého
napětí.
Je
to
člověk,
který,
kdyby
se
mu
pořád
neukazovalo,
kde
je,
tak
by
třebas
sešel
z
cesty.
Je
možná
chráněn
tímto
způsobem,
aby
na
cestě
zůstal
a
podobně.
Čili
kdybychom
to
vyjádřili
slovy
tibetskými,
tak
bychom
říkali:
bude
z
něho
malý
svatý.
Kdežto
když
někdo
nemá
důkazy,
ale
setrvává
na
cestě,
neschází
z
ní
a
jeho
touha
vzrůstá,
nepolevuje,
tak
je
to
důkaz,
že
je
vychováván
k
velkému
odosobnění,
a
toto
velké
odsobnění
znamená
velké
vyprázdnění
a
velkého
svatého
tedy
nakonec.
To
znamená
takové
nastřádání
sil,
vědomostí
a
všeho
ostatního,
že
potom,
až
jednou
se
všechno
vyleje,
tak
je
to
opravdu
spoluspasitel
v
pravém
slova
smyslu.
Takže
právem
řekl
Ramakrišna,
že
ten,
kdo
o
těchto
věcech
povídá
a
má
k
tomu
milost,
aby
to
mohl
všechno
vysvětlit,
že
ten
je
ze
všech
těch
zasvěcenců
na
tom
nejhůř,
protože
ustavičně
ze
sebe
odlívá,
nebo
má
schopnost
uplatňovat,
hned
uplatňovat
to,
co
zažívá.
Kdežto
ten,
kdo
tyto
schopnosti
nemá,
v
sobě
střádá
moudrost,
která
nakonec
je
taková,
že
přesahuje
rámec
těch
lidí,
kteří
pořád
něco
ze
sebe
vydávají.
Tak
to
byla
asi
jedna
věc,
kterou
jsem
potřeboval
vám
říci,
že?
Důkazy
na
cestě
se
projevují
jenom
tam,
kde
jsou
účelné.
Třeba,
když
jdu,
nějakou-
po
nějakém
stupni
se
ubírám,
kde
potřebuji
překonávat,
abych
to
řekl
symbolicky,
jenom
prostor.
Kde
potřebuju
veliká-
veliké
vzdálenosti
zdolat,
tak
pak
by
bylo
zdržováním,
kdybych
se
díval
po
patnících,
anebo
měl
možnost
se
u
nich
zastavovat,
tím,
že
bych
měl
o
tom
důkazy,
kde
jsem.
Tam
mě
z
důvodů,
řekl
bych,
šetrnostních,
nezdržují
tím
způsobem,
že
by
mě
informovali
o
každém
kroku.
Protože
tím
já
mám
namířeno
snáze
na
cíl,
a
nezdržuji
se
u
mezikroků,
u
mezizastávek,
u
částečných
důkazů.
Takže
výhoda
této
cesty
je
nasnadě.
Také
když
jdu,
dejme
tomu,
jak
jsem
tomu
říkal
lesem,
to
znamená
prostředím,
kde
nic
není
vidět,
kde
důkazy
by
se
ustavičně
opakovaly,
tak
pak
je
správné,
že
nelpím
na
vedení
důkazy.
Protože,
kdo
lpí
na
vedení
důkazy,
tak
je
třeba
dostane,
ale
tím
si
zabraňuje
postupu,
protože
dostává
je
pořád
na
té
úrovni,
na
které
je
zná.
To
znamená,
on
si
si
moc.
Download XML • Download text
• Waveform view