Waveform view
prevzate-kotouc-76-03B
Loading wave form: 0%
Speed: ⊖ 100% ⊕
|
|
fast_rewind
play_arrow
fast_forward
|
Zoom: ⊖ 200 pps ⊕
|
A
tak
teď
vám
chci
vysvětlit
jakým
způsobem
se
dá
předejít
tomu
pomalému
postupu
člověka
na
cestě
ke
spáse
tomu
pomalému
způsobu
postupu
který
je
způsoben
tím
že
člověk
není
vůbec
schopen
upřímně
i
když
si
to
přeje
fakticky
přejít
proto
na
druhou
stranu
přes
řeku
na
druhý
břeh
protože
ve
skutečnosti
si
přeje
na
jedné
straně
spásu
pro
sebe
a
na
druhé
straně
miluje
nějakým
způsobem
boha.
Kdyby
jenom
miloval
boha
jak
je
krásně
symbolicky
naznačeno
tím
postavením
svatého
jana
miláčka
páně
evangelisty
tak
by
nebylo
vůbec
žádných
potíží
a
šlo
by
to
všechno
hladce
kdyby
všechno
bylo
postaveno
na
tu
kartu
lásky
ale
protože
bohužel
to
u
nikoho
není
že
by
výhradně
miloval
boha
že
by
se
od
něho
nevzdaloval
jak
je
tam
symbolicky
řečeno
byl
mu
pořád
nablízku
ten
svatý
jan
byl
přímo
u
něho
u
toho
ježíše
tam
velice
hezky
vyjádřeno
svým
lidským
tak
protože
ten
tento
stav
my
nezažíváme
nejsme
pořád
u
něho
my
jsme
často
tak
u
sebe
u
svých
věcí
že
patříme
sobě.
Aspoň
stejnou
měrou
jako
bohu
to
znamená
že
sedíme
na
dvou
židlích
stává
se
někdy
pro
pro
zaneprázdnění
které
máme
že
sobě
patříme
daleko
víc
nebo
výhradně
jenom
sobě
někdy
zase
když
činíme
pokání
tak
výhradně
patříme
bohu
ale
to
je
taková
houpačka
sem
a
tam
na
kterou
není
spolehnutí
čili
ono
se
vždycky
ale
doporučuje
před
jaké
jakoukoliv
koncentrací
pokud
možno
podnítit
se
k
zaujetí
protože
jakmile
člověk
není
bezprostředně
před
tím
vstupem
nebo
před
tím
prostředkem
který
ke
vstupu
používá
zaujat.
Tak
od
začátku
ho
strhává
ta
druhá
půlka
nebo
ta
druhá
část
jeho
já
které
miluje
sama
sebe
a
kterému
vůbec
nic
není
do
toho
že
ten
člověk
miluje
boha
ovšem
je
jedna
veliká
výhoda
i
v
tomto
systému
i
v
tomto
sedění
na
dvou
židlích
nemá
to
všechno
jenom
nevýhody
že
totiž
ten
který
sebe
miluje.
Čím
dokonaleji
sebe
miluje
tím
víc
si
přeje
pro
sebe
dobro
čili
si
taky
pro
sebe
dokonaleji
přeje
spásu
čili
nemůže
se
mít
za
zlé
tomuto
člověku
a
nemůže
se
považovat
za
špatné
když
si
spásu
pro
sebe
přeje
to
má
samozřejmě
následky
jenom
narození
ježíše
a
nikoliv
ukřižování
a
zmrtvýchvstání
a
vzkříšení
a
znovuzrození
to
konečné
nýbrž
jenom
částečné
do
takové
míry
jak
to
dovoluje
tato
sebeláska
a
není
to
míra
malá
sice
ale
je
to
míra
spravedlivá
aby
člověk
totiž
měl
možnost
z
té
pozice
ve
které
je
upřímně
bez
přetvářky
jít
kupředu
totiž.
Kdyby
se
musel
přetvářit
že
to
dělá
všechno
z
lásky
k
bohu
tak
by
se
brzo
odhalil
že
to
není
pravda
svatý
petr
si
to
nalhával
taky
a
musel
trpce
doznat
že
se
mýlil
s
pláčem
to
doznal
takže
bych
chtěl
uzavřít
tuhletu
část
úvodu
že
by
se
měl
ten
člověk
bezostyšně
starat
o
vlastní
spásu
neboť
to
odpovídá
jeho
založení
že
si
pro
sebe
ty
věci
přeje
kdyby
přitom
miloval
aspoň
trošku
pána
boha.
Tak
by
to
taky
mohl
dělat
z
lásky
k
němu
čím
větší
měrou
by
to
dělal
z
lásky
k
němu
tím
by
byla
větší
naděje
že
by
ta
láska
boží
se
projevila
například
při
tom
používání
spojovacích
prostředků
třeba
koncentrace
a
projevila
by
se
tím
způsobem
že
ten
pán
bůh
by
si
ho
k
sobě
bral
jestliže
by
se
ho
k
sobě
bral
tak
ten
člověk
by
musel
cítit
umírání
proč
protože
by
ho
trhal
od
toho
jeho
zevního
já
od
toho
jeho
sobectví
a
to
by
se
mu
lí
jevilo
jako
vnitřní
umírání.
Čili
vnitřní
umírání
zažívá
intenzivněji
a
ten
kdo
sebe
hodně
miluje
a
nezažíval
ho
intenzivně
třeba
svatý
jan
který
miloval
ježíše
který
miloval
boha
tady
jsem
vám
myslím
ve
zkratce
vysvětlil
proč
tam
ty
krize
jsou
buď
velice
mírné
anebo
vůbec
žádné
ono
totiž
není
pravděpodobné
že
by
někdo
miloval
toho
boha
tak
úplně
aby
ty
krize
úplně
mohl
stranit
ale
je
pravděpodobné
že
se
zmírní
při
této
cestě
já
vám
nemohu
nabízet
lásku
k
bohu
já
vás
nemohu
této
lásce
učit
pochopitelně
protože
kdybych
vás
dokázal
této
lásce
naučit
tak
bych
nemusel
dělat
to
co
s
vámi
chci
udělat
protože
vy
byste
bez
krizí
bez
vnitřního
umírání
šli
tam
kam
vám
chci
pomoci.
A
teď
ještě
dál
tak
jestliže
je
tomu
také
ten
člověk
sebe
miluje
a
že
pro
sebe
hledá
spásu
tak
se
potom
začne
divit
že
ta
spása
nepřichází
protože
doufám
že
z
toho
minulého
výkladu
jste
pochopili
že
ta
spása
potom
může
přijít
jenom
na
nebo
jako
důsledek
nebo
po
nějaké
krizi
kde
on
ztratí
sama
sebe
když
se
mu
rozplyne
v
nic
ta
jeho
touha
po
sebespasení
když
se
mu
ukáže
jako
nemožné
sebe
spasit
když
se
ukáže
příliš
slabý.
Než
aby
mohl
toto
dokázat
a
platí
tedy
potom
to
že
jakoukoliv
metodou
přepi
nešlo
ovšem
kdyby
byl
tu
metodu
neužíval
tak
se
dostal
k
té
krajnosti
kdy
vyčerpal
všechny
lidské
možnosti
tou
metodou
a
nebyl
by
se
dostal
v
té
krizi
toho
vyprázdnění
a
nebyl
by
se
dostal
k
tomu
přechodu
ten
to
vyprázdnění
od
sama
sebe
se
dá
provést
také
technicky
a
do
toho
provedení
technické
si
teď
budeme
předvádět
to
je
vaším
dovolením.
Odstraňování
nebo
odlučování
se
od
té
části
já
která
vám
brání
v
tom
přejít
na
druhou
stranu
to
znamená
my
se
teďka
spolu
budeme
loučit
s
tím
člověkem
který
si
přeje
spásu
pro
sebe
budeme
bezohledně
bez
ohledu
na
něj
krátce.
Tam
kde
on
už
nechce
mít
existovat
v
této
dočasné
v
této
provizorní
podobě
já
které
se
vinu
od
narození
až
do
jeho
rozvinutí
co
které
ještě
existuje
se
především
projevuje
v
denním
běžném
stavu
vědomí
tím
že
člověk
přemýšlí
proto.
Jak
jsem
si
říkal
o
těch
vašich
poznámek
je
třeba
ne
mu
znemožňovat
zakazovat
přemýšlení
ale
umožnit
mu
aby
nedělal
rozbory
aby
byl
aby
ta
mysl
byla
naplněna
něčím
co
jí
nedovoluje
ještě
něco
jiného
dělat
vedle
toho
a
k
tomu
se
nejlíp
hodí
když
budete
dělat
nebo
nařídíte
jí
nebo
budete
ji
mít
k
tomu
aby
dělala
něco
co
ji
plně
zaujme.
Čili
vy
člověk
měl
té
koncentraci
přistupovat
s
dokonalým
zaujetím
pokud
možno
a
dělat
ji
jenom
tak
dlouho
dokud
je
zaujat
upozorňuji
vás
také
že
jestli
například
soustřeďujete
na
nějaké
a
tak
v
tomto
případě
jsem
myslel
tím
přípravné
soustředění
to
teď
při
těhletěch
bázích
které
my
spolu
děláme
nebo
které
mezi
tím
děláte
musíte
vypustit
protože
dáváte
té
mysli
příliš
mnoho
času
k
tomu
aby
se
rozběhla
vy
musíte
ihned
začít
s
jménem
božím
ke
kterému
se
cítíte
poutáni.
To
znamená
vy
musíte
toto
jméno
boží
pokud
vám
to
jde
použít
jako
nosný
prostředek
k
přechodu
do
věčnosti
bez
ohledu
na
to
že
to
unesení
bude
mít
za
následek
vaší
vnitřní
smrt
vy
musí
musíte
přát
pomocí
tohoto
prostředku
být
odnesen
k
bohu
trošičku
pozměnit
ten
způsob
který
jsem
vám
původně
radil
ano
a
proto
já
vám
později
ještě
možná
během
dneska
poradím
jak
pozměnit
ještě
i
tu
techniku
toho
duchovního
cvičení
zatím
bych
vás
prosil.
Jakmile
se
budete
cítit
podníceni
k
tomu
jakmile
budete
mít
touhu
sebe
opustit
v
tom
smyslu
že
sebe
obětujete
bohu
že
sebe
nabídnete
bohu
tak
to
proveďte
bez
meškání
a
neprovádějte
to
dlouho
protože
toho
nejste
schopni
poradit
jenom
takovou
dobu
dokud
se
opravdu
chcete
obětovat
ale
když
se
nese
tebe
tak
to
vůbec
neprovádějte
protože
byste
příliš
velkým
skokem
se
dostávali
z
jedné
pozice
do
druhé
z
jednoho
stavu
do
druhého
a
ten
skok
byste
nebyli
schopni
provést
nebo
bych
vás
tak
unavil
že
po
tom
skoku
byste
tam
na
té
jiné
úrovni
jenom
usedali
únavou
a
nebyli
byste
schopni
té
toho
té
bystré
soustředěnosti
toho
bystrého
kroku
směrem
do
věčnosti
teď
bych
chtěl
vám
dát
několik
poznámek
připojit
k
tomu
jakou
technikou
by
člověk
měl
se
soustřeďovat.
Pomocí
prostředku
který
který
jmenujeme
jméno
boží
nebo
něco
takového
tento
prostředek
totiž
má
sloužit
k
tomu
aby
na
minimum
zmenšil
zjednodušil
povídavost
lidské
mysli
ta
povídavost
je
základem
přemýšlivosti
člověka
a
dokud
člověk
se
nepřiměje
k
tomu
aby
nepřemýšlel
a
tedy
taky
aby
nepovídal
tak
není
nejmenší
naděje
že
se
ocitne
v
té
mysli
která
kterou
bych
nazval
zdrojová
která
je
úplně
přesně
a
řek
bych.
Doslova
ve
spojení
s
vrcholným
poznáním
a
přes
kterou
jedině
toto
poznání
se
k
nám
může
vlít
totiž
možná
že
někteří
mystikové
měli
hlasy
a
že
byste
mně
mohli
odporovat
že
mluvili
třebas
s
pannou
marií
s
ježíšem
a
podobně
lite
promiňte
mně
ale
já
tohleto
nemohu
při
ve
dvacátém
století
vůbec
považovat
za
vhodné
to
se
vyjadřuju
velice
mírně
protože
kdybych
se.
Teoreticky
vyjádřil
lépe
tak
by
řekl
je
to
přetlumočení
už
lidské
toho
nemluveného
slova
jeden
příklad
když
například
třeba
ježíš
na
hoře
tabor
mluvil
s
mojžíšem
a
s
eliášem
jak
se
to
zdálo
těm
třem
učedníkům
páně
tak
nepotřeboval
s
nimi
vůbec
mluvit
a
nebyla
to
vůbec
žádná
řeč
jim
se
to
zprostředkovalo
jako
mluvení
to
bylo
jejich
přetlumočení
a
silně
pochybuji
že
si
z
toho
vůbec
něco
zapamatovali
protože
to
co
se
tam
dělo
tím
způsobem
předávání
nebo
přetékáním
jedné
mysli
do
druhé
tím
obcováním
svatých
jak
se
tomu
říká
v
katolické
církvi
to
je
něco
daleko.
Obsažnějšího
než
co
může
lidská
mysl
vůbec
pojmout
a
protože
my
míříme
touto
cestou
také
k
poznání
které
má
ten
význam
že
nás
zbavuje
veškerých
starostí
jelikož
věci
správně
poznáváme
nejsme
nikdy
na
rozpacích
tak
musíme
stát
o
to
aby
ta
mysl
která
pořád
mění
svojí
podobu
jak
tomu
říká
patandžali
změna
myslícího
principu
byla
zastavena
protože
to
ale
nedokážeme
najednou
tak
to
dokazujeme
aspoň
částečně
tím
že
opakujeme
třeba
jméno
boží.
A
tohleto
samozřejmě
má
ještě
jiný
význam
že
totiž
jestliže
jsme
správně
připraveni
aspoň
cestou
lásky
srdcem
tak
majíce
poměr
k
tomuto
jménu
a
k
bohu
ke
kterému
se
utíkáme
tak
můžeme
tím
také
stupňovat
zaujetí
a
já
bych
byl
nerad
kdybyste
v
tom
viděli
jenom
techniku
byl
bych
rád
kdybyste
v
tom
viděli
také
možnost
se
zaujmout
proto
bych
vám
radil
abyste
se
nebáli
mezi
jednotlivá
slova
třeba
mezi
jméno
boží
vkládat
ticho
nebo
vkládat
dokonce
kdyby
se
do
toho
ticha
dostávala
pořád
nějaká
jiná
slova
jiné
myšlenky
vkládat
třeba
střelnou
modlitbu
zavolat
nebo
projevit
odhodlání
se
odevzdat.
To
ze
začátku
je
daleko
lepší
než
civění
nesmíte
si
myslet
že
najednou
přejdete
do
soustředění
tak
jak
je
to
míněno
jak
je
v
záměru
tohoto
opakování
jména
božího
v
záměru
tohoto
opakování
jména
božího
totiž
je
že
zaujetí
tak
stoupne
že
já
už
nebudu
moci
volat
z
toho
důvodu
že
budu
tak
zaujat
že
ani
jediné
slovo
by
nevyjadřovalo
dostatečně
do
značné
hluboce
toto
zaujetí
takže
to
zaujetí
mě
přemůže.
A
já
nechci
říct
budu
zírat
se
to
tak
křesťansky
říká
je
to
otázka
nazírání
kontemplace
ale
já
budu
prostě
vnitřně
přesvědčen
jist
že
buď
já
se
přibližuji
k
bohu
anebo
on
ke
mně
to
už
jedno
jak
si
to
přetlumočíte
a
tahleta
stránka
je
velice
důležitá
abyste
ji
nebrzdili
tím
že
byste
se
obávali
třeba
že
tam
vstoupí
nějaká
myšlenka
mezi
to
a
tím
si
mysleli
že
to
porušíte
nebo
abyste
si
mysleli
že.
Musíte
bez
mezer
to
jméno
boží
říkat
jak
nám
to
někteří
autoři
doporučují
to
vůbec
není
ze
začátku
zapotřebí
daleko
důležitější
je
aby
to
stupňovalo
zaujetí
dělat
to
takovým
způsobem
a
s
takovými
mezerami
které
mně
vyhovují
a
u
každého
člověka
je
to
jinak
někoho
je
to
lepší
když
například
řekne
to
jméno
boží
a
jaksi
se
s
ním
sveze
do
toho
centra
božího
u
někoho
zase
lepší
zvláště
u
velice
povídavých
povah
když
ustavičně
volá
protože
možná
že
je
to
výraz
jeho
naléhavosti
jeho
potřeby.
A
někdo
tedy
volá
zoufale
v
jednom
kuse
a
jiný
zase
třeba
volá
láskyplně
a
ten
nebude
volat
tímto
způsobem
rychlým
povídáním
rozumíte
mně
vy
to
musíte
přizpůsobit
svým
potřebám
toto
už
vy
sami
musíte
vědět
jak
udělat
to
už
není
možno
nějak
napovědět
jednoznačně
pro
každého
stejně
tak
a
teď
nelze
také
samozřejmě
vedle
tohoto
co
vám
tady
říkám
podceňovat
techniku
kdyby
jistě
jste
seznámeni
aspoň
částečně
s
technickou
jógy
technikou
jógy
když
už
to
není
to
přes
tu
hathajógu
i
na
další
jógy
jaká
je
to
pracná
technika
to
opravdu
má
punc
starověkosti
kde
stejně
pracné
bylo
to
ctění
toho
zákona
který
je
nad
člověkem
to
byly
pracné
předpisy
do
detailu
propracované
které
sešněrovávali
člověka
na
každém
kroku
a
na
každém
způsobu
myšlení
a
tohleto
pochází
právě
z
té
starověké
doby
kdy
člověk.
Považoval
za
nutné
nebo
ten
kdo
vedl
člověka
po
nutné
mu
dát
dokonalé
předpisy
aby
nemohl
uhnout
a
ještě
ho
hlídal
osobně
tak
tohleto
nám
není
zapotřebí
přesto
bych
ale
byl
rád
kdybyste
udělali
nějaký
kompromis
nemůžeme
se
zase
vůbec
nebo
dokonale
bez
té
techniky
obejít
my
musíme
takovou
takové
minimum
techniky
přidat
aby
tam
přidat.
To
nesmí
být
základ
přidat
aby
nás
technika
nezaujala
do
té
míry
že
bychom
pro
techniku
zapomněli
na
to
zaujetí
ale
na
druhé
straně
aby
nás
netechnický
přístup
vyrušoval
ten
nás
nesmí
rušit
že
to
děláme
špatně
že
například
dejme
tomu
je
v
tom
něco
jako
trhání
sám
sebou
že
je
to
není
plynulost
že
v
tom
není
přeplývání
protože
když
byste
mluvili
s
někým
kdo
zažil
výsledek
takové
činnosti
tak
vám
řekne
že
výsledek
takového
snažení
je
tiché
přeplývání.
A
jestliže
toto
je
výsledek
tak
my
už
můžeme
a
priori
předem
přizpůsobit
celé
celou
svoji
techniku
tomuto
tichému
přeplývání
kterým
to
končí
kterým
to
vrcholí
no
a
tak
taky
to
jméno
boží
musí
být
vyslovováno
tak
aby
bylo
harmonickým
přeplýváním
aby
při
aby
maximálně
odpovídalo
tomu
účinku
který
to
má
mít
a
také
aby
to
nebylo
něčím
jiným
než
tím
jménem
ono
by
se
totiž
mohlo
stát
že
byste
řekli
něco
jiného
než
to
jméno
boží
například
kdybych
já
vyslovoval
í.
Tak
všimněte
si
že
to
í
má
ze
začátku
něco
co
se
podobá
zvuku
to
není
í
nebo
é
matku
zase
ten
zvuk
tentýž
zvuk
e
než
se
dostane
toho
é
tak
je
tam
to
to
hlasné
e
hrdelní
e
vy
každé
to
písmeno
kdybyste
to
říkali
špatně
neplynule
tak
byste
pomocí
hrdelního
zvuku
uváděli
každou
tu
hlásku
což
bylo
za
následek
že
byste
velice
těžko
se
dostávali
do
klidu
který
z
toho
má
vyplývat.
Ty
hlásky
musí
býti
opravdu
jenom
těmi
hláskami
protože
jenom
ony
jsou
nejjednodušší
povídavou
formou
a
kdybychom
to
řekli
vědečtěji
tak
bychom
řekli
základem
chvění
které
může
reprodukovat
lidské
hrdlo
nebo
lidská
mysl
i
myslí
se
to
dá
reprodukovat
tak
v
tom
základ
základní
v
tom
smyslu
že
odpovídá
základnímu
chvění
ve
vesmíru
počátkům
stvoření
čili
my
se
tímto
způsobem
přetváříme
do
my
přecházíme
do
milio
miliardy
let
třeba
do
začátku
nějakého
stvoření
a
tam
už
jenom
krok
k
tomu
nestvořenému
čili
o
to
nám
tu
jde
abychom
překonali
asi
jako
embryum
v
lidském
těle
překonává
to
tyto
éry
směrem
od
začátku
k
nám
tak
abychom
my
totéž
udělali
od
nás
k
tomu
začátku
abychom
opravdu
se
znovu
narodili
někde
v
bohu
nakonec
ano.
O
to
o
tenhleten
princip
jde
a
tohleto
všech
tento
vliv
má
toto
cvičení
to
tato
duchovní
modlitba
když
se
správně
vykonává
čili
nelze
zanedbávat
techniku
takže
i
když
jsem
si
vědom
že
těmito
technickými
poznámkami
velice
nepatrně
přispěji
k
úspěchu
který
je
žádoucí
na
této
cestě
v
této
při
tomto
způsobu
modlitby
tak
není
to
zanedbatelné
protože
zbytečně
byste
se
potýkali
v
těch
kostmi
které
mohou
už
na
začátku
odpadnout
tak
chtěl
jsem
vám
vysvětlit
jak
se
mají
tedy
jednotlivá
písmena
toho
jména
božího
vyslovovat
nasadit.
A
duševně
to
jde
daleko
snáze
než
když
to
budu
vyslovovat
já
to
musím
ale
vyslovit
to
té
v
tom
mě
tam
potíž
tato
slovo
se
nikdy
nevyslovuje
nahlas
já
to
musím
vyslovit
tak
abych
vám
napověděl
jak
máte
nasazovat
tato
písmena
že
nemáte
nasazovat
í
aby
tam
nebylo
to
k
nýbrž
ííí
že
do
toho
musíte
přecházet
třeba
z
neslyšitelného
až
po
slyšitelné
protože
právě
zabarvením
tohoto
písmene
jak
jsem
o
tom
říkal
se
teprv
rozpoutává
dejme
tomu
i
ta
harmonie
barev
která
sama
o
sobě
je
taky
chvěním
kterou
vy
přivádíte
do
pohybu
v
sobě.
Takže
kdybych
tě
začal
rovnou
í
tak
to
je
prudký
přechod
to
s
vámi
trhne
vnitřně
to
vás
neuklidňuje
kdežto
když
já
začnu
jí
to
á
do
ztracena
počkám
podle
potřeby
vnitřní
to
si
musíte
sami
zjistit
jaká
je
vaše
vnitřní
potřeba
někdy
ne
vždycky
to
bude
stejné
někdy
budete
potřebovat
větší
odpočinek
někdy
budete
potřebovat
ihned
to
za
sebou
říkat
to
záleží
na
míře
naléhavosti
nebo
to
záleží
ze
stanoviska
ze
kterého
vycházíte
do
tohoto
způsobu
modlitby.
Jestli
vycházím
třeba
bych
tak
radil
z
lásky
srdcem
tak
samozřejmě
nebudu
pokřičo
pokřikovat
budu
jemně
vznášet
tuto
touhu
svou
k
bohu
a
kdybych
měl
bolest
tak
samosebou
budu
křičet
tak
mezi
tím
nebude
žádná
mezera
a
ono
je
třeba
aby
tato
modlitba
vás
i
ze
stavu
bolesti
i
ze
stavu
lásky
přiváděla
k
tomu
spojení.
Protože
oba
dva
stavy
jsou
krajními
stavy
a
jsou
velice
příhodnými
k
tomu
abyste
se
pomocí
této
modlitby
někam
dostali
bych
dokonce
řekl
jestliže
s
krajních
stavů
nepřistupujete
k
té
modlitbě
tak
ten
krajní
stav
te
během
modlitby
nebo
měli
byste
během
modlitby
navodit
aby
v
té
co
pud
možno
největší
část
té
bytosti
propojili
nebo
svého
vědomí
propojili
nebo
obsahu
svého
vědomí
propojili
a
tím
měli
naději
na
spojení
jestli
tam
jdeme
tak
jenom
povinnost
nebo
tak
něco
tak
to
je
jenom
technická
záležitost
která
mnoho
neznamená
celá
modlitba
se
změní
v
techniku
tak
to
jsem
vám
říkal
jak
se
to
tam
vyslovuje
a
protože
i
toto
slovo
je
ještě
velice
náročné
pro
svou
komplikovanost.
Pro
přechod
mezi
jednotlivými
hláskami
když
se
říká
pomalu
tak
se
dá
proložit
pouhými
základními
hláskami
ní
což
tedy
vás
nesmí
překvapovat
protože
jak
toto
jméno
boží
předešlé
tak
tohleto
druhé
je
ve
vašich
rukou
někdy
to
tak
říci
nástrojem
který
vás
má
přiblížit
k
bohu
není
bohem
samým.
Čili
jakéhokoliv
nástroje
se
chopíte
tak
se
chápáte
jenom
nástroje
toto
bychom
měli
si
být
pořád
vědomi
protože
jinak
zaměňujeme
se
často
stávalo
i
dobrým
žákům
této
cesty
zaměňujeme
tento
nástroj
a
takže
když
nám
to
třeba
samo
v
nás
opakuje
jméno
boží
tak
si
myslíme
kdo
ví
co
se
s
námi
děje
to
je
jenom
tragická
záměna
nástroje
za
cíl
že
my
se
vo
sobě
vypěstovali
takový
automatismus
že
tos
že
samo
pořád
se
to
jak
říkají
někteří
z
nich
se
to
v
nás
modlí
to
není
správné
já
musím
záměrně
do
tohoto
způsobu
modlitby
vstupovat
a
záměrně
z
ní
vystupovat
protože
ona
je
jenom
prostředkem
cílem
je
vědomé
spojení
s
bohem.
Vědomé
v
tom
smyslu
zpočátku
aspoň
v
tom
smyslu
že
mi
poskytuje
jistotu
že
sem
nesmrtelná
bytost
ve
své
vnitřní
podstatě
a
tato
jistota
se
může
projevovat
i
přídavnými
stavy
ale
ty
nejsou
rozhodující
při
tom
rozhodující
je
tato
jistota
na
které
potom
buduju
nebo
postavím
celý
svůj
život
nerad
aby
zdánlivě
tento
výrok
stál
proti
ježíšovu
výroku
modlete
se
neustále
to
neznamená
podle
mého
názoru
že
by
byl
ježíš
jakoukoliv
formu
modlitby
povýšil
na
neustálou
životní
činnost.
Nýbrž
to
je
něco
zcela
jiného
podívejte
se
ve
skutečnosti
ježíš
chtěl
aby
každý
okamžik
našeho
života
byl
nám
tak
posvátný
aby
se
rovnal
modlitbě
ne
se
podobal
rovnal
aby
totiž
vás
nic
v
životě
neodvádělo
od
něho
od
boha
nýbrž
aby
nás
všecko
k
bohu
přivádělo
že
totiž
modlitbu
děláme
záměrně
k
tomu
abychom
jak
se
říká
lidově
rozmlouvali
s
bohem
nebo
abychom
se
k
bohu
přiblížili
kdežto
ostatní
děláme
proto
abychom
provedli
to
nebo
ono
co
nemá
s
tímto
duchovním
cílem
vůbec
nic
společného.
A
toto
je
základní
rozpor
který
ježíš
kristus
vyjádřil
sedění
na
dvou
židlích
i
když
o
tom
mluvil
v
jiném
smyslu
my
si
tento
jeho
výrok
můžeme
rozšířit
i
v
tom
smyslu
ve
srovnání
s
jeho
jiným
výrokem
že
na
nás
chtěl
abychom
se
modlili
neustále
jestliže
by
kterákoliv
forma
modlitby
přešla
do
takového
stavu
modlitby
že
bychom
jí
v
ní
ustavičně
pokračovali
tak
je
to
nesprávné
protože
by
potlačila
běžnou
činnost
celý
náš
život
je
prostředkem.
K
tomu
abychom
se
s
bohem
spojili
není
jiného
vhodnějšího
prostředku
a
nedá
se
tento
prostředek
jiným
zastat
zastoupit
tedy
jestliže
tento
prostředek
je
také
nutný
tak
se
musí
stát
modlitbou
tak
to
myslel
ježíš
staneli
se
život
modlitbou
pak
se
modlíme
neustále
a
teď
je
otázka
jakým
způsobem
se
život
stane
modlitbou
život
se
stane
modlitbou
jenom
tehdy
když
modlitba
třeba
to
je
jeden
ze
způsobů
jak
se
to
může
dojít
když
modlitba
kterou
konáme
za
tím
účelem
abychom
se
vědomě
spojili
s
věčností
dospěje
do
takových
konců
že
opravdu
nás
s
tou
věčností
spojuje.
A
pak
toto
spojení
přetrvává
i
po
tomto
záměrném
vstupu
do
věčnosti
tím
se
ten
život
ve
kterém
přetrvává
tento
stav
ne
už
ta
modlitba
tento
stav
spojení
tím
se
tento
způsob
života
stává
modlitbou
čili
modlíme
se
neustále
potom
proto
že
jsme
v
tak
dokonalém
spojení
s
bohem
že
poznáváme
skrze
toto
spojení
jeho
vůli
můžeme
si
sice
dělat
co
chceme
ale
poznávajíce
jeho
vůli
těžko
ji
překročíme
jelikož
je
nám
svatá
a
jelikož
je
pro
nás
silou
rozhodující.
To
bylo
třeba
říci
protože
člověk
pořád
pendluje
mezi
modlitbou
a
mezi
činností
jedno
staví
proti
druhému
důležité
je
aby
buď
v
té
modlitbě
anebo
v
té
činnosti
prorazil
do
věčnosti
obojí
může
zvolíteli
prosím
obojí
k
tomu
abyste
pronikli
do
věčnosti
skrze
to
tak
je
to
vhodný
prostředek
jestliže
jedno
z
toho
vám
pomáhá
třeba
činnost
jenom
k
tomu
abyste.
Se
vzdálili
od
toho
svého
cíle
pak
je
to
chybně
pojatá
činnost
a
zrovna
tak
kdyby
modlitba
byla
mechanickou
nebo
byla
nějakou
technikou
jenom
tak
je
to
prostředek
který
vám
pomáhá
na
opačnou
stranu
od
boha
pryč
čili
je
to
modlitba
nežádoucí
ideální
by
bylo
kdyby
oba
tyto
prostředky
činnost
a
modlitba
se
vzájemně
doplňovaly
o
tom
si
řekneme
zase
v
dalším.
Že
jsem
se
vyjádřil
snad
že
stav
modlitby
je
nežádoucí
to
jsem
tedy
udělal
chybu
já
bych
tam
ten
výrok
asi
vůbec
nenašel
já
se
vyjádřil
jakýkoliv
jakýkoliv
za
káli
forma
modlitby
která
pokračuje
v
činném
životě
je
nežádoucí
ta
forma
to
znamená
kdyby
mně
to
třeba
přeříkávalo
to
jméno
boží
tak
jsem
to
myslel
ano
to
by
mě
rušilo.
Stav
modlitby
něco
jiného
když
například
s
tím
tou
modlitbou
tou
formou
konkrétní
té
modlitby
přejdu
do
nějakého
stavu
modlitby
to
znamená
rozšířím
vědomí
tak
já
vím
že
myslím
to
a
to
je
v
pořádku
to
mně
může
velice
a
organicky
pomáhat
i
při
činnosti
protože
neníli
to
stav
extatický
je
to
jiný
stav
než
tento
tak
pak
mně
to
umožňuje
klidně.
To
si
spoloči
do
každé
činnosti
s
pomocí
boží
s
jeho
požehnáním
s
jeho
moudrostí
a
tak
dále
a
to
je
žádoucí
modlitba
je
záměrná
činnost
zrovna
jako
jiná
činnost
a
tedy
je
to
forma
lidsky
v
každém
případě
kterou
něco
konám
je
to
způsob
konání
sice
totálně
odlišný
možná
od
činnosti
při
které
mávám
rukama
ale
v
každém
případě
může
přejít
nebo
v
některých
případech
žádoucích
může
přejít
v
takový
stav
kde
už
nemám
záměr
se
modlit.
Nýbrž
kde
už
přebývám
řekněme
po
v
pomodlitebním
stavu
kde
přestože
už
nemám
záměr
se
modlit
tento
stav
přetrvává
to
je
žádoucí
ano
ale
formu
k
tomu
žádnou
nepotřebuju
rozumíte
tak
jsem
to
myslel
bez
jakékoliv
záměrnosti
stav
třeba
rozšířeného
vědomí
to
je
stav
který
jsem
docílil
v
té
modlitbě
přetrvává
to
záměrné
modlení
to
je
v
pořádku
že
jestliže
přistupuji
třeba
nosti
rozšířeným
vědomím
tak
to
má
minimálně
ten
následek
že
v
té
činnosti.
Poznávám
její
symboliku
a
to
znamená
že
mě
ani
v
duchu
nenapadne
abych
něco
považoval
za
příjemné
nebo
nepříjemné
nežádoucí
nebo
žádoucí
v
tom
smyslu
že
mě
to
ruší
nebo
že
mě
to
oblažuje
nýbrž
jenom
za
poučné
v
negativním
nebo
pozitivním
slova
smyslu
čili
v
každém
případě
žádoucí
čili
veškeré
děje
které
přede
mnou
potom
probíhají
při
rozšířeném
vědomí
jsou
mně
svědkem
ji
vnitřních
stavů
potřeb
které
bych
nemohl
splnit
nebo
kterým
bych
nemohl
dostát
kdybych
jim
nerozuměl
čili
je
žádoucí
aby
modlitba
rozšiřovala
trvale
mé
vědomí
a
když
rozšíří
trvale
že
tak
je
to
stav
vlastně
modlitby
neboť
modlitba
má
být
nadstavbou
nebo
má
vést
k
tomu
abych
se
do
dospěl
k
nadstavbě
nad
tímto
nad
touto
šíří
vědomí
nad
tyto
základy
které
mám
to
je
stavění
dalších
pater
tak
řeknu.
Ovšem
když
jak
skončím
modlitbu
tak
skončí
také
stav
modlitby
to
znamená
docílilli
jsem
tam
nějaké
rozšíření
zase
to
zhasne
to
vrátí
do
původních
kolejí
nebo
to
je
jeden
případ
nebo
když
modlitba
nebo
když
dosahuji
stavu
který
aby
byl
uchráněn
potřebuje
se
zříci
veškeré
činnosti
tak
v
obojím
tomto
případě
je
i
tento
stav
nežádoucí
ačkoliv
to
stav
modlitby
protože
modlitba
mě
nesmí
rušit
činnost
to
je.
Vidět
když
mě
ruší
že
jsem
že
moje
činnost
je
na
opačném
pólu
od
modlitby
který
že
moje
činnost
ještě
není
modlitbou
kdyby
moje
činnost
byla
také
modlitbou
tak
by
se
ty
důsledky
mé
činnosti
a
důsledky
mé
modlitby
sešly
na
ve
společném
bodě
táhly
by
za
jeden
provaz
neníli
tomu
tak
činnost
moje
jinde
než
moje
modlitba.
A
obdobně
je
tomu
s
modlitbou
když
tedy
křesťané
říkají
modlitba
je
povznesení
mysli
k
bohu
tak
opravdu
nezačnu
se
modlit
pokud
provádím
nějakou
techniku
nýbrž
začnu
se
modlit
teprve
tehdy
až
opravdu
svou
mysl
povznesu
k
bohu
to
je
třeba
vysvětlit
otčenáš
začíná
právě
slovem
otče
náš
to
znamená
obracím
se
já
který
jsem
toho
času
mimo
otcovský
dům
k
otci
otec
který
je
v
otcovském
domě
to
znamená
ve
stavu
nebe
ve
stavu
absolutního
klidu
vševědoucnosti
všudypřítomnosti
a
tak
dále
ten
ví
o
tom
že
se
k
němu
obracím
je
důležité
že.
Tímto
se
spojuju
přestože
né
tak
abych
já
o
tom
věděl
spojuji
se
s
ním
tak
že
on
o
tom
ví
to
zatím
stačí
na
víc
já
nestačím
ale
dostávám
se
na
úroveň
modlitby
kdežto
předtím
když
jsem
dělal
něco
kvůli
tomu
nebo
onomu
abych
třebas
tamto
uvařil
tamto
učistil
tamto
napsal
tak
jsem
přitom
vůbec
nepomyslel
na
povznesení
mysli
k
bohu
nýbrž
jenom
na
to
abych
tu
věc
provedl.
To
znamená
já
jsem
dokonale
se
tou
činností
odvracel
od
toho
směru
modlitby
a
teď
směr
modlitby
řeknuli
třeba
otčenáš
neboli
obrátím
obrátímli
se
k
bohu
mě
vede
na
opačnou
stranu
proto
tam
ty
rozpory
mezi
činností
a
modlitbou
ale
teď
si
promluvme
o
tom
když
tedy
člověk
povznese
svou
mysl
k
bohu
může
si
pomoct
nějakou
deklarací.
Ta
sama
ovšem
ještě
nemusí
vždycky
znamenat
povznesení
mysli
k
bohu
třeba
pane
můj
přicházím
k
tobě
odevzdávám
se
ti
chci
ti
teď
patřit
víc
než
jsem
schopen
při
své
činnosti
která
mě
zatím
bohužel
ruší
v
tomto
odevzdání
jestliže
tímto
způsobem
začínám
svou
modlitbu
tak
mohu
to
považovat
za
povznesení
mysli
k
bohu
čili
splnil
jsem
tu
předmodlitební
fázi
ten
přechod
povýšení
toho
dosavadního
stavu
na
stav
modlitby
aspoň
počáteční
stav
modlitby
a
jestliže
potom
dávám
výraz
tomu
že
k
bohu
spěju
tím.
Že
znám
prostředek
kterým
kterému
tak
dalece
důvěřuji
že
mohu
tohoto
prostředku
použít
abych
já
do
něho
odešel
a
vědomě
tohoto
prostředku
používám
k
tomu
aby
k
němu
trvale
se
snažil
přecházet
to
znamená
uvědomoval
si
tento
přechod.
Text view •
Help