Waveform view
86-37A
Loading wave form: 0%
Speed: ⊖ 100% ⊕
|
|
fast_rewind
play_arrow
fast_forward
|
Zoom: ⊖ 200 pps ⊕
|
Na
cestě
víry
to
si
se
postup
přirozeným
způsobem
neboť
na
víme
získat
víru
takzvanou
přirozenou
a
teprve
potom
víru
náboženskou
nejde
to
opačně
nemohla
do
mě
moje
maminka
vlít
víru
v
pána
boha
když
já
sem
ještě
neměl
pořádnou
víru
v
tento
svět
a
tu
víru
v
tento
svět
to
je
ta
špatná
stránka
věci,
mě
brali
soustavně
lékaři
že
když
se
mě
znovu
operovali
bez
vědomí
a
zbavili
mě
krve
a
musel
jsem
čekat
až
sem
ji
krále
mnou
vyhoví
že
neměli
transfuzi
tak
jsem
byl
malá
tý
a
nevnímal
se
seto
si
jako
normální
člověk.
Tak
je
pořádně
pod
razili
nohy
a
neměl
jsem
vůbec
chuť
poslouchat
nějaké
náboženské
řeči
nebo
něco
takového
to
taky
se
o
tom
ne
a
nepovažoval
tak
aby
a
tam
mě
od
radila
tím
právě
že
my
ty
řeči
vedla
tak
já
vám
řeknu
že
jsem
musel
napřed
a
to
bylo
za
sedmnácti
let
co
možná
relativně
dokonale
poznávat
tento
svět
věřit
tomuto
světu
abych
mohl
na
to
na
rohu
va
náboženskou
víru.
Když
naro
bujet
na
strom
ek
který
je
příliš
malý
tak
dlouho
tomu
tak
zahynete
prom
malý
na
kterých
se
toho
na
roli
neunese
ten
zralý
ruka
a
víra
náboženská
je
zralý
roubem
a
neunesete
ho
vyvrací
teho
vrátíte
ho
zpět
jestliže
nemáte
podle.
Ten
svůj
stromem
přirozené
víry
v
pořádku
ano
a
tady
je
to
velké
neštěstí
na
cestě
víry
to
velké
nebezpečí
na
cestě
víry
já
musím
každému
a
o
tom
moje
vnoučata
nebo
moje
děti
anebo
kdokoliv
ji
nebo
vy
radit
žít
životem
stoprocentně
nevzdaluje
se
života
buďte
normálními
lidmi
věřte
bíte
milujte
se
a
nevím
co
všechno
dělejte
normálně
jako
ostatní
lidé
a
to
z
toho
důvodu
že
jeho
jakmile
nerozvinete
tento
život
nemáte
nejmenší
naději
rozvinout
život
duchovní
a
když
se
k
tomu
přece
jenom
přimějete
vstoupit
třebas
do
kláštera.
Tak
vám
bude
něco
chybět
v
té
své
ne
dospělosti
toho
světského
člověka
takže
klášterníci
když
jsou
výtečný
lidé
zdali
jsem
mnoha
věcech
něco
jim
chybí
těmto
klášterníků
chybí
m
ta
znalost
tohoto
světa
a
to
je
až
podivuhodné
a
směšné
jakým
to
chybí
jak
dávají
chybné
rady
protože
se
neumí
vžít
do
toho
postavení
normálního
člověka
kdyby
se
dovedli
vžít
do
postavení
člověka
která
má
takovýho
manžela
jako
třeba
vy
nebo
jako
vy
tak
by
radili
zcela
jinak
nemohou
protože
nemají
ty
zkušenosti
to
by
museli
pořád
na
vlastní
kůži
že
a
pak
by
mohl
radit
ale
proto
například
ježíš
kristus
do
třiceti
let
jak
nám
ukazuje
příkladem
svého
života
byl
oddán
své
rodině.
Svému
okolí
stal
se
mistrným
prácem
byl
pro
tu
společnost
platným
členem
to
pro
nás
příklad
s
jeho
život
to
znamená
na
cestě
víry
nesmíte
přednostně
rozvinout
třebas
jenom
křesťanské
ctnosti
nebo
vůbec
nosti
anebo
říkat
se
jenom
hříchu
to
by
bylo
málo
to
to
byste
byli
pořád
tím
bohatým
mládencem
rozumíte
kterou
to
následování
ježíše
krista
chybí
bylo
pořád
chybělo
celé
následování
ježíše
krista
to
to
je
všechno
obsaženo
ve
starým
zákoně
dobré
toti
ale
na
to
mnohé
jest
co
ježíš
kristus
ještě
poradil
a
toto
mnohé
jedná
sledovat
ho
podle
symbolu
jeho
života
takže
on
byl
napřed
poddán
a
teprve
když
mu
to
samovolně
šlo.
Tak
poddanost
tomuto
světu
už
se
nemusel
namahat
nemusel
se
odříkat
aby
byl
tomu
světu
poddán
po
o
to
bylo
zvláště
že
protože
on
znal
věčný
život
který
měl
být
poddán
pomíjejícím
to
bylo
nesmírně
obtížné
k
tomu
se
nestranně
jednat
že
ano
aby
to
dokázal
to
my
nemáme
dal
to
snaží
úlohu
než
on
ale
přesto
i
pro
nás
je
to
těžké
a
jestliže
ale
v
okamžiku
kdy
dospějeme
takle
k
tomu
stádiu
že
ovládám
ten
svůj
život
že
nám
to
jde
se
ne
se
nepředáme
hrubě
se
nese
dáváme
tak
musíme
nasadit
víru
náboženskou
to
je
cesta
víry
musíme
se
začít
tajit
o
to
na
jenom
knižně
třebas
ale
potom
i
prakticky
jak
to
v
tom
náboženství
je
a
jak
jste
lidstva
k
o
kousek
dál
bych
to
měl
zase
říci
a
na
své
zkušenosti
kdybych
se
byl
neosvědčil
v
tom
mládí
do
sedmnácti
let
v
malém.
Tak
jsem
se
ani
v
té
náboženské
víře
nemohl
osvědčit
ten
se
ale
osvědčovali
v
malém
a
věděl
jsem
že
proto
jsem
se
osvědčovali
v
malém
nejsem
ještě
nižším
protože
všechno
co
mě
i
pro
to
malé
bylo
dáno
k
dispozici
to
nebylo
moje
nýbrž
od
boha
to
jsem
potom
najednou
začal
poznat
jak
jsem
to
předtím
nevěděl
že
to
od
boha
tak
jsem
byl
schopen
víry
víry
větší
než
kdokoliv
z
vás
protože
jsem
byl
zralý
na
cestě
osvěcováni
se
v
malém
jestliže
někomu
vadí
a
celý
leta
u
to
třebas
vadilo
zacházení
některými
lidmi
že
mu
byly
buď
protivní
anebo
poměry
tam
byly
protivné
tak
to
není
člověk
zralý
pro
náboženskou
víru
ten
není
zralý
ten
dost
ten
nedospěl
eště
v
tomto
životě
jestliže
já
říkám
takhle
jestliže
je
dvě
ženy
se
hádali
na
pavla
či
na
pavla
či
která
je
oddělená.
Od
ostatního
světa
půjde
válka
to
nejsou
viny
ty
ženy
ale
ten
stav
těch
lidí
který
pro
uká
tady
se
chce
těch
dvou
že
malicherná
to
je
po
takové
malichernosti
se
lidé
hádali
a
nesvádí
jak
mohu
potom
řešit
velké
věci
jako
mezi
národy
a
toto
nemohou
vůbec
řešit
napřed
musí
rozřešit
věci
mezi
sebou
byl
jeden
papež
který
měl
osvíceného
rádce
a
tím
osvícena
to
papeže
nebudu
jmenovat
moment
jenom
toho
osvíceného
rádce
protože
toho
znáte
toho
opět
neznáte
a
ten
sice
nerad
ce
se
jmenoval
eckhart
mistr
ekhart
a
ten
papež
se
dostal
do
rozporu
válečné
ho
rozporu
s
jiným
člověkem
který
se
také
chtěl
stát
papeže
vám
budu
po
té
maličko
to
nebudu
tady
řešit
ty
klepy
a
tak
si
vzal.
Toho
eckharta
který
byl
proslulý
největší
moudrostí
v
tom
věku
na
rozhraní
třináctého
století
on
žil
dvanáct
let
asi
šest
dvanáctsetšedesát
až
třináct
let
dvacet
sedm
možná
že
před
tím
trošku
říkal
to
je
jedno
třem
na
se
dvacet
sedm
zemřel
a
v
té
době
byl
tuhleten
člověk
ekhart
rád
sem
toho
papeže
von
mu
poradil
tomu
papeži
způsobem
že
nebylo
třeba
ani
máli
a
byl
to
jeden
jediný
člověk
který
to
zmohl
a
říkal
mu
tady
já
nepotřebuju
vůbec
vojsko.
Tady
já
potřebuju
ducha
ducha
spravedlivého
a
ty
si
petr
a
na
té
skále
postavím
církev
svou
říkal
ježíš
kristus
já
tě
považuju
za
petra
za
přímího
následování
a
zase
do
nikam
krista
já
se
na
tebe
postavím
a
buď
bez
starosti
přebudovat
vyřešena
bohužel
mistr
ekhart
nežil
v
době
sobě
kdyby
byl
že
do
slově
poradili
i
tehdejším
lidem
a
bylo
by
to
dopadlo
úplně
jinak
se
s
celou
proti
deformací
ale
forma
a
se
všemi
těmi
vojenském
a
podobně
jedna
nejenom
stále
v
téže
době
jedno
a
podobně
svatý
františek
z
assisi
době
svatýho
františka
z
assisi
byli
v
itálii
měst
státy
a
jedno
město
budoval
proti
druhému
tak
například
s
jen
bojovala
proti
forii
v
době
kdy
tam
v
té
v
tom
v
tom
asi
zdeptal
ani
si
je
ně
ani
o
tu
se
právě
bojoval
ani
forem.
Tak
ta
už
ty
boje
o
to
panství
trvalo
šedesát
let
pořád
se
napadli
a
lidským
když
jim
došli
zbraně
tak
si
patřili
nový
a
pohybovali
na
pokračování
znovu
spolu
šedesát
let
a
ten
svatý
fakta
sice
říkal
já
jasnému
dívat
ta
válka
musí
skončit
to
zbytečné
aby
města
která
si
mohu
klidně
žít
jsou
záleži
o
sebe
asi
šedesát
kilometrů
vedle
sebe
klidně
a
bez
nepřátelstvím
že
si
stanovit
hranice
a
své
moci
a
bude
to
vytyčil
si
je.
Říkal
těm
kteří
se
sny
pocházel
z
jeho
žáků
že
oni
musí
povinně
nenávidět
ty
z
žák
kteří
pocházíme
spojeni
a
protože
to
nepřátele
ne
sotva
to
napadá
když
povinně
musíte
protože
jste
občas
toho
a
a
to
ostatní
druhého
státu
tak
já
to
zažívá
abyste
nemuseli
my
je
přát
mě
spřátelil
my
za
končíme
jejich
boj
šedesát
netrval
boj
a
vzal
jednoho
sienská
svého
bratra
a
jednoho
florentského
bratra
aby
se
vzali
za
ruku
a
před
branami
jen
se
modlili
protože
právě
si
je
na
si
stala
ma
padnou
tvorem
si
zase
měla
být
braní
než
ta
forii
je
tak
tentokrát
dál
leda
na
sen
aby
na
padla
chvalte
za
sebe
se
na
chce
aby
napadl
se.
A
tak
se
postavili
před
brány
ani
do
nic
nešli
si
jen
a
podle
návodu
svatýho
františka
se
modlili
den
za
dnem
já
nevím
kolik
ní
ale
trvalo
to
několik
týdnů
než
ta
modlitba
byla
tak
silná
že
přišli
k
nim
vládni
činitele
města
s
jen
a
říkali
mě
bratři
vy
se
tady
modlíte
před
našimi
branami
pojďte
do
naší
brána
tam
máme
chrámy
a
tam
se
můžete
modlit
my
chceme
taky
z
vašeho
požehnání
něco
mít
a
ti
dva
žáci
svatýho
hanička
řekli
to
požehnání
chcete
mít.
Tak
by
ho
máme
od
svého
bratra
františka
by
vám
o
máme
předat
tady
ho
máte
a
oni
řekli
jak
ho
máme
máte
ho
protože
bratr
františek
nám
říkal
až
vás
navštíví
a
budou
chtít
znát
moje
poselství
klidně
jim
z
z
říká
si
k
řekněte
že
já
jim
ho
dávám
s
tou
mocí
které
v
něm
které
mě
mi
obsaženo
jděte
domů
a
uvidíte
že
tam
to
poselství
šlo
svami
přišli
domů
a
ty
radí
kteří
právě
byli
vrcholně
ve
boji
a
chystal
se
s
tím
vojskem
proti
forem
ci.
A
přišli
k
těm
dvěma
vyslaným
těm
bratrem
františkánům
a
říkali
m
my
jsme
za
vašimi
zády
se
poradili
že
tu
válku
končíme
promiňte
to
jste
udělali
dobře
že
jste
šli
k
tomu
k
těm
františkán
pře
vy
jste
byli
hlavní
odpustit
smíření
no
a
ty
dva
dni
odpustit
smíření
padli
a
všichni
padli
s
tím
že
ty
jenom
poslouchat
ostatní
toho
už
začlo
proti
cosi
že
se
musí
pořád
pro
nemate
krk
krev
a
tak
to
složili
a
nebylo
dokonalejšího
přátelství
vod
té
doby
mezi
nese
zi
s
jenou
a
stvoření
a
to
říkal
svatý
františek
to
bys
otá
voni
mu
říkali
ty
bratři
který
si
to
sebrat
musíš
asi
jít
a
musíš
je
poprosil
a
říkal
ne
na
to
stačíte
vy
dva.
Ty
jsi
ženský
který
se
nebude
chtít
si
je
kým
a
ty
vzorem
ty
který
se
nebudeš
cítit
vojenském
to
znamená
ty
nemáš
ranci
ty
nemáš
to
není
tvoje
a
ty
nemáš
synu
to
není
tvoje
ty
nemáš
vlast
zde
na
do
ty
máš
vlastně
jenom
na
nebi
sou
to
vlastní
a
nebyla
jděte
a
přemůže
te
každé
takzvané
vlastnit
na
zemi
no
a
smíříte
tak
je
to
stalo
oni
nepotřeboval
prstem
hnout
tý
františek
to
udělali
jeho
obyčejný
dva
žáci
a
princip
toho
smíření
spočíval
že
dva
nepřátele
li
vedle
sebe
jako
přátele
z
duchovním
poslání
jo.
A
na
cestě
víry
jak
jsem
říkal
se
kráčí
krok
za
krokem
to
znamená
nepřekáží
tam
úvahu
takové
skoky
kde
najednou
člověk
dostane
nějaké
po
pudy
o
kterých
jasně
ví
že
nejsou
z
jeho
rozumu
že
ty
jsou
z
jeho
smyslu
nýbrž
obloukem
a
obnovuje
se
tím
že
vykonává
ctnosti
vykonám
ctnostmi
se
obnovuje
to
já
v
tomto
smyslu
s
tou
teologii
souhlasím
já
ne
se
vším
nesouhlasím
mnohým
a
s
většinou
souhlasím
a
tykám
některé
bludy
které
si
mohu
a
jenom
proto
že
to
brzdí
vývoj
jinak
mně
to
bylo
jedno
a
tak
tím
rozvoje
ctností
se
člověk
dostane
do
situace
na
cestě
víry
že
by
s
klidným
svědomím
nemohl
například
někomu
křivdit
nebo
něco
takzvaného
špatného
udělat
no
a
to
je
dospělost
na
cestě
víry
přestože
se
ještě
čas
ani
začal
věřit
na
pána
boha
ono
mu
to
svědomí
nedá
aby
mohl
něco
takového
udělat
no
a
to
je
dobrá
známka
věcí.
Tak
teď
když
se
dostane
takhle
takhle
daleko
tak
je
naděje
že
v
něm
zakotvím
víra
on
totiž
náboženská
totiž
náboženská
víra
nemůže
zakotvit
tam
kde
je
podívá
na
ustavičně
hříchem
protože
co
je
to
hřích
to
není
něco
co
by
se
vám
nazvat
dejme
tomu
konkrétně
s
milým
loupežník
tví
vražděním
nebo
jak
nebo
nezávisí
jak
ty
těžké
hříchy
z
měj
jeden
za
druhým
nýbrž
to
něco
obecně
platného
hřích
je
něco
co
je
nesprávné
jak
to
člověk
poznávající
ví
a
toho
je
daleko
více
než
to
co
je
v
seznam
hříchu.
Nesprávné
to
co
mě
například
moje
svědomí
nedovolí
aby
dělal
to
je
zásady
které
je
nutno
dbát
který
se
může
bát
protože
jsem
ctnostný
a
někdo
se
mi
jeví
jako
nectnostný
tak
nesmím
toho
druhého
pro
jeho
nectnost
to
je
asi
to
co
nás
učil
jíš
kristus
svým
životem
sám
byl
vrcholně
ctnostný
ale
nikoho
nezavrhoval
protože
byl
nectnostný.
A
totiž
ono
je
to
tomu
tak
když
já
sem
v
něčem
ctnostný
tak
mohu
vsadit
krk
že
jsem
v
něčem
že
se
v
něčem
jevím
tomu
druhému
jako
nectnostný
protože
není
nikdo
dokonalý
a
každý
máme
jiné
chyby
a
většinou
své
chyby
vlastní
nevidíme
vidíme
ty
chyby
obyčejné
ty
svoje
chyby
na
tom
druhém
nejsnáze
ty
svoje
na
tom
druhém
které
jsou
trošku
modifikovaném
podle
toho
znaku
toho
zlého
člověka
takže
snadno
poznáváme.
Bylo
by
dobré
si
uvědomit
že
ježíš
kristus
jednal
nestranně
jednal
jako
stvořitel
který
miluje
své
stvoření
ať
je
jakékoliv
nemůže
se
říct
že
by
miloval
méně
tygra
který
je
číst
krizí
ví
než
třebas
nějakou
otázku
která
krva
není
a
všem
dává
k
dispozici
život
takové
míře
jak
jsou
toho
schopni
toho
organismu
který
mají
k
dispozici
dává
život
vlivem
organismu
který
mají
k
dispozici
opakuju
proto
aby
to
neprošli
jenom
tak
vaším
uchem
nýbrž
abyste
si
uvědomovali
že
to
co
máme
k
dispozici
to
je
něco
nám
do
dané
ho
co
nám
může
býti
vzato
taky
nám
to
brát
bráno
je
a
nesmíme
si
to
přivlastňovat
to
je
nám
propůjčený
život
nám
propůjčené
vlastnosti
šlo
sme
se
jím
proti
učili
a
když
jsme
zvládli
tak
je
nám
to
konečně
propůjčeno
a.
Tak
teďka
na
cestě
víry
co
dál
ježíš
kristus
říkal
kdybyste
měli
víru
jako
toto
malinké
semínko
menoval
nějaké
semínko
tak
byste
převraceli
hory
přes
přes
zvali
byste
ji
to
místo
na
druhé
tak
byste
stromy
předávali
jednoho
myslel
na
druhé
a
tak
dále
proč
mluvil
takhle
proč
dejme
tomu
víra
která
je
samým
ku
toto
nedělá
přesahuje
hory
a
proč
toto
sliboval
člověku
že
by
přesahovala
hory.
To
je
velice
nestra
důležité
to
vědět
ale
velice
duchaplně
pochopení
víry
a
proto
se
o
tom
trošičku
zmíním
jenom
trošičku
že
totiž
jestliže
se
víra
dostane
do
rukou
organizmu
jako
je
lidský
tvor
má
možnost
se
jinak
uplatnit
než
když
se
dostane
do
rukou
nebo
do
tělesnosti
nebo
do
vlády
nějakého
nižšího
toho
ra
když
například
se
dostane
dejme
tomu
víra
v
život
a
to
je
ta
přirozená
víra
do
těla
mouchy
tak
ta
moucha
nedělá
nic
jiného
než
tíme
než
se
živý
a
tak
dále
dbá
jenom
na
své
pudy
a
nic
víc
navíc
nestraním
nestačí
tou
vírou
ale
tou
vírou
na
to
stačí
kdežto
člověk
svou
vírou
stačí
na
mnohem
více
věcí.
A
já
vám
řeknu
my
jsme
svědky
toho
ve
dvacátém
století
zvlášť
že
hory
přenáším
a
to
děláme
všechno
vírou
v
ten
řád
hmoty
který
sice
jsme
nikdy
neviděli
ale
kterému
věříme
my
nemůžeme
si
prověřit
svými
smysly
jak
to
je
v
tom
atomu
v
těch
atomech
a
v
těch
částečkách
menší
než
tedy
a
tom
ale
ujme
si
to
představit
místo
představit
a
pomocí
tý
představit
ovládám
hmotu
to
je
prosím
tatáž
víra
technicky
použit
která
může
převracet
hory
a
tato
víra
na
poli
náboženském
může
člověka
vrátit
do
jeho
věčné
vlasti
to
je
ta
vymoženost
na
to
tam
zapřete
až
to
tam
opřete
o
tuhletu
možnost
tak
to
též
vírou
kterou
byla
bíte
vlažné
nástroje
nebo
přeměňuje
hmotu
přeju
prvky
to
moderní
alchymie
tak
toutéž
vírou
budeme
moci
člověka
pozemského
a
pomíjejícího
přeji
a
věčně
vědomou
tyto.
Tohleto
měl
na
mysli
ježíš
kristus
když
propagoval
víru
on
věděl
že
naučí
li
se
ti
ho
učedníci
vládnout
touto
hmotou
řek
bych
krajně
dokonale
tak
že
také
krajně
ovládnout
vývod
náboženskou
to
byl
hlavní
důvod
proč
je
učil
dělat
zázraky
protože
oni
ovládali
hmotu
způsobem
jakým
normální
člověk
to
neovládá
a
voni
to
ovládali
toutéž
mocí
která
ve
mně
způsobí
nejmenší
vírou
která
způsobuje
ve
mně
že
já
věřím
tomuto
životu
a
s
tím
smyslu
de
tatáž
víra
není
rozdíl
mezi
vírou
náboženskou
a
ne
náboženskou.
Já
jsem
nedal
no
mluvil
jedním
takovým
člověkem
který
je
vrcholně
ateisti
založen
má
na
starosti
u
nás
dost
šokem
měřítku
ateistickou
výchovu
a
považoval
za
nutné
se
se
mnou
setkat
a
poradit
mě
abych
s
tím
přestal
co
dělám
včas
než
mě
zavřou
a
protože
to
čtou
nahoře
ne
a
ona
nemůže
mít
to
ne
dodávám
někdo
svých
přátel
to
dává
to
že
já
nevím
kdo
dobrý
přítel
jim
to
dával
to
se
rád
to
neříkám
já
vím
do
toho
já
pro
neříkám.
Tak
to
dopadlo
tak
že
jsme
se
řešil
asi
v
tomto
smyslu
nerozezná
vám
víru
náboženskou
a
víru
tvojí
tvoje
víra
od
oproti
náboženské
je
mocnější
než
ta
náboženská
protože
máš
nad
za
ni
všecko
co
věříš
ty
si
například
namaluje
strukturu
a
tomu
strukturu
kterékoliv
loučení
ny
a
podle
toho
s
tou
součet
jenou
jednáš
to
nikdo
neviděl
tu
strukturu
ty
moje
kvůli
nikdo
neviděl
to
je
ku
neumíme
vidět
ani
mikroskop
a
teprve
a
to
mohli
ještě
jak
se
tak
něco
jo
ale
a
to
my
vůbec
ne.
A
není
zapotřebí
abychom
je
viděli
abych
se
máteli
my
o
ní
víme
mysli
je
dovede
představit
a
potom
mu
umíme
jimi
vládnout
taky
někdy
špatně
vědomě
špatně
a
protože
tý
s
vy
svou
vírou
vládne
te
tímto
způsobem
hmotou
tak
já
bych
vám
jenom
přál
aby
se
v
této
víře
nezastavil
abyste
tou
hmotou
vládli
takovým
způsobem
že
to
nebude
proti
vašemu
svědomí
buďte
tak
dobří
a
věřte
tak
je
to
nebude
stát
proti
vašem
svědomí
v
tom
je
slíbil
a
říkal
že
mě
budete
že
palce
někde
kde
to
bude
zapotřebí
už
na
mě
nepůjde
podruhý
abych
s
tím
přestal
nýbrž
abych
s
tím
pokračoval
ano.
Takže
on
říkal
my
jsme
na
jedné
lodi
jsem
říkal
no
než
cítí
přijdou
na
to
že
jsou
hloupí
že
se
hádal
obro
nebo
nevíru
to
ne
to
bude
eště
trvat
to
ještě
ke
bude
pro
lito
to
ještě
je
lidí
po
zavání
a
je
to
hloupost
protože
kdyby
nevěřil
někdo
tak
tady
spáchá
sebevraždu
na
tom
světě
li
představě
i
na
tento
život
musím
to
věřit
věřit
a
dokonce
ho
věří
že
to
s
ním
věří
jako
na
něco
věčného
a
když
se
mu
to
mezi
prsty
utíká
stářím
nebo
nemocemi
tak
to
hledí
nějak
nahradit
tady
pořád
můj
přítel
dává
rady
co
z
katany
a
já
nevím
co
vším
sviním
cviky
dyť
to
jsou
náhražka
věčného
života
prosím
vás
já
to
hodím
velice
spatra
až
vám
to
všechno
přeju
jaká
tady
a
všecko
ostatní.
Ale
já
vám
to
ho
nikdy
nebudu
používat
že
kdybych
se
tak
daleko
zvrhl
ale
pro
vás
ani
zvrhlost
a
tohoto
začal
používat
tak
bych
prozradil
že
nevěřím
daleko
dokonalejším
prostředků
které
mě
vedou
kdybych
například
potřeboval
aby
pán
bůh
se
mnou
mluvil
jako
s
jiným
věřícím
musí
on
chudák
mluvit
pán
bůh
se
mnou
vůbec
slovo
neutronu
kdybych
já
ho
nutil
k
tomu
abych
se
mnou
mluvil
tak
bych
degradoval
můj
styk
s
bohem
to
je
strašně
těžkopádné
lidskou
řečí
to
znamená
přes
tu
počkat
se
do
rozumovat
diskusi
se
číst
bohem
se
dorozumět
znamená
přes
tu
močí
kterými
lidský
rozum
paměť
to
je
lidská
řeč
takže
většina
svatých
si
pomáhala
lidskou
řečí
že
pán
bůh
si
mám
mluvil
ve
starým
zákoně
i
v
novém
teďka
vám
tam
právě
jeden
krásný
spis
který
by
se
ta
hodil
jak
mluvím
pán
bůh
ježíš
kristus
na
mluvil
s
nějakou
dětskou
velice
duchaplně
krásně
a
co
jí
tam
radil.
A
hleděli
tam
umenšuje
nic
není
co
by
bylo
z
tebe
všechno
je
od
boha
proto
jsme
stavy
ucha
listy
svátost
přijímání
a
všechno
ostatní
aby
lidé
pochopili
že
všechno
mají
od
boha
na
tom
není
nic
špatného
a
to
je
všechno
dobré
jenom
že
to
člověk
tento
lidi
berou
tak
jako
formálně
ne
a
to
je
špatné
to
se
musí
brát
jinak
no
a
já
bych
pokračoval
v
tom
oboru
a
řekl
bych
mě
si
že
ten
člověk
má
nastoupit
cestu
náboženské
víry
tak
ať
pomíjí
poučenost
proto
já
poučenost
rozumovou
proto
já
vás
tady
pořád
poučuju
rozumově
citově
je
rozumově.
Protože
nepodceňuju
tuhletu
poučenost
ta
vás
musí
dovést
tam
kam
až
vás
dovést
může
a
teprve
pak
můžete
v
té
víře
se
bohu
odevzdávat
před
tím
to
nepude
kdybyste
byli
dokonale
poučeni
tak
narazí
te
velice
brzy
na
překážky
které
pocházejí
z
vaší
ne
poučenost
řekli
byste
no
toto
přeci
by
nebylo
možné
nebo
neodpovídalo
by
to
naší
víře
nebo
tak
to
je
na
velkým
omylům
ten
člověk
protože
co
neodpovídalo
víře
ježíše
krista
nebo
té
víře
kterou
on
propagoval
jenom
to
když
například
farizeové
si
mysleli
že
jsou
dost
velcí
do
s
dobří
a
nebyli
by
jenom
hrobě
bíle
mými
jak
se
o
nich.
Plné
kosti
mlčí
a
se
o
nich
vyjádřil
ježíš
kristus
a
toto
si
právě
věřící
člověk
myslí
že
je
něčím
víc
než
obilí
hrobem
ale
není
jenom
oběti
hrobem
a
kdybychom
si
ho
podali
vnitřně
tak
bychom
zjistili
že
pořád
musí
bojovat
se
svými
špatnostmi
aby
je
přemohl
v
té
ustavičný
boj
ten
cesta
víry
to
je
správná
cesta
víry
na
cestě
víry
se
člověk
nesmí
bát
boje
totiž
víra
na
roste
od
cesty
poznání
je
cesta
pomocí
po
chybnost
věřit
neznamená
mít
jistotu
takovou
aby
nemohla
být
přepadena
po
chybnost
tam
po
chybnost
hraje
z
teho
jako
jistota
vedle
sebe
to
sedí
na
jednom
bidýlku
a
brzy
tam
vládne
ta
po
chybnost
a
bita
vládne
ta
jistota.
Takže
na
cestě
víry
existují
veliké
propasti
takového
odliv
a
veliké
vlny
příliv
takže
při
těch
vlnách
příliv
ten
člověk
vyniká
na
člověka
poznávajícího
a
při
okamžicích
odliv
hrozně
je
na
tom
špatně
zase
čili
tam
se
na
cestě
víry
pohybujeme
pomocí
řek
bych
takového
vlnění
pomocí
na
konec
extází
kdežto
na
cestě
poznání
by
toto
vlnění
mělo
být
minimální
je
tam
nějaké
ale
je
minimální
bez
plnění
to
nejde
to
se
nedá
dělat
jinak
k
lidsky.
Takže
člověk
věřící
si
nesmí
klá
za
vinu
že
ho
pán
bůh
opustil
že
se
něčím
provinil
to
obyčejně
na
to
nepřijde
čím
se
provinil
když
člověk
například
dejme
tomu
by
se
dal
třebas
vrcholně
a
nábožensky
život
všem
by
do
kláštera
ska
to
není
technicky
možné
ale
kdyby
byl
normální
okolností
že
na
západě
síle
do
kláštera
a
teď
jisti
že
po
nějaké
době
nastane
u
něho
odliv
jako
třebas
u
svatý
terezie
z
avily
a
to
byla
pořádná
svatá
nebo
svatýho
já
kříže
a
prodělával
temnou
noc
naprosté
opuštěnost
od
boha
proč
hledá
chyby
v
sobě
nejsou
tam
je
to
cesta
víry
že
totiž
se
od
něho
od
toho
člověka
chce
aby
přestal
mít
tu
víru
svou
nýbrž
aby
věděl
že
je
to
otázka
milosti
jako
to
každý
teolog
ví
a
že
tedy
si
nemá
právo
na
ničení
nárok
nýbrž
že
musí.
Se
dopustit
toho
přestup
ku
co
považujeme
ze
začátku
za
přestup
že
přestane
dělat
skutky
víry
dobré
protože
pokud
je
dělal
jako
svou
činnost
tak
to
bylo
nedostačující
on
musí
přejít
dříve
nebo
později
ke
skutků
víry
které
pocházejí
z
moci
boží
tam
ste
se
jde
cesta
poznání
cestou
víry.
Toho
dobře
všichni
křesťanští
mystikové
věděli
že
jsou
ničím
před
bohem
a
tahleta
svatá
kterou
právě
bych
chtěl
tam
nevěnovat
ten
spis
tej
bylo
ano
aby
se
pořád
zmenšoval
jako
třebas
u
ježíše
krista
to
bylo
se
svatým
pavel
já
sem
vám
zmenšovat
tak
by
se
mně
mohl
být
že
kristus
to
já
se
nezmenšuju
tak
ten
ježíš
kristus
mě
nemůže
být
živ
buď
on
nebo
já
ale
já
jsem
byl
uče
pořád
postupem
svého
života
vždycky
být
znovu
ničím
znovu
se
vyprázdním
od
sebe
a
nedělal
jsem
to
z
vlastní
iniciativy
takže
mně
to
omlouvá
že
já
si
to
nemohu
přišel
na
kabát
nýbrž
já
si
musím
uvědomit
že
to
by
bylo
způsobeno
tím
vnitřním
pokrokem
který
někdo
řídil
a
to
sem
nebyl
já.
Tak
zkrátka
měl
jsem
za
úkol
to
věci
ukázat
než
se
to
jinak
než
záhy
se
do
toho
pustit
že
člověk
do
toho
pustí
až
dospělém
věku
tak
ji
už
na
dobou
ve
které
byl
do
v
každém
mlíko
nebo
staré
staré
víno
a
to
nové
se
tam
zkazí
když
se
tam
naleje
takže
člověk
věřící
pořád
bojuje
s
tím
je
hříchy
se
kterými
už
budoval
předtím
a
nemusí
jich
zbavit
než
to
mně
se
na
ze
poznání
stalo
že
já
sem
třicátého
roku
je
bylo
v
sedmnáct
let.
Jsem
nebyl
schopen
dělat
hřích
který
jsem
předtím
dělal
tak
sem
se
ho
dobře
že
ho
dopouštěl
a
teď
jsem
nebyl
schopen
protože
ve
mně
vládla
moc
boží
páně
to
nedovoloval
a
když
jsem
přišel
k
tomu
knězi
který
mě
předtím
zpovídal
v
té
generální
zpovědi
a
řek
jsem
mu
sem
na
rozpacích
důstojný
pane
protože
mně
to
nejde
hřešit
on
říkal
no
jak
to
to
mě
nikdo
neřek
no
protože
jestliže
někdo
v
přítomnosti
majetníky
chce
kráse
zlo
dějem
a
chce
krást
tak
mu
to
nejde
protože
majetky
slanýho
dívá
na
mě
se
dívá
bůh
já
nemohu
řešit
kdyby
se
na
mě
nedíval
tak
budu
řešit
vesele
ale
von
se
tam
mě
dívá
a
ono
mě
to
nejde
a
on
říká
buďte
rád
že
se
na
vás
dívá
a
se
nás
cesta
nedíval
při
cože
na
mě
podíl.
Já
jsem
vás
dovede
na
cestě
víry
dostatek
já
jsem
vám
řekl
že
toto
víra
má
mnohé
přednosti
protože
s
tou
poznání
ještě
opakuju
na
cestě
poznání
ne
člověk
dycky
veden
jenom
k
tomu
co
může
momentálně
uskutečnit
a
toho
je
zpočátku
velice
málo
může
usnuli
jenom
maličkosti
a
proto
je
v
maličkostech
veden
ostatní
vůbec
nerozumí
ostatní
vůbec
nepoznává
to
není
totální
poznávání
všeho
jak
mě
včera
říkal
bohouškem
te
poznávání
jenom
toho
co
mohu
uskutečnit
nic
víc
čili
poznává
toho
velice
málo
k
tomu
stačí
aby
mohl
něco
uskutečnit
ale
cesta
víry
cestou
víry
já
mohu
poznávat
nebo
tušit
nebo
mít
naději
že
to
tak
je
nebo.
Ještě
bych
mohl
říci
důvěřoval
že
to
tak
je
i
tomu
co
nepoznávám
že
věřím
protože
to
nemohu
poznávat
tak
to
jenom
věřím
říká
svatý
augustin
ano
to
je
záležitost
víry
čili
víra
přejímá
daleko
mohutně
ji
než
na
cestě
poznání
poznání
samo
poznání
samo
provede
člověka
nějakou
správnosti
a
pak
zase
končí
pak
musí
člověk
zase
se
znovu
působit
a
já
se
nově
přistoupí
k
němu
toto
poznání
zase
kousek
po
kousky
tak
to
je
dlouhá
léta
kdežto
na
cestě
víry
můžete
přebývat
třebas
pojetí
boha
ovšem
bude
to
hodně
lidské.
Všech
nejsvětější
věcí
můžete
přejímat
samozřejmě
až
se
do
toho
potom
dostanete
tak
poznáte
že
to
trošku
jinak
e
jak
sem
si
to
předali
než
jak
jste
to
pochopili
představou
ale
přesto
je
to
trošičku
pravdy
na
tom
ježíše
třetí
mohli
aspoň
řídit
kdežto
na
cestě
poznání
já
jsem
neměl
čím
se
řídit
já
se
řídil
jenom
tím
co
jsem
momentálně
poznával
za
správné
ničím
víc
ve
velkých
věcech
jsem
byl
nechává
na
holičkách
věnoval
jsem
se
něčemu
co
nebylo
přímým
mu
potřebou
mé
duchovní
cesty
například
přírodním
vědám
a
bylo
to
dobré
to
jsem
potom
později
poznal
že
to
učilo
při
poutat
se
k
jedinému.
A
sjednotit
svoji
bytost
takže
víra
má
mi
tuto
schopnost
sjednotit
a
k
tem
víry
celou
lidskou
bytost
jestliže
nesahá
ta
víra
tak
daleko
že
my
ještě
nepotřebuje
ve
ani
na
letu
příležitost
celí
jít
za
činem
víry
zapomenout
přitom
na
sebe
tak
si
jsme
se
dostali
na
cestě
víry
tam
kde
kam
se
na
cestě
byli
dostali
učedníci
páně
pod
křížem
před
křížem
až
se
dostanu
okrádal
ko
že
já
pro
akt
víry
a
s
tím
spojený
lásky
pochopitelně.
Budu
dělat
něco
co
je
proti
mně
nebudu
rozeznávat
příjemné
od
nepříjemného
a
jenom
proto
že
je
to
správné
tak
to
provedu
takhle
se
ocitl
u
konce
se
svou
vírou
to
je
pro
mnoho
toho
věřících
neměřitelné
že
on
se
dočkáte
jednou
konce
síly
ta
víra
mě
tak
dloho
sloužila
a
najednou
mě
vyzpovídá
službu
já
ji
nemám
já
je
já
nevěřím
mně
to
nejde
a
a
tak
dále
to
a
už
je
to
vykládat
každý
každý
za
to
trošku
jinak
on
třebas
řekne
že
by
rád
věřil
i
nadále
a
plače
a
týče
se
a
já
vím
co
všechno
dělá
ale
ono
mu
to
dál
nejde
učedníci
se
mohli
na
hlavu
postavit
a
nemohli
věřit
na
ježíše
krista
dále
protože
ta
jejich
mistr
potupně
zemřel
na
kříži
přežívá
voni
nemohli
být
sami
spaseni
když
tam
ježíš
kristus
nebyl
spasen
nýbrž
jenom
potupně
zemřel
no
a
víte
že
i
když
vstal
z
mrtvých
tak
nevěřili
dokud
se
jim
neobjevil
za
se
museli
mít
zkušenost
smyslovou
a
rozumovou
aby
mu
věřili
znovu
a
znovu
musel
jim
to
způsobem
těžkopádným
přesvědčovat
a
když
tam
nebudeme
z
nimi
to
máš
tak
musel
znovu
přijít
a
že
se
sahnout
do
jeho
ran
aby
věděl
že
to
ježíš
kristus.
Tak
co
ten
svatý
tomáš
řekl
to
pro
nás
na
cestě
víry
velice
důležité
říkal
tomu
ježíši
že
ten
ježíš
mu
říkal
pro
mě
to
máš
tady
posledně
nebyl
já
jsem
tady
zjevil
a
voni
všichni
ve
mně
poznali
toho
ježíše
krista
a
my
chodil
a
ty
jediný
né
a
proto
nevěří
že
jsem
vstal
z
mrtvých
tak
proto
ti
nařizuju
nařizuju
vlast
svůj
prst
do
mých
na
ní
otevřený
a
domě
pokud
otevřené
ho
tou
branou
aby
věděl
že
jsem
to
já
který
umřel
za
tebe
na
kříži
a
on
říkal
ne
nepotřebuju
dyť
je
vidím
a
řekl
mu
slovo
padne
vůli.
Toto
uznání
moci
boží
to
je
to
co
ten
poznávající
v
malém
poznávalo
začátku
a
von
to
pozná
ale
věřící
to
je
velké
takže
si
tím
způsobem
umožní
přístup
ducha
svatého
ty
učim
si
páně
s
tímto
že
poznali
jako
pán
jejich
umožnili
přístup
ducha
svatého
znamená
byli
osvíceni
v
tom
v
čem
předtím
osvícení
nebyli
osobní
vedení
totiž
neobsáhne
tohleto
třebas
neosobní
vedení
božího
člověk
moderní
ať
už
vím
náboženství
nebo
neví
ať
už
vůbec
není
nábožensky
založený
nebo
je
je
daleko
víc
věřící
než
kterýkoliv
člověk
který
žil
na
této
planetě
kdykoliv
před
námi
protože
vemte
si
obyčejného
student
na
středních
škole
čemu
on
všemu
musel
v
chemii
ve
fyzice
a
jde
uvěřit
protože
to
před
ním
někdo
hlásal
ano
a
taky
se
o
tom
se
čil
jenom
jeho
představa
jeho
schopnost
rozumová
ho
přesvědčila
že
to
tak
v
těch
moje
kůra
a
v
těch
atomech
musí
být
a
ono
to
potom
po
tom
vyzkoušel
a
vono
to
fungovalo.
To
se
vás
že
to
vyzkoušel
je
to
no
to
neříká
o
tomu
tak
je
my
jsme
se
zamíchat
let
na
té
střední
škole
na
tom
gymnáziu
učili
že
nejmenší
částka
hmotě
a
tom
a
kdyby
se
byl
někdo
doučil
to
toho
hříchu
a
tvrdil
něco
jiného
tak
by
byl
propadl
do
dneska
kdybych
řekl
nejmenší
části
moc
ti
je
atom
ve
fyzice
tak
bych
propadl
aspoň
na
vysoké
škole
tam
bych
nemohl
vůbec
existovat
ani
hodinu
tak
pokračuje
poznání
a
tak
pokračuje
lidská
víra
která
už
ne
přímým
poznání
ale
vírou
představivostí
a
víra
je
představivost
de
kupředu
ano.
Čili
co
je
v
představách
vědců
a
co
se
uskutečňuje
v
jejich
přestává
to
voni
teprve
potom
dávají
na
papír
a
dávají
to
k
dispozici
techniku
kteří
to
mají
uskutečnit
ovšem
uskutečňuje
toho
nad
technickém
poli
dejte
to
k
dispozici
jsem
říkal
k
tomu
ateisty
dejte
to
k
dispozici
náboženským
lidem
co
ty
z
to
udělají
a
on
říkal
neudělali
z
toho
nic
protože
jsou
zaujati
majáku
voni
se
zajetí
tady
která
šla
špatně
má
pravda
neudělají
nic
ale
nemáte
pravdu
to
smyslu
že
by
mezi
mi
nebyly
teologové
kteří
by
něco
z
toho
udělali
že
to
jsem
husám
minimálně
deset
takový
celou
ten
ne
kteří
by
z
toho
něco
udělali.
A
to
bylo
pro
platilo
i
o
minulosti
menoval
se
tauler
menoval
jsem
sůzo
jmenoval
jsem
svatou
a
svatou
kateřina
sienská
eckharda
a
jiné
doz
a
reakce
by
z
toho
kdyby
měli
dnešní
způsob
myšlení
za
sebou
kdybyste
ji
tady
svoje
zkušenosti
technické
dispozici
toho
by
něco
udělali
na
poli
náboženském
tak
samozřejmě
se
mě
ptal
jak
já
tedy
když
jsem
jestli
jsem
mezi
ně
řadím
bez
to
teology
který
by
to
byli
schopni
udělat
a
tak
jestli
bych
taky
něco
jak
tím
udělal
jsem
říkal
na
podle
když
jsem
teolog
a
za
druhý
sem
nevěřící.
Tak
já
nemohu
dělat
to
co
věřící
věřící
má
daleko
větší
moc
než
já
dyť
to
do
rukou
věřícím
lidem
a
ne
mě
nevěřícím
a
já
vám
řeknu
řekl
on
kdybych
někomu
prozradil
že
se
nevěřící
takle
to
nikdo
věřit
nebude
protože
mluvíte
vo
tom
jako
ochabne
bohu
co
je
to
za
nevěřícího
člověka
říka
no
když
poznávám
tak
nepotřebuju
to
jako
věřit
a
podívejte
se
vy
jenom
věříte
a
vlivem
víry
poznáváte
ve
víry
ve
vstupuju
hmoty
poznáváte
hmotu
ve
víry
předchází
víra
a
teprve
potom
poznání.
A
tak
to
tam
v
tom
navrhl
svým
si
taky
nevcházíte
přes
palubu
ta
víra
musela
předcházet
třebaže
dělá
velké
chyby
když
ve
ve
fyzice
a
přemyslet
li
taky
velké
chyby
a
lékařský
všude
a
dělají
se
zase
a
budou
si
a
pořád
dál
do
takové
míry
do
jaké
dostoupil
v
tom
rozumem
poznání
kupředu
tam
si
já
ka
rance
a
přes
tu
těžko
se
dostanete
čili
pěstuje
svůj
rozum
ale
buďte
opatrní
v
tom
používání
těch
svých
zkušeností
protože
tam
můžete
natropil
mnoho
zla
dneska
aby
se
mohl
vybídka
lidstvo
že
o
říka
no
tu
moc
ta
osobně
nemám
říkal
no
to
buďte
rád
ale
nepodceňujte
své
postavení
protože
máte
možnost
různým
způsobem
jednání
různě
působit
na
ostatní
lidi
váš
příklad
sedmou
lidi.
Text view •
Help