Waveform view
80-17B
Loading wave form: 0%
Speed: ⊖ 100% ⊕
|
|
fast_rewind
play_arrow
fast_forward
|
Zoom: ⊖ 200 pps ⊕
|
kdyby
se
to
všechno
opravila
tak
by
člověk
opravdu
moc
přes
přímé
nou
páteří
na
ty
věci
těm
věcem
přistupovat
mohl
by
prostě
vědět
že
bůh
je
milosrdný
otec
v
každém
případě
smilovává
se
tak
že
by
se
nikdo
nemiloval
jenomže
člověk
mu
nedává
vůbec
právo
aby
se
smiloval
prosebnou
modlitbu
nedáte
právo
nepřipoutali
boha
k
sobě
protože
tam
vládneme
sou
vůlí
prosebnou
modlitbou
jak
ví
znáte
jak
vy
konáte
zále
bohem
a
ne
bůh
vámi
rozumíte
proto
prosebná
modlitba
je
mistrovsky
dílo
který
musí
být
soudu
ze
životem
musí
odpovídat
smyslu
života
je
to
tam
jestliže
ježíš
kristus
řekl
modlete
se
neustále
prosba
je
to
nemožné
mít
pyskama
celý
den
to
přece
není
možné.
Byli
se
neustále
musí
znamenat
modlit
se
životem
tato
modlitba
otčenášem
musí
přejít
do
života
musím
třebas
hledat
království
boží
nebo
vládu
boží
v
tom
co
dělám
tam
musí
být
můj
vládce
můj
vládce
je
na
poli
jinak
než
v
domě
pochopitelně
do
mně
mně
může
nařídil
já
slyším
jeho
hlas
dej
mi
jíst
nebo
tak
něco
podobného
ale
když
jsem
na
jeho
poli
tak
mám
jenom
jeho
nástroje
to
je
tohleto
tělo
a
a
musím
nepůjde
za
mnou
pán
bůh
ze
svatou
prá
bych
chtěl
aby
mě
dělal
svatá
to
ne
a
takhle
vypadá
naše
modlitba
prosebná
do
já
si
z
pánaboha
stačit
ne
opravdu
tak
to
to
je
já
jsem
proti
pro
sebe
nebo
jim
protože
to
mistrovsky
modlitba
a
že
ji
neumíme
já
bych
chtěl
abychom
ji
uměli
abychom
k
tomu
se
nějak
dotazovali
no
a
proto
nedělá
to
nedělal
protože
nerozuměli
ježíš
života
ježíše
život
ježíše
krista
když
mu
nerozumí
a
to
nemůžeme
vůbec
se
k
tomu
dopad.
A
už
je
načase
abychom
porozuměli
tomu
k
té
symbolice
jak
ježíšova
života
tak
vlastního
tam
je
taky
mnoho
skryto
to
napovídá
co
máme
dělat
je
rozdíl
mezi
zasvěcencem
a
mezi
světcem
ano
starozákonní
proroci
byli
zasvěcenci
platón
byl
zasvěcencem
ale
nebyl
světcem
proto
my
například
vidíme
hrozné
neřesti
davida
šalamoun
i
proroků
příčilo
se
bohu
a
tak
dále
byly
zasvěcení
například
svatý
pavel
byl
zasvěcenec
zasvěcencem
dříve
než
poznal
ježíše
krista
a
dával
popravovat
křesťany
že
ano
to
byl
pěkný
zasvěcenec
to
světec
vy
si
nemohl
dovolit
todleto
že
ty
si
je
úplně
nová
kasta
bych
tak
řekl
nebo
jiný
druh
lidí
než
jsou
zasvěcenci
zasvěcen
se
člověk
může
být
zasvěcen
asi
tak
jako
je
zamčen
svýho
řemesla.
Když
já
znám
třebas
nějaké
řemeslo
tak
jsem
v
tom
oboru
zasvěcencem
a
když
třebas
svatý
pavel
to
sice
do
vnitřního
smyslu
starozákonních
ho
učeních
že
tak
byl
zasvěcencem
v
tomto
smyslu
a
prodělal
extazi
velice
vznešenou
ve
kterém
se
přesvědčil
že
to
pravda
a
protože
se
bez
šel
že
je
to
práva
tak
stál
proti
křesťanů
byl
proti
nim
zaujat
že
nikdo
pravdu
nepoznal
než
pravdu
toho
zasvěcení
že
to
to
jednostranné
vždycky
kdežto
světec
je
ten
kdo
se
snaží
o
svatost
to
znamená
o
svatý
život
a
ne
o
jenom
o
poznání
které
potřebuje
ano
to
je
všestrannější
úkol
být
světcem
než
být
světcem
takže
my
nemůžeme
třebas
od
patrna
ctít
aby
byl
svatým
nemůžeme
o
nikdy
povýšit
svatosti
ale
nemůžeme
na
druhé
straně
od
světce.
Jít
aby
byl
zasvěcencem
on
není
zasvěcencem
přestože
je
to
širší
úkol
být
svatým
v
tom
smyslu
jako
třeba
byl
zase
třeba
nebo
zasvěcen
pardon
no
svatý
pavel
byl
takový
napřed
nebo
jakým
byl
třebas
platon
nebo
šalamoun
nebo
david
nebo
eliáš
ne
To
nebyli
svatí.
A
proto
nás
nesmí
znepokojovat
jakých
hroznýho
věcí
se
dopouštěli
že
by
se
toho
nesměl
dopustit
například
dejme
tomu
ten
šalamoun
který
napsal
velepíseň
ne
byl
dní
člověkem
ale
vrcholně
tedy
toto
světec
by
nikdy
nemohl
zkloubit
dohromady
s
tím
svým
pochodem
bohu
ale
přesto
jsem
na
něj
pán
bůh
na
toho
šla
mu
na
ne
nezlobil
zůstal
s
ním
ve
spojení
přes
ty
neřesti
které
von
prokazoval
no.
A
totéž
by
platilo
o
jiný
zasvěcení
starého
starého
zákona
nechci
mluvit
o
celém
celé
té
sto
která
je
plna
vražda
mistra
všeho
možného
co
jste
opravdu
starý
zákon
progrese
já
bych
to
nikomu
nedal
do
ruky
kterého
bych
chtěl
ušetřit
toho
mínění
tak
zkrátka
a
dobře
křesťanství
na
na
stolu
je
nový
režim
vyšší
režim
svatosti
ale
je
v
tom
veliké
nebezpečí
že
člověk
si
tu
svatost
přisuzuje
sobě
dlouhou
dobu
říká
se
potom
po
křesťanech
že
největší
překážkou
svatosti
je
to
že
svatý
je
pryč
na
svou
svatostí
a
to
je
pravda
kdežto
dejme
tomu
takový
šalamoun
nebo
být
pyšný
na
svou
svatost
protože
svatý
nebyl
musel
si
být
vědom
té
své
křehkostí
a
co.
Ženský
svatý
kolikrát
si
toho
vědom
není
pak
říkají
takzvaný
smutný
a
přísný
svatí
kteří
potom
dělal
hrozné
neplechy
tím
to
jsou
přísnost
že
to
co
chtějí
na
sobě
ti
taky
na
jiných
na
to
nemají
právo
když
kristus
byl
velice
velice
ohleduplný
vůči
slabostem
jiných
lidí
na
nich
nechtěl
to
co
chtěl
na
sobě
nabízel
nabízel
poznání
a
nebo
spojení
s
bohem
nebo
spásu
lidem
kteří
toho
vůbec
nebyli
hodný
lite
a
tím
že
je
zbavil
hříchů
je
zbavil
té
přináležitosti
k
těm
špatnostmi
vymanil
je
z
do
proto
řekl
o
sobě
že
odpuštění
hříchu
je
daleko
víc
něco
daleko
většího
než
dělání
zázraků
ano
ježíš
kristus
řekl
kdo
uvěří
spasen
bude
a
z
toho
tradice
usoudil
zvláště
Co
že
stačí
uvěřit
a
člověk
je
spasen
mám
zvlášť
potíž
evangelíků
protože
ty
si
myslíš
že
už
jsou
spaseni
protože
tvrdí
že
uvěřili
jenomže
kdyby
tomu
takhle
bylo
tak
proč
ježíš
toho
tolik
napovídal
jiného
ještě
proto
řekl
třebas
zapři
sama
sebe
následujeme
vezmi
svůj
kříž
a
mnoho
jiných
věcí
řekl
po
ukazoval
příklad
svým
životem,
ve
kterém
říkal
příklad
svůj
dal
jsem
vám
ne
dám
vám
někde
na
kříži
dal
jsem
vám
to
je
minulé
tam
minulý
čas
protože
nestačí
se
opřít
o
jednu
větu
když
to
děláme
z
největší
důvěrou
učenější
krista
a
vydává
to
z
celé
učení
ono
to
může
vést
ve
výjimečných.
Případ
bytost
která
je
zvlášť
horlivá
a
zvlášť
trpělivá
a
sveřepé
k
tomu
že
on
se
ten
spáse
dopracuje
ale
za
cenu
takového
utrpení
že
to
přímo
odrazu
je
není
náhodné
že
křesťanští
světci
daleko
víc
trpěli
než
normální
člověk
proč
asi
protože
jestli
je
nerovnováha
mezi
mírou
poznání
ježíšova
učení
a
mezi
aplikací
toho
poznané
jestli
tam
nerovnová
tak
to
vede
k
utrpením
to
znamená
kdybych
já
si
vzal
celé
pokud
možno
celé
učení
ježíše
krista
a
je
bych
aplikoval
na
svůj
život
používal
ho
ve
svém
životě
tak
bych
musel
jít
bez
utrpení
kupředu
hladce
a
krát
chce.
Ale
čím
méně
jsem
poučen
tím
více
se
nechám
dostat
kráva
jestli
jsem
člověk
dobré
víry
aby
trvalo
tý
takže
my
vidíme
že
pro
tuto
zabedněnosti
tuto
proto
co
temnotu
která
vládla
v
celém
středověku
a
přežívá
dodneška
lidé
hrozně
trpěli
a
málo
dosahovali
na
této
cestě
tak
je
mi
to
zrovna
jako
tobě
těch
lidí
kteří
tolik
věřili
a
tak
málo
dosahovali
kdyby
tolik
věřili
a
tolik
dosahovali
tak
je
to
v
nejlepším
pořádku
nikdy
je
jsou
kritika
nevystoupil
ale
prosím
tě
co
tady
bylo
za
dobrých
snah
během
těch
dvou
tisíciletí
a
kolik
lidí
stanul
na
stupni
vítězem
to
je
přesně
to
co
před
povídal
svatý
pavel
ten
říkal
mnozí
závod
a
jenom.
Jednomu
kyne
vědec
vítězství
ne
a
já
myslím
že
tohoto
se
příliš
chopili
křesťanští
vůdci
a
mysleli
si
že
je
to
výjimečná
milost
když
člověk
se
spojí
s
bohem
a
vědomě
s
ním
žije
zatímco
by
to
mělo
být
něco
samozřejmého
a
také
prostředky
které
k
tomu
vedou
měli
být
samozřejmé
neska
čím
dál
tím
méně
je
lidi
kteří
by
dokázali
slepotu
vírou
jít
kupředu
a
to
je
to
ale
nutí
už
jsme
prostě
se
dostali
do
oblasti
způsobu
myšlení
kde
se
všechno
hledí
dokazovat
a
kde
se
na
víru
ne
perlu
je
tolik
jako
ve
středověku
já
myslím
že
kdyby
se
například
přednášel
chemii
a
nesnažil
se
jim
tam
vůbec
nic
dokázat
že
by
to
mělo
menší
účinek
než
když
to.
To
dokumentuje
ukázka
mi
že
ano
a
tak
to
dělal
ježíš
kristus
z
toho
se
měli
poučit
on
ustavičně
ukázka
podporoval
víru
ustavičně
důkazy
podporoval
víru
tady
to
upadlo
se
ta
církev
nebyla
schopna
nově
opakujíce
se
důkazy
stále
stupňování
podporovat
víru
člověka
udělat
se
slepé
víry
která
nevydrží
dlouho
víru
živou
živeno
důkazy
jestliže
ježíš
kristus
už
první
zázrak
ani
ale
lehké
udělal
za
okolností
o
kterých
svatý
jan
více
tomu
dobře
rozuměl
pravil
uvěřili
v
něho
učedníci
to
tak
za
zlo
se
to
prosím
tě
stalo
začátku
v
těch
tří
let
voni
v
něm
nevěřili
zase
že
když
k
němu
vstoupil
do
jeho
služeb
nebo
do
jeho
učení
tak
museli
věřit
a
najednou
při
prvním
zázraku
k
při.
Prvním
veřejném
vstoupení
se
ukazuje
že
je
mu
nevěřili
a
že
mu
museli
uvěřit
na
pomocí
zázraků
ať
mně
nikdo
z
církve
nevykládá
že
to
jde
bez
kazí
že
se
může
člověk
opírat
o
víru
bez
důkazů
jenom
chvíli
musí
se
opět
a
oni
protože
sami
nešli
tak
jiným
zbraň
ale
jít
jiný
měli
za
zlé
že
si
opatřoval
důkazy
že
tedy
bez
důkazu
nebyli
ochotni
a
protože
tak
málo
bez
důkazu
lidí
dokázalo
jít
tak
ty
výsledky
byly
tak
ubohé
dejme
tomu
vezme
si
svatou
terezii
zdánlivě
slabému
dlouhou
dobu
není
to
pravda
už
v
předškolním
věku
našla
u
studny
obrázek
kdy
ježíš
kristus
nabízí
samaritánce
že
mě
pěti
mužů
věčný
život
to
byl
pro
ní
veliký
důkaz
protože
ona
z
toho
pochopil.
Když
věčný
život
nabízel
že
mě
pěti
mužů
proč
by
se
měl
chovat
hůř
ke
mně
která
nic
takového
zlého
nedělá
ne
zeptala
se
rodičů
co
to
bylo
za
ženu
a
tak
dále
a
oni
to
vysvětlil
e
a
řekla
a
tak
to
mám
cestu
k
bohu
otevřen
na
mně
a
první
důkaz
ale
kdybych
to
vedl
dál
podle
jejího
své
životopis
tak
by
vám
dokazoval
stanoví
vám
ukázal
že
ona
měla
důkazy
na
každém
kroku
pro
tu
pro
ten
první
důkaz
milost
za
milost
bereme
ale
opravdu
milost
za
milost
my
musíme
tu
první
milost
kterou
máme
správně
užívat
jinak
nebereme
další
milost
a
tu
první
milost
milost
nesmí
upadnout
zapomenutí
kdyby
to
byla
slepá
víra
tak
upadne
do
zapomenutí
milost
musí
být
využit
do
posledního.
O
písmene
v
praxi
proto
jež
žáci
ježíšovi
vstoupili
do
učení
ježíše
krista
tak
tu
milost
že
mohli
vstoupit
ježíš
kristus
hned
násobil
tím
že
je
nutil
křtít
že
nutil
dělat
zázraky
odpouštět
hříchy
a
nevím
co
přesto
aby
si
dokázali
tu
moc
to
nedělal
kvůli
tomu
bližnímu
a
taky
mu
tím
žákům
aby
uvěřili
aby
ta
víra
byla
živá
ta
by
byla
pořád
živena
skutky
aby
byla
jednota
mezi
skutkem
a
mezi
vírou
ano
svatý
jakub
v
té
aby
to
a
svatý
pavel
taky
říká
mnoho
o
živé
víře
a
a
my
si
to
zrovna
takhle
tonou
přesvědčíte
že
si
to
přečtete
tak
to
by
bylo
je
třeba
vědět
když
tady
se
voláním
třebas
svatou
terezií
jako
příkladem.
V
tom
může
být
princip
plně
příklad
rozumíš
ale
ne
aby
se
to
následovalo
v
tom
smyslu
abychom
dělali
všechny
omyly
všechny
chyby
které
dělala
ona
to
na
byste
s
ní
nepřál
protože
tou
cestou
těch
omylů
tak
těch
těžkostí
nemusí
ani
jeden
z
nich
ani
ne
z
nás
z
toho
důvodu
že
ani
nemůže
jelikož
cesta
kteréhokoliv
člověka
jak
je
nenapodobujte
nešli
dva
lidi
dva
lidi
a
do
toho
tu
ru
existence
lidstva
stejnou
cestou
k
bohu
a
ještě
než
i
dva
čili
my
nebudeme
cestou
svatý
terezie
my
sme
se
s
tou
ničím
nikoho
jiného
ani
svatého
pavla
a
je
to
nějaký
kabrňák
když
vy
budeme
jenom
podle
obecných
formulek
které
jsou
zakotvena
v
životě
ježíše
krista
a
v
jeho
poučení
ano
to
je
jsou
obecná
pravila
a.
Analogicky
to
budeme
a
přikovat
ve
svém
životě
analogicky
rozumíš
čili
když
já
tady
ukazuju
na
příklad
svatý
terezie
tak
mám
za
to
že
to
budete
analogicky
dělat
jako
ona
třeba
když
zjistíte
že
vaše
lidské
schopnosti
vás
vnitřní
smrti
nevedou
tak
jako
ona
od
nich
odstoupíte
a
od
ně
je
se
se
mocí
boží
která
k
tomu
jiří
ten
myslí
smrti
vede
ne
tak
si
k
tomu
vona
musela
dospívat
osmnáct
let
aby
bychom
můžete
dospět
v
této
seřizuje
o
chápáte
protože
to
nedospěje
tedy
z
toho
důvodu
že
nechcete
ale
ne
že
byste
nemohli
protože
jste
zamiloval
do
sami
sebe
se
příliš
složi
tou
bytostí
a
ono
na
tom
to
a
dělal
taky
bylo
něco
dobré.
Že
ona
se
zbavovala
dlouze
pracně
pracně
sama
sebe
říká
se
tady
že
jestliže
člověk
nasadí
tedy
prostředky
modlitby
s
plnou
důvěrou
a
těmito
prostředky
se
snaží
k
tomu
bohu
prorazit
on
má
být
vyvržen
za
to
za
tu
důvěru
tak
to
myslel
se
kterou
se
té
modlitby
chápal
tohoto
prostředku
chápal
co
je
to
za
jednání
od
boha
já
jsem
se
přesvědčil
v
koncentráku
jakou
důvěrou
řek
bych
důvěrou
já
nevím
jak
bych
to
nazval
ale
ne
lidskou
přímo
se
lidí
ucházel
o
přízeň
boží
aby
byli
zachráněni
naživu
když
je
tam
byli
anebo
ničím
li
ty
gestapáci
když
je
zabíjeli
jeví
vyhodil.
A
byl
jsem
se
o
tom
toho
jak
člověk
který
se
to
náhodou
po
lásky
který
se
věčně
modlil
upřímně
z
důvěrou
v
bohu
byl
jako
učedník
o
svatý
těn
z
ničem
tím
gestapákem
při
té
modlitbě
a
ten
se
mu
smál
ty
se
modlí
kde
je
tvůj
bůh
podívej
se
kopl
do
hlavy
a
zabil
ho
tady
je
tvůj
bůh
a
ještě
mu
dal
jednu
ránu
pití
aby
mu
dokázal
kde
jeho
bůh
nikde
nepomohl
a
ten
nalezli
tou
takhle
zemřel
měl
důvěru
té
modlitbě
měl
nepochybuj
měl
zkrachlo
to
dneska
ten
člověk
se
opřel
z
nevědomosti
o
sama
sebe
nevědomosti
on
si
myslí
že
o
pana
boha
tak
jeho
modlitba.
Nedošlo
k
bohu
vůbec
protože
modlitba
nemůže
být
odděleno
od
života
on
nechtěl
život
dát
on
se
chtěl
jenom
modlit
za
ten
život
to
je
ten
rozdíl
pro
ten
život
musel
ztratit
to
se
stalo
správně
kdežto
dejme
tomu
nechci
do
ukazuje
se
já
jsem
byl
lepší
ale
já
jsem
se
nemodlil
v
té
chvíli
že
ten
gestapák
chtěl
zabít
nemodlil
a
tam
to
neměl
čas
rozumíš
já
jsem
ne
přešel
do
stavu
poznání
tam
v
tom
koncentráku
ze
stavu
modlitby
ani
poprvně
v
sedmnácti
třicet
stavu
modlitby
se
nepřešel
do
toho
tou
poznání
vůbec
ne
vůbec
jsem
netoužil
se
dostat
k
bohu
v
té
chvíli
a
přeci
jenom
si
mě
vzal
tehdy
já
v
těch
sedmnácti
letech
tak
na
vyšší
úrovni
tamto
mocně
ku
čili
je
mi
ukázal
že
se
stane
úplně
jinou
jindy.
Že
totiž
nemůžeme
nikdy
a
nemáme
nikdy
napoví
napovídat
pánu
bohu
co
má
udělat
když
to
myslíme
když
jsme
v
tom
že
něco
nejlíp
se
sebou
padl
a
i
když
si
myslíme
že
tomu
bohu
věříme
a
prokazuji
velikou
důvěru
v
okamžiku
velikého
utrpení
není
není
to
žádná
pohan
z
naší
strany
to
opravdu
jsme
dobří
on
smyslu
v
křesťanském
hneme
nenacházím
spásy
proč
pro
pro
se
to
dostalo
v
tom
od
protože
ti
říkám
že
ten
člověk
prosil
za
sebe
nešlo
mu
o
boha
on
prosil
za
zachování
stvořeného
a
ne
za
spásu
rozumíte
mu
o
spásu
nešlo
o
jako
mě
tam
než
to
začátku
o
nic
jiného
než
zachování
svého
života.
Může
člověk
provést
tak
vznešenou
modlitbu
že
by
vůbec
při
ní
nebyl
sám
sebou
tak
to
mysíš
ano
že
by
byl
boží
že
jo
jenomže
křesťani
vůbec
si
ke
se
vůbec
o
to
modlitbou
neznají
a
vůbec
se
za
modlitbu
neuznávají
já
jsem
byl
velice
překvapen
o
začátku
cesty
vůbec
a
teď
ještě
více
tím
řekl
pane
že
to
co
já
jsem
nepovažoval
za
modlitbu
pro
tradic
kterou
jsem
měl
naučenou
modlitbou
fakticky
je
a
to
jsem
považoval
za
modlitbu
co
otčenáš
nebo
tak
modlitbou
vůbec
není
nevíš
to
je
bohužel
takhle
takže
dejme
tomu
když
jsem
podávám
na
střední
škole
že
se
bhagavadgitu
a
byl
jsem
jí
tak
unešena
že
jsem
nemohl
ani
nalít
tím
méně
se
mohl
dal
pozor
na
to
co
tam
ty.
Já
to
ří
říkají
tak
to
byla
modlitba
tak
to
byla
modlitba
rozjímavá
která
přecházelo
nazírání
a
ne
ne
pronesl
jsem
ani
slovo
modlitby
to
nepřešlo
přes
mou
přes
mír
ty
ani
jsem
nepotřeboval
to
nějak
definovat
vůbec
ne
já
jsem
nepotřeboval
nějak
ten
poměr
k
bohu
formulovat
ten
se
utvářel
tím
unešení
je
to
tak
to
je
jeden
způsob
modlitby
druhý
způsob
jsem
zažil
v
tam
na
začátku
té
cesty
sedmnácti
letech
a
nějaký
měsíc
tedy
když
jsem
přišel
do
toho
muzea
a
definitivně
jsem
se
vzdal
dosavadního
smyslu
života
to
byl
správný
způsob
modlitby
že
se
vzdal
bez
ohlížení
bez
nedoví
bez
nezalhal
reminiscencí
bez
pocitu
hořklo
dosavadního.
Celého
smyslu
života
říkám
celého
smyslu
života
to
byla
správná
modlitba
na
velice
vznešené
úrovni
a
já
jsem
neměl
páru
o
tom
co
je
to
modlitba
prosím
tě
byl
jsem
přitom
já
já
jsem
při
tom
nebyl
ten
můj
život
při
tom
nebyl
ten
život
který
jsem
předtím
měl
ten
jsem
opustil
a
protože
jsem
ho
opustil
a
protože
se
při
tom
nebyl
tak
byl
se
mnou
bůh
a
tam
v
tom
koncentráku
zrovna
tak
ta
nezvětšuje
forma
modlitby
taková
li
če
opouští
sama
sebe
i
opouští
tento
svůj
život
ježíš
kristus
o
tom
se
vyjádřil
tímto
způsobem
nikdo
nemůže
dát
více
než
svůj
vlastní
život
tím
řekl
ten
život
musíte
dát
ten
život
li
jehož
se
vy
součástí
to
musíte
dovolit
by
vložit
toto
tady
se
nepochopila
že
to
co
se
chce
právě
od
modlitby
jeli
se
toto
v
modlitbě
nevyskytuje
tak
to
není
práva
tady
Vyšší
modlitba
a
já
jinou
vyšší
modlitbu
neznám
než
tuhletu
tam
nepadne
jedno
slovo
při
co
se
a
jsem
začal
vůbec
za
modlitbu
nepovažoval
já
sem
potom
divil
že
se
vlastně
modlil
a
že
to
bylo
velice
účinné
říkáš
mi
tady
a
kdo
to
byl
jak
tou
modlitbou
ten
kdo
se
sebe
vzdal
a
jestliže
ten
kdo
se
sebe
vzdal
tak
jak
uměl
a
jak
sebe
poznával
byl
tou
modlitbou
jak
s
tím
bohem
jak
se
rozumíte
ně
ji
tak
pak
je
pravda
že
do
takové
míry
jak
se
člověk
vzdá
sama
sebe
při
modlitbě
do
takové
míry
je
jak
bohem
byl
jsem
jak
do
určité
míry
bohem
v
těch
sedmnácti
letech
a
byl
jsem
jak
bohem
do
daleko
větší
míry
v
těch.
Spasen
ti
šesti
letech
nebo
tak
něco
že
jo
tam
v
tom
koncentráku
proč
asi
protože
jak
k
tomu
že
takhle
postup
že
že
tady
byl
spali
tví
stupeň
před
tam
v
těch
sedmnácti
letech
sem
se
dověděl
dvojtečka
podstata
tvoje
je
nesmrtelná
a
vedle
této
podstaty
všechno
je
vedlejší
to
je
prosím
vás
poznání
sice
hezké
a
byli
snad
hluboké
ale
není
úplné
kdežto
protože
já
jsem
se
tím
nemohl
konkrétně
řídit
co
já
jsem
potom
dělal
jak
se
nesmysly
sem
po
tomhletom
skvělým
poznání
dělal
já
jsem
opomíjel
světský
život
já
jsem
ho
považoval
za
nic
za
zbytečný
já.
To
byl
podal
jeho
zadarmo
třebas
dál
jak
se
mi
tak
dalo
v
těch
prvních
momentech
potom
potom
už
později
ne
se
začal
levá
ale
než
to
vyprchal
já
jsem
nebyl
schopen
světské
činnosti
se
nebyl
schopen
jíst
spát
číst
studovat
pochopitelně
pít
že
jsem
to
nepotřeboval
ani
něco
takovýho
dělat
protože
jsem
vrcholně
opovrhoval
světským
životem
a
vším
co
s
tímto
životem
souvisí
já
jsem
byl
svědkem
toho
aniž
jsem
to
věděl
že
jsem
toto
považoval
smrt
jako
ježíš
kristus
jak
ať
mrtví
pochovávají
mrtvé
to
ještě
není
bude
život
pro
mě
věži
vo
začíná
tam
kde
se
se
stýkal
bohem
tam
teprve
začínal
život
rozumíš
mně
to
bylo
velice
temné
poznání
a
velice
nesprávné
poznání
a
pocházelo
od
boha
protože
já
jsem
nebyl
schopen
ještě
víc
z
toho
a.
A
i
pro
svou
malou
znalost
sama
sebe
ale
tam
když
v
tom
koncentráku
se
přesvědčil
že
se
mám
rád
že
mně
ještě
hodně
zbylo
ze
ze
sebe
a
když
jsem
to
složil
prostě
bez
pomýšlel
na
vozem
to
bod
že
to
je
život
bez
ohlížení
je
tak
teď
tady
byl
bůh
kvalitativně
jinak
že
mně
dával
program
že
mě
dával
program
jedno
ale
dneska
je
úmrtí
patnáct
tého
listopadu
a
svatýho
abel
první
člověk
křesťanství
který
si
odvážil
pro
svou
poslo
postavení
které
církvi
měl
spojit
vědu
z
teologii
on
totiž
chtěl
postavit
teologii
na
vědeckou
bazi
nebál
se
toho
on
to
byl
totiž
dominikáni
a
před
představený
toho
celého
řádu.
Tady
v
něm
pro
německu
on
totiž
zásadně
chodil
po
světě
věky
ne
sice
sám
nýbrž
bez
vopice
dyk
ještě
jednoho
bratra
sebou
že
dominikáni
jsou
toho
názoru
že
kde
dva
nebo
tři
se
shromáždění
božím
tam
ten
bůh
s
nimi
je
a
oni
když
šli
dva
tak
si
pro
toho
druhého
který
s
nimi
šel
připomínal
toho
boha
to
bylo
v
těle
to
on
takové
dvojici
chodil
po
německu
po
francii
po
itálii
a
po
mnoha
jim
toníčka
mezi
tím
všechno
a
všechno
pětky
absolutně
chudí
pozoroval
všude
přírodou
tato
stromy
zvířata
a
o
tom
knihy
když
se
dodneška
divíme
co
mohl
knížek
napsat
přirozených.
To
že
byl
klášterník
a
že
se
musel
pořád
modlit
a
já
nevím
co
všecko
kde
ty
to
dělal
a
když
přitom
chodil
pětky
věděl
jsem
ty
jeho
opise
teď
je
promítat
někde
a
tak
tenhleten
abs
má
kus
se
snažil
o
to
aby
tehdejší
stav
přírodovědy
přirovnal
ke
stavu
teologie
a
cestě
k
bohu
dopustili
se
jedné
veliké
chyby
že
ten
stav
tehdejší
přírodovědy
považoval
za
dost
vznešený
že
si
myslel
že
to
dál
nepůjde
nebo
že
se
s
tím
zpokojil
že
pomocí
tehdy
tehdejší
znalost
přirozený
odvozovat
teologické
nějaké
pravdy
ne
ukázka
už
nemůžeme
se
za
to
úplně
opřít
ale
ten
princip
je
správný
život
ne
oddělovat
od
modlitby
teologii
neudělal
o
života
ne
jako
teolog
se
odebrat
ze
života
pryč
a
odejít.
Jak
já
jsem
měl
tendenci
ve
svých
sedmnácti
letech
odejít
tohoto
světa
to
je
poznání
velice
chabé
přestože
pocházelo
od
boha
prosím
vás
jestli
člověk
nebyl
schopen
unést
víc
a
špatně
si
to
vysvětlil
satan
na
z
arcu
situaci
taky
špatně
vykládala
všechny
a
věřím
že
pocházejí
od
á
a
vona
věří
čemu
nerozuměla
když
třebas
při
první
bitvě
angličani
byla
vedena
tím
hlasem
kde
tu
bytu
má
zahájit
to
vaši
spletla
řeklo
arský
to
bylo
pochopení
na
co
božího
když
přišel
naopak
není
řeka
abych
se
nic
stane
na
druhé
straně
vůbec
se
nemohl
vy
setkat
tak
musela
v
noci
chudák
celým
vývoj
k
se
přepadnout
u
hlas
ice
napověděl
asi
správně
ale
vona
to
nepochopila
dobře
nebo
když
měla
umřít
tak
ji
bylo
řečeno
že
nezemře
zvítězí
my
se
asi
šlo
úsměvem
na
popraviště
ovšem
umřela.
To
věděla
že
to
je
mysleno
symbolicky
a
tak
bych
mohl
třebas
předvádět
ze
starýho
zákona
a
na
tého
zákona
věci
sem
se
tam
napsány
zdánlivě
úplně
opačně
než
jak
se
stali
protože
ten
symbol
znamená
něco
jiného
než
jak
je
to
tam
napsáno
například
dejme
tomu
symbol
velice
důležitý
tedy
o
kterém
mluvil
i
když
se
za
za
já
to
o
nějaký
jiný
prorok
a
už
se
tím
který
tam
ve
starém
zákoně
toho
mesiáše
poznáte
podle
mnoha
znaků
některé
znaky
se
shodovat
narodil
jsem
tam
v
tom
betlémě
a
betléma
betléma
nejsi
nedaleko
není
silný
menší
mezi
měst
jsm
nebo
co
ste
narodí
a
tak
dále
to
řekl
ten
pokrok
tehdy
nikoliv
stratí
předpisem
velice
dobře
ale
tam
bylo
taky
mesiáše
poznáte
podle
toho
že
se
skočí
nejvyšší
ho
ježíši
věže.
Tam
jeruzalému
a
nic
se
mu
nestane
a
teď
si
cesta
se
že
ten
satanáš
ho
pokoušel
o
tobě
je
psáno
když
se
skočí
z
této
věže
popadnou
tě
andělé
ho
pro
říkám
vlastními
slovy
a
nic
se
ti
nestane
učim
to
protože
toto
neudělal
tento
důkaz
neprovedl
přes
židy
tak
oni
měli
právo
mu
nevěřit
jenže
oni
nepochopili
že
to
sesouvá
že
má
úplně
jiný
smysl
než
jaký
voni
tomu
potkal
zajít
oni
se
je
tak
si
skočí
a
my
to
vidíme
a
on
si
skočil
on
z
te
o
toho
chrámu
jeruza
zemského
skočil
mezi
lidi
fakticky
ten
chrám
byl
chrámem
pro
ty
kněze
tam
neměly
dovnitř
vůbec
přístupni
i
a
on
ten
chrám
postavena
novou
bazi.
Na
modlení
v
duchu
a
v
pravdě
o
které
to
šlo
modlení
řekl
že
to
nebude
ani
na
žádný
místě
ani
zde
ani
tam
ani
nebude
třeba
k
tomu
říkat
žádný
slov
tak
to
do
dneška
těch
nepochopili
a
oni
to
nepochopíte
tak
a
proto
ho
zabili
měli
jistotu
že
to
není
ten
pravý
jesi
když
si
neskočil
je
třeba
tak
já
jsem
tyto
do
symboliky
taky
do
toho
třicátého
devátého
roku
nepochopil
ale
potom
když
mně
to
tam
bezčasově
bylo
najednou
vysvětleno
tak
jsem
měl
před
sebou
nejenom
konkrétní
skok
ale
měl
jsem
před
sebou
jasně
napsán
předpis
obecný
předpis
ježíše
krista
který
postupně
vykládám
upozorňuju
vás
že
je
v
tom
obecném
předpisu
toho
hlavní
jsem
neřekl
dosud
to
je
ta
jedno
ta
modlitby
se
životem
vy
nevíte
že
ježíš
kristus
by
to
víc
že
když
si
to
říkal
modlete
se
neustále
te
nemožné
to
je.
Způsob
jak
jsem
tím
modlí
je
nemožné
se
ustavičně
modlit
se
stavte
si
to
že
by
měl
člověk
o
na
něm
přeříkal
nějakou
modlitbu
tam
by
to
dotáh
on
by
vůbec
svoje
povolání
vykonávat
prostě
to
církev
přechází
mlčení
jako
by
to
je
neřekl
jako
by
byl
lhal
jako
kdyby
se
byl
mýlil
on
se
nemýlil
on
měl
na
mysli
jiný
způsob
modlitby
země
život
je
modlitbou
že
ta
jednota
toho
života
s
tou
modlitbou
kterou
měl
na
mysli
a
já
jsem
tohleto
nemohl
dost
dobře
tam
říci
protože
mě
to
v
tomto
momentu
zatrhli
na
pište
ale
jinde
aby
tohleto
dílo
mohl
odděleně
někdo
číst
to
nebude
číst
tamto
to
té
modlitbě
takže
o
té
modlitbě
už
je
to
napsáno
pochopitelně
o
té
jednotě
modlitby
se
životem
ale
je
to
jinde
napsáno
otázka
zodpovědní
druhý
díl
ano
kdy
během
roku
se
dostanu
k
tomu
před.
Já
dřív
ne
tak
za
jsem
to
ale
řekl
co
tím
mám
na
mysli
a
za
tím
by
stačilo
doufám
že
z
tohoto
mého
povídání
není
vidět
že
by
člověk
mohl
jenom
sedět
a
jednoho
dne
čekat
že
se
to
samo
zatím
to
možná
ne
to
to
tam
nikde
nebylo
řečeno
nám
že
je
to
přehání
to
je
v
pořádku
ale
se
mládeže
mi
dává
příležitost
aby
řekl
že
kdybys
jenom
seděl
a
hleděl
tak
je
to
tak
je
to
něco
sterilní
ho
co
nikam
nevede
z
toho
důvodu
že
v
bibli
je
řečeno
buď
horký
a
nebo
student
jestliže
tam
jestliže
tam
je
obsaženo
něco
co
dosud
církev
nevyčte
dokonaleji
než
jenom
v
tom
co
ježíš
poučoval
znamená
v
jeho
životě
tak
to
není.
Vy
na
církve
že
to
nepřečtlo
nýbrž
to
je
nutná
doba
zrání
potřebný
k
tomu
aby
to
tam
na
šlo
dva
tisíce
let
co
pak
je
to
vzpomínám
na
ten
výrok
eckharta
ne
jak
jsem
tady
citoval
v
tom
spisu
za
tisíc
let
církev
pochopí
to
co
já
říkám
a
proto
jsem
to
odvolal
před
tím
soudem
aby
nespojili
moje
spisy
neboť
se
ji
chopí
jestliže
jeho
učitelé
aber
ta
má
k
na
povýšil
už
v
tomto
století
na
svatého
ne
toho
po
práci
ale
pil
s
jedenáctýho
povýšil
na
svatého
asi
roku
třicet
deset
třicet
toto
trvalo
hnedle
osm
set
let
až
do
povýšil
uznali
už
konečně
že
ten
a
beru
má
mu
z
učitel
tomáše
akvinský.
Učitel
eckhart
duch
měl
pravdu
a
že
nastala
doba
kdy
přírodní
vědy
se
musí
setkat
znovu
náboženstvím
jestli
se
ne
setkají
to
bude
tragické
ale
za
těch
okolností
za
jakých
se
hlásá
třebas
teologie
nikdy
se
pravdy
za
jakých
okolností
zase
naopak
se
drží
přírodní
vědy
určité
úrovně
a
říkají
za
tou
nic
není
tak
obojí
obě
starýmu
sí
slevit
za
to
úrovni
kterou
se
které
se
drží
si
hodí
mě
na
něco
a
za
ten
metodami
který
se
drží
teologie
jeněco
ale
to
něco
co
je
za
tím
metodami
který
se
tí
teorii
to
je
obsaženo
naštěstí
učení
je
se
krista
takže
cesta
kupodivu
pude
o.
Opravdu
náboženské
nikoliv
od
obrodí
nějaké
vědí
tak
si
bude
kráčet
svou
cestou
ale
blíže
musíme
čekat
ze
strany
náboženství
náboženství
musí
vyjít
tří
příliv
tak
jak
poprvně
učil
a
beru
s
má
most
a
proto
si
dnešní
doba
tolik
albertova
cení
já
jsem
velice
zvědav
co
z
toho
vyvedu
církevní
si
a
co
si
to
vyvede
ta
věda
protože
pojem
spasení
je
špatně
postaven
ve
stane
to
proto
že
zásadně
do
nedavno
neznali
nebo
nechtěli
znát
rozdíly
mezi
duševními
stavy
neuznávali
že
otec
který
je
na
nebesích
že
to
je
stav
stav
pán.
Asi
když
člověk
je
potom
s
ním
v
tomto
stavu
tak
je
spasen
to
znamená
když
je
domě
člověk
spojen
s
bohem
trvale
tak
to
je
spasený
člověk
jinak
stanoven
pojem
spásy
není
správný
ale
my
jsme
si
tady
etiku
říkali
že
by
trvale
spojen
vědomě
s
bohem
jednak
má
své
stupně
a
jednak
to
nemusí
být
trvale
když
to
třebas
nová
jedenáct
let
jak
vám
který
svatý
pak
se
to
se
třebas
ruší
a
že
tedy
zasíváme
dalšímu
kterýmu
tady
moment
spásy
a
takže
i
ve
následky
taky
moment
spásy
konečně
trvající
nalevo
to
maličko
to
maličkost
proti
věčnosti
že
jo
tak
bych
chtěl
říci
že
spí.
Jsem
mě
ten
kdo
najít
ve
svém
životě
takové
prostředky
pomoci
niž
může
být
ještě
za
tohoto
života
ne
po
něm
trvale
spojen
s
bohem
ano
tak
takovou
definici
uznával
za
definicí
spásy
jestliže
to
prostředky
nenajde
a
jejich
se
nechopí
tak
důležité
ne
najít
ale
chopit
se
ji
jestliže
my
neuspěje
jestliže
se
dostane
do
toho
stavu
nebe
tak
sem
jak
mi
tvrdím
není
si
zavržen
ale
zavržení
spočívá
v
tom
tedy
jestli
se
to
dá
tak
nazvat
že
není
spojen
s
bohem
po
smrti
a
ztrácí
ten
život
o
kterému
věříme
je
když
ho
hledal
tak
ho
straně
neztratíte
život
který
tady
měl
ale
je
tedy
třeba
pro.
O
to
aby
člověk
byl
spasen
aby
ho
ztratil
dříve
než
umře
fyzicky
dostali
slu
život
na
jde
o
že
ano
a
to
je
také
metoda
spáse
to
už
byli
metoda
spát
všechny
ty
pojem
potřebuju
znovu
z
revidoval
ani
jeden
nesení
ten
míře
ani
jeden
nesedí
to
ať
už
je
to
katolická
citově
nebo
jiná
já
se
divím
že
to
takových
let
existuje
to
křesťanství
že
vlivem
okolností
které
byly
silnější
než
ty
lidé
kteří
žili
tam
se
dostali
do
takových
neblahý
konců
že
náboženství
se
stalo
jenom
otázkou
víry
slepé
a
protože
čím
dál
tím
méně
lidí
je
schopno
a
ochotno
slepě
věřit
tak
kdyby
to
takhle
pokračoval
dál
tak
naboženstvím
musí
zmizet
zpod.
Pozemského
aspoň
v
křesťanství
toho
nestane
se
to
se
nestane
toho
s
zase
zábran
věci
které
se
konají
ne
prostě
každá
akce
bojí
budu
je
rada
která
ci
a
ta
reakce
už
nastává
jestliže
opravdu
nebe
peklo
ráji
nebo
tento
pozemský
život
soustavy
tak
stav
jako
takový
je
věčný
ale
přebývání
v
tom
stavu
věčné
není
to
nic
neubírá
na
věčnosti
toho
stavu
teklo
je
věčné
v
tom
smyslu
že
ji
peklo
jako
takové
je
věčné
ale
pobývání
ve
stavu
pekla
není
věčné
žádným
stavu
v
věčně
nepovedu
si
všiměte
ve
svém
životě
pobývání
v
tomto
životě
to
není
po
brance
o
sebou
pekle
že
se
o
nějakým
očistci
bych
tak
řekl
ne
spíše
není
věčné.
A
nebylo
by
to
ani
řek
bych
únosné
pro
duševní
stav
člověka
protože
pobýváním
trvalým
někde
se
otupí
osten
toho
stavu
který
činí
peklo
pekle
který
činí
nebe
nebem
který
činí
tekl
ráje
rájem
a
tak
dále
když
si
člověk
zvyk
na
nějaký
stav
jako
by
v
něm
už
nebyl
je
to
jasný
a
proto
říkal
když
někdo
tady
na
světě
vstoupí
do
stavu
blaženosti
třebas
rajské
ne
tak
z
ní
vypadne
už
z
toho
důvodu
že
organismus
jim
neunese
aby
jim
vnímal
ten
duševní
a
nemusím
nevnímá
trvale
tak
že
on
vypadne
už
proto
že
přestane
vnímat
ten
stav
a
teď
jestliže
tedy.
Je
pomíjející
nebo
dočasný
pobyt
v
tom
stavu
jak
to
vidíme
konečně
na
pobytu
na
ten
proto
světě
pak
co
je
co
je
spása
když
je
to
všechno
dočasné
když
nebe
a
země
pominou
že
ano
když
ovšem
řekl
ježíš
kristus
nebe
a
země
pominou
co
a
má
nepokojná
tak
nemyslel
na
stav
nebe
nemyslel
na
stav
na
stav
nějakým
země
nebylo
myslel
na
fakta
že
tady
viděl
je
před
sebou
nebe
a
viděli
tady
zem
a
to
pomine
u
prostě
pomíjející
pomine
že
stvořené
pomine
sláva
nepomine
nasazeno
podstata
té
pravdy
která
v
tom
takten
ta
je
věčná
takže
teď
by
se
dalo
říct
jestliže
je
věčná
podstata
toho
pro
co
já
se
dostávám
třebas
do
stavu
ráje
nebo
do
stavu
pekla
nebo
do
stavu
nebe
tak.
Jestliže
na
tom
dostávám
do
tohoto
stavu
tak
pak
prostředkem
kterým
se
tam
dostávám
já
zase
z
něho
vypadá
vám
pro
mě
není
věčnost
ukutá
tak
jak
si
to
představují
křesťani
že
by
se
to
dalo
děti
nebo
by
se
dalo
si
vydalo
vydobýt
natrvalo
já
bych
to
řekl
jiný
strany
se
takhle
se
tedy
by
nebyl
srozumitelný
máme
lidé
povolaní
lidi
povolaní
lidi
vyvolené
že
ano
jak
se
praví
v
bibli
mnoho
povolaných
málo
vyvolených
ne
takže
dejme
tomu
kdo
do
se
cítí
být
von
k
něčemu
touží
po
něčem
ten
je
povoláni
neboť
jde
za
tím.
Je
povahy
kdo
ale
z
toho
povolaní
té
povolanosti
vyvodí
tím
způsobem
jak
to
dokáže
vyvolenost
to
znamená
ze
stavu
čekat
tele
se
dostane
do
stavu
jaké
si
definitivě
tak
je
třeba
vědět
že
ta
vyvolenost
má
svoji
úroveň
a
svoje
trvá
ní
závislá
bohužel
na
tom
prostředku
kterým
se
tam
člověk
je
dostal
a
ničím
časným
se
dostane
člověk
něčemu
věčnému
jenom
věčným
se
dostane
k
věčnosti
takže
dejme
tomu
když
já
jsem
modlitbou
kajícně
mravností
dostanu
do
stavu
nebe
se
může
podařit
nebo
nadšením
zaujatostí
se
dostanu
extaze
do
stavu
nebe
prosím
tak
já
odtamtud
vypadnou
z
toho
důvodu
že
ten.
Prostředek
který
s
tam
dostal
byl
časný
proto
tady
v
tom
je
smysl
spasitelské
úlohy
ježíše
krista
že
ten
prostředek
jímž
je
on
není
prostředek
časný
když
tam
dostanu
pomocí
něho
tak
jsem
tam
na
věky
tak
jsem
tam
definitivně
v
tom
nebyl
jo
to
poznám
to
poznám
jak
to
poznám
když
někdo
vejde
třebas
do
extaze
tak
poznává
že
do
ní
vešel
teď
to
začlo
když
někdo
vejde
do
stavu
vyvolenosti
způsoben
věčným
prostředkem
ne
svou
snahou
svým
zatčením
čím
citem
tyto
extazí
tak
poznává
že
tam
e
že
tam
věčně
je
té
ten
rozdíl.
Text view •
Help