Waveform view
79-01
Loading wave form: 0%
Speed: ⊖ 100% ⊕
|
|
fast_rewind
play_arrow
fast_forward
|
Zoom: ⊖ 200 pps ⊕
|
On
byl
milující
čili
kdyby
byl
nebyl
milující
v
pravdě
milující
tady
byl
řekl
petře
neříkej
mě
že
mě
nezapřel
a
že
se
mnou
budeš
na
smrt
kdy
já
dobře
vím
že
mě
zapřeš
dříve
než
kou
zakokrhá
koukej
zmizet
nejsi
míní
žákem
dále
ale
protože
ho
vzal
na
milost
a
předpokládal
že
se
tohleto
stane
že
bude
nehodným
toho
svého
mistra
že
to
souvisí
lidskou
slabostí
být
takový
že
se
člověk
má
radši
než
toho
boha
a
to
je
běžná
záležitost
tak
on
ho
za
to
nezavrhl
když
on
ho
nadále
počítal
ke
svým
žákům
ke
svým
učedníkům
a
navštívil
si
duchem
svatým
jako
ty
ostatní
kteří
ho
třebas
přímo
také
nezapřeli
a
dokonce
ho
udělal
nástupcem
svým
že
ano.
To
je
nesmírně
tři
ten
že
ho
udělal
při
tom
svým
zástupcem
a
že
se
ho
ptal
petře
miluješ
mě
etika
ano
já
tě
miluju
znovu
ti
říkám
petře
miluješ
mě
on
říkal
pane
miluju
potřetí
se
ho
ptal
petře
miluješ
mě
on
říkal
pane
že
mě
to
říkal
dvakrát
já
tě
miluju
a
proto
já
ti
stavu
ju
zástup
jsem
si
na
zemi
že
ho
tak
já
to
už
říkám
přibližný
my
slovy
a
budeš
páně
ovce
a
tak
dále
proč
von
takového
proradná
člověka
zrovna
zvolil
za
vedoucího
církve.
Protože
proč
to
posvětit
tou
svou
láskou
protože
člověk
chybující
musí
také
nalézt
boha
při
těch
svých
chybách
to
ho
chybí
nesmí
být
tak
velkou
překážku
a
to
je
to
církev
představuje
ty
chyby
mě
měli
z
toho
mě
přivádět
k
tomu
bohu
zrovna
tak
jako
ty
moje
přednosti
a
ještě
dokonaleji
že
přednosti
dycky
hrozí
tím
že
se
jimi
oděj
se
já
jsem
dobrý
špatnosti
ovšem
zase
hrozí
tím
já
jsem
jakou
já
by
mě
řešení
jsem
nehodný
že
ano
to
je
taky
špatné
ani
jedno
se
nadělá
něco
dobrého
protože
jestliže
ti
tím
oděju
tak
se
se
proudu
od
boha
a
ani
ty
hříchy
mě
nedělají
nehodným
protože
je
tady
láska
boží
která
toto
všechno
překonává.
Je
nesmírně
důležité
abych
dovedl
jít
ismy
špatností
bohu
nic
špatnostmi
bohu
nechci
říct
abyste
dělala
ne
nýbrž
abyste
si
nezoufali
žádnou
svoji
slabostí
abyste
si
jenom
uvědomovala
mám
si
jdu
od
boha
a
já
jsem
ji
používal
pro
svou
slabost
je
to
zneužití
síly
boží
nebo
milosti
boží
a
prosím
tě
bože
ve
změně
na
milost
já
ji
potřebuju
jo
já
se
bez
tebe
neodcházím
ani
tě
svých
slabostem.
A
myslím
že
učedníci
páně
až
na
toho
svatého
jana
byli
nejslabší
v
okamžiku
teď
by
pán
nejrozhodnějším
pro
ně
upozorňuju
i
vás
že
okamžiky
pro
vás
vývojově
nejrozhodnějším
vás
vždycky
zastihli
nejslabší
protože
jste
blízko
tomu
nic
které
se
může
přiblížit
mou
a
kdyby
se
taková
nebyla
tak
byste
se
vůbec
k
němu
nepřiblížil
kupodivu
člověk
ctnostný
žádný
čin
slovní
člověk
nebyl
ještě
spasen
ani
jeden
a
nebude
nikdy
do
skonání
světa
to
nestačí
protože
jestliže
ví
že
je
ctnostný
tak
to
je
ámen
není
tím
nic
si
je
ví
že
před
bohem
je
nic
do
té
veliký
pokrok.
To
je
opravdu
prázdná
nádoby
říká
laoc
do
kterého
se
vejde
ten
bůh
když
tam
jsou
moje
ctnosti
v
tom
mé
nitru
tak
už
tam
pro
nic
jiného
místo
není
nebo
kdyby
tam
byly
moje
nectnosti
tak
tam
pro
nic
není
jeho
není
místo
ani
pro
pána
boha
žádném
případě
na
mě
pro
boha
jenom
tehdy
místo
když
jsem
prázdný
od
sám
sebe
to
je
to
svolení
se
ze
sebe
to
vyžaduje
třebas
ekhart
ano
o
sobě
že
to
taky
křesťanští
mystici
pochopitelně
a
to
víte
to
ježíš
kristus
kdo
ztratí
sám
svůj
život
nalezne
ho
ne
ale
kdo
ho
hledá
ten
ho
ztratí.
A
je
důležité
si
uvědomovat
kdo
hledá
život
ale
svůj
znamená
ten
pomíjející
ten
ho
ztratí
že
jste
se
ho
už
jednou
vzdala
těžko
na
tuto
hřivnu
zakopal
už
jste
ho
jednou
ztratila
a
nemáte
ho
hledat
nikde
jinde
než
u
boha
a
to
už
není
život
váš
nýbrž
život
boží
tímto
životem
dále
žít
si
musíte
přát
a
ne
svým
který
vám
patřil
ne.
Tak
podívejte
se
s
tím
duchovním
učitelem
to
takhle
tam
je
řečeno
tedy
já
ne
vy
vo
té
větě
ale
dejme
tomu
že
to
tam
je
já
mám
dojem
že
je
to
vytržení
z
kontextu
ale
na
tom
mi
nezáleží
já
odpovím
jako
kdybych
takhle
byl
k
bludně
mluvil
sám
není
to
pravda
ale
že
jako
nemůže
se
člověk
po
snu
potom
dál
dokud
mu
není
předána
moc
vot
schopní
ho
učitele
že
je
to
pravda
a
není
to
pravda
je
to
pravda
po
té
stránce
že
kdyby
člověk
neměl
vedení
boží
tak
by
nemohl
kupředu
jít
a
jeho
učitelem
nemů
nemůže
být
nikdo
jiný
dokonalejší
než
ježíš
kristus
jestliže
by
totiž
stál
od
učitele
hmotného
ať
je
to
kdokoliv
sebevětší
zasvěcenec
tak
by
to
mělo
jeden
nedostatek
veliký
že
totiž
co
by
mu
ten
duchovní
učitel
předal
znamená
co
by
dostal
ten
člověk
bez
vlastního
úkonu
to
by
mluvil
teologicky
vědecky
nýbrž
úkolem
jiného
člověka
který
mu
to
předávali
tak
by
to
mělo
za
následek
že
by
nikdy
nemohl
od
toho
duchovního
vůdce
dostat
být
než
co
ten
duchovní
vůdce
má.
A
dostal
by
daleko
méně
a
pořád
se
to
zmenšovalo
až
by
až
mě
dostal
vůbec
nic
jo
to
znamená
tím
se
rozuměli
ta
původní
velikost
kdežto
u
ježíše
krista
tomu
tak
není
mámeli
učitele
ježíš
učitelem
ježíše
krista
tak
ta
síla
se
násobí
tak
duchovní
mokrá
je
nám
předávána
se
násobí
tak
se
zvětšuje
protože
je
vázána
na
úkon
toho
kdo
tu
sílu
přenést
dostává
se
to
ten
úkon
ten
je
přitom
důležitý
toho
totu
sílu
dostává
to
je
jeho
míra
odosobnění
každý
dostane
takovou
pomoz
ceho
mistra.
Do
jaké
míry
se
odosobnil
do
jaké
míry
odstoupil
od
sebe
od
všeho
stvořeného
jak
to
je
říká
křesťansky
je
nepravděpodobné
nebo
je
to
zákonité
si
člověk
nevzpomene
otcovský
dům
dokud
nepromarnil
všecko
to
je
zákonité
ale
nemusí
to
promarňoval
po
zlém
jako
třebas
se
stalo
mně
nýbrž
může
to
promarnit
podobrém
může
k
tomu
stavu
promarnění
přijít
řek
bych
uměle
já
bych
řekl
vědecky
když
si
se
od
nás
chce
všech
promarnit
jelikož
víme
že
v
tomto
momentu
si
vzpomene
na
otcovský
dům
jestli
je
tomu
opravdu
tak
je
a
my
se
bez
té
vzpomínky
těžko
trvale
udržíme
na
cestě
že
vzpomínka
na
na
otcovský
dům
je
velice
podnět
ná
to
je
srovnání
tam
a
tohoto
že
jo
to
je
srovnání
ve
kterém
toto
zde
neobstojí
a
mně
to
nutí
abych
tam
do
toho
otcova
domu
šel
pro
tuto
vzpomínku
tak
že
tomu
tak
je
že
je
to
vzpomínka
má
takový
tak
tolik
cenu
tak
pak
se
k
tomu
promarnění
mohu
dopracovat
jiným
způsobem
než
že
to
promrhá
nenezřízeným
způsobem
života.
Promarnit
znamená
také
to
nemít
to
je
jako
to
promarnit
když
já
se
neztotožňuje
s
ničím
když
nemá
nic
mého
ježíš
kristus
toto
tento
druh
promarnění
znal
a
doporučoval
tak
jsem
vlastně
také
všechno
promarnil
jestliže
já
totiž
mám
zde
domov
že
mám
kam
bych
hlavu
sklonil
jako
ježíš
říkal
že
nemá.
Tak
jsem
všechno
nepromarnil
já
tady
mám
ještě
takové
živobytí
by
ho
to
tím
přirovnáním
marnotratného
syna
ne
a
kde
se
mi
ještě
dobře
daří
a
kde
mám
de
si
nevzpomínám
na
otcovský
dům
ale
proč
se
ježíš
kristus
udržovala
při
té
při
tom
vědomí
boží
otcovy
vůle
protože
neměl
tady
dům
nevlastnit
uměl
všecko
promarněno
o
mysl
nejlepším
slova
smyslu
ano
myslíte
si
myslet
mluví
o
nenávisti
nebo
tak
to
nesměl
takle
doslova
brát
to
musíme
znát
podstatu
té
věci
neboť
on
ta
příklad
nenávist
bude
sama
sebe
nebo
týl
nebo
ne
ne
své
příbuzné
tam
vysvětluje
jinde
co
to
je
svými
úkony
svou
činností
to
vysvětluje
a
to
bohužel
církev
předtím
ne
neuměla
vyčíst
toho
mi
už
to
dovedeme
jak
si
to
musíme
dohromady
dát.
Takže
když
on
teďka
mluví
třebas
o
promarnění
v
tom
marné
synu
tak
on
taky
ukazuje
jakým
způsobem
on
to
promarnil
on
odstoupil
od
své
rodiny
že
ano
tímto
pro
něho
přestal
i
a
o
to
už
neměl
on
to
nevlastnil
kdo
je
má
matka
kdo
jsou
mí
bratři
nemám
kam
bych
hlavy
poli
a
tak
dále
a
tak
dále
ne
nakonec
i
svoje
učedníky
neměl
to
opustili
a
on
byl
nucen
opustit
a
říkali
to
nepřežije
musí
opustit
že
by
to
jinak
nešlo
že
by
nemohl
se
ta
toho
ducha
svatého
kdyby
tam
neodešel
jedno
tak
je
čili
to
jsou
všechno
návody
velice
jasné
podle
mýho
názoru
o
tom
jak
mám
promarnit
jinak
než
po
zlém
po
dobrém
čili
může
nastat
moment
životě
kdy
já
lidsky
nemohu
udělat
nic
víc.
A
můj
cíl
je
absolutně
čistý
třebas
poznání
boha
jestliže
nic
jiného
dál
udělat
nemohu
tak
jsem
všechny
své
si
v
tom
smyslu
to
by
na
tom
toho
podobenství
promarnil
a
to
stačí
abych
se
setkal
bohem
jestliže
zůstanu
klidný
a
k
tomu
budu
toho
buchnout
svou
duší
bezeslovně
tím
tou
rozumíš
jako
nějaká
přitažlivost
em
z
ke
tak
nějak
tíhnu
berte
slov
bez
formulace
to
stačí
k
tomu
aby
se
s
bohem
setkal
ano.
Chudoba
do
ducha
spočívá
také
v
tom
že
si
o
bohu
nemyslím
že
by
byl
nedo
sch
vý
a
že
já
tedy
klepu
a
on
to
neslyší
upozorňuju
vás
na
té
tu
okolnost
že
to
není
žáku
do
a
ducha
chudoba
ducha
předpokládá
povídavou
mysl
klidně
nepovinné
mysl
a
spolehnutí
na
milost
boží
beze
slovních
spojení
na
milost
boží
takovou
chudoby
že
všechno
co
jsem
nabyl
v
tomto
světě
od
chvíle
svého
narození
neužívám
pro
tu
chvíli
jako
bych
to
neměl
duch
je
totiž
moje
mysl
chudoba
ducha
je
tedy
chudoba
mysli
znamená
oproštěna
mysli
od
všeho
co
ji
něčím
naplňuje
moje
mysl
může
být
naplněna
útěchu
zoufalstvím
slibovat
prosbou
vším
možným.
Podmínkou
spojení
je
aby
tam
nebyla
ani
prosba
ani
stěhování
nic
takového
aby
můj
duch
byl
čistým
duchem
abych
šel
k
bohu
jako
čistá
mysl
ničím
neskládá
ani
jedním
slovem
ani
opakováním
jména
božího
ani
tím
nejsvětějším
proto
k
mému
velkému
nepochopení
mně
bylo
vza
toto
tato
schopnost
této
modlitby
o
které
jsem
si
myslel
že
jediná
někomu
bohu
dovede
v
okamžiku
kdy
mě
ten
bůh
sobě
tahl
protože
toto
vím
tak
vám
mohu
doporučit
aby
z
toho
nic
nedělali
že
nedokážete
třeba
vnitřní
modlitbu
už
to
může
být
znakem
tažení
božího
ano
pokud
je
dokážete
v
tom
smyslu
že
je
vám
tam
pletou
jiné
myšlenky
to
je
něco
jiného
ale
že
nedokážete
slovně
produkovat
že
to
nejde.
Tak
chudoba
ducha
jsem
prostě
popsal
blahoslavenství
a
já
se
od
vám
na
to
a
nebudu
to
dál
vykládat
na
to
je
tam
dokonaleji
psáno
se
praví
od
vrátit
se
od
sebe
a
od
všeho
stvořeného
by
bylo
možné
jenom
tehdy
by
člověk
ztratil
ze
svého
vědomí
toto
smut
voře
né
i
za
sebe
to
znamená
bys
tačil
z
vědomí
všeho
toho
co
zatím
nevědomí
a
a
ztratit
vědomí
nepovažuju
za
správnou
cestu
protože
to
je
bezvědomí
a
co
se
tam
dokáže
nic
že
tak
to
asi
myslíš
to
tě
upozorňuju
na
jednu
věc
že
odstoupit
od
sebe
a
od
všeho
stvořeného
nemít
to
ve
vědomí
to
znamená
aby
to
nebylo
zprostředkovává
no
smysly
smyslovým
vstupem
do
rozumu
to
nevyžaduje
ztrátu
vědomí.
Neboť
ty
nevíš
že
za
tím
co
do
vědomí
se
dostalo
ze
smyslů
a
potom
zpracování
rozumovým
za
za
tímto
zpracovanou
vědomím
naplněný
něčím
konkrétním
je
vědomí
čisté
které
s
tímhletím
nemá
vůbec
nic
společného
a
jakmile
vyčistí
tuto
obloha
svého
vědomí
od
těchto
mraků
svého
já
a
svého
stvořeného
okolí
tak
se
za
tím
objeví
jasné
nebe
a
ne
bez
vědomí
nebe
tak
jasné
že
tě
překvapím
svou
moudrostí
a
láskou
tak
to
se
nemile
překvapit
nevědomí
tam
nesmí
nastoupit
a
kdyby
nastupoval
tak
je
to
chyba
někde
práci
ano.
To
je
technická
závada
ano
nefunguje
to
nevědomý
li
nesmí
nastat
tady
mám
otázku
jak
se
dostat
k
tomu
nic
boha
ne
to
nic
lidské
je
pochopitelné
už
jak
mi
tady
říkáte
ne
ale
co
je
to
to
nic
z
toho
boha
jestliže
mám
v
některém
okamžiku
touhu
po
tom
spojení
tak
bych
si
měl
být
vědom
toho
že
to
není
touha
má
nýbrž
že
jsem
nevědomě
v
té
chvíli
vystihl
podmínky.
Za
kterých
bůh
vstupuje
do
mé
zevní
mysli
ano
přes
nějakou
tu
spojku
které
jsme
včera
mluvili
a
toho
bych
tohoto
za
ní
cení
nebo
poutanosti
bych
měl
použít
všeho
nechat
co
momentálně
dělám
a
říct
k
tomu
své
ano
souhlasit
to
toto
tažení
a
dostaví
se
to
spojení
a
dostaví
se
totiž
stav
který
mě
vytáh
v
času
a
prostoru
který
je
svlečené
ze
všeho
stvořeného
i
z
mého
já
bez
mého
přičinění
bez
postupného
zdokonalování
nějakými
ctnostmi
jenom
proto
že
jsem
vystihl
podmínky.
Toho
přístupu
božího
ke
mně
protože
já
mu
normálně
nedává
k
tomu
příležitost
já
mu
zabraňuji
jesiže
já
to
ale
někdy
vystihnu
a
to
jsem
vystihl
tím
že
pociťuju
touhu
po
něm
tak
tomu
bych
měl
vždycky
vyhovět
a
měl
bych
zůstat
v
klidu
ne
jako
abych
to
chtěl
zažívat
ale
abych
se
k
němu
přiblížil
ano
to
spojitá
tví
ale
tomu
v
té
touhy
němu
se
přiblížit
ano
ujišťuji
že.
Během
nějakého
okamžiku
do
lidské
mysli
vstoupí
poznání
nebo
láska
takového
druhu
a
které
člověk
musí
vědět
pro
tu
zkušenost
kterou
nabývá
že
to
není
lidská
láska
je
to
není
lidské
poznání
že
je
to
poznání
boží
čili
je
to
on
se
kterým
se
setkal
nebude
vědět
žádný
tvar
nic
nýbrž
tento
následek
bude
svědčit
o
tom
nic
se
kterým
se
setkal
nemá
podobu
nemá
jenom
následky
mě
toho
setkání
mně
projevuje
jsem
se
setkal
s
něčím
co
je
za
tímhletím
následkem
ano
který
zažíval.
Řekl
jsem
že
boha
poznáme
z
následků
toho
setkání
s
ním
tak
jsem
tím
chtěl
říci
toto
setkání
doznívá
doznívá
v
lidské
duši
těmi
následky
ano
ale
setkání
samo
proběhlo
naprosto
vědomě
jenže
proto
že
to
bylo
setkání
s
ničím
jo
boží
přirozenosti
tak
se
mi
to
nejeví
jako
setkání
s
bohem
nýbrž
jenom
jako
jenom
jako
důležitější
nebo
nejdůležitější
okamžik
mého
života.
Který
potom
nese
trvale
následky
to
už
je
jiná
věc
ale
tuto
důležitost
a
jedinečnost
toho
okamžiku
já
zažívám
to
už
nejsnáz
lék
to
je
po
zažití
toho
člověka
to
je
přímé
poznání
boha
já
z
toho
neslevím
a
ty
následky
jdou
za
tím
protože
to
že
je
to
člověk
zažívá
jako
bezprostředně
a
nerozlišuje
mezi
ním
a
druhým
ale
je
tam
ještě
něco
tohleto
co
o
tom
mluvím
přímý
zažívání
existence
boží
nebo
jeho
lásky
nebo
tak
ta
slíbil
řekl
ničeho
ano
radši
to
je
daleko
dokonalejší
A
jestliže
z
toho
nakonec
vyplyne
třebas
láska
kterou
poznávám
tak
jenom
proto
že
předtím
než
sem
do
tohoto
stavu
vstoupil
tak
jsem
ho
chtěl
milovat
kteří
že
se
ho
chtěl
milovat
tak
z
toho
nic
přes
které
je
přejdu
do
kterého
se
mnozí
na
chvíli
víte
láska
z
možná
tou
přítomností
boží
že
se
ho
chtěl
poznávat
být
e
poznání
z
možné
o
přítomnost
boží
rozumíš
mně
vždycky
to
co
jsem
do
toho
vložil
má
odezvu
obdobnou
ale
mnohonásobné
tom
násobení
tady
mám
slovo
rezignace
ty
nás
prý
učíš
abychom
rezignovali
a.
Jak
to
tedy
odpově
nad
tomu
co
teďka
nám
říkáš
ano
e
rezignovat
je
v
pořádku
ale
kdy
to
znamená
rezignovat
smím
beztrestně
a
užitečné
tehdy
když
jsem
všechno
provedl
co
jsem
mohl
lidsky
provést
a
dostal
jsem
se
až
k
bodu
ve
kterém
bych
začal
být
znepokojovat
svoji
nemožností
to
se
nesmím
dát
každý
ne
pokoje
neklid
mě
oddaluje
od
boha
jakmile
se
dostanu
na
konec
jich
možností
tak
rezignuju
na
další
snahu
prováděnou
tímto
směrem
dosavadním
rozumíte
to
z
z
jiného
směru
prosím
zase
rezignovat
i
když
z
jiného
světa
na
to
du
mohu
třetího
střílet
kudy
umím
mohu
jít
ano.
A
ježíš
kristus
mluví
o
do
věrným
příteli
ano
který
když
na
lehá
nakonec
se
mu
otevřeno
ano
takovým
do
těmi
mohu
být
to
je
to
se
doporučuje
to
ježíš
kristus
doporučuje
ale
kdybych
nerezignoval
včas
tak
se
zneklidní
a
tím
si
znemožním
spojení
s
bohem
neboť
neklidně
největší
hřích
na
této
cestě
určité
fázi
usne
fázi
ne
je
užitečný
k
té
nízké
fázi
to
je
vyšší
je
absolutně
neužitečným
to
v
každém
případě
neužitečný
kdyby
například
dejme
tomu
se
zrušil
býval
nebo
byl
neklidný
ježíš
kristus
někde
třebas
bez
sem
učitelském
úřadu
kam
babi
to
byl
dotahl
on
se
sta
klidný
v
každém
případě.
Ale
rezignace
musí
končit
tou
chvílí
kdy
začli
se
mění
v
toporné
civění
jakmile
ta
rezignace
končí
toporné
nicneděláním
tak
to
je
rezignace
špatná
musím
se
snažit
znovu
začít
tam
kde
jsem
předtím
přestal
jako
bych
to
byl
nikdy
nedělal
v
takovým
klidem
mým
vzorem
je
a
proto
to
taky
často
provádím
v
přírodě
mým
vzorem
je
sluníčko
sedmi
tučné
nechám
si
ho
vynést
nebe
svého
prstu
a
ono
z
něho
vždycky
vzlet
ne
že
každému
z
vás
sleduji
ho
sle
ne
nahoru
ale
obloukem
klesá
k
zemi
a
padne
do
trávě.
To
za
ním
naleznu
ho
znovu
mu
na
špička
prstu
von
tam
dlouhou
dobu
jako
okolní
to
sluníčko
ne
letí
a
až
na
čerpá
zase
síly
vnitřní
tak
znovu
lidi
a
se
zase
uděláte
tý
blou
takhle
by
měla
vypadat
rezignace
a
znovu
navázání
činnosti
tomu
já
říkám
a
trpná
aktivita
ano
vědět
mít
čas
pro
trpnost
a
mít
čas
pro
činnost.
A
stav
trpný
se
je
navozuje
pouhou
rezignací
nýbrž
ta
v
trpný
nejlépe
se
navazuje
o
tom
bude
ještě
tady
v
té
v
tom
sladkém
řeč
se
navazuje
s
pomocí
boží
o
tom
ještě
bude
řeč
já
jsem
vám
řekl
že
rezignace
přestala
být
v
pořádku
že
to
toporné
točení
ne
civění
pokud
je
to
při
taková
k
tomu
co
se
děje
no
bez
zásahu
tak
to
není
rezignace
prosím.
To
je
samovolné
jednání
a
samovolné
jednání
samo
o
sobě
nemusí
být
špatné
naopak
může
být
velmi
dobré
někdy
velice
žádoucí
protože
chceli
do
všeho
člověk
zasahovat
tak
to
spíše
pokazí
než
to
napraví
zvláště
zasahovat
do
dění
které
není
závislé
jenom
na
něm
samém
nýbrž
na
celém
konglomerátu
lidí
na
celém
okolí
ve
kterém
žije
v
takovém
okolí
vopravdu
je
lépe
ne
zasahovat
protože
je
do
toho
zamícháno
řada
lidí.
To
do
jejich
života
nemám
právo
zasahovat
ano
a
jestliže
tomu
nechal
volný
průběh
tak
voni
začnou
hrát
hru
která
je
potřebné
pro
daň
případ
oni
se
stanou
nevědomě
sluhy
božími
za
tím
co
já
jsem
přitom
vědomím
sluhou
který
se
dává
nest
vůlí
boží
ano
kterou
vidí
kolem
sebe
probíhat
tuhleto
pozorovat
hry
lásky
to
je
jeden
z
velice
dobrých
způsobů
postupu
nemoh
ho
obecně
doporučovat
protože
k
tomu
je
třeba
opravdu
zase
pomoci
ze
strany
boha
aby
člověk
viděl
zákulisí
toho
co
se
děje
protože
to
co
se
děje
úkolem
různých
lidí
to
už
je
výslednice
nějakého
zákulisí
zákulisní
příčin
ano
to
už
není
začátek
věci
to
už
je
následek
a
v
řadě
třebas
druhé
třetí
čtvrté
tak
dále.
Je
máme
o
poznání
které
pochází
z
boha
špatné
mění
nebo
nesprávné
mínění
poznání
které
máme
zprostředkování
rozumem
to
nám
poskytuje
nějakou
linii
podle
které
se
můžeme
řídit
dejme
tomu
jedno
se
vyvozuju
z
druhého
k
tomu
já
k
tomuto
poznání
říkám
lineární
způsob
chápání
potom
říkal
lineárně
neboť
jedno
se
z
druhého
je
to
linie
poznatků
logicky
svázaných
kdežto
poznání
které
přichází
od
boha
to
je
vhled
do
oblasti
bohem
poznávanému.
To
je
části
do
které
se
mířil
svým
předchozí
způsobem
myšlení
nebo
chtění
takže
já
si
nikdy
celou
moudrost
boží
odtamtud
nevezmu
nýbrž
jenom
tu
část
ze
které
už
jsem
něco
pochopil
nebo
o
kterou
jsem
se
snažil
protože
ale
při
tomto
vstupu
do
moudrosti
boží.
Se
mi
objeví
ta
moudrost
nikoliv
tak
úzce
jako
při
logické
myšlení
nýbrž
v
kontextu
souvislostech
celým
okolím
toho
nesmírně
velkého
celku
který
se
mi
ztrácí
při
tom
pohledu
na
tu
moudrost
do
nekonečna
tak
já
si
tu
ni
ne
v
tom
teprve
musím
vybrat
jestli
si
ji
z
toho
vyberu
tak
se
to
třebas
napíšu
nebo
někomu
řeknu.
Tak
jsem
vždycky
způsobil
že
jsem
z
toho
poznání
jeli
svého
vytvořil
uměle
nějakou
linii
ano
já
vám
doporučuju
abyste
nic
z
toho
nebrali
tak
vážně
jako
že
to
řekl
bůh
ne
nemluví
už
je
překlad
člověka
všechno
co
se
dá
slovně
vyjádřit
této
moudrosti
překlad
člověka
žije
to
jednostranný
pohled
z
té
strany
odkud
jsem
se
k
té
pravdě
přiblížil
tak
je
se
přiblížil
jak
říká
ramakrišna
ke
slovy
jako
slepec
a
o
mazal
jsem
nohu.
A
někdo
se
mi
zeptal
kdo
je
slon
já
řeknu
slovně
noha
kdybych
byl
jiný
slepce
jiným
slepce
a
při
že
se
k
chobot
hmatat
chobot
řekl
bych
slon
je
chobot
měl
by
pravdu
ten
první
slepec
nebo
ten
druhý
no
slon
je
taky
chobot
o
ně
taky
noha
ale
není
to
celý
slon
vidět
celou
pravdu
boží
není
možné
a
proto
se
zdánlivě
liší
pravda
jednoho
nahlížíte
od
druhého
když
oba
dva
lidí
na
jednu
a
tutéž
pravdu
prosím
vás
a
vyprávějí
o
tom
z
jiné
strany
ano.
Tak
mám
říkám
pravda
boží
zjevena
bohem
nikdy
neposkytuje
člověku
nic
víc
než
obecné
daleko
obecnější
totiž
pojetí
věci
než
jak
vy
předpokládat
to
je
vzorec
na
který
teprve
musím
na
pasovat
situaci
která
vedle
mě
probíhá
ano.
Tak
třebas
vy
já
vykládám
ta
je
tohleto
co
říkají
katolíci
ty
rady
duším
na
cestě
spojovacím
tak
třeba
se
mi
otevře
do
to
pravda
a
já
to
komentuj
z
té
strany
odkud
jsem
k
tomu
přišel
z
té
strany
toho
katolického
myslitele
tím
samo
už
je
to
jednostranné
bude
to
připraveno
tím
způsobem
chápání
a
to
co
je
to
stoupla
dočítáte
mi
že
jsem
proti
povídavost
při
modlitbě
proti
formulaci
je
tomu
takhle.
Tu
formulaci
modlitební
a
všech
svých
úkolů
vůbec
mimo
modlitbu
potřebuje
člověk
pro
sebe
protože
se
při
příliš
zvykl
na
řeč
která
je
prostředníkem
mezi
činném
a
mezi
myslí
mezi
pouhým
myšlenkovým
podnětem
a
uskutečněním
skutkem
a
protože
je
tomu
tak
je
ve
světském
životě
tak
člověk
tenhleten
způsob
světského
postupu
také
aplikuje
při
modlitbě
to
znamená
co
chce
aby
se
modlitbou
uskutečnilo
o
to
prosí
nebo
to
bohu
vykládá
ale
upozorňuju
vás
na
jednu
věc
že
touto
formulací
slouží
jenom
svým
potřebám
osobním.
Že
za
to
platí
těžkou
cenu
to
to
to
je
to
protože
sice
vyhoví
sobě
má
představu
o
tom
za
co
se
modlí
má
jistotu
že
se
o
tom
modlí
jistotu
velice
po
chybnou
protože
kolikrát
formuluje
prohlašuje
aniž
by
to
potom
uskutečnil
jak
on
tak
ten
bůh
on
proto
že
k
tomu
nemá
dost
sil
že
mu
bývala
síla
jenom
na
to
prohlášení
a
bůh
protože
se
to
neshoduje
s
jeho
vůlí
čili
formulace
sama
má
pomáhat
jenom
na
tom
nejnižším
stupni
člověku
k
tomu
aby
věděl
co
dělá
aby
si
snadno
uvědomil
aby
neopustil
předčasně
logické
pochod
svého
myšlení
na
který
potom
navazuje
řek
bych
mystická
fáze
tím
že
ona
je
nelogické
mystik
je
zásadně
nad
logikou
svým
způsobem
modlení
to
už
není
logická
modlitba
víte
vyčítá
se
mystikům
že
mluví
ne
srozumitelně
protože
logické
myšlení
to
je
točení
se
v
kruhu
ale
začarovaném
kruhu.
Který
vys
vzduchu
není
o
nic
opřen
o
teďka
se
může
opírat
jenom
o
věci
stvořené
ale
za
věci
stvořené
logika
nedosáhne
to
si
toho
si
buďme
dobře
vědomi
a
užívejte
potom
buď
logiky
indické
která
navíc
má
prvek
který
počítám
s
tím
přesune
logického
myšlení
do
na
logičnost
bych
tak
řekl
anebo
použijeme
po
určitém
stupni
tohoto
způsobu
no
ale
já
se
vrátím
nazpátek
tak
říkáme
si
že
modlitba
povídavá
je
prvním
stupněm
kde
člověk
si
opravdu
formuluje
své
úkoly
modlitební
pro
sebe
i
pro
boha.
Měl
by
si
ale
by
vždycky
vědom
že
bůh
tohleto
nepotřebuje
to
aby
se
mu
říkal
udělej
něco
nebo
nedělej
něco
nebo
pomoc
mi
něčem
nýbrž
to
potřebuje
jedině
člověk
aby
si
uvědomil
směr
své
cesty
anebo
jasný
směr
který
on
vlastní
vůlí
zaujal
už
proto
že
je
to
směr
který
zaujímá
vlastní
vůle
tak
je
vidět
že
to
nejnižší
stupeň
modlitby
protože
za
to
vůle
nakonec
nakonec
neo
vyšší
stupních
musí
ustupovat.
A
musíme
si
říct
že
i
k
formulaci
slovní
potřebuje
určitou
míru
vůle
neboť
to
je
vlastně
umělecké
dílo
stvořené
umělecké
dílo
a
kdo
je
do
není
schopen
to
formulovat
na
tom
prvním
stupni
tak
ten
asi
nebude
také
schopen
jít
dál
to
je
asi
tak
a
mnoho
lidí
dokáži
třebas
si
vymyslet
melodií
kterou
si
zazpívat
je
možná
hežčí
než
kteréhokoliv
skládáte
ale
nikdy
to
na
papír
nepřenesl
a
nikdy
to
nikde
mají
tolik
discipliny
a
tolik
řek
bych
sebezáporu
aby
to
převedli
do
noc.
Do
harmonie
a
tak
dále
aby
se
to
mohlo
hrát
aby
se
to
mohlo
reprodukovat
co
oni
vnitřně
zažívají
a
tak
je
to
při
té
modlitbě
často
něco
formuluje
me
vnitřně
nebo
slovně
ale
do
skutků
se
to
nedostane
ani
na
té
ani
na
opačné
straně
to
znamená
strany
boží
ani
na
straně
člověka
čili
od
té
formulace
si
musíme
slíbit
jenom
sebeuspokojení
já
jsem
se
pomodlil
to
jako
když
formuluji
tak
mám
tem
já
jsem
se
modlil
kdežto
při
vyšších
fórách
modlitby
to
na
lidi
kteří
je
ne
ovládají
takové
modlení
dělá
dojem
ten
člověk
zahálí
nebo
se
nemodlí
nic
nedělá
to
je
veliký
omyl
ten
se
účinně
ji
modlím.
Takže
když
tu
modlitbu
budeme
dále
já
to
potom
předvedu
až
na
konci
a
tohleto
protože
to
to
sladkém
jhu
budu
muset
takovoule
celkový
takový
takový
se
musí
se
provést
ano
při
tom
když
se
stoupá
dál
tak
člověk
čím
dál
tím
méně
se
spokojí
s
pouhou
formulací
jeho
formulace
musí
mít
formu
nebo
on
si
člověk
čím
dál
tím
se
přijat
mě
a
formu
rozjímání
to
znamená
aby
tam
aby
ten
okruh
myšlenek
někam
směřoval
rozjímání
pro
rozjímání
už
je
bezvýznamné
samozřejmě
abych
se
uspokojil
že
já
rozjímám
tak
už
nepotřebuju
se
starat
o
toto
uspokojení
já
potřebuju
já
o
rozjímání
si
slibuju
víc
tak
si
slibuje
aby
mě
někam
už
dovedlo.
Abych
já
tím
rozjímáním
došel
určitému
přesvědčení
že
tím
co
rozjímání
končí
já
půjdu
dál
a
tím
co
rozjímání
končí
je
nějaké
rozhodnutí
nějaké
předsevzetí
a
správné
rozjímání
vždycky
tím
to
předsevzetím
končím
a
ještě
správnější
ho
dívání
tímto
předsevzetím
končí
mockrát
za
sebou
a
vždycky
tímtéž
předsevzetím
takže
to
předsevzetí
získává
na
síle
je
to
téměř
blízké
uskutečnění
už
je
hmatatelně
jí
čím
dál
víc
je
ze
všech
stran
obal
dnu
to
tím
procesem
rozjímání
který
tomu
rozepře
svědčí
o
rozhodnutí
předcházel.
Takže
rozjímání
když
dospěje
tak
daleko
že
se
změnilo
nakonec
nějaké
předsevzetí
které
toužím
aby
se
uskutečnilo
tak
se
postupně
stává
zbytečné
a
začíná
mít
důležitost
jenom
ta
výslednice
toho
rozjímání
to
předsevzetí
toho
a
zase
daleko
větší
bude
bytost
tak
aplikace
toho
předsevzetí
užití
jeho
uskutečnění
toho
předsevzetí.
A
k
tomu
potom
už
nepotřebuje
mnoho
povídavého
sliby
k
tomu
potřebuju
jenom
nějakou
podporu
toho
svého
předsevzetí
třeba
střelnou
modlitbou
ne
nějakým
rychlým
u
se
bráním
sama
sebe
jak
tomu
říkají
ve
středověku
to
znamená
já
se
musím
s
nějakou
modlitbou
sebrat
dohromady
aby
nic
ve
mně
nezahálí
co
by
jinak
mělo
tomu
předsevzetí
sloužit
neboť
jestliže
předsevzetí
je
podporováno
částí
mé
bytosti
tak
obyčejně
uskutečnění
nevede
ale
já
se
musím
snažit
o
to
by
bylo
podporováno
celobytostně
a
proto
musím
se
před
předsevzetím
které
chci
provést
umět
u
sebrat
sebrat
sebe
ze
všech
koutku
kde
se
nachází
na
různých
a
sjednotit
jejich
směr
jedním
směrem
směrem
k
uskutečnění
toho
předsevzetí.
A
jestliže
přesto
se
tím
člověka
jest
aby
se
spojil
s
bohem
a
když
se
k
němu
dorůstá
přesto
hloubky
povídavé
modlitby
tak
by
měl
si
uvědomit
že
by
měl
volit
podle
svého
založení
teď
dvojí
směr
buďte
den
nebo
druhý
nebo
jestliže
univerzálně
založen
obojí
směry
dohromady
vzájemně
se
doplňovat
mi
jedním
směrem
citových
bytostí
je
modlitba
vzrůstající
lásky.
Zůstali
jich
přip
jak
tomu
říkají
křesťani
to
je
modlitba
která
má
člověk
která
má
člověku
zajistit
abych
k
tomu
předsevzetí
měl
citový
poměr
zase
to
není
musí
zase
by
neměl
tady
zaměňoval
prostředek
za
cíl
ty
city
by
neměl
mu
být
cílem
neměl
by
si
říkat
když
já
jsem
tím
zaujat
citově
tak
to
je
bezvadné
to
jsem
se
ocitl
ve
svém
chtěl
ne
to
začal
užívat
prostředku
který
se
nabývá
cit
k
tomu
aby
se
přiblížil
snáze
uskutečnění
toho
předsevzetí
ano
když
se
to
podaří.
Tak
obyčejně
po
té
modlitbě
vzrůstajících
citů
po
této
linii
se
přejde
do
po
extatických
a
extatických
stavů
k
tomu
se
nedá
zabránit
protože
ten
cit
jak
jsme
si
namaloval
na
straně
tři
sta
devadesát
pět
těch
toho
sladkého
jha
to
je
nejnižší
podstavec
lásky
ten
nejširším
nejsnáze
přístupni
z
mnoha
straní
stupni
pro
svou
šíři
ale
hluboko
stojící
před
faktickým
spojením
s
bohem
takže
člověk
jestliže
má
se
odtamtud
vyšplhal
až
k
tomu
spojení
tak
musí.
Opravdu
udělat
skok
a
tomu
pokud
se
říká
extáze
a
je
to
skok
který
má
za
následek
opětné
návrat
k
tomu
nízkém
stavu
lásky
třebas
srdcem
ale
když
na
to
jde
člověk
jiným
směrem
já
to
samozřejmě
říkám
školsky
jako
by
byli
tyto
dva
směry
nikdo
není
tak
vyhraněně
citový
a
jeden
tak
vyhraněně
rozumový
jak
já
to
tady
převádím
ale
já
to
říkám
jenom
školsky
a
to
mezi
tím
co
je
to
si
musíte
sami
přebrat
pochopitelně
potom
až
se
dostanu
do
daleko
v
tom
povídání
toho
se
mu
budu
muset
prozradit
toto
harmonikou
cestu
modlitby
a
zrovna
tak
budu
musíte
takový
před
harmonického
postupu
přijití
a
harmonického
postupu
při
myšlení
a
jenom
z
toho
dohromady
může
vyplynout
snad
ke
jho
jinak
to
nejde
samozřejmě
že
ten
bude
složka
opřen
se
napřed
osobní
a
potom
o
neosobní
vedení
a
to
k
té
harmonii
celé
cesty.
Náleží
kde
se
jestliže
to
je
člověk
téměř
vyhraněně
cestou
řekl
bych
spekulativní
že
ty
věci
potřebuje
že
jim
potřebuje
jak
rozumět.
Že
je
potřebuje
v
nejvyšší
míře
pochopit
a
teprve
z
krajní
meze
tohoto
pochopení
jde
dál
tak
ten
obyčejně
nepotřebuje
mezi
to
vsouvat
modlitbu
stoupajících
citů
nýbrž
on
mezi
to
sou
vá
modlitbu
stoupajících
zaujetí
zaujetí
může
být
rozumové
to
nemusí
být
citové
vědec
je
zaujmu
zaujat
svým
vědeckým
bádáním
celým
svým
rozumem
celou
svou
myslí
je
zaujatá
mysl
a
nejenom
součást
cit
takže
já
považuju
z
eckhart
cestu
za
méně.
Těžkou
no
to
je
těžko
říct
na
cestu
která
se
vyznačuju
tak
velkými
těžkostmi
nebo
tak
velkými
propasti
ta
velkými
propastný
i
rozdíly
jako
tam
ta
první
kde
se
člověk
ocitá
napřed
třebas
nějaké
suchosti
a
potom
zase
v
nějaké
milosti
neví
proč
protože
jestli
se
toho
jeho
vina
ale
neví
proč
to
tak
je
mysli
že
tam
bůh
se
na
ně
smilovává
nebo
odmítá
nebo
zkouší
což
všechno
jsou
výmysl
křesťanské
tradice
úplně
nesmyslné
ale
se
s
nimi
pořád
setkáváme
celé
té
tradice
já
taky
takhle
mluvím
je
to
tak
podle
zevních
známek.
Dojem
že
tomu
tak
je
ale
já
se
nebudu
kriticky
vyjadřovat
dál
o
tom
jimi
chtěl
říct
že
jestliže
touto
cestou
nebo
tímto
směrem
člověk
přistupuje
k
bohu
tak
zjišťuje
brzo
že
jakmile
se
dostane
na
vrchol
svého
rozumového
chápání
tak
se
dostavuje
něco
čemu
se
říká
zastavení
myšlenkového
pochodu
tento
člověk
daleko
dříve
než
tamten
povídavým
potřebuje
se
zbavit
rozjímavé
modlitby
ačkoliv
taky
přes
ní
šel.
A
potřebuje
se
zbavit
povídavé
mysli
protože
on
dobře
ví
co
dnešní
věda
ještě
uznáme
jenom
okrajové
že
ten
klad
různé
ho
myšlení
třeba
vědecky
fundovaný
je
nakonec
možný
jenom
nazíráním
způsobem
i
ve
vědě
kterým
tomu
řeka
intuici
vnuknutím
o
toto
nikdo
neříkají
intuitivně
způsobem
člověk
najednou
pohlídne
na
věc
tak
jak
na
ní
nemohl
pohlédnout
dokud
se
přibližoval
k
problému
který
chce
řešit
z
různých
stran
dokud
na
to
šel
analyticky
čili
analýza
kterou
je
pro
tohoto
člověka
jeho
způsob
rozjímání
tam
pro
toho
mystika
který
jde
citově
to
není
tak
tam
je
to
už
klad
od
začátku
jenom
že
zase
na
nižší
úrovni
nějaké
je
to
schopen
tak
jestliže
on.
Ne
už
se
nespokojuje
s
tohoto
analýzou
tak
přejde
do
syntézi
s
kladu
z
toho
všeho
myšlení
už
řek
bych
takovou
nadstavbou
nad
logikou
co
logicky
se
snažil
skloubit
on
se
o
tu
syntézu
snažil
to
se
mu
nedařilo
najednou
se
podaří
on
si
říká
není
vědec
takovým
návodným
setkání
prvků
myšlení
že
se
dohromady
potkalo
něco
co
v
té
mysli
bylo
ale
co
se.
Řízeno
my
se
jím
způsobem
myšlení
nikdy
nesetkal
a
nařízen
jim
způsobem
myšlení
ponechán
volné
prostoru
pro
vazbu
se
to
svázal
nečekaným
způsobem
tak
se
z
toho
vznikl
zdánlivě
nový
celek
ale
nebylo
v
tom
nic
než
to
bylo
obsaženo
v
těch
jednotlivých
prostých
to
sem
si
to
složilo
jenomže
tím
efekt
se
to
ocitlo
vysoko
na
kteroukoliv
syntézou
uměle
vytvořenu
a
tady
se
dostáváme
ekhart
na
ten
způsob
myšlení
což
není
myšlení
zaseto
smyslu
že
člověk
se
odpoutává
od
povídavého
myšlení
úplně
a
jestli
se
mu
to
nepodaří
tak
smy
není
ničím
a
když
se
mu
to
podaří
neztratí
vědomí.
Tak
začíná
být
ničím
a
teď
záleží
na
jeho
představa
o
bohu
jestli
na
druhé
straně
taky
bez
představ
dovede
toho
boha
si
vážit
jestli
to
pro
něho
není
nic
kdyby
to
pro
něho
bylo
nic
ten
bůh
bez
představ
tak
touto
cestou
vůbec
nemůže
jít
to
nesnesl
myšlení
na
nic
to
nejde
to
musí
být
nic
boží
přirozenosti
te
něco
zcela
jiného
to
není
nic
jako
takové
nýbrž
nic
boží
přirozenosti.
A
tak
by
se
tak
vite
se
analogie
při
tomto
způsobu
myšlení
hraje
velkou
roli
pochopitelně
eckhart
například
byl
mistr
analogie
to
jsme
si
viděli
co
on
vydedukovat
třebas
ušlechtilého
člověka
ano
nikdo
nenašel
co
ježíš
kristus
chtěl
aby
analogicky
pochopili
jeho
učedníci
z
toho
co
on
říkal
Dejme
tomu
já
nevím
jestli
někdo
poslouchá
je
kázání
o
rozsévači
si
udělal
z
toho
představu
že
všechna
zrovna
kterých
byla
většina
která
nepadla
na
úrodnou
půdu
jsou
lidé
kteří
zůstávají
pro
sebe
stávají
tím
semene
kterým
jsou
od
začátku
narození
a
jenom
semene
ale
nejsou
semene
které
umře
tím
přirozeným
a
nejpřirozenější
svoje
ne
že
ho
někdo
zezobne.
Nebo
že
usne
nýbrž
zemře
tím
že
vydá
po
této
přirozené
na
té
funkci
semena
neboť
proto
je
tuto
semeno
ne
koho
by
napadlo
bývalo
že
to
je
to
co
jinde
řekl
ježíš
kristus
kdo
hledá
svůj
život
ztratí
ho
kdo
ho
ztratí
nalezne
no
pro
takového
eckharta
byla
maličkost
toto
dohromady
dát
nebo
koho
by
na
patra
analogie
koho
by
napadlo
že
to
totéž
jako
nezemřeli
se
semeno
ne
vydá
to
du
a
je
to
řečeno
jinde
než
tady
při
tom
přirovnání.
A
na
nazí
je
samozřejmě
je
přechodná
záležitost
je
to
prostředek
který
slouží
přibližně
mu
a
prostřed
asi
mu
způsobu
představivosti
nám
zastupuje
představu
obrazovou
vhledem
pomocí
analogie
za
obraz.
To
už
je
stupeň
dost
vznešený
ale
ujišťuji
vás
že
to
je
mezi
stupeň
že
analogie
nutná
na
této
cestě
ale
že
to
je
prostředek
za
kterým
je
další
vyšší
stupeň
do
kterého
se
naše
počítače
ani
analogické
analogové
jak
my
tomu
říkáme
nedostali
a
nedostanou
tam
do
této
oblasti
se
nedostaneme
technikou
tam
se
dostaneme
jenom
duchem
ten
má
něco
navíc
v
sobě.
A
to
je
formulována
ježíšem
kristem
odevzdávám
ti
svého
ducha
ten
duch
který
myslel
napřed
logicky
té
mysl
duch
je
mysl
potom
analogicky
potom
z
toho
vydedukovat
most
mezi
analogie
a
bohem
ten
nakonec
musí
být
odevzdán
jako
nepotřebný
jinak
se
člověk
nedostane
přes
kříž
zmrtvýchvstání
nejde
to
tak
takhle
to
míní
potom
doplnit
to
jsem
to
se
nechtěl
udělat
až
v
té
cestě
poznání
kterou
tady
nebudu
předvádět
ale
aspoň
takhle
ten
se
to
řeknu
takové
odbydu
to
několika
slovy
to
způsobem
ale
tuto
cestu
ovládala
eckhart
to
věděl
že
tadyhle
ten
duch
se
musí
zastavit
že
takhle
musí
být
člověk
nic
i
v
tomto
smyslu
že
kdyby
měl
ještě
nějakou
představu
tomu
říká
duchovní
hmota
o
bohu
třebas
pomocí
analogie
podobu
dneska
loví
a
tak
dále
tak
pomocí
toho
se
s
bohem
nespojí
ale
jakmile
toho
ducha
odevzdá
to
zvaná
jak
se
dokonale
svlečeným
ze
sebe.
A
ze
všeho
stvořeného
tak
najednou
neví
ani
jak
stojí
tady
před
nestvořený
k
těm
něm
co
je
to
duch
kterého
vypustil
kristus
na
kříži
a
který
zřejmě
znamená
nějakou
velice
důležitou
fázi
na
té
cestě
neboť
velice
dramaticky
způsobem
to
bylo
zdůraznění
duch
tedy
je
něco
co
my
známe
lidsky
bez
nějakého
školení
duchovního
jako
mysl
ale
bylo
by
dobře
říci
že
toto
mysl
nebo
tento
duch
je
něčím
stvořeným.
A
z
čeho
že
je
totiž
je
vytvořen
prvků
celého
vesmíru
takže
je
to
nějaká
konečná
syntéza
neříkám
úplně
konečná
ale
nějaká
vyšší
syntéza
z
toho
co
je
rozčilen
po
vesmíru
takže
my
můžeme
říct
a
kdybychom
to
dovolit
tak
by
to
bylo
velice
špatné
pro
nás
by
ho
měli
neměli
pravdu
že
člověk
v
právě
v
tomto
duchu
je
vesmírem
v
malém
to
znamená
když
on
opustí.
Tento
vesmír
jemu
dosažitelné
a
všemi
prvky
vesmíru
zastoupen
to
je
mysli
v
tom
duchu
tak
opustí
všechno
stvořené
ano
celý
vesmír
a
ocitne
se
za
ním
v
nestvořeném
a
proto
tohleto
bylo
záměrné
slovo
ježíše
krista
pro
nás
tak
důležité
že
my
totiž
chceme
jít
ze
stvořeného
nestvořeného
a
technicky
by
to
nebylo
možné
kdybychom
neměli
v
sobě
celý
vesmír.
A
je
bylo
mu
bylo
musí
nějak
poletovat
povznést
posbírat
ho
nějak
nebo
zrušit
vesmír
a
ono
toho
není
zapotřebí
my
se
chopíme
setni
vesmíru
bych
tak
řekl
vyprodukoval
starého
vesmíru
a
nemusíme
se
ostatního
vesmír
uší
at
a
my
přesto
z
něho
vypadne
me
tak
je
možno
vypadnout
vesmíru
tak
je
možno
vypadnout
v
časoprostoru
a
jinak
není
možno
ano
ale
upozorňuju
vás
na
jednu
věc
že
než
tohleto
ježíš
kristus
řekl
tak
řekl
bože
proč
jsi
mě
opustil
to
znamená
on
se
musel
vzdát
to
jednoty
se
svým
tvůrcem.
V
tou
v
tou
funkcí
tvůrce
neboť
on
se
měl
stát
nestvořeným
tohle
ten
jeden
bůh
z
těch
dvou
ano
chcili
je
něčím
jiným
a
který
mě
musí
opustit
proto
to
takhle
jasně
viděl
eckhart
to
tentýž
bůh
ale
stvořitel
a
dokonce
nemusí
odejít
musí
zmizet
musím
mě
opustit
i
když
nevím
proč
já
to
většinou
nevím
proč
se
to
poznání
se
dostavuje
až
potom
nepřede
proč
tady
nás
ježíš
upozorňuje
vy
nebudete
věc
proč
vás
opouští
ten
prostředí
která
před
v
hodině
smrti
i
fyzické
opuštěni
od
boha.
Protože
určitá
tvůrčí
fa
ze
tady
dohasíná
a
je
vám
předkládána
možnost
dostat
se
do
bezčasovosti
kterou
obyčejně
promrhá
každý
člověk
se
chtěli
znovu
ale
měl
by
v
okamžiku
smrti
tuto
možnost
kdyby
věděl
jaký
význam
má
to
že
ho
ten
bůh
který
je
stvořitelem
opustil
ale
nepochopila
ani
svatá
terezie
sil
ježíškova
a
nemohla
pochopit
proč
ho
pro
uší
neslyší
ani
bůh
otec
ani
duch
svatý
ani
ježíš
kristus
jenom
panna
maria
nesmrtelná
duše
která
musela
smí
chudinka
pri
přebývat
pořád
v
té
měla
oporu
že
to
vzala
si
perzonifikovat
no
tak
bylo
málo
let
ne
a
neměla
k
tomu
ty
zkušenosti
a
nesmí
začít
eckharda
a
ani
by
to
mělo
nevyčetl
a
protože
ten
mluví
bezohledně
prostředka
věcí
takhle
on
to
nevykládá.
Nevykládal
ale
dneska
to
tak
jak
slyšíte
vykládá
on
ano
tak
podívejte
se
věci
se
změnily
a
ono
je
třeba
dneska
tomu
rozumět
dneska
to
porozumění
té
trošku
dál
než
to
tehdy
v
tom
čtrnácté
století
dneska
už
potřebujeme
k
tomu
rozumět
abychom
mohli
dobrovolně
vyšším
porozuměním
a
to
je
na
této
cestě
možné
až
jsem
se
dostat
svým
osobním
pochopením
abychom
se
mohli
zříct
osobního
vedení
neboť
stvořitel
pokud
s
námi
je
tak
nás
vede
stvořeným.
V
události
před
námi
se
háv
tak
dále
to
všechno
se
to
vedení
událostmi
to
všechno
je
jeho
záležitostí
kdežto
potom
už
žádná
událost
nehraje
žádnou
roli
u
toho
kdo
se
dostal
přes
tento
kříž
a
přesto
odevzdání
ducha
tam
už
je
absolutně
svobodna
není
závislý
na
ničem
stvořeném
kde
taky
ani
nedost
tak
to
je
asi
vysvětlení
co
je
to
odevzdat
ducha
totiž
z
toho
co
jsem
řekl
vyplývá
že
až
po
ten
kříž
může
jít
člověk.
I
omylem
že
něco
dělá
vlastními
silami
čili
jak
to
jak
on
má
to
jem
vlastními
silami
které
všecko
mylné
ale
máte
to
dělal
vlastní
sami
až
po
kříž
ježíš
kristus
ukázal
podrobně
jak
všechno
vlastní
opustil
čili
do
kříže
a
na
kříži
od
kříže
není
možno
dál
jíti
bez
opuštění
všeho
vlastního
si
když
já
předčasně
například
horuju
tom
abyste
nevlastnili
tak
jenom
chci
zajistit
plynulost
toho
postupu
vím
že.
Je
to
jenom
z
možné
přání
abyste
však
nevlastnili
že
se
mu
že
ale
o
tom
víte
to
má
velikou
výhodu
protože
včas
za
bráníte
rozpojení
toho
vlastního
do
té
míry
že
potom
je
daleko
těžší
se
toho
vzdát
než
když
se
to
nerozpojí
zaručeně
ten
kdo
mnoho
má
ten
se
toho
do
má
velké
bohatství
na
tom
světě
to
daleko
tíže
vzdává
než
do
má
málo
kdo
má
do
nemá
nic
jako
v
tom
lidské
oni
se
taky
těžko
od
toho
poutá
že
má
touhy
po
něčem
co
mít
ale
prosím
mm
jenom
takhle
že
ten
člověk
který
se
ocitne
na
kříži
a
to
byla
a
svatá
terezie
která
do
té
doby
bylo
bojovala
vlastními
silami
tam
měla
velice
těžko
těžkou
těžký
přechod
protože
pořád
těla
vlastními
silami
a
oni
už
ji
došli
a
na
už
neměla
co
by
byla
dala
vite.
Ježíš
kristus
to
jasně
přeci
kázal
tak
ji
mu
došli
síly
všichni
žáci
ho
opustili
všecko
bylo
pryč
všechna
úcta
sebeúcta
láska
lidí
všecko
ho
opustil
a
tohleto
je
důležité
vědět
že
dokonce
musí
opustit
člověka
ten
bůh
který
ho
stvořil
aby
mohl
nastoupit
ten
bůh
spasitel
který
ho
k
sobě
táhne
ano
a
abyste
tedy
i
ten
ježíš
kristus
mohl
stát
postele
v
pravém
slova
smyslu
bych
tak
řekl
tam
v
té
chvíli
ten
člověk
se
mohl
stát
spasitelem
neboť
předtím
to
byl
člověk.
Tak
tady
nemějte
starost
že
by
na
tomto
předělu
vám
neminula
žádná
pomoc
ta
pomoc
je
vyššího
druhu
a
není
závislá
už
od
vedení
událostmi
nebo
od
vedení
stvořením
stvořeným
nebo
našim
já
nýbrž
je
závislá
jenom
čistě
na
tom
bohu
který
je
jiným
bohem
než
který
tvoří
a
o
kterém
se
vyjádřil.
Eckhart
že
nemá
nic
společného
s
bohem
který
je
stvořitelem
ano
je
to
tentýž
bůh
ale
je
to
jiná
jeho
tvář
která
nemá
nic
společného
s
tím
bohem
který
je
stvořitelem
a
tohleto
je
velice
důležité
na
celé
té
cestě
a
to
myslím
že
katolická
církev
bohužel
do
dneška
vůbec
nepochopila
i
když
tajně
toho
eckharda
čte
protože
on
mluví
příliš
prostředka
věci
a
dal
se
to
modlím
vás
tadyhle
ještě
mu
jeden
dotaz
k
tomu
co
tam
je
na
té
pásce.
Jak
je
to
lidskými
vlastnostmi
to
se
musí
odbourat
člověk
musí
přestat
být
člověkem
vždycky
mi
vlastnosti
nikoliv
jak
jste
si
všimli
vlastnosti
lidské
jsoucím
odlivy
u
ježíše
krista
jeho
učedníky
tyto
vlastnosti
neexistovaly
nebo
ne
zasahovala
do
díla
jenom
hodně
protože
když
on
se
modlil
zahradě
že
se
mám
ké
nahoře
olivetské
tak
o
ně
usnuly
to
vlastnost
jenom
usínají
po
dobu
toho
přechodu
s
tou
ve
stavu
latentním
nebo
utlumuju
ta
přechodná
doba.
Tak
začnou
krize
že
to
je
tam
ten
se
bože
se
uklovala
a
nakonec
jakmile
získal
něco
čemu
se
říká
pokoj
jakmile
do
nich
přejde
ten
pokoj
ano
mluvili
toto
je
jakmile
jsou
obaleno
nebo
podhoubí
pokojem
ježíše
krista
tak
jsou
připraveny
na
seslání
ducha
svatého
ano
a
pak
touto
tytéž
vlastnosti
jenomže
poslušné
ducha
svatého
už
nejsou
vlastní
nýbrž
vycházejí
ducha
takže
je
to
asi
jako
vštěpovali
stromu
ta
vlastnost
zůstala
ale
ště.
A
svatý
který
na
to
naštěpovali
způsobuje
že
tatáž
rostlina
vydává
lepší
plody
ne
plané
které
vedou
k
smrti
nýbrž
nové
které
vedou
v
životu
z
toho
vyplývá
že
člověk
když
se
ocitne
za
časoprostorem
to
znamená
když
překoná
vesmír
tak
by
si
neměl
myslet
že
tím
mu
není
za
ní
vděčen
ježíš
kristus
to
správně
říká
že
když
se
vrací
marnotratný
syn
který
překonal
čas
a
prostor
patří.
O
to
promarnění
a
to
všecko
za
ním
že
se
vrací
větší
slabou
a
o
tom
vy
taky
svatý
pavel
než
ten
který
tam
zůstal
neboť
ten
syn
který
zůstal
u
otce
to
je
člověk
který
se
chystá
prvek
projít
vesmírem
to
je
člověk
který
je
v
ráji
ne
ten
právem
že
hra
na
to
že
přestože
se
něčím
neprojevit
neprovinil
ani
nespadl
z
ráje
eště
že
není
tak
vý
tam
jako
ten
syn
který
všechno
promarnil
a
prošel
řek
bych
zkouškou
vesmírovou
zkouškou
časoprostorovou
tady
si
bůh
sám
pro
tu
složku
stvořeného
klade
úkoly
zkoušky.
Zkoušky
svého
díla
a
po
skoušce
svého
díla
dílem
tak
to
vyzkoušený
k
sobě
přicházím
a
to
je
cenná
zkušenost
tudleto
že
my
potom
s
tím
vesmírem
překonaný
ale
oslabený
přicházíme
do
otcova
domu
jakmile
se
dospěje
k
samovolnosti
tak
to
mého
počínání
tak
nastal
okamžik
kdy
je
třeba
pomýšlet
na
to
s
tímhletím
systémem
přes
tak
tohleto
všecko
se
opakovalo
na
určitých
úrovních
už
před
tím.
Panna
maria
devět
měsíců
vědě
hodna
až
to
samotný
víte
ne
potom
ježíš
kristus
rozvíjí
svoje
schopnosti
lidské
až
mu
to
všechno
v
tom
světě
jde
samo
až
se
s
tím
vypořádám
sou
svou
oddaností
tomuto
světu
v
tom
okamžiku
kdy
se
ti
vy
pořád
tak
ví
že
má
vstoupit
do
do
jordánu
a
všeho
toho
způsobu
toho
systému
života
předešlého
se
musí
vzdát
a
jakmile
potom
to
učitelství
už
zase
dočerpá
všechny
své
ony
zase
se
ho
znovu
vzdává.
Až
dělání
zázraků
je
samozřejmou
záležitosti
kterou
celé
okolí
přímá
jako
samozřejmou
věc
tak
najednou
je
dělat
nemůže
nechce
a
nebude
dělat
protože
jde
do
k
otci
totiž
toho
ducha
odevzdává
otci
aby
byl
úplně
volný
aby
měl
i
toho
lidského
ducha
na
něj
se
nalepí
všechny
ty
schopnosti
boží
mimo
sebe
aby
mu
nepřekážel
v
tom
vstupu
do
ducha
svatého
o
toho
neosobního
vedení
které
by
nemohl
předat
těm
svým
učedníkům
kdyby
sám
do
něho
nevstoupil
že
on
říká
já
vám
ho
poší
na
tom
celém
aktu
je
osobního
to
že
on
ho
posílá
toto
jeden
ze
spasitelský
úkolů
ježíšových
který
také
dobře
starce
nepochopila
ale
chci
vám
jenom
říct
že
člověk
kdyby
měl
čekat
až.
Bude
dělat
všecko
samovolně
až
mu
všechno
půjde
samo
a
teprve
pak
přejít
do
neosobního
vedení
tak
by
se
zaručeně
nedočkal
proto
ježíš
kristus
radil
ještě
něco
jiného
radil
zároveň
paralelně
s
činností
postupovat
modlitbou
modli
se
a
pracuj
tam
plné
na
místě
to
znamená
nejenom
aby
s
činností
na
to
šel
ale
také
modlitbou
a
o
modlitbě
nám
zanechal
velice
pěkné
návody
my
se
hrneme
jenom
nebito
otčenáši
se
ne
v
tom
že
to
má
být
v
duchu
a
v
pravdě
a
takové
modlení
v
duchu
a
pravdě
jak
se
o
něm
vyjádřil
není
ani
slovní
ani
není
vázáno
na
žádné
místo
jak
řekl
tím
tím
židům
těm
židům
protože
měli
obavu
až
se
z
boží
jeruzalému
kde
se
budou
modlit
říkal
buďte
bez
starosti
v
duchu
a
pravdě
nebudete
potřebovat
žádné
místo.
Tak
tenhleten
druh
modlitby
tímhletím
naznačil
jak
ho
má
povahu
že
je
to
odchod
z
času
a
prostoru
pomocí
modlitby
a
pomocí
opravdu
pomocí
modlitby
se
to
dá
dokázat
čili
do
si
nepomáhá
při
své
činnosti
hlubokou
vnitřní
modlitbou
při
které
ztrácí
sám
sebe
ten
samozřejmě
o
tom
pochybuji
nedosáhne
toho
spojení
včas
chybuji
že
by
ho
dosáhl
včas
tak
jsem
to
chtěl
říct
protože
nebo
harmonikou
cestu
nebyla
tam
jednota
mezi
modlitbou
a
činnost.
A
proto
bych
jako
radil
když
člověk
pořád
naráží
v
té
své
činnosti
na
proti
vést
ví
když
se
mohla
říkat
ky
po
moje
se
tomu
říká
lidově
aby
přemýšlel
o
tom
zdali
jeho
modlitba
je
do
věčné
hluboká
kdyby
ji
dostatečně
prohloubili
tak
by
toto
přestalo
je
tam
někde
nerovnováha
ovšem
možná
že
nerovnová
i
na
té
straně
činnosti
že
tam
si
neví
větším
rady
a
všechno
příliš
osobně
bere
jenom
že
je
těžko
mu
vnuknout
myšlenku
aby
to
byla
méně
osobně
když
mu
to
jde
opravdu
na
tělo
to
by
musel
sebe
hodně
ztratit
aby
to
tak
osobně
nebral
a
ta
modlitba
jediná
mu
k
tomu
může
pomoci
aby
se
do
značné
míry
taky
radím
k
takovému
nekompromisně
harmonické
postupu
modlitbou
a
činností
tak
aby
jedno
odpovídalo
druhému
svou
úrovní
zaručeně
činnosti
která
je
láskyplná.
Odpovídá
a
která
se
dělá
vlastními
silami
odpovídá
ještě
modlitba
která
nemá
zdravou
povahu
rozjímavá
modlitba
která
má
jak
je
to
jenom
možné
přecházet
do
takové
poly
bez
očekávání
už
nabíjení
v
té
pomlce
sebe
sama
bohu
rozjímání
má
k
této
pomlce
nese
člověk
nabízí
bohu
ta
má
tam
tito
na
této
pomoc
a
to
je
taková
úroveň
kterou
bych
považoval
za
správnou
na
této
cestě
přechodu
z
osobního
vedení
do
osobního.
Slíbil
jsem
vám
rozbor
prosebné
modlitby
možnosti
prosebné
modlitby
respektive
správnost
se
modlitbě
jak
si
představuje
ježíš
kristus
zdánlivě
dal
návod
prosebné
modlitbě
v
otčenáši
neuveď
nás
v
pokušení
zbav
nás
zlého
odpusť
nám
naše
viny
a
tak
dále
cena
i
když
nám
dnes
a
podobně
přijď
království
tvé
a
to
prosím.
Ale
to
je
omyl
ti
si
myslíme
že
toto
je
obsah
správný
obsah
prosebné
modlitby
protože
tam
je
dána
řád
lidem
do
rukou
který
mají
dodržovat
a
mimochodem
také
při
prosebné
modlitby
ale
to
není
to
hlavní
to
je
řád
celoživotní
tam
touto
modlitbou
chtěl
docílit
toho
abychom
pochopili
jaká
jedna
ta
má
být
mezi
modlitbou
a
mezi
životem
bohužel
to
se
nestalo
ale
já
se
teďka
budu
všímat
jedině
prosebné
modlitby
právě
prosebná
modlitba
jednou
z
modliteb
která
se
všechno
provádí
tak
že
člověka
vzdaluje
od
boha
místo
aby
ho
k
němu
přibližovala
my
dobře
víme
že
ježíš
kristus
velice
přísně
posuzoval
starostlivost
svých
učedníků
a
prosebná
modlitba
vyjadřuje
právě
všechny
znaky
starostlivosti.
A
ta
starostlivost
způsobovala
u
těch
učedníků
a
způsobujete
i
u
nás
že
nebyli
dobrými
učedníky
a
můžeme
konce
říct
dokud
ne
starati
to
předchází
to
mělo
jako
je
tomu
u
nás
k
tomu
učednictví
páně
tak
se
vůbec
na
to
učedníci
nezmůžeme
protože
je
to
jedna
z
největších
zábran
já
potom
musím
vysvětlit
ještě
z
jiné
strany.
A
to
se
strany
volní
cesta
mystická
to
je
cesta
ke
spojení
s
bohem
má
střed
svého
snažení
v
manipulaci
s
vůlí
a
druhé
manipulaci
s
vědomím
což
je
to
se
drží
ruku
v
ruce
u
sebe
tato
manipulace
s
vůlí
o
té
víme
jak
má
vypadat
že
my
se
máme
zmenšovat
to
je
myšleno
na
vůli
a
bůh
má
v
nás
růst
znamená
my
postupně
máme
ztrácet
vlastní
vůle
a
máme
se
zříkat
vůle
máme
se
vkládat
do
vůle
boží.
My
vím
že
dokonalé
vložení
sebe
do
vůle
boží
není
možné
dřív
než
po
křtu
v
jordánu
prosím
to
je
mi
jasné
protože
teprve
potom
ježíš
kristus
žil
v
ustavičné
přítomnosti
boha
otce
a
z
jeho
moci
a
z
jeho
sje
a
z
jeho
vůle
všechno
dělal
bez
výjimky
nic
z
vlastní
vůle
ale
to
tato
schopnost
z
nebe
nespadne
do
ní
se
musí
nějak
dorůstat
a
právě
skvělým
prostředkem
k
tomu
aby
se
do
ní
dala
zlo
je
prosebná
modlitba.
Prosebná
modlitba
tak
jak
se
není
provádí
je
šlapáno
mírně
řečeno
po
vůli
boží
dalo
by
se
to
říci
ještě
hlubším
způsobem
že
je
to
poučování
pána
boha
o
tom
co
má
dělat
neboť
asi
je
utne
znalý
věcí
a
nebo
je
nemilosrdný
a
je
třeba
ho
uprosit
to
na
ní
zrovna
nejlepší
prostředek
jak
se
upravuje
poměr
k
bohu
když
se
takhle
provádí
prosebná
modlitba
to
neznamená
že
by
prosebná
modlitba
v
zakázáno
ale
člověk
by
měl
provádět
tak
aby
se
při
ní
snažil
být
uče
diví
ve
smyslu
účelový
vůle
boží
to
znamená
jestliže
řekne
po
své
modlitbě
ale
staň
se
vůle
tvá
tak
samozřejmě
i
když
to
není
přímo
z
toho
vidět
napřed
svou
vůli
vyjádřil
si
dával
přednost
své
a
potom
řekl
no
tak
kdyby
to
byla
tvoje
vůle
tak
já
se
s
tím
mířím
pane
bože
to
je
tedy
chyba.
Postup
má
být
opačný
a
tento
post
opačný
v
několika
podobenstvích
a
několika
událostech
je
života
ježíše
krista
byl
krásně
znázorněn
jedna
jeden
z
nejlepších
návodů
je
událost
která
se
stala
když
se
k
ní
k
které
je
mu
jeho
sluha
umíral
šel
za
ježíšem
aby
ho
požádal
o
uzdravení
služebníka
když
došel
až
k
němu
tak
mu
řekl
mám
služebníka
kterého
mám
velice
rád
s
mluvy
se
nad
ním
pane
a
poď
a
uzdraven
a
uzdraví
ne
poč
a
uzdraví
a
von
říkal
dobře
půjdeme.
Ale
protože
ale
poslední
řekl
půjdeme
já
si
netroufám
tě
pozornosti
domů
toho
já
nejsem
hoden
řekni
jenom
a
ono
se
to
stane
a
můj
služebník
bude
zdráv
já
také
mám
sluhy
a
když
ji
nařídím
konají
co
chci
řekl
ježíš
že
takovou
víru
v
izraeli
našel
protože
my
se
opravdu
uzdraven
nebo
ježíš
řekl
v
této
chvíli
se
svůj
služebník
uzdraven
i
v
pokoji
domů
pak
bylo
kázání
že
opravdu
tomu
tak
je.
A
tadyhle
bohužel
tradice
nevyčte
návod
prosebné
modlitbě
že
my
chcemeli
účinně
o
něco
boha
žádat
musíme
se
snažit
co
nejvíc
e
k
bohu
přiblížit
jestliže
my
to
nedokážeme
takovým
způsobem
spojovací
že
bychom
narazili
na
jeho
vědomí
a
vědomě
s
ní
byli
spojeni
což
je
nepravdu
že
to
dokážeme
tak
to
musí
dělat
způsobem
kterým
to
dokážeme.
A
to
bych
radil
tento
systém
jestliže
se
přiblížit
k
vůli
boží
tak
on
je
třeba
s
láskou
on
je
života
tak
dále
a
ustalo
ne
toho
třeba
že
on
je
láska
tak
chcemeli
o
něco
prosit
vykoná
mé
něco
z
lásky
k
bohu
před
tím
než
sem
prostorového
to
je
jedno
nikoliv
se
něco
z
lásky
k
bohu
ale
tak
abychom
to
brali
co
možná
neosobně
to
znamená
proveď
jsme
ten
úkol
lásky
tam
kde
bychom
ho
normálně
neprovedl
to
znamená
ne
na
svém
na
svém
poli
u
svých
lidí
u
svých
zájmů
nýbrž
tam
kde
to
naší
lásky
je
zapotřebí
a
ne
my
můžeme
dokázat
že
z
lásky
k
bohu
výjimečně
to
uděláme
že
tak
jednou
provedeme
úkony
tam
kde
bychom
ho
normálně
neprovedl
pak
se
dovolte
boha.
Abychom
tou
mocí
kterou
jsme
do
dokázali
milovat
bližního
jehož
nez
kterého
neznáme
a
to
byla
zaručeně
láska
boží
která
v
nás
převádí
v
tu
chvíli
abychom
touto
silou
a
touto
mocí
ho
taky
o
něco
pořád
dali
jestli
ho
po
žádáme
tak
samosebou
už
a
priori
podrobuje
se
tvé
vůli
ale
dokázal
jsem
ti
že
chci
láskou
tou
působit
u
bližního
buď
tak
dobrý
a
touto
láskou
způsob
toho
a
u
toho
nebo
tak
nemá
takhle
dělaná
prosba
má
spojovací
účinek.
No
a
od
je
u
krista
více
ale
tento
návod
jsem
zdá
být
velice
účinný
protože
nedovoluje
ježíši
aby
k
nám
chodil
abychom
si
ho
podřizovali
bych
ho
nedovolí
nám
abychom
si
do
dělali
služebníka
nýbrž
děláme
z
něho
partnera
ve
svém
životě
jako
by
jsme
se
stali
partnerem
neznámého
člověka
který
potřeboval
naší
službu
na
naší
lásky
může
konat
věci
z
hlediska
dvojího
které
by
se
to
hlediska
by
se
měla
ovšem
krýt.
Jako
sebezápor
a
jako
nebo
jako
službu
bohu
anebo
kombinace
obojího
jestliže
něco
dělá
ze
sebe
výchovný
ho
původu
to
znamená
ze
sebezápor
té
druh
sebe
výchovy
který
navrhuje
ježíš
kristus
ve
nejúčinnější
dluh
sebe
výchovy
tak
pak
samozřejmě
se
musí
připravit
k
tomu
že
ponese
tíhu
té
své
činnosti
že
to
nebude
snadné
protože
s
tím
souvisí
jak
tam
lišit
let
řečeno
nesení
svého
kříže
a
jestliže
dělá
něco
pro
jiného
tak
nesení
aspoň
částečné
jeho
kříže.
To
znamená
kdybych
já
něco
jenom
pro
sebe
tak
ne
co
svých
jenom
svůj
kříž
a
na
jako
ještě
pro
někoho
jiného
se
sebezáporem
tak
nesu
kříž
také
jeho
podílí
se
o
nesení
kříže
s
ním
dokud
to
dělá
člověk
tímto
způsobem
tak
samozřejmě
musí
tím
trpět
a
tímto
utrpením
se
zbavuje
sama
sebe
pokud
přitom
nereptal
to
dělá
dobrovolně
jako
jeden
z
prostředků
sebe
výchovy.
Může
ale
také
pokud
ovšem
do
toho
dorostl
všechny
věci
dělat
jako
službu
bohu
toto
jestliže
je
to
služba
bohu
svými
prostředky
ho
nezbavuje
kříže
který
na
sebe
bere
protože
jsou
to
prostředky
člověka
je
tam
omyl
který
ježíš
toleruje
neboť
by
si
člověk
musel
něco
předstírat
kdyby
si
myslel
že
to
co
má
k
dispozici
není
jeho
omyl
tedy
že
svými
prostředky
člověk
něco
dělá
dokud
něco
dělá
s
ní
prostředky
tak
samosebou
musí
za
tento
omyl
platit
lite
ono
není
tak
špatné
že
někdo
se
v
něčem
mýlí
že
má
mylné
stanovisko
protože
nevědomost
hříchu
nečiní
není
to
hřích.
A
přináší
to
utrpení
to
je
na
tom
jedině
to
špatné
pokud
to
utrpení
člověka
vychová
prosím
pořádku
ale
když
mu
to
utrpení
přerůst
přes
hlavu
a
že
on
při
tom
ztrácí
klid
a
jestliže
si
přitom
přeje
spojení
s
bohem
tak
by
takové
činnosti
měl
zanechat
neví
měl
aspoň
na
chvíli
od
ní
umět
odstoupit
dokud
se
nedostaví
klid
doporučuju
vřele
nedělat
činnost
která
člověka
zneklidňuje
píšeme
samotní
považuji
i
únavu
tělesnou
které
jeden
z
druhů
zneklidnění
a
tohleto.
Je
způsob
tedy
dělání
z
vlastních
sil
vede
toho
bych
mohl
postavit
dělání
něčeho
ze
síly
boží
samozřejmě
ne
aby
se
to
nejenom
člověk
říkal
já
pane
bože
tvou
silou
něco
dělám
to
by
nebylo
jeho
silou
to
by
bylo
pořád
vlastní
protože
žádné
prohlašování
člověka
do
této
výše
nedostane.
Text view •
Help