Waveform view
76-01-Kaly
Loading wave form: 0%
Speed: ⊖ 100% ⊕
|
|
fast_rewind
play_arrow
fast_forward
|
Zoom: ⊖ 200 pps ⊕
|
vite
se
mám
hl
vám
vysvětlit
koan
který
naznačen
v
první
části
praktické
čá
praktické
ho
pojednání
o
zen
buddhismu
od
wattse
M
tam
podobenství
vysvětleno
totiž
načrtnuto
lépe
řečeno
o
tom
jak
nějaký
představený
kláštera
chtěl
po
sobě
zvolit
někoho
kdo
by
byl
hodný
ho
následovat
byli
tam
při
tom
mniši
kteří
šli
do
toho
kláštera
za
tím
účelem
aby
získali
zasvěcení
a
byl
tam
mezi
nimi
také
kuchař
který
tam
nepřišel
za
tím
účelem
aby
byl
zasvěcen
nýbrž
aby
jim
tam
sloužil
čili
ten
už
splnil
napřed
jednu
podmínku
že
si
nepřál.
Být
zasvěcen
nýbrž
si
přál
dobře
sloužit
či
něco
zcela
jiného
na
to
mě
upozorňovali
tamti
číňani
že
toto
je
důležité
že
se
člověk
napřed
musí
jak
říkal
ježíš
osvědčit
v
malém
a
když
se
neosvědčí
v
malém
není
naděje
se
osvědčit
ve
velkém
jestliže
někdo
napřed
pořádně
toužil
třebas
nebo
dokázat
to
nějak
opo
po
nějaké
světské
věci
a
byl
celý
do
toho
zabořen
jako
třebas
asi
tamten
chtěl
všem
dobře.
Tak
ten
měl
veškeré
předpoklady
pro
to
aby
se
stal
duchovním
vůdcem
nebo
duchovním
velikánem
protože
se
osvědčil
v
malém
a
to
se
ukázalo
také
při
té
zkoušce
než
on
tam
ten
představený
jim
ukázal
konev
a
na
nich
na
ní
se
měli
osvědčit
zdali
pochopí
zdali
ukážou
že
mají
předpoklady
pro
duchovního
duchovní
vůdcovství
tak
mnozí
hádali
různým
způsobem
ale
tento
hádal
nejdokonaleji
protože
se
tam
jenom
tak
přichomýtl
ani
si
netroufal
něco
k
tomu
říci
když
bylo
mu
tam
řečeno
že
se
má
beze
slov
vyjádřit
o
toho
a
co
ta
konev
význam
té
konve
že
tak
asi
to
tam
bylo
ne
každý
to
nějakým
způsobem
provedl
ale
nejdokonaleji
tento
kuchtík
který
tu
konev
obrátil
dnem
shůry
to
znamená
řekl.
Vy
všichni
si
myslíte
že
konev
je
k
tomu
aby
se
do
ní
nalil
nějaký
nápoj
nebo
nějak
vím
nebo
aby
se
aby
se
nějak
aby
nám
nějak
posloužila
ale
já
vám
tvrdím
že
když
takhle
nahlížíte
na
všechny
věci
že
vám
všechny
mají
k
něčemu
býti
ať
jsou
to
věci
nebo
lidé
tak
tím
se
stáváte
spoutanými
s
nimi
to
máte
se
jejich
otroky
stáváte
se
součástí.
Tohoto
vzájemného
vztahu
jednoho
ke
druhému
který
je
dočasný
dočasné
povahy
který
někde
začíná
a
proto
také
končí
a
vy
s
ko
s
fyzickým
koncem
těhletěch
vztahů
skončíte
i
na
duševní
úrovni
a
ztratíte
vědomí
které
jste
tady
na
světě
nabyli
jiným
způsobem
řečeno
jestliže
člověk
tady
na
tom
světě
začal
žít
tak
a
všechno
ho
k
tomu
svádělo
aby
tak
žil
začal
žít
tak
aby
dělal
všechno
co
mu
umožní
aby
zde
se
uživil
a
byl
platným
členem
této
společnosti
pak
samozřejmě
neudělal
nic
pro
věčný
život
udělal
jenom
pro
tento
život
tento
pomíjející
život
všecko
co
mohl
třebas
udělal
všecko
co
mohl.
Ale
nebyla
naděje
že
by
pomocí
tohoto
způsobu
jednání
se
dostal
za
hranice
této
soustavy
v
pomíjejícnosti
svázaných
následků
a
příčin
a
do
pomíjejícnosti
zasahujících
následků
a
příčin
a
protože
se
s
ní
dokonale
ztotožnil
s
touto
soustavou
s
ní
taky
umřel
kdežto
ten
zenbuddhista
chce
abychom
se
z
této
soustavy
vymanili
abychom
se
dostali
za
její
hranice
a
radí
nám
právě
jak
to
učinit
samozřejmě
číňani
proti
tomu
co
řekl
ježíš.
Se
nesnaží
vůbec
oproti
ježíši
se
nesnaží
vůbec
o
to
aby
vysvětlili
prostřední
článek
on
ježíš
ho
také
vykládá
velice
řek
bych
málo
ten
prostřední
článek
toho
výkladu
on
taky
řekne
začátek
a
potom
řekne
konec
se
tomu
a
potom
chybí
samozřejmě
dejme
tomu
on
řekne
přirovnání
nějaký
rozsévač
zasel
dobré
semeno
ne
a
potom
když
se
probudili
tak
tam
vzrostl
i
koukol
ale
nikdo
nebyl
při
tom
kdo
to
kdo
tam
ten
koukol
zasel
jenom
prozradil
že
to
byl
nepřítel
ne
těm
svým
spoluhospodářům
služebníkům
a
že
s
tím
musí
smířit
a
že
nesmějí
ten
koukol
vytrhávat
protože
by
vytrhali
i
tu
pšenici.
Všechno
by
se
zničilo
obojí
nýbrž
on
jim
to
musí
nechat
všechno
až
do
žní
dozrát
a
pak
to
rozdělit
a
tady
při
tom
rozdělování
koukolu
vod
pšenice
tady
teprve
začíná
zenbuddhismus
takže
nás
nechává
na
holičkách
chcemeli
pochopit
to
co
bylo
předtím
a
to
nám
velice
vadí
čili
to
se
nám
zdá
být
taky
absolutně
nelogické.
Takže
když
třeba
dejme
tomu
on
tady
říká
o
té
konvi
že
je
správné
ji
vidět
převrácenou
naruby
to
je
správné
z
hlediska
věčnosti
protože
chápete
v
oblasti
věčnosti
konev
nemá
tento
smysl
jestliže
budu
věčnou
bytostí
tak
nemusím
třebas
přemýšlet
také
nemusím
pít
nepotřebuji
přemýšlet
nepotřebuji
nepotřebuji
poznávat
nepotřebuji
milovat
protože
jsem
poznání
jsem
láska
že.
A
to
jsem
veškeré
bytí
tak
co
bych
musel
do
toho
nějak
dospívat
tímto
způsobem
lidským
bych
tak
řekl
a
když
člověk
chce
lidským
způsobem
dospívat
k
těmto
věcem
anebo
kterýmkoliv
jiným
věcem
duchovním
nebo
neduchovním
to
je
jedno
tak
zenbuddhismus
od
něho
chce
od
takového
člověka
aby
se
nesmířil
s
tím
že
dospěl
třebas
k
tomu
že
se
stal
dobrým
řemeslníkem
nebo
dobrým
učitelem
nýbrž
aby
věděl
že
toto
všechno
vede
k
zahynutí
zničení
a
k
ztrátě
všeho
co
nabyl
on
o
něho
chce
aby
šel
za
za
tohleto
dobývání
aby
věděl
že
správné
je
nedosahovat
že.
To
už
je
konec
věcí
pochopitelně
to
nedosahovat
že
člověk
se
musí
sice
strčit
dosavad
že
kdyby
neměl
nějakou
metodu
kterou
by
se
snažil
dosahovat
že
by
to
bylo
chybné
a
že
se
musí
dostat
do
stádia
vývoje
kde
už
ví
že
je
neuskutečnitelné
aby
něco
dosáhl
třebaže
volil
správně
metodu
a
všichni
mu
to
třeba
dobře
napověděli
a
jiní
tou
metodou
třebas
někam
jak
se
mu
zdá
došli
ale
víte
dobře
že
žádnou
metodou
nikdo
nikam
nedošel
já
to
například
na
sobě
vím
že
žádnou
metodou
jsem
nikam
nedošel
i
když
jsem
metodu
ovládl
že
se
musel
rezignovat
na
tu
metodu
že
tou
metodou
se
někam
dosáhnu
dostanu
do
ta
když
například
dejme
tomu
tam
jak
jsem
říkal
o
tom
koncentráku
po
devíti
letech
metodického
jednání
se
dostal
úplně
ke
konci
všeho
říkal
si
tak
když
mě
teďka
zabije
tak
tam
jsem
to
dotáhl
nikam
to
bylo
absolutně
neuskutečnitelné
něco
málo
za
tu
vteřinu
když
jsem
to
nedosáhl
ani
během
devíti
let
nelogické
takhle
myslet
K
tomuto
okamžiku
má
člověk
dospět
jak
nám
tam
radí
právě
tím
koanem
jako
k
vrcholu
toho
co
má
učinit
nebo
co
má
neučinit
také
obojí
je
správné
že
totiž
má
umět
rezignovat
na
tu
metodu
ale
má
si
ponechat
touhu
která
byla
za
tím
která
ho
vedla
k
tomu
aby
tu
metodu
pěstoval
a
jestliže
ta
metoda
bude
absolutně
neuskutečni
že
totiž
ten
cíl
bude
absolutně
neuskutečnitelný
pomocí
té
metody.
A
ten
člověk
přesto
bude
celou
svou
bytostí
toužit
po
tom
uskutečnění
aniž
už
bude
mít
v
ruce
něco
čím
by
to
mohl
udělat
to
znamená
bude
to
neuskutečnitelný
pak
splnil
všechny
podmínky
pokud
nebude
bude
neklidný
to
jsou
další
podmínky
pak
splní
ty
podstatné
podmínky
toho
aby
tím
že
nedosáhl
dosáhl
druhý
do.
Dneska
bych
vám
chtěl
říct
něco
o
cestě
života
to
znamená
jak
jsem
si
už
napsali
nebo
říkali
o
cestě
víry
tak
mi
nejde
dneska
o
nějaký
život
nýbrž
o
cestě
k
opravdovému
životu
aby
to
bylo
nějaké
vedení
životem
bych
tak
řekl
a
to
je
to
nejužitečnější
co
jste
mohli
vůbec
se
o
těchto
věcech
o
kterých
mluvíme
dovědět
protože
ne
náhodou
jsme
na
této
planetě
v
tomto
vývojovém
stádiu
a
takhle
jako
lidi
si
žijeme
jde
o
to
teď
vyvodit
z
toho
důsledky
které
nám
napovídá
ježíš
svým
životem
chtěl
bych
jenom.
Z
důvodů
soustavnosti
napřed
vysvětlit
proč
bylo
zapotřebí
aby
situace
se
vyvinula
do
tohoto
lidského
stavu
ve
kterém
už
se
může
uvažovat
o
životě
jako
o
cestě
do
věčného
života
který
myslím
o
životě
tomhletom
zde
na
této
země
žitém
jako
o
cestě
do
věčného
života
k
tomu
bylo
třeba
sáhodlouhého
vývoje
čili
je
třeba
si
velice
vážit
toho
že
jsme
lidmi
a
že
můžeme
tedy
z
této
pozice
lidské
z
pozice
rozvinutého
lidského
života
se
dostat
do
života
věčného
bylo
by
chybné
kdyby
se
dívali
na
spatra
na
všechno
co.
Slouží
k
rozvinutí
lidského
života
jestliže
chceme
touto
cestou
řek
bych
cestou
životní
já
budu
říkat
dospět
do
věčnosti
tak
musíme
si
především
správně
zvážit
všechny
hodnoty
které
máme
k
dispozici
svým
lidským
životem
a
musíme
se
snažit
člověka
poznat
člověka
který
chce
do
té
věčnosti
dojít
poznat
po
té
stránce
aby
věděl
kterými
složkami
je
už
dostatečně
rozvinut
a
o
ně
se
především
opřel
a
jimi
se
snažil
dostat
do
věčnosti.
Nerozvinutý
lidský
život
totiž
se
nehodí
k
tomu
aby
tato
cesta
životní
o
které
budu
mluvit
se
vůbec
dala
uskutečnit
jenom
rozvinutý
lidský
život
a
tu
bych
chtěl
říci
že
i
takzvaný
rozvinutý
lidský
život
není
každou
chvíli
nebo
soustavně
rozvinutý
rozvinutý
lidský
život
jenom
tehdy
se
může
nazvat
rozvinutým
když
dokážeme
všechno
co
nás
potká.
Usměrnit
směrem
do
věčnosti
aby
to
mělo
smysl
pro
věčný
život
aby
nic
v
tom
životě
se
nedělo
co
by
postrádalo
tento
smysl
neboť
jestliže
tam
něco
je
co
postrádá
tento
smysl
pak
ježíš
kristus
na
to
má
formulkužijete
sedíte
na
dvou
židlích
jedno
slouží
k
tomu
aby
to
mělo
smysl
dospět
k
ke
smrti
fyzické
k
ničemu
víc
to
je
jedna
židle
a
druhé
má
ten
smysl
že
vás
to
nese
do
věčnosti
rozvinutý
lidský
život
spočívá
v
tom
v
tom
správném
žádoucím
slova
smyslu
že
v
něm
není
nic
co
by
nevedlo
k
tomu
věčnému
životu.
Tato
věc
se
od
začátku
takhle
chápala
v
křesťanství
a
proto
se
snažili
z
toho
života
vymýtit
všecko
co
bylo
takzvaně
světské
že
totiž
se
snažili
žít
asketickým
nebo
mystickým
životem
já
proti
tomuto
systému
mám
námitky
a
námitky
jsou
objektivní
protože
dosavadní
tradice
nám
napovídá
že.
Tento
způsob
myšlení
nedovoloval
v
pravém
slova
smyslu
rozvinout
to
co
jsem
mělo
rozvinout
ty
lidé
kteří
utíkali
ze
světa
například
vlivem
asketických
tendencí
nechápali
smysl
světského
života
nechápali
jeho
cenu
a
proto
z
něho
utíkali
že
ten
má
nepostradatelnou
nesmírnou
cenu
utéct
z
něho
znamená
zříct
se
jeho
rozvinutí
a
zříct
se
všeho
toho
vývoje
který
předcházel
neboť
tento
život
byl
rozvíjen
po
takzvané
světské
stránce
a
opustit
ji
to
znamená
nerozvinout
znovu
tuto
světskou
stránku
znamená
že
se
ocitám
zase
několik
třebas
set
tisíc
let
nazpět
a
to
je
velice
chybné
proto
bych
každému
radil
aby
se
tvářil
v
tomto
životě
jako
kdyby
nic
z
toho
co
ostatní
chtějí
mít
pro.
Jenom
světský
život
aby
se
tvářil
že
taky
to
je
pro
něho
nepostradatelné
ono
je
to
z
jiného
důvodu
nepostradatelné
aby
mu
to
rozvinulo
život
například
dejme
tomu
jídlo
nesmí
se
jíst
proto
aby
člověk
měl
požitek
z
toho
jídla
ne
zrovna
tak
pití
a
všechno
ostatní
nýbrž
to
má
ten
smysl
rozvinutí
lidského
života
tak
aby
mě
nerušil
například
hlad
nerušilo
mě
přejedění
nerušil
přílišný
spánek
nebo
nedostatečný
spánek
a
tak
dále
všechny
fyziologické
potřeby
který
mu
jmenovat
jednu
za
druhou
ty
musí
být
uspořádány
tak
řek
bych
dokonce
vědecky
mohlo
by
to
být
tak
řečeno
aby
mně
to
odstraňovalo
překážky
které
by
mě
rušily.
A
aby
mně
naopak
navozovaly
takový
klidný
život
ze
kterého
bych
mohl
klidně
vykročit
dál
prosím
vás
nepodceňujte
jídlo
spaní
a
všechno
co
nepodceňují
ostatní
lidé
a
co
co
je
jim
středem
života
nám
to
není
středem
života
nám
je
to
prostředkem
to
nikdo
z
nich
nemusí
vědět
oni
vás
musí
vidět
normálně
se
oblíkat
normálně
jíst
normálně
pít
normálně
spát
normálně
žít
všecko
normálně
žít
jako
voni
a
nikdo
se
v
tom
nesmí
vyznat
že
to
děláte
z
jiných
důvodů
že
to
děláte
ale
jenom
z
jedno
jedinýho
důvodu
že
udržujete
míru
rozvinutýho
života
na
takové
míře
aby
vás
ten
život
nerušil
aby
abyste
o
něm
ani
nevěděli.
Když
svatý
bernard
z
klervó
ve
stáří
pochopil
že
se
příliš
asketicky
choval
a
že
má
tedy
nějaké
potíže
zdravotní
vlivem
trvalé
podvýživy
tak
přiznal
že
by
to
byl
nikdy
nedělal
by
byl
věděl
že
v
okamžiku
kdy
to
poznání
už
nabyde
že
potom
nebude
schopen
vlastně
lidem
ho
předávat
protože
ho
bude
jeho
organismus
rušit
nedostatky
který
si
způsobil
svým
způsobem
života
i
a
totéž
platilo
o
svatém
františku
assisi
když
byl
na
tom
nejlépe
po
stránce
duchovní
tak
nám
tam
i
umírá
místo
aby
nám
k
tomu
něco
ještě
řekl
a
aby
někoho
dále
vedl
a
tohleto
znamená
že
ta
poslední
fáze
přechod
od
sebespásy
ke
spáse
jako
takové
té
pravé
spáse
nebyl
dostatečně
proveden
u
těchto
světců
ačkoliv
byli
značně
vysoko.
A
vono
je
důležité
při
dnešním
stavu
lid
lidstva
aby
tyto
věci
se
trošičku
také
propagovaly
aby
člověk
při
tom
nemyslel
jenom
na
sebe
protože
lidstva
přibývá
a
ne
stejnou
měrou
přibývá
zasvěcení
v
něm
to
je
nerovnováha
která
dříve
nebo
později
může
znamenat
obrovskou
katastrofu
protože
dejme
tomu
když
lidstva
byla
jedna
setina
v
době
kdy
se
tyto
věci
psaly
třeba
v
indii
tak
ti
zasvěcenci
utlačili
stačili.
Tlačit
svou
vahou
to
lidstvo
které
tehdy
žilo
ale
dneska
to
kvantum
na
to
kvantum
nestačí
tady
platí
to
pravidlo
alchymistické
že
jedna
dávka
zlata
ne
nebo
toho
jedna
dávka
tý
tinktury
ne
stačí
jenom
na
určitou
míru
případů
my
si
toho
musíme
být
dobře
vědomi
tak
to
byl
úvod
kterým
jsem
vám
chtěl
říci
že
když
poznáváme
věci
nové
že
je
nesprávné
šlapat
nebo
zády
se
obracet
k
tomu
co
jsme
dosud
prožili
za
to
musíme
být
vrcholně
vděčni
za
všechny
své
omyly
za
všechny
těžkosti
které
jsme
zažívali
to
všechno
tady
má
nějaký
smysl
poučný.
Teď
bych
chtěl
říci
dál
jakým
způsobem
my
jsme
se
zatím
zmocňovali
toho
věčného
života
a
proč
to
dopadalo
tak
že
jsme
tímto
způsobem
zmocňování
se
věčného
života
dosáhli
jediného
a
to
jest
fyzické
smrti
se
ztrátou
vědomí
protože
my
jsme
si
z
toho
celku
života
brali
po
částkách.
Něco
z
něho
po
částkách
přes
můj
svůj
fyzický
organismus
to
znamená
přes
přemýšlivou
mysl
to
je
taky
fyzický
organismus
to
je
mozková
kůra
otázka
mozkové
kůry
přes
žaludek
a
přes
všecky
orgány
které
máme
přes
pohybo
pohybovost
a
tak
dále
při
to
schopnosti
lidské
jsme
si
odtamtud
vzali
to
co
jsme
unesli.
To
znamená
tento
způsob
přenosu
věčné
síly
do
malinkých
drobtů
které
upadly
bych
tak
řek
ze
stolu
vlivem
transmise
převodu
přes
náš
organismus
přinášely
stav
kterýmu
říkáme
život
v
lidském
těle
a
který
již
byl
nazval
že
je
to
smrt
na
tom
by
nám
zatím
nezáleželo
že
to
tak
nazval
ale
důležité
je
přitom
vědět
že
kdybychom
to
srovnávali
s
tím
životem
který
se
bere
přímo
ze
zdroje
že
se
musí
podobat
tento
drobtový
nebo
úlo
zlomkovitý
život
smrti
v
očích
zasvěcence
to
tomu
tak
asi
musí
být
protože
von
poznává
něco
jiného
a
já
vás
dneska
v
dnešní
přednášce
chci
naučit
jak
to
udělat
abychom
nebrali
život
věčný
že
ho
všichni
bereme
ten
život
věčný
co
je
vám
snad
jasné
z
toho
co
tady
vykládám
že
po
částkách
abychom
nebrali
přes
organismus
nýbrž
abychom
tento
organismus
který
máme
dispozici
lidský
organismus
použili
k
tomu.
Abychom
ho
užili
jenom
jako
urychlovače
něčeho
co
nám
umožňuje
brát
všechno
komplexně
toto
musím
vysvětlit
samosebou
že
to
se
nedá
z
tuhletěch
slov
pochopit
ono
je
třeba
dvojího
dosáhnout
dvojích
nebo
splnit
vo
dvoje
podmínky
nezabít
živé
lidské
tělo
to
je
první
podmínka
že
zabité
lidské
tělo
nám
nemůže
být
prostředníkem
to
znamená
ponechat
si
jeho
prostřednickou
úlohu.
A
na
druhé
straně
nepociťovat
ho
jako
prostředníka
to
znamená
kdybych
to
jako
řekl
levným
způsobem
ale
srozumitelným
tak
bych
říkal
zbavit
se
pocitu
tělesnosti
není
to
všecko
prosím
vás
já
si
jenom
pomáhám
lehkým
stylem
při
první
lekci
k
tomu
abych
to
nějak
vysvětlil
čili
zbavit
se
pocitu
tělesnosti
má
právo
jenom
ten
kdo
má
živé
tělo
aby
si
myslel
že
má
možnost
se
zbavit
taky
tím
že
se
zabije
nebo
že
je
mrtev
fyzicky
tomu
potom
to
zbavení
se
pocitu
tělesnosti
který
tam
taky
existuje
není
k
ničemu
protože
ten
živý
organismus
nezůstal
tím
prostředníkem
jenom
ten
prostředník
tady
musí
být
jako
by
nebyl.
Aby
totiž
se
mohl
dostavit
ten
život
který
má
podobu
samovolného
života
né
života
vynuceného
chtěného
já
totiž
když
si
žiju
zde
na
tomto
světě
a
jím
piju
spím
a
tak
dále
a
dýchám
no
tak
to
už
nebudu
o
tom
dýchání
radši
mluvit
to
už
je
samovolná
záležitost
ale
když
jím
piju
a
spím
a
tak
dále
tak
si
vynucuju
pokračování
tohoto
života
jenom
to
jasný
oni
ji
tak
uvědomuju
ale
vynucuju
si
ho
že
kdybych
přestal
jíst
tak
přesta
přestávám
si
vynucovat
další
život
ten
hasne
ten
život
čili
to
je
život
řek
bych
vynucený
jak
jsem
mluvil
v
té
přednášce
o
cestě
vírou
tak
tam
jsem
mluvil
o
naučené
víře
a
víte
jakým
způsobem
jsem
si
ji
vážil
nebo
jakou
hodnotu
jsem
jí
přikládal
nějakou
hodnotu
to
má
ale
asi
obdobnou
hodnotu
jako
má
tento
vynucený
život
to
je
strašně
málo.
To
je
to
je
tak
málo
že
mě
to
udržuje
ve
stavu
naprosté
nevědomosti
o
věcech
duchovních
kdežto
já
musím
navodit
život
nebo
musím
dát
musím
se
dostat
do
takových
dispozic
nebo
musím
dovolit
tak
eště
lépe
tomu
věčnému
životu
aby
se
manifestoval
bez
jakéhokoliv
mého
vynucování
rozumíte
čili
k
tomu
je
třeba
abych
uměl
od
tohoto
vynuceného
života
ustoupit
zase
se
to
řešilo
někdy
tím
že
se
dělala
askeze
že
se
nejedlo
to
to
já
nepovažuju
za
správné
to
je
svým
způsobem
vynucení
taky
zase
to
se
vyvolá
jak
jsem
říkal
ten
satanáš
a
může
ty
konce
mohou
být
ještě
horší
než
ty
začátky
to.
Vám
radím
je
třeba
prostě
odstupovat
smířit
se
s
vnitřní
smrtí
odstoupit
od
tohoto
života
ale
od
plnosti
tohoto
života
ne
od
života
podraženého
nemocemi
nebo
askezí
nebo
jak
nejsem
proto
protože
člověk
který
je
asketicky
zesláblý
askezí
ze
stále
slabý
o
tom
platí
slova
vivekanandy
když
řekl.
My
u
nás
v
indii
jsme
dosáhli
určité
duchovní
výše
ale
bohužel
musím
říci
že
přes
ni
se
dál
asi
nedostaneme
a
že
na
vás
na
evropanech
a
američanech
bude
v
budoucnosti
abyste
to
dotáhli
dál
a
to
budete
moci
učinit
proto
že
nebudete
podvyživení
že
bude
váš
život
mít
takovou
vysokou
sociální
povahu
že
tam
nebudou
hladovící
žíznící
a
tak
dále
že
ve
velkém
dosáhnete
takového
harmonického
rozvoje
svého
rozumu
vědomostí
citů.
I
fyzických
vlastností
že
ten
váš
organismus
jak
duševní
tak
fyzický
bude
schopen
unésti
větší
míru
poznání
než
byl
schopen
náš
a
k
tomu
vám
už
dneska
gratuluju
a
proto
nebudeme
nic
proti
tomu
dělat
aby
u
vás
zavládl
materialismus
necháme
ho
projít
aby
ty
lidi
si
zvykli
na
určitou
vyšší
míru
řek
bych
uspokojování
světských
světskýho
života
neboť
z
této
úrovně
je
možno
více
dosáhnout
i
duchovně
ten
organismus
není
rušen
nemocemi
je
patřičně
dlouhý
ten
život
vono
je
třeba
i
patřičně
dlouhého
života
říkal
ramakrišna
říkal
pardon
vivekananda
protože
příliš
krátký
indický
život
nestačí
k
uskutečnění
všech
těch
věcí
které
jsme
si
vzali
do
hlavy
že
je
uskutečníme.
A
to
říkají
i
křesťanští
světci
jestliže
existuje
pat
patřičně
dlouhý
světský
tedy
v
tomto
životě
v
tomto
v
těle
žitý
život
tak
je
naděje
že
během
toho
dlouhého
života
se
dosáhne
všeho
čeho
se
dosáhnout
dá
příliš
krátký
život
nám
tyto
záruky
nemůže
poskytnout
čili
nechtějte
předčasně
umírat
při
této
cestě
fyzicky
umírat
to
není
správné
musíte
dobře
rozlišovat
vod
umírání
vnitřního
ten
prostředek
lidské
tělo
potřebujete
mít
co
nejdéle
v
takovém
stavu
aby
vás
jednak
nerušil
a
jednak
aby
byl
prostředkem
k
tomu
přechodu
protože
cesta
života
znamená
nez
nemůžu
se
obejít
bez
tohoto
prostředku
kterému
se
říká
lidské
tělo
zdravé
lidské
tělo.
A
duše
nemohu
není
možné
po
smrti
ani
krůček
udělat
další
to
je
podstata
této
cesty
života
tady
mám
požadavek
pro
který
jsem
tuto
přednášku
přerušil
abych
se
ho
dověděl
že
totiž
nebylo
by
správné
mi
tady
říkáte
kdyby
člověk
rozvinul
v
tom
smyslu
život
ad
absurdum
že
by
třebas
pěstoval
vášně
vrcholně
a
řádil
by
a
tak
dále
to
sem
plně
toho
vědom.
Já
si
myslím
tohleto
já
bych
měl
definovat
co
je
to
rozvinutý
lidský
život
napřed
než
se
pustím
do
toho
faktického
výkladu
o
tom
věčném
dosahová
o
věč
o
dosahování
věčného
života
sice
je
to
věc
vám
obecně
známá
ale
možná
že
by
to
tam
chybělo
těm
jiným
kdo
to
budou
třebas
po
vás
poslouchat
rozvinutý
lidský
život
je
ono
takzvané
zdravé
rozvinutí
které
o
které
se
snaží
takzvaná
spořádaná
lidská
společnost
neboť
ta
chce
člověka
vychovat
člověka
který
do
určité
míry
a
do
značné
míry
nebo
do
žádoucí
míry
toleruje
ostatní
lidi
chce
s
nimi
spolupracovat.
Není
jim
překážkou
životní
nýbrž
je
doplňuje
čili
společnost
lidská
vychovává
člověka
k
tomu
aby
byl
platným
členem
společnosti
a
myslím
že
není
tím
platným
členem
společnosti
se
například
ožírá
opíjí
nebo
něco
takového
nebo
když
nedbá
toho
mravního
řádu
který
tam
panuje
třebaže
není
zasta
postaven
přímo
na
nějakých
náboženských
principech
ale
když
nectí
člověk
tento
řád
tak
se
proviňuje
proti
tomu
rozvinutému
životu
tak
jak
si
ho
představuje
lidská
společnost
ne
nemá
nic
proti
tomu
abyste
ne
člověk
naučil
číst
psát
počítat
abys
aby
se
aby
se
stal
třebas
dobrým
řemeslníkem
dobrým
inženýrem
a
dobrým
doktorem
a
já
nevím
čím
se
může
stát
co
prostě
vyhovuje
jeho
představám
anebo
jeho
dispozicím
a
aby
se
tam
stal
pokud
možno
dobrým.
V
tom
oboru
ve
kterém
pracuje
aby
se
voženil
a
tak
dále
to
všecko
je
v
rozvi
to
patří
do
rozvinutého
života
ale
jakmile
se
jednou
tento
život
dostane
do
takových
kolejí
že
už
ten
člověk
kdyby
dělal
něco
navíc
že
by
to
přeháněl
že
by
ho
to
vysilovalo
že
by
ho
to
zbavovalo
klidu
pak
už
to
přestává
být
rozvinutý
lidský
život
nýbrž
to
začíná
být
honění
satanem
víte
my
si
právě
během
této
přednášky
budeme
muset
vysvětlit
že.
To
ta
okolnost
že
my
rozvíjíme
tento
život
že
je
to
přednost
našeho
lidského
já
že
to
dokáže
toho
lidského
já
které
jednou
budeme
muset
uhonit
chytit
a
řek
bych
zotročit
postavit
do
služeb
toho
něčeho
vyššího
a
jestliže
to
neuděláme
a
budeme
trvat
na
fázi
rozvinutého
života
že
tam
jako
jsme
na
tom
nejlépe
tak
ze
svého
služebného
já
které
nám
k
tomu
rozvinutí
dosloužilo
učiníme
satana
ten
se
stane
satanáše
ježíš
kristus
krásně
ukázal
že
nejpozdější
moment
je
právě
východ
nebo
vystoupení
z
jordánu
po
vystoupení
z
jordánu
je
nutně
třeba
si
to
vypořádat
s
tím
svým
vlastním
já
neboť
v
té
době
je
ten
život
do
té
míry
už
rozvinut.
Že
jestliže
by
ta
naše
já
fungovala
jako
předtím
chtějíc
dále
život
rozvíjet
by
se
stalo
velikou
překážkou
stalo
satanem
takže
když
si
tam
třebas
ježíš
vyvolal
vlivem
té
své
askeze
čtyřicet
čtyřiceti
denní
toho
to
své
já
tak
se
mu
to
já
projevilo
jako
satanáš
kdyby
si
ho
byl
vyvolal
dříve
tak
se
mu
projevilo
nějak
jinak
by
by
mu
křivdil
že
ho
chtěl
vodkrouhnout
že
ho
chtěl
zbavit
jeho
moci
to
naše
já
musí
mít
svou
moc
do
určitý
doby
a
jestliže
předčasně
ho
zbavujeme
moci
nebo
možnosti
aby
nám
pomohlo
k
rozvinutí
našeho
života
tak
činíme
si
veliká
příkoří
na
ba
mohl
bych
říct
znemožňujeme
si
jakýkoliv
pokrok
na
duchovní
cestě.
Kdybych
to
řekl
ještě
jinak
když
by
třebas
dítě
nemajíc
rozvinutý
život
světský
chtělo
dosáhnout
těchto
věcí
o
kterých
tady
kážeme
tak
by
a
opravdu
by
si
to
dělalo
tak
že
by
na
to
šlo
stoprocentně
celou
svou
bytostí
tak
by
se
zabilo
na
místě
by
se
zabilo
kdybychom
odstranili
z
tohoto
života
že
bychom
ho
znemožnili
ho
zmocnili
pokrok
v
rámci
života
lidského
to
znamená
minimálně
co
by
se
mohlo
stát
že
by
bylo
neprospěšný
například
byl
neprospěšný
pro
ostatní
lidi
a
což
by
bylo
velice
chyba
když
člověk
dosáhne
těchto
zkušeností
měl
by
je
umět
také
sdělit
měl
by
je
umět
dále
předat
protože
to
je
zásada
na
duchovní
cestě
že
ty
věci
se
předávají
že
s
nimi
člověk
nejde
do
hrobu.
To
právě
byla
bylo
nepochopení
třebas
stoiků
že
se
zavraždili
v
okamžiku
kdy
dosáhli
toho
spojení
to
myslím
že
jim
sice
to
můžeme
prominout
ale
že
to
není
z
rámci
lidstva
žádoucí
to
je
asi
tak
jako
kdyby
svatý
pavel
který
už
byl
zasvěcencem
když
pronásledoval
ježíše
byl
na
této
fázi
zůstal
vývojové
ten
už
byl
zasvěcen.
Vysoce
zasvěcen
neboť
říká
že
už
vstoupil
do
toho
takzvaného
třetího
nebe
a
že
nemůže
říct
jestli
to
bylo
v
těle
nebo
mimo
ně
znamená
on
už
se
zbavil
pocitu
tělesnosti
neboť
v
celém
starém
zákoně
se
nešlo
již
vůbec
jinou
žádnou
cestou
než
cestou
života
to
byla
i
to
byla
cesta
jim
jimi
těmi
starověkými
nebo
staro
staroizraelskými
proroky
a
světci
kázaná
cesta
a
oni
nikoho
jinak
nevedli
než
touto
jedinou
cestou
takže
svatý
pavel
touto
cestou
prošel
a
ježíš
mu
ukázal
že
to
není
všech
věcí
konec
to
je
pro
nás
důležité
že
on
tuto
cestu
ještě
zdokonalil
že
ukázal
její
vyšší
polohu.
A
když
sebe
nějak
definoval
tak
přeci
řekl
já
jsem
cesta
pravda
a
život
to
znamená
jako
vrchol
toho
všeho
řekl
né
cesta
ne
pravda
nýbrž
život
to
znamená
přál
si
člověka
uvést
do
věčného
života
a
to
myslím
že
je
to
správné
protože
ten
člověk
byl
tady
na
tom
tomto
světě
uveden
do
věčného
života
a
to
mělo
pro
jeho
okolí
nedozírné
následky
blahodárné
následky
že
on
jim
byl
očitým
svědkem
toho
že
žije
ve
věčném
životě.
A
to
jim
předvedl
minimálně
aspoň
po
tom
zmrtvýchvstání
že
je
tam
předtím
to
nemohli
ani
pochopit
ale
potom
snad
to
pochopili
protože
byli
na
osvíceni
duchem
svatým
bez
toho
osvícení
by
to
byli
nepochopili
nikdy
a
to
je
důležité
si
uvědomit
jestli
se
náhodou
dostanu
té
přednášce
tak
daleko
tak
předbíhám
že
celá
tato
cesta
života
spočívá
v
tom
že
vede
člověka
z
toho
úzkého
pojetí
individuálního
života
do
toho
života
ve
kterém
už
není
veden
lidsky
to
znamená
osobně
to
ježíš
kristus
ukázal
tím
že
už
je
nevedl
osobně
to
naopak
muselo
přestat
a
začal
je
vést
duch
svatý
což
bylo
neosobní
vedení.
Když
bychom
tedy
ještě
tady
mám
jeden
dotaz
jaký
vztah
má
tato
cesta
ke
karmajóze
karmajóga
je
tedy
specializace
jedna
ze
šedesáti
takových
hlavních
specializací
indických
systém
dokonale
vypracovaný
indický
jak
pomocí
řek
bych
nezainteresované
činnosti
dosáhnout
spojení
s
věčností
tak
by
se
dala
definovat
karmajóga
kdežto
ježíš
hlásal
nikoliv
jenom
činnost
která
by
nedbala
na
její
výsledek
která
by
si
nepřála
mít
zpětný
účinek
na
toho
který
tu
činnost
dělá
k
tomu
indové
říkají
vzdání
se
ovoce
svých
skutků
to
také
sice
propagoval
ne
a
byla
to
malá
část
i
když
důležitá
část
jeho
učení.
Protože
on
si
představoval
že
touto
jeho
osobní
karmajógou
tedy
se
dosáhne
něco
daleko
většího
než
tohoto
nesloužení
sama
so
sobě
a
pomocí
toho
tedy
také
spojení
s
věčností
že
se
dosáhne
lásky
že
se
dostane
poznání
to
znamená
harmonického
převzetí
všech
ostatních
prvků
on
totiž
to
je
těžko
soudit
z
našeho
lidského
hlediska.
Učil
spíš
něčemu
co
bychom
dali
nejblíž
přirovnat
z
indie
čo
co
se
v
indii
nazývá
radžajóga
čili
kdybyste
mi
řekli
čím
se
to
liší
vod
radžajógy
tak
ta
otázka
podle
mýho
názoru
by
byla
postavena
správněji
protože
od
karmajógy
se
to
podle
mého
názoru
liší
značně
od
radžajógy
se
to
liší
jenom
technikou
protože
ra
radžajóga
je
universální
jóga
která
spojuje
všechny
ostatní
jógy
dohromady.
Do
jednoho
konglomerátu
a
ale
je
to
přeci
jenom
jóga
která
v
první
řadě
dbá
na
určitý
systém
techniky
technický
systém
osm
bodů
má
každá
jóga
a
tato
radžajóga
těchto
osm
bodů
postupně
uskutečňuje
ježíš
kristus
nebyl
nikdy
pro
to
aby
se
postupně
něco
uskutečňovalo
aby
třebas
dejme
tomu
napřed
člověk
zvládl
pozici
pak
zvládl
dech
pak
se
uklidnil
ne
pak
zvládl
koncentraci
nějak
svý
živo
svou
životosprávu
je
to
osm
věcí
já
tady
nebudu
říkat
a
pak
měl
naději
tedy
že
se
spojí
vědomě
s
věčností
takhle
ježíš
na
to
nešel
on
říkal
odkudkoli
vyjdeš.
Je
to
správné
ale
vždycky
to
musí
být
rozhodnutí
komplexní
to
znamená
tím
se
liší
podstatně
od
radžajógy
nesmí
to
být
rozhodnutí
teď
zvládnu
třebas
dech
teď
zvládnu
pozici
nic
takového
nýbrž
hledejte
království
boží
a
vše
ostatní
vám
bude
přidáno
i
ta
pozice
i
ten
dech
to
všecko
ostatní
čili
on
to
úplně
vzal
z
jiné
stránky
ježíš
ne
že
by
byl
tu
techniku
obcházel
nýbrž
on
ji
navrhoval
zvládnout
zaujetím
rozumíte
a
toto
zaujetí
dejme
tomu
nehraje
tak
velkou
roli
v
žádné
józe.
Totiž
toto
konečné
zaujetí
pro
ten
konečný
cíl
tam
sice
ten
žák
je
uvědoměn
nebo
ví
nebo
chce
dosáhnout
také
toho
vrcholu
duchovního
ale
dobře
si
je
vědom
že
dokud
nezvládne
pozici
dech
tak
že
to
nepude
jako
ježíš
dokonale
odstraňuje
z
cesty
dokonce
to
dopadá
dva
tisíce
let
tak
tak
že
my
jsme
ani
nepochopili
že
tam
jsou
taky
stupně
u
něho
sice
jiného
charakteru
než
zvládni
pozici
zvládni
todleto
a
jsou
stupně.
Které
vyz
vyznačují
že
člověk
není
schopen
najednou
se
narodit
ve
věčném
životě
a
není
schopen
najednou
zemřít
vnitřně
a
ty
stupně
jsou
naznačeny
tím
že
napřed
ti
židi
ctili
zákon
nad
sebou
a
potom
se
narodil
ježíš
a
potom
dorůstal
a
byl
musel
být
v
tom
co
bylo
jeho
otce
a
šel
do
jordánu
a
tak
dále
to
všechno
znáte
to
jsem
mockrát
opakoval
ale
víte
že
to
je
úplně
z
jiné
strany
vzato
ne
takže
srovnávat
to
dejme
tomu
s
karmajógou
nebo
s
něčím
jiným
je
je
možné
ale
musíme
být
velice
opatrní
protože
jde
tady
o
podobnost
velice
vzdálenou.
Indové
totiž
pro
velikou
tradici
ústně
i
písemně
udržovanou
všechno
už
spoutali
do
technických
pravidel
do
technických
formulek
toto
se
v
evropě
o
to
se
taky
snažili
mnozí
křesťanští
mystici
hlavně
mnichové
a
musíme
říci
že
to
nebylo
sice
špatné
nebylo
to
chybné
ale
vždycky
to
má
jedno
nebezpečí
v
sobě
že
totiž
to
nebude
obecně
přístupné
potom
že
to
bude
zase
týkat
jenom
malého
počtu
lidí
kteří
budou
moci
se
moci
tou
cestou
ubírat
třebas
dominikánskou
mystikou
nebo
františkánskou
mystikou
a
pro
jiné
to
nebude
nýbrž
jenom
pro
ty
kteří
zachovají
předpisy
toho
řádu.
Podívejte
se
ježíš
kristus
hlásal
cestu
pro
všechny
žádný
jogín
se
nám
netají
s
tím
že
ta
jeho
cesta
kterou
násilí
do
karmajóga
a
že
ta
nebo
to
je
to
cesta
úzce
určená
pro
určitý
vybraný
okruh
žáků
které
si
vezme
určitý
mistr
na
starost
než
to
tadyhle
v
tomto
případě
ježíš
kristus
táhne
k
sobě
všechny
neboť
chce
nebo
chce
je
všechny
k
sobě
táhnou
a
nedělá
žádný
výjimky
kdybys
chtěl
měl
bys
život
věčný
ano
je
tam
je
tam
řečeno
čili
je
to
otázka
kdybychom
to
chtěli
hodně
zjednodušeně
říci
manipulace
s
vůlí
kdybys
chtěl
měl
bys
a
né
další
nějaké
technické
předpisy
takhle
si
sedneš
takhle
budeš
dýchat
tohleto
budeš
to
tam
není
nikde
když
on
například
sice
předpisuje
jak
se
máte
modlit
a
když
se
na
to
díváme
zblízka
já
jsem
se
o
to
snažil
abyste
to
pochopili
už
dávno
tak
je
v
tom
systém
myšlení
systém
hodnocení
řád
hodnot
on
považoval
také
za
nutné
aby
člověk
nějaký
řád
hodnot
měl
to
jo
ta
modlitba
spíše
než
modlitbou
je
stanovením
řádu
hodnot
správného
řádu
hodnot.
A
toto
si
prosím
vás
dobře
uvědomte
že
toto
je
zapotřebí
stanovit
správně
řád
hodnot
ale
není
správné
předpisovat
všem
lidem
třebas
aby
dělali
karmajógu
nebo
radžajógu
nebo
lajajógu
jakoukoliv
jinou
protože
to
může
dělat
jenom
malinká
část
lidí
zrovna
jako
není
správné
někomu
předpisovat
jdi
do
dominikánskýho
kláštera
jdi
do
františkánskýho
kláštera
to
se
hodí
jenom
pro
nepatrný
zlomeček
lidí
a
tímto
způsobem
se
podstatně
liší
ježíšovo
učení
od
kterékoliv
jógy
takže
já
bych
řekl.
Je
to
fakticky
nesrovnatelné
je
to
po
této
stránce
úplně
nové
je
to
něco
co
tu
ještě
nebylo
co
před
tím
nikdo
se
neodvážil
hlásat
ono
to
zatím
nedopadá
dobře
já
vím
protože
jsme
nepochopili
ani
symboliku
jeho
života
a
je
to
tomu
už
dva
tisíce
let
to
už
jsem
měli
pochopit
jenomže
když
zase
si
řekneme
do
jaké
míry
je
to
závazné
potom
pro
člověka
do
tuto
symboliku
pochopí
tak
je
to
velice
milosrdné
toto
nepochopili
že
totiž
jdeme
na
to
takhle
pomalu
protože
vono
je
to
věčné
dílo
dva
tisíce
let
tady
nic
není
rozumíte
ono
se
k
tomu
dospěje
jednou.
I
v
té
univerzálnosti
ne
univerzálnosti
říkáte
mně
tady
je
daleko
menší
naděje
na
úspěch
než
při
té
při
tom
způsobu
individuálním
že
kde
se
individuálně
člověk
vede
a
někam
dospěje
pod
dohledem
třebas
toho
mistra
a
to
je
tato
odpověď
indický
mistr
jak
vám
dobře
známo
si
vybírá
žáky
kteří
jsou
schopni
jít
přesně
toutéž
cestou
kterejš
kterou
šel
on
on
není
schopen
i
když
je
to
třeba
s
karmajogín
dejme
tomu
vést
jiného
karmajógou
kdo
nemá
dispozice
k
tomu
aby
tou
karmajógou
třebas
je
to
individuální
stezka
šel
stejným
způsobem
jakým
šel
on
do
tyto
dispozice
nemá
tak
ho
vyhodí
ze
své
školy
řekne
jdi
k
jinému
karmajogínovi
který
na
to
šel
trošku
jinak
než
já
tam
v
rámci
karmajógy
například
mužem
karmajóze
jenom
je
tisíce
variant
tisíce
ne
jedna
a
tak
se
stalo
třebas
milému
našemu
gótamovi
později
buddhovi
že
ho
všichni
vyrazili.
A
všichni
mu
říkali
jsi
nemožný
tebe
nemůžeme
vést
jaká
je
tady
naděje
větší
na
úspěch
při
tomto
individuálním
vedení
když
ani
gótama
neuspěl
velice
špatně
to
hodnotíte
přátelé
je
velice
nepravděpodobné
že
by
někdo
vůbec
touto
cestou
mohl
někam
se
dohrabat
protože
my
právem
indům
vyčítáme
že
je
tam
tak
minimální
počet
zasvěcenců
v
indii
že
nestačí
ani
napravit
tu
celkovou
situaci
indickýho
národa
zoufalou
situaci
tak
po
stránce
sociální
tak
po
stránce
mravní
a
tak
po
stránce
vyspělosti
náboženské
je
úžasně
na
nízkém
stupni
a
to
jsem
si
na
to
nestačí
protože
jich
hrozně
málo.
A
když
tak
němu
přijdete
přestože
je
jich
málo
a
měli
by
se
snažit
co
nejvíc
jich
poučit
těch
lidí
tak
oni
vás
v
každém
případě
velice
jemně
vyrazí
vod
dveří
že
oni
dost
brzo
poznají
když
se
vžijí
do
vašeho
vnitřního
postavení
a
to
voni
dovedou
že
vaše
cesta
jde
jinudy
a
pak
říkají
pak
bych
vás
já
balamutil
kdybych
vás
vzal
za
svýho
žáka
protože
byste
to
nikam
nedotáhli
lepší
je
vás
vyrazit
hned
a
tak
to
učiní
než
to
ježíš
kristus
nikoho
nevodmítal
protože
jeho
cesta
byla
univerzální.
Tam
bylo
jenom
třeba
na
této
cestě
znát
východisko
znát
sama
sebe
abych
věděl
odkud
vycházím
aby
mě
nepřekvapilo
že
ten
vedle
mě
vychází
z
něčeho
jiného
abych
nešilhal
po
jeho
východisku
nýbrž
abych
šilhal
jenom
po
cíli
který
je
pro
všechny
stejný
při
tom
různém
východisku
dokonce
platí
univerzální
pravidlo
těch
sedmi
stupňů
které
naznačil
ježíš
život
ježíš
svým
životem
přestože
východisko
je
jiné
východisko
jiné
v
tom
smyslu
že
třeba
ti
židi
šli
cestou
životní
bych
tak
řekl
ne
ten
svatý
jan
miláček
páně
touto
cestou
nešel
ten
šel
cestou
lásky
ten
svatý
petr
nešel
cestou
životní
ten
šel
cestou
víry
ne
a
tak
dále
každý
z
nich
šel
jinou
cestou.
A
mohli
být
žáky
jednoho
a
jediného
mistra
tam
je
tím
je
skvěle
ukázáno
že
je
schopen
vést
kdekoho
třebaže
má
různé
východisko
ten
petr
mohl
být
veden
vedle
jana
jeden
musel
ctít
východisko
toho
druhého
nesměli
na
sebe
žehrat
ty
jdeš
odjinud
na
to
jdeš
z
jiné
strany
tam
ten
na
tom
líp
protože
si
sedí
vedle
toho
ježíše
krista
blízko
jeho
ne
a
pořád
s
ním
chodí
a
jeho
ho
miláčkem
nikdo
mu
tam
nevyčítal
že
jeho
miláčkem
to
bylo
dáno
povahou
jeho
cesty
a
my
musíme
také
vědět
že
když
někdo
zvolí
cestu
lásky
že
zvolí
cestu
miláčka
páně.
A
že
tutéž
cestu
nezvolí
když
jde
cestou
života
nebo
cestou
poznání
nebo
to
se
nesmí
chovat
jako
jako
miláček
páně
protože
má
jiné
východisko
ano
zvolíme
východisko
čili
volba
východiska
tady
nehraje
roli
jenom
je
třeba
aby
bylo
východisko
správně
zvoleno
potom
už
se
dá
nasadit
na
obecné
principy
po
správné
volbě
východiska
protože
se
musí
přes
těch
sedm
stupňů
projít
tak
jako
tak
ovšem
z
jiné
strany
se
tam
vstupuje
ne
kdybychom
si
představovali
že
je
to
sedm
spojitých
nádrží.
Ze
kterých
s
ve
kterých
se
člověk
vykoupe
nějak
obrodí
tak
bychom
řekli
nezáleží
na
to
z
které
strany
břehu
já
do
té
nádrže
vstoupí
to
je
to
východisko
ano
hlavně
že
do
té
nádrže
vstoupím
jo
té
nádrže
musím
topit
to
sou
ty
principy
ježíšova
vedení
proto
já
si
mohu
troufat
tady
dělat
přednášky
obecné
ale
potom
zase
musím
dbát
na
to
abych
vám
ozřejmil
nebo
se
snažil
vám
pomoct
k
tomu
abyste
si
ozřejmili
kde
jste
jaké
je
vaše
východisko
odkud
právě
máte
vycházet
musíme
se
vy
se
musíte
umět
já
ne
ale
vy
se
musíte
umět
vyznat
v
tom
kde
jste
a
jak
na
jak
na
to
stav
svůj
nasadit
abyste
zbytečně
nepobíhali
vokolo
některé
z
těch
nádrží.
Byla
to
k
tak
jsme
u
východiska
ježíš
nemohl
v
rámci
toho
co
vyučoval
a
kde
to
vyučoval
a
za
jakých
okolností
historických
po
jakém
vývoji
který
předcházel
vyučovat
ničemu
více
než
životní
cestě
to
znamená
nemohl
ukazovat
nic
víc
než
že
právě
tento
život
který
zde
žijeme
má
největší
cenu
říkal
nikdo
nemůže
dát
víc
než
svůj
vlastní
život
víte
že
tam
ten
výrok
je
jak
bych
na
abyste
mysleli
že
se
něco
vymýšlím
že
život
bylo
to
nejcennější
co
člověk
do
toho
může
vložit
pak
ale
si
ale
přál
a
to
ukázal
svou
cestou
že.
Úměrně
svému
poznání
každý
tam
musí
vkládat
dycky
celý
život
říkám
úměrně
svému
poznání
když
například
dejme
tomu
ti
staří
židé
se
podvolili
zákonu
který
stál
nad
tím
tak
to
bylo
úměrné
jejich
poznání
ani
zdaleka
bychom
nepovažovali
to
jejich
odevzdání
se
bohu
za
komplexní.
Z
našeho
hlediska
ale
ono
bylo
komplexní
oni
vlivem
toho
že
byli
na
určité
úrovni
chápání
a
vývoje
nemohli
upřímně
udělat
víc
a
mělo
to
opravdu
ty
pravé
následky
že
se
ten
ježíš
opravdu
u
nich
narodil
že
že
se
nezklamali
ti
mistři
a
že
je
dovedli
správně
k
tomu
narození
ježíše
krista
více
ovšem
ty
mistři
udělat
nemohli
jestliže
například
potom
už.
Ti
učedníci
páně
za
ním
šli
opustivše
předtím
své
rodiny
mysleli
si
že
dávají
celý
svůj
život
v
sázku
neboť
jejich
život
se
jim
jevil
jako
služba
rodině
a
těm
poměrům
ve
kterých
žili
rodině
sobě
a
tak
dále
a
dneska
byli
ochotni
to
všechno
opouštět
ježíš
kristus
jim
ale
musel
potom
ukázat
že
jenom
nepatrně
dali
do
vínku
že
nepatrně
že
to
bylo
sice
z
hlediska
jejich
poznání
komplexní
odevzdání
života
komplexní
ale
že
z
toho
života
odevzdali
strašně
málo
chápete
tak
to
na
celé
té
cestě
vypadá
že
vždycky
musíme
být
ochotni
celý
život
odevzdat
ale
vlivem
svého
malého
poznání
nikdy
ho
celý
neodevzdáme.
Já
jsem
vám
líčil
přímo
trapně
vychloubačně
jak
jsem
třeba
celý
život
odevzdal
když
jsem
šel
do
té
operace
tak
sem
ho
tam
odevzdal
se
se
si
já
jsem
po
celou
dobu
operace
byl
ve
stavu
vědomého
spojení
a
to
byla
krása
a
jak
jsem
se
mýlil
já
jsem
všechno
neodevzdal
ovšem
byl
jsem
přitom
čistý
jako
lilie
to
si
na
sem
měl
dojem
že
jsem
všechno
odevzdal
ale
odevzdal
jsem
podle
úrovně
svého
poznání
a
ta
byla
malá
že
se
potom
vrátil
z
tohoto
stavu
už
tím
že
jsem
se
z
něho
vrátil
že
jsem
z
něho
vyšel
bylo
důkazem
že
jsem
všechno
neodevzdal
se
vrátím
k
tomu
životu
jaký
žijete
vy
zase
k
normálnímu
takzvanému
normálnímu
životu
A
vystřízlivění
bylo
tedy
trapné
přestože
trvalo
dost
dlouhou
dobu
než
jsem
vystřízlivěl
z
toho
stavu
já
jsem
ještě
třebas
po
dvou
měsících
asi
jsem
se
ocitl
mezi
vámi
ne
že
sem
o
tom
na
nadšením
vykládal
možná
až
za
půl
roku
ještě
s
nadšením
vykládal
jako
vrchol
toho
co
jsem
kdy
zažil
ne
a
zrovna
tak
jsem
vykládal
třicet
let
po
koncentráku
co
jsem
zažil
v
tom
koncentráku
eště
to
dneska
vykládám
jako
vrchol
tehdejší
vrchol
svých
možností
na
základě
tehdejšího
poznání
že
jsem
myslel
že
jsem
celý
život
obětoval
a
tak
vám
to
taky
líčím
čistý
jako
lilie
jsem
byl
při
tom
toto
nejhorší
na
tom
že
člověk
může
na
každém
momentu
v
každé
chvíli
na
této
cestě
života
zkrachovat
tím
že
nemá
správnou
představu
co
ještě
má
následovat
že
si
správně
nepřizná.
Že
přestože
se
celý
chtěl
odevzdat
celých
na
odevzdal
to
je
veliké
úskalí
na
této
cestě
a
proto
ježíš
kristus
neřekl
o
sobě
jenom
já
jsem
život
nýbrž
já
jsem
také
cesta
a
já
jsem
také
poznání
tím
řekl
člověče
podívej
se
že
můj
život
je
cestou
a
srovnej
si
toto
si
právě
dosáhl
s
tou
mou
cestou
kterou
já
jsem
před
tebou
prošel
a
o
které
ti
říkám
že
ji
máš
následovat
že
ti
říkám
následuj
mě
a
potom
přijdeš
na
to
kde
si
se
vlivem
svého
dosavadního
poznání
ocitl
co
jsi
věnoval
že
se
mýlíš
sám
v
sobě
že
správně
sebe
nepoznáváš
jako
ten
svatý
petr
jsem
ochoten
za
tebou
jít
a
nebylo
to
pravda
neměl
mu
to
za
zlý
ten
petr
byl
čistý
jako
lilie
protože
von
se
neznal
ne
a
zrovna
tak
se
neznáme
my
a
ona
tak
se
neznám
já
nikdo
z
nás
se
neznáme
a
jenom
musíme
v
každém
případě
na
této
cestě
a
to
je
základní
nutnost
dycky
chtít
komplexně.
Bez
výhrad
celý
svůj
život
obětovat
bohu
který
svůj
život
mu
odevzdat
celým
svým
životem
mu
patřit
přestože
vy
se
na
nás
dívá
třeba
nezasvěcený
vnější
pozorovatel
tak
pozná
že
ani
zdaleka
nejsme
takhle
odevzdaní
to
i
členové
mojí
rodiny
třebas
děti
moje
mě
často
napomínali
že
toto
není
přece
pravá
odevzdanost
tatínku
toto
by
si
neměl
toto
toto
by
si
měl
toto
by
si
neměl
a
ty
děti
většinou
měly
pravdu
a
já
při
svém
dokonalém
poznání
kterým
se
se
tady
dycky
jako
vychloubám
jsem
na
to
nepřišel
na
co
přišly
moje
děti
jo.
Dělal
jsem
chyby
a
nebyl
jsem
si
toho
vědom
že
jsem
vždycky
měl
opravdu
poctivou
touhu
plně
té
věci
patřit
plně
se
odevzdat
a
nebylo
to
možné
z
toho
jediného
důvodu
že
jsem
sebe
správně
neznal
že
jsem
nevycházel
správného
sebepoznání
a
proto
toto
všechno
co
vám
tady
říkám
má
tento
jediný
smysl
znát
východisko
znamená
znát
míru
z
vlastního
poznání
hodnotit
správně
jeho
nedostatečnost
a
zase
neznevažovat
to
do
takové
míry
abyste
vůbec
se
od
neodvažovali
potom
nějakého
kroku.
Ať
je
to
sebemenší
míra
poznání
tak
je
to
vždycky
toho
tolik
protože
jste
už
jednou
lidmi
že
můžete
vykročit
do
věčnosti
ať
máte
jenom
jednu
hřivnu
můžete
vykročit
nemusíte
jich
mít
pět
ať
máte
jenom
halíř
můžete
dát
je
to
třebas
všechen
váš
majetek
když
ho
když
to
všechno
dáte
učinili
jste
správné
východisko
správné
východisko
tedy
je
vložit
do
toho
všechno
o
čem
vím
že
mohu
do
toho
vložit
nenechat
si
nic
ani
setinu
pro
sebe
o
to
bezvýhradné
vložení
sebe
celého
tak
jak
se
poznávám
do
věci
to
je
správné
východisko
tak
jak
se
poznávám
říkám.
Nyní
bych
chtěl
pokračovat
paralelou
mezi
naučenou
vírou
a
naučeným
životem
nebudu
opakovat
to
co
bylo
řečeno
o
naučené
víře
v
kapitole
co
je
cesta
víry
v
otázkách
a
odpovědech
se
odkládám
že
toto
všechno
máte
za
sebou
protože
by
se
ta
přednáška
strašně
natáhla
ano
na
několik
hodin
navíc
to
nemá
cenu
takže
odvolávaje
se
na
to
pokračuji
obdobně
jako
znáte
samovolnou
víru.
A
naučenou
víru
ne
stejně
ale
obdobně
rozeznáváme
nebo
můžeme
rozeznávat
chcemeli
život
samovolný
a
život
naučený
mluvím
o
životu
naučeným
myslím
o
stylu
života
o
smyslu
života
jaký
je
mně
vnuknut
prostředím
do
kterého
jsem
se
dostal
při
narození
a
tento
smysl
života
je
naučen
v
tom
smyslu
že
já
dělám
to
co
dělali
moji
předci
a
všechno
dělám
jenom
proto
abych
jednak
tento
život
udržel
i
když
ne
natrvalo
nýbrž
přechodně
až
do
smrti
a
jednak
proto
abych
mohl
sloužit
té
společnosti
ve
které
žiji
a
situace
se
ještě
postupně
mění
v
tom
smyslu
že
produktivita
práce
nebo
no
tak
asi
toho
člověka
ustavičně
roste
dělba
práce
ustavičně
roste
takže.
Je
taky
určitý
vývoj
vidět
v
té
výchově
naučeného
života
že
tato
společnost
je
čím
dál
tím
více
učí
duchovnímu
prospěchu
příhodnějšímu
způsobu
života
neboť
čím
více
ten
můj
život
slouží
společnosti
nebo
celku
tím
je
bližší
tomu
duchovnímu
cíli
čili
my
bychom
mohli
i
tímto
způsobem
že
bychom
reorganizovali
naučený
způsob
života
dospět
dost
daleko
na
cestě
duchovní.
Jenomže
nesměla
by
to
být
jenom
ces
tedy
technika
života
nýbrž
muselo
by
to
být
také
umění
života
a
k
tomu
vás
teďka
chci
učit
protože
všechno
co
budeme
o
tom
mluvit
je
vlastně
učení
se
umění
života
ne
tedy
technice
já
bych
nerad
abyste
zredukovali
tuto
lekci
na
nějakou
techniku
k
aby
se
to
viděli
především
umění
to
nám
velice
pomůže
v
dalším
výkladu
já
se
vrátím
k
tomu
naučenýmu
životu
nás
prostředí
učí
toto
je
můj
život
toto
jsou
moje
vlastnosti
to
je
moje
tělo
oso
moje
prostředky
a
tím
se
zabezpečuje
že
já
přednostně
síly
samovolné
které
životní
síly
které
do
mě
vplývají
jednak
ze
zdrojů
hmotných
samá
potravin
a
tak
dále
a
jednak
ze
zdrojů
nehmotných
to
je
z
toho
věčného
života
že
já
všechny
tyto
síly
používám.
Jednostranně
pro
udržení
tohoto
života
jako
by
to
bylo
to
jediné
jako
byla
ta
jediná
povinnost
kterou
před
sebou
mám
tím
se
zásadně
proviňuji
proti
duchovnímu
smyslu
života
a
spěju
nenávratně
ke
zničení
tohoto
života
protože
se
starám
jenom
o
opotřebování
nástroje
o
nic
jiného
se
nestarám
třebaže
se
snažím
nějakou
údržbou
ten
nástroj
co
nejdéle
zachovat
ve
stavu
použitelném.
Čili
nic
proti
tomu
nemůžeme
mít
zachovávat
nástroj
ve
stavu
použitelném
to
je
to
je
v
pořádku
ale
smysl
toho
zachovávání
má
být
nový
a
tím
se
má
lišit
naše
hospodaření
s
tímto
životem
od
toho
jak
s
ním
hospodaříme
dosud
já
se
nebudu
zase
odvolávat
na
to
co
jsem
tady
už
mockrát
říkal
že
to
ježíš
kristus
vyjádřil
mnohými
podobenstvími
a
přední
podobenství
je
o
tom
mém
synu
to
taky
vynechám
ale
především
o
hřivnách
že
totiž
aby
byl
pochválen
služebník
to
znamená
aby
bylo
schváleno
toto
správné
hospodaření
se
životními
silami.
K
tomu
bylo
zapotřebí
aby
se
komplexně
s
nimi
hospodařilo
pro
hospodáře
a
nikoliv
pro
sebe
kdybych
to
ještě
rozšířil
o
to
podobenství
postavení
služebníka
jak
to
znáte
z
úloh
tak
bych
dokonce
říkal
že
toto
hospodaření
je
dvojího
druhu
na
poli
a
v
domě
ne
a
to
všechno
zase
znáte
z
jiných
přednášek
nebudu
to
zase
vůbec
rozvádět
protože
ono
v
tom
je
určitý
rozdíl
a
není
chybou
když
se
v
tom
vyznáme
když
si
správně
zhodnotíme
kde
právě
jsem
jestli
jsem
na
poli
nebo
v
domě
podle
toho
musím
rozdílně
jednat
já
myslím
že
to
není
tak
těžké
si
to
uvědomit
zdali
jsem
na
poli
ale
je
důležité
přitom
si
uvědomit
že
i
když
jsem
na
tom
poli
i
když
nejsem
spojen
s
tím
bohem
vědomě.
Nejsem
v
jeho
tedy
v
jeho
domě
v
tomu
říká
symbolicky
tak
mám
stejné
povinnosti
vůči
němu
to
znamená
službu
vůči
němu
jako
v
tom
domě
a
ne
povinnosti
vůči
sobě
čili
jaký
je
tady
zvláštní
rozdíl
při
tom
naučeném
způsobu
života
mám
povinnosti
vůči
sobě
maximálně
vůči
společnosti
ovšem
s
vrcholným
ohledem
na
sebe
a
při
tom
druhým
mám
povinnost
milovat
bližního
jako
sebe
nic
víc
bližního
to
znamená
je
to
sou
z
toho
vyplývají
povinnosti
také
vůči
společnosti
ale
především
milovat
boha
nadevše
z
celého
srdce
z
celé
duše
sedli
a
tak
dále
to
jsou
prvotní
té
prvotní
životní
povinnost
nad
tuto
povinnost
není.
Čili
by
bylo
ideální
kdybych
byl
veden
touto
láskou
jenomže
mně
správně
řeknete
jak
si
tu
lásku
vycucat
z
prstu
a
to
je
argument
který
plně
uznávám
a
proto
ježíš
kristus
ukázal
cestu
jak
dospět
k
této
lásce
a
to
cestou
života
se
s
tou
života
že
napřed
než
tu
lásku
mám
než
se
k
ní
dopracuji
musím
dělat
všechno
abych
pro
ni
zjednal
průchod
abych
se
jí
naučil
jako
se
učím
tomuto
stylu
života
tak
já
se
musím
při
životě
učit
milovat.
Jeho
celé
vystoupení
vystoupení
ježíše
bylo
učení
se
lásce
to
si
musíme
přiznat
on
nás
učil
správně
milovat
a
tím
správně
žít
protože
chyba
základní
je
v
tom
že
my
milujeme
především
sebe
a
tím
také
samo
sebou
způsobujeme
že
se
soustřeďujeme
na
ten
život
s
ohledem
na
sebe
to
není
jak
jsme
si
už
předtím
před
chvilinkou
řekli.
Příliš
chybné
protože
tato
absolutní
soustřeďuje
mast
způsobuje
že
já
dozraju
jakmile
ale
dozraju
dospěju
sem
říkal
duševně
i
tělesně
tak
to
tam
ale
nebylo
ještě
na
tom
pásku
to
tam
budu
muset
ještě
přidat
tak
pak
mám
povinnost
no
když
ji
nesplním
váze
dělat
narazím
na
najednou
na
utrpení
pak
mám
povinnost
přejít
na
službu
bohu
a
to
znamená
nepřešlapovat
na
místě
a
nechtít
abych
se
donekonečna
zdokonaloval
v
rozví
rovní
tohoto
života
ten
život
rozvinutý
život
znamená
prostě
schopnost
jít.
Být
připraven
k
tomu
abych
šel
nebo
chtít
nebo
přát
si
jít
do
věčnosti
jestliže
toto
je
převažujícím
znakem
některého
momentu
mého
života
tak
to
je
zralá
chvíle
která
dozrála
protože
vono
nesmí
vadit
v
žádném
v
žádné
chvíli
života
to
že
já
jsem
prost
nesmí
tam
být
prost
žádosti
já
nějakou
žádost
musím
mít
já
musím
být
veden
nějakým
přáním
bez
přání
nesmím
být
víte
se
kolikrát
vlivem
in
špatně
pochopených
indických
nauk
jsme
si
přáli
že
jsme
si
mysleli
že
máme
vymýtit
veškerá
přání
toto
ježíš
nikdy
nehlásal
a
ani
žádná
indická
nauka
to
nehlásá.
Protože
jenom
ti
kteří
na
to
pohlíželi
zvnějšku
měli
dojem
že
tomu
tak
v
indii
ne
že
tam
chtějí
vymýtit
veškerou
připoutanost
v
tom
smyslu
že
z
člověka
udělají
někoho
kdo
vo
nic
nemá
zájem
všeho
se
straní
od
všeho
utíká
kdežto
ani
v
ašramu
to
takhle
nedopadá
protože
ten
žák
tam
setrvává
u
nohou
svýho
mistra
protože
má
vrcholný
zájem
o
sebe
zlepšení
že
a
o
následování
toho
mistra
takže
to
uniklo
těm
kdo
to
přepisovali
z
tý
indie.
Naopak
tento
žák
je
znak
má
znak
vrcholné
jednoznačné
a
jedním
směrem
se
ubírající
žádosti
nebo
touhy
a
toto
je
základem
cesty
života
ježíš
kristus
se
snažil
všechny
ty
drobné
touhy
naše
nějak
sjednotit
dát
jim
jediný
směr
ukázat
jediný
smysl
života
a
za
tím
jít
všeho
ostatního
nechat
čili
na
každém
kroku
této
cesty
se
chce
od
člověka
vždycky
jinou
formou
aby
dokonale
odstoupil
od
toho
dosavadního
a
přistoupil
k
něčemu
novému.
Takže
kdybychom
si
to
jenom
tak
přehlédli
ten
židovský
národ
který
kdysi
žil
uprostřed
jiných
semitských
národů
v
babylónii
a
klaněl
se
různým
bohům
jako
ostatní
národové
semitští
jejichž
nejsi
největší
síla
nej
největší
národ
mezi
nimi
byl
byli
asyřané
že
jako
ostatní
asyřané
to
byli
taky
semiti
taky
se
klaněli
více
bohu
až
dostali
zjevení
o
tom
že
je
daleko
lepší
jednomu
bohu
se
klaněti
a
podobně.
Tak
museli
především
se
zříct
tohoto
klanění
se
mnoha
bohům
chápete
to
znamená
museli
se
vyřadit
z
tehdejší
společnosti
to
mělo
kruté
následky
že
se
museli
vystěhovat
z
babylónie
ještě
abrahám
v
babylónii
žil
a
musel
se
pro
tuto
víru
vystěhovat
to
tam
dost
jasně
není
znát
v
tý
bibli
ale
bylo
tomu
tak
čili
oni
se
museli
voni
se
nějaký
si
bot
pod
a
že
dostanou
za
sebe
o
zem
ale
to
bylo
všechno
oni
museli
za
touto
vírou
jít
a
když
to
potom
já
to
nebudu
dál
rozvádět
ale
když
to
potom
se
deme
pořád
dál
tak
totéž
udělala
panna
maria
že
se
zřekla
svýho
života
mezi
ostatními
dívkami
nemohla
se
stát
nikdy
protože
jako
svobodná
porodila
dítě
ne
mohla
se
stát
nikdy
plnoprávnou
manželkou
někoho
nýbrž
jenom
otrokyní
pro
mě
tak
se
vyloučil
dobrovolný
ježíš
kristus
z
toho
poddanství
rodině
a
z
toho
že
musí
být
v
tom
co
je
jeho
otci
když
vstoupil
do
jordánu
a.
Mohl
potom
právem
říct
že
to
byl
důsledek
toho
té
změny
postoje
že
totiž
se
vzdal
stavů
předešlých
a
vstoupil
do
stavů
nových
to
znamená
do
stavu
synovství
se
svým
otcem
trvalého
stavu
synovství
se
svým
otcem
trvalého
tři
roky
trvajícího
tedy
aspoň
trvale
tak
v
tom
smyslu
trvalý
trvalého
a
když
tedy
se
vzdal
tak
mohl
potom
o
sobě
říct
že
za
těch
minulých
vztahů
tak
mohl
o
sobě
říct
kdo
je
má
matka
kdo
jsou
mí
bratři
nemám
kam
bych
hlavy
sklonil
to
byla
pravda
v
tom
smyslu
že
on
věděl
že
už
tady
nemá
život
se
tady
takhle
dokonale
dycky
ukazoval
že
se
třeba
vzdát
toho
co
tady
člověk
má
pak
se
musel
vzdát
svých
musel
protože
jinak
by
byl
nedostal
dál
a
ukazoval
cestu
kupředu
za
se
svých
žáků
zase
cti
před
lidmi
umřít
na
kříži
vzdal
se
svýho
tělesnýho
života
a
tak
dále
ne.
Tak
já
myslím
že
rozumíte
tomu
že
na
této
cestě
se
dějou
dvě
věci
že
se
člověk
vzdává
dosavadního
stylu
a
smyslu
života
i
prostředků
které
pro
naplnění
toho
smyslu
používal
možná
že
někdy
ne
všech
ale
většiny
z
nich
a
nastupuje
nový
smysl
bez
ohlédnutí
nový
smysl
života
s
novými
prostředky.
A
podrobnej
podrobný
návod
viz
ježíšův
život
to
je
opravdu
tam
je
podrobný
návod
které
prostředky
v
kterém
období
jak
používat
já
se
k
tomu
samosebou
vrátím
a
ten
návod
vám
třebas
konkrétně
jak
já
mu
rozumím
přednesu
ale
to
neznamená
že
byste
si
museli
to
zrovna
tak
přebrat
jak
to
já
mám
v
hlavě
přebráno
protože
vy
třebas
musíte
mít
odlišný
pohled
na
věc
jelikož
přistupujete
k
věci
z
jiného
stanoviska
z
jiného
východiska
než
já
ano
já
přistupuju
z
východiska
člověka
nevěřícího
který
byl
donucen
aby
pomáhal
nést
kříž
ježíšovi
jo.
To
je
ten
šimon
cyrenejský
byl
také
donucen
to
je
asi
moje
postavení
jo
kdežto
vás
nikdo
nenutil
vy
jste
si
dobrovolně
já
jsem
nikdy
dobrovolně
nešel
číňané
říkají
že
toto
je
přednost
že
člověk
si
to
nepřál
a
byl
donucen
že
to
je
přednost
jako
já
nevím
jestli
tomu
tak
mají
ten
názor
prosím
já
bych
zatím
počkal
na
vaši
repliku
tak
část
té
repliky
řekl
jsem
tam
dost
nepřesně
že
musí
člověk
více
patřit
společnosti
než
sobě
že
by
to
mělo
být
tak
to
jsem
velice
zúžil
zúžil
obecnou
obecnější
pravdu
že
by
mu
mělo
jít
především
o
věc.
Kdybych
například
byl
v
situaci
že
bych
měl
vedle
sebe
nějaké
lidi
kteří
nevěří
na
boha
a
těch
je
dneska
většina
a
chtěl
bych
je
přiblížit
připravit
pro
duchovní
cestu
aby
jako
mohli
jít
k
bohu
aby
mohli
cestou
kterou
tady
některou
z
těch
cest
kterou
tady
ježíš
kristus
ukázal
tak
bych
je
neučil
učení
ježíše
krista
nýbrž
je
všemi
silami
bych
je
měl
k
tomu
chtěl
přimět
k
tomu
aby
jim
v
životě
šlo
o
nějakou
věc
třeba
zcela
světskou
to
bych
připravil
takovou
vzdálenou
přípravu
k
vlastní
duchovní
cestě
že
u
člověka
u
kterého
ještě
nenajdeme
tento
zájem
o
nějakou
věc
která
je
mimo
něj
u
tohoto
člověka
není
připravenost
žádoucí
aby
mohl
nastoupit
cestu
který
tady
mluvíme
naopak
když
ale
někdo
dovede
tak
dalece
se
věnovat
nějaké
věci
že
na
sebe
zapomíná
při
tom.
Tak
je
to
člověk
připravený
dejme
tomu
matematik
se
tak
věnuje
té
své
matematice
že
je
potrhlý
to
znamená
zapomíná
na
sebe
úplně
zapomíná
jíst
pořádně
správně
se
oblíkat
a
mluví
z
cesty
protože
má
plnou
hlavu
matematiky
tak
to
je
člověk
dobře
připravený
ano
že
mu
jde
o
věc
já
neříkám
že
musí
vždycky
potrhlý
ne
ale
je
tak
trošičku
vyšinutý
už
z
toho
normálního
takzvaného
normálního
způsobu
myšlení
že
tomu
člověku
v
první
řadě
jde
o
sebe
teprve
třebas
taky
o
nějakou
věc
tohleto
je
tento
člověk
je
velice
vzdálen
toho
aby
mohl
jít
za
bohem.
Kdežto
tam
už
se
připravuje
odstup
od
sama
sebe
že
například
napřed
patří
nějaké
věci
proto
například
dejme
tomu
při
výchově
dětí
dbám
na
to
aby
měly
nějakého
koníčka
a
když
jim
když
ho
nemají
tak
si
podle
jejich
založení
toho
koníčka
pro
ně
vymyslím
a
tak
dlouho
je
přidržuji
při
tom
koníčku
až
se
s
tím
ztotožní
a
toho
koníčka
mají
a
tím
si
myslím
že
sem
udělal
hodně
pro
jejich
duchovní
přípravu
promiňte
mně
tak
na
to
du
například
se
o
rodině
nemám
možnost
vyučovat
přímo
těmto
věcem
ano.
Tak
to
prosím
chci
tady
udělat
určitou
opravu
ve
své
řeči
že
že
jsem
řekl
více
společnosti
než
sobě
měl
jsem
spíše
říci
více
aby
mu
více
šlo
o
věc
než
o
sebe
společnost
je
pro
člověka
taky
věcí
která
stojí
mimo
něj
jenže
toto
je
obecnější
jako
výja
výraz
té
konkrétní
toho
konkrétního
vztahu
ke
společnosti
ano
tam
je
to
konkretizováno
a
bylo
by
to
chyba
kdyby
to
bylo
takhle
úzce
chápáno.
Dále
vás
překvapilo
že
jsem
řekl
že
člověk
se
musí
naučit
lásce
jsem
si
dobře
vědom
zase
ze
zkušenosti
nemám
to
jinak
potvrzeno
ani
knižně
ani
nějakými
jinými
důkazy
než
tou
zkušeností
že
té
lásce
se
dá
naučit
jenom
do
značně
malé
míry
až
budeme
mluvit
o
tom
třeba
se
na
to
ještě
dostaneme
během
toho
týdne
o
cestě
lásky
tak
si
přesně
řekneme
do
jaké
míry
se
člověk
lásce
může
naučit
a
do
jaké
míry
ne
kdybyste
člověka
učili
sebelíp
nebo
já
nevím
co
dělali
aby
se
naučil
milovat
tak
ho
nenaučíte
protože
on
zůstává
svůj
a
nejde
to.
Proč
nemůže
milovat
tak
jak
do
takové
míry
jak
si
to
přeje
ježíš
a
ta
láska
je
potom
účinná
pro
i
do
lásky
vstupuje
s
pocitem
oddělenosti
a
to
mu
znemožňuje
aby
opravdově
miloval
čili
kdyby
se
měl
naučit
lásce
tak
zase
takovou
přípravou
pro
lásku
bych
považoval
za
nutnou
přípravu
pro
lásku
bych
považoval
takové
cvičení
v
sebevzdávání
se
to
znamená
třeba
by
se
tomu
člověku
neučily
přímo
akty
lásky
ale
učili
bychom
ho
sebe
opouštět
jako
tam
jsem
říkal
naučit
ho
aby
mu
šlo
o
věc
tak
něco
obdobného
v
této
oblasti
naučit
ho
aby
něco
dělal.
Co
mu
není
po
chuti
nebo
lépe
řečeno
aby
se
v
něm
obrousily
ty
hroty
rozlišovací
že
on
rozlišuje
něco
příjemného
od
něco
nepříjemného
to
je
první
kapitola
na
cestě
lásky
jestliže
já
rozlišuji
příjemné
od
nepříjemného
tak
potom
pořád
něco
budu
mít
radši
něco
méně
rád
a
nebudu
moct
nikdy
vpravdě
milovat
jak
si
to
představuje
ježíš
třebas
budu
milující
velice
ale
ne
podle
vzoru
ježíše
to
znamená
moje
láska
bude
protekční.
A
kdo
mně
nepůjde
na
nervy
toho
budu
milovat
víc
a
kdo
mně
půjde
neví
to
budeme
ona
méně
nebo
dokonce
se
budu
stala
a
toto
ježíš
jako
si
nepřál
a
to
taky
nepovažuje
za
správný
projev
lásky
protože
patrně
nepřítel
mně
de
na
nervy
a
von
říkal
abych
ho
miloval
jako
sebe
ne
nebo
které
přátele
své
aspoň
a
to
je
vůbec
nemožné
milovat
nepřátele
své
za
takového
stavu
věcí
ve
kterém
já
rozlišuju
příjemné
od
nepříjemného
a
proto
si
velice
cením
tady
na
těch
číňanech
že
radí
ihned
v
úvodu
odvolávajíce
se
na
taoteting
že
rozlišování
mezi
příjemným
a
nepříjemným
je
velice
neužitečná
záležitost
takže
učit
se
lásce
by
pro
mě
znamenalo
učit
se
zákazu.
Rozlišování
příjemného
a
nepříjemného
a
my
se
samočinně
naučil
milovat
podle
typu
lásky
jaký
navrhoval
ježíš
aspoň
tomu
začátku
nejde
to
moc
daleko
ale
udělal
by
obrovský
pokrok
že
by
se
musel
zapírat
láska
tak
jak
si
ji
vyžaduje
ježíš
kristus
vyžaduje
značnou
míru
sebezáporu
neboť
milovat
toho
který
je
mi
příjemný
nebo
ze
kterého
dokonce
mám
nějaký
užitek
a
i
když
je
mi
příjemný
tak
z
něho
že
mám
to
není
ještě
vůbec
ani
začátek
lásky
láska
začíná
tehdy
když
protivu
miluju
ano
to
začátek
lásky
anebo
když
z
něho
nic
nemám
rozumíte
neboť
to
je
přeci
ta
jasná
příprava
k
tomu
co
potom
dál
ježíš
od
člověka
chce.
Začnu
zase
historicky
jestliže
jsem
vám
řekl
že
ti
staří
židé
žili
napřed
v
babylónii
kde
se
klaněli
s
ostatními
asyřany
mnoha
bohům
tak
chci
říci
že
tento
jejich
stav
existence
ba
byli
v
babylónii
se
podobá
našemu
stavu
kdy
se
třeba
předstíráme
že
věříme
v
boha
ale
vy
se
klaníme
mnoha
bohům
fakticky
prvním
bohem
v
té
hierarchii
všech
bohů
to
jsem
já
dycky
že
ano
a
dalšími
bohy
jsou
různé
podoby
mého
já.
Zase
tedy
moje
já
ale
vy
to
jako
nechápete
že
je
to
vaše
já
ale
já
a
že
například
dejme
tomu
moje
manželka
to
je
taky
moje
já
prže
pro
ten
vztah
který
k
ní
mám
moje
děti
jsou
taky
moje
já
to
ten
vztah
který
k
nim
mám
moji
nepřátelé
pro
ten
vztah
osobní
který
k
nim
mám
je
tak
jsou
taky
součástí
mého
já
jedině
lidé
anebo
věci
kterým
nemám
vůbec
žádný
poměr
nejsou
soustá
součástí
mého
já
já
se
všemu
svým
způsobem
klaním
to
znamená
žiju
v
mnohobožství
a
žiju
tedy
v
té
babylónii
v
tom
zmatení
jazyků.
Protože
já
všemu
do
určité
míry
sloužím
protože
to
vyhovuje
nějak
požadavkům
mého
já
já
to
rozsuzuju
spektrem
svého
nazírání
prostě
svým
způsobem
hodnocení
svým
způsobem
prospěchářství
bych
tak
řekl
tohleto
mně
zatarasuje
cestu
k
bohu
v
té
první
zábrana
kterou
já
musím
odstranit
já
si
musím
uvědomit
že
můj
život
je
atomizován
jak
jsem
často
říkal
že
je
roztěkaný
na
mnoho
zájmů
protože
moje
já
máli
být
správně
obslouženo
musí
mít
k
tomu
celou
řadu
pomocníků
jak
v
lidech
tak
v
událostech
a.
Ani
netuší
že
tím
se
stává
otroky
těchto
událostí
a
těchto
lidí
bez
nich
se
neobejde
když
to
má
nějaký
jiný
průběh
než
jak
on
se
ten
člověk
představuje
tak
je
nešťasten
já
bych
to
vylíčil
starověkým
způsobem
historickým
které
že
ti
bohové
byli
nejenom
uctíváni
v
tom
starověku
ale
také
proklínáni
když
nesloužili
jak
měli
to
nemilosrdně.
Text view •
Help