cs-cac-train-n52w
Universal Dependencies - Czech - CAC
Language | Czech |
---|
Project | CAC |
---|
Corpus Part | train |
---|
Annotation | Hladká, Barbora; Zeman, Daniel |
---|
View options
Text: - Show: - Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Jestliže totiž vystupuje mnoho let jen na filmovém plátně a jednoho dne se objeví na televizní obrazovce, všichni se domnívají, že skončila. Je tomu tak ale pouze ve Francii, a v jiných zemích, například v Itálii nebo v USA, v televizi naopak vystupují ti nejlepší herci. Popularita Smetanovy opery Prodaná nevěsta nedala, jak se říká, spát filmařům již v samých počátcích naší kinematografie. Poprvé pořídil režisér Max Urban v roce # záznam jejího provedení v přírodní aréně v Divoké Šárce, kde se tehdy v letním období pravidelně konala divadelní představení. Škoda, že se z tohoto snímku mnoho nezachovalo, neboť v něm vystupovali mnozí slavní představitelé, jako Emil Pollert v roli Kecala, Adolf Krössing jako Vašek, Emil Burian jako Krušina, Gabriela Horvátová jako Háta a Karel Hruška v roli principála komediantů, kterou vytvářel dlouhá léta na jevišti Národního divadla. V roce # došlo k zneužití popularity Smetanova díla ve značně zvulgarizované adaptaci, za niž nesl odpovědnost režisér Oldřich Kmínek a kde se v hlavních rolích nemohli nijak výrazněji uplatnit ani mladý František Smolík jako Jeník, ani Laura Želenská jako Mařenka nebo Karel Noll jako Kecal. Na jaře # zfilmoval Prodanou nevěstu v bavorských krojích při zachování hlavních zpěvních árií začínající režisér Max Ophuels s Jarmilou Novotnou v roli Mařenky. Pobouření, které vyvolalo toto zcizení tak typicky českého ducha, přimělo o rok později dvojici českých producentů, * Smíchouse a * Pošustu, k tomu, aby přikročili, aniž si uvědomovali odpovědnost svého kroku, k jejímu novému zfilmování, tentokrát víceméně jen v podobě záznamu tehdejší inscenace na Národním divadle. Na režii se podíleli její jevištní původci Jaroslav Kvapil a Emil Pollert se Svatoplukem Innemannem, který tu figuroval jako technický odborník. Celý děj byl zasazen do divadelních kulis Františka Kysely, které byly postaveny v barrandovských ateliérech. Dlouholetý držitel role principála na Národním divadle Karel Hruška, vidíme jej na našem obrázku, se zde znovu představil široké obci filmových diváků.
Download XML • Download text
• Sentence view • Dependency trees