Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 150 • previousnext

s-1 Ideologický a společenský kvas raného středověku provázený pohybem národů a hledáním nového řádu v oblasti mocenského tvárnění národnostních celků v Evropě i vyřešení jejich vztahů k oběma centrům křesťanské ideologie, k Římu a Cařihradu, dotklo se i českých zemí.
s-2 od doby zavedení křesťanské ideologie v Čechách za knížete Bořivoje žili u nás poustevníci východního rázu, jak dokládá legendární vyprávění o poustevníku Ivanovi ve skalách podél Lodenického potoka na Berounsku.
s-3 Poustevnictví bylo běžné od doby císaře Konstantina Velikého zvláště v Makedonii na úpatí hory Athosu, kde vznikl řád basiliánské řehole podle Basila Velikého.
s-4 Císař Basilius daroval poustevníkům půdu poloostrova Aktejského, a ve druhé polovině # století tam bylo # klášterních osad, mezi mnichy se připomínají i Slované.
s-5 Také oba nositelé křesťanské kultury do Říše velkomoravské, Konstantin a Method, byli mniši basiliáni.
s-6 Kníže Rostislav vyžádal si je na byzantském císaři Michalu, neboť chtěl posílit své postavení vůči Ludvíku Němci.
s-7 Byzanc uzavřela přátelství s Velkou Moravou vůči Frankům a poskytla privilegium používání staroslověnského jazyka a hlaholského písma, což jistě posílilo křesťanskou ideologii, známou zde již před příchodem obou bratří.
s-8 I když České země za knížete Bořivoje přijaly křesťanskou ideologii pravděpodobně prostřednictvím moravské misie, která působila především v Praze, Levém Hradci a na Budči, přece brzo dochází i k pronikání křesťanských idejí latinského směru.
s-9 Nejblíže basiliánské řeholi svým původem i způsobem byla řehole benediktinská.
s-10 syn Boleslava # Strachkvas přijal roucho benediktinské v řezenském klášteře * Jimrama, jeho sestra Mlada se stala abatyší prvního ženského kláštera při chrámu * Jiří na Pražském hradě.
s-11 S potvrzením ženského kláštera v Praze bylo schváleno i pražské biskupství v čele s určeným benediktinem z kláštera * Jana Křtitele v Magdeburku Dětmarem.
s-12 Teprve jeho nástupce, biskup Vojtěch z rodu Slavníkovců, osazuje v Čechách mužskou odnož benediktinů, nejprve v Kostelci nade Mží na Plzeňsku, potom v Břevnově, kde světí první kostel a uvádí sem mnichy z Kostelce.
s-13 Další ústavy této řehole vznikly na Ostrově u Davle, v Rajhradě a Hradisku na Moravě.
s-14 Kníže Břetislav daroval ostrovským benediktinům tři kostely, * Jana Křtitele pod Skalou u Lodenic, zde žil kdysi poustevník Ivan, kostel * Jana Křtitele na vrchu Velizu u Kublova, * Beroun, a v Újezdě Zátonském u Krumlova.
s-15 Je předmětem křehkých úvah historických, zda slovanská liturgie, uvedená do Čech z Velké Moravy, nezapustila své kořeny také v nejstarších benediktinských ústavech.
s-16 Mocenské a společenské vztahy tohoto raného období napovídají, jak složitá byla kulturní situace u nás v povelkomoravském období.
s-17 Na jedné straně tu byl totiž jeden církevněslovanský kultovní jazyk užívaný ve dvou obřadech, západním a východním, na druhé straně jeden obřad západní užívající dvou kulturních jazyků, latinského a církevněslovanského.
s-18 Není však naším úkolem řešit zde složité vztahy politické světského a církevního významu, nemůžeme se ani šířeji zmíniti o písemných památkách tohoto raného období, které se totiž nezachovaly přímo v českém prostředí, nýbrž byly v opisech přeneseny do Kyjevské Rusi a tam dále přepisovány, a tak se uchovaly do novověku.
s-19 Jedním z prostředků, který obstarával tuto výměnu kulturních hodnot mezi českými zeměmi a slovanskými východem, byl právě Sázavský klášter.
s-20 Jeho torso, kolikrát přestavované, stojí podnes na skalnatém ostrohu v malebném údolí řeky Sázavy, lemovaném kopcovitými zalesněnými stráněmi, z nichž některé byly osídlené od doby neolitické, Bílý Kámen po dobu hradištní.
s-21 Sázavský klášter jako jeden ze svědků slovanské kultury u nás přitahoval zájem široké oblasti různě specializovaných historiků.
s-22 Byli to nejen umělečtí a literární historikové, ale také archeologové, kteří již před druhou světovou válkou začali s archeologickým výzkumem v areálu bývalého slovanského kláštera, jehož založení se přičítá knězi Prokopovi.
s-23 Středověké dějiny Sázavského kláštera lze rozdělit do několika období.
s-24 Původní zakladatel byl kněz Prokop, vzdělaný ve slovanském písmě, hlaholici, o němž se zachovalo legendární vyprávění, Legenda malá, minor, pojatá do pozdější Kroniky sázavské, letopisu Mnicha sázavského z # * .
s-25 Prokopskými legendami se zabývalo mnoho badatelů a je známo více než # dostupných rukopisů.
s-26 Z legendy se dovídáme, že se Prokop narodil v Chotouni na Kouřimsku, že byl presbyterem nebo arcipresbyterem na Kouřimi.
s-27 Poznal pravděpodobně pověstnou školu jazyka slovanského na Uherském Vyšehradě, tam se stal kanovníkem, ale přijal roucho benediktinského mnicha, odešel do rodných lesů.
s-28 Zde žil v jeskyni v práci a rozjímání.
s-29 V sázavských lesích lovil zvěř kníže Oldřich, setkal se s Prokopem a založil na jeho popud jakýsi poustevnický klášter, jehož nejstarší poloha a podoba byla dosud nejasná.
s-30 Prokop spojil patrně některá ustanovení východní řehole basiliánské s pravidly benediktinskými.
s-31 Historikové opět uvažovali, zda první klášter nebyl postaven podle typu východního basiliánského kláštera, * to z kostela, ze dvou řad jednotlivých cel a společné budovy ke shromáždění.
s-32 Takové kláštery vznikaly zvláště v Uhrách, Bulharsku, Chorvatsku, Kyjevské Rusi.
s-33 Druhé období Sázavského kláštera zahrnuje dobu od založení kláštera do uherského vyhnanství, tedy od * # .
s-34 Tehdy za syna Oldřichova Břetislava dostal Sázavský klášter pozemské statky a pevnější strukturu podle řehole benediktinské.
s-35 Podržel si však slovanskou liturgii.
s-36 V Letopisu Mnicha sázavského se uvádí, že kníže Břetislav potvrdil nadání klášteru učiněné od knížete Oldřicha.
s-37 Popisuje se majetek kláštera i spory, které prý měl opat Prokop s dědici či zemany z Milebuze.
s-38 Uvádí se výčet vesnic se starobylými názvy jako Dojetřice, Radvanice, Bělokozy, Pyskocely, Mrchojedy, které doplňují majetek kláštera a zároveň ukazují svým názvem na to, že jsou původem starší než sám klášter.
s-39 Jako všechny kláštery v této době měl i Sázavský klášter civilizační význam a připadla mu velká úloha v hospodářském životě krajiny.
s-40 Kláštery v době byly i do jisté míry hospodářskou oporou knížete, který toho využíval při svých projížďkách po zemi a nechal sebe i svou družinu hostit.
s-41 Letopis Mnicha sázavského dále vypravuje, že opat Prokop zemřel a byl slavně pohřben za přítomnosti pražského biskupa Šerbíře v kostele Rodičky Boží * Marie a Jana Křtitele, jejž sám vystavěl.
s-42 Dosavadní uměleckohistorické názory předpokládaly, že tento první kostel byl dřevěný.
s-43 Zajímavá je ta okolnost, že zasvěcení * Marii a Janu Křtiteli bývá pospolu uváděno zejména v církvi východní.
s-44 Po Prokopově smrti se stal opatem jeho synovec Vít a po něm Prokopův syn Jimram.
s-45 Oba byli rovněž pohřbeni na Sázavě, vedle dveří kostela.
s-46 Vít nalevo.
s-47 Jimram napravo.
s-48 jména prvních opatů vyjadřují hlavní ohniska, z nichž vycházela křesťanská ideologie do českých zemí.
s-49 Prokop ukazuje na byzantský Cařihrad, je to jméno řecké, objevující se od pozdní antiky.
s-50 Vít vychází z dolnosaské Korveje, Jimram z bavorského Řezna.
s-51 Další opat sázavský, Božetěch, svým slovanským jménem symbolizuje vlastní samostatné slovanské křesťanství.
s-52 V polovině # století vrcholí boj mezi přívrženci liturgie západní a východní, latinské a slovanské.
s-53 Mezi lety # # odešli slovanští mniši ze Sázavy do Uher, konvent byl osazen mnichy latinskými.
s-54 O pohybu sázavských mnichů v Uhrách se nezachovalo přímých zpráv, ale to, co vyprávějí historické prameny o mocenských, společenských a kulturních dějinách uherského státu raného středověku, naznačuje, že uherské vyhnanství bylo důležitým mezníkem v dějinách slovanského kláštera na Sázavě.
s-55 Sázavští mniši se dostali do bezprostředního styku s basiliánskými centry byzantskořeckými a církeněslovanskými a na Uherském Vyšehradě nad Dunajem se pravděpodobně setkali také s basiliány ruskými, jejichž skupina v této době přesídlila do Uher s manželkou krále Ondřeje Anastásií Jaroslavnou, kyjevskou dcerou Jaroslava Moudrého.
s-56 Také pozdější první český král Vratislav # , stoupenec slovanské bohoslužby, pobyl několik let v exilu se svou matkou Juditou na dvoře krále Ondřeje a po umučení své první ženy v Čechách se oženil s jedinou dcerou Ondřejovou, Adleitou, která po matce pocházela z ruské krve Rurikovců.
s-57 Prostřednictvím styků mezi mnichy sázavskými a kyjevskými vyměňovaly se také knihy a ostatky svatých, a právě ostatky * Borise a Glěba mohly být na Sázavu přineseny touto cestou.
s-58 Vratislav, který nastoupil po Spytihněvovi, povolal slovanské sázavské mnichy z Uher zpět a vrátil jim klášter se všemi statky.
s-59 Za Vratislava byl opatem právě Božetěch, člověk velmi bystrý a nadaný, který sám byl velkým umělcem a zasahoval do všech odvětví umělecké činnosti.
s-60 Božetěch rozšířil a přestavěl kostel i klášter a opatřil jej vnitřním zařízením i figurální a malířskou výzdobou.
s-61 V kronice Kosmově nebylo původně zmínky o Sázavě, později byla do některých rukopisů připojena zmínka o jejím založení a o svěcení kostela.
s-62 První zmínka o svěcení kostela je ke # červnu # , kdy posvětil biskup Gebhart kostel na Sázavě ke cti * Kříže.
s-63 Dne # a # října # byl od biskupa Kosmy posvěcen na Sázavě kostel, který vystavěl opat Božetěch.
s-64 Tento kostel je v pramenech podrobně popsán, z čehož vysvítá, že se jednalo pravděpodobně o trojlodní basiliku, která měla na východní straně liturgickou kryptu.
s-65 Kosmův popis se začíná bočními apsidami, kde stály dva oltáře, vpravo * Martina, vlevo * Štěpána.
s-66 Protože podle Kosmy sahal pak kostel odtud jen na konec krypty, je možné to vykládat, že nebyl v lodi dostavěn a že obsahoval jen východní část s chórem, apsidami a kryptou.
s-67 Hlavní oltář nad kryptou nesl opět ostatky Panny Marie a Jana Křtitele, oltář v kryptě byl zasvěcený * Kosmovi.
s-68 Kostel měl po levé straně bezejmennou kapli s oltářem * Kříže.
s-69 Měl pravděpodobně dřevěný kryt, který teprve roku # byl vyměněn taškami.
s-70 Na jižní straně chrámu lze předpokládat ambit.
s-71 Nákladné stavby, přísná kázeň řeholního života i osobnost ctižádostivého, umělecky založeného opata Božetěcha způsobily mu nepřátelství mezi mnichy, které propuklo při dlouhé Božetěchově nepřítomnosti, když nesl své dílo, kříž s Ukřižovaným, do Říma jako pokání za to, že se odvážil v přítomnosti biskupa Kosmy sám vložit korunu na hlavu krále Vratislava # , čímž biskupa velmi rozhněval.
s-72 Od * # nastává další etapa Sázavského kláštera.
s-73 Tehdy Břetislav zbavil Božetěcha opatství a vypudil ho z kláštera se všemi slovanskými mnichy.
s-74 Slovanský obřad byl zakázán, do kláštera uvedl Břetislav mnichy latinského vzdělání z Břevnova v čele s opatem Děthardem.
s-75 Letopisec sázavský říká, že se tentokráte slovanští mniši neodebrali někam do ciziny, nýbrž že bloudili zas a zas, toulajíce se z místa na místo, nakonec někteří se srdcem zkroušeným, byvše s bídou do svého vlastního kláštera přijati, do tohoto kláštera se nehodíce, skončili život.
s-76 A knihy jazyka jejich, nadobro zničeny a rozptýleny, nikdy nebudou v tomto klášteře čítány.
s-77 V době opata Silvestra byla vystavěna kaple * Marie, vymalován chrám a vestavěny oblouky arkádových zdí do nedokončené Bozděchovy výstavby, kterou umělečtí historikové považují za basiliku.
s-78 Podlahu kostela pokryl stavebník hlazenými kameny přivezenými s hory Petřína.
s-79 Vystavěl dormitář, refektář, sklep, kuchyni a ochozy dokola se sloupky a okénky.
s-80 Od * # byl opatem Reginhard, Němec z Porýní, který před tím spravoval klášter Želivský.
s-81 I ten byl dovedným umělcem, neboť dovedl dobře malovat a provádět výtvarné práce ze dřeva, kosti, rozličných kovů, také se ale vyznal v umění vysazovat skelnou mozaiku.
s-82 Všechny dosavadní archeologické výzkumy v místech dnešního kostela nezajistily ani jediný zbytek románské zdi, který by naznačoval půdorysnou dispozici románské basiliky.
s-83 V * # odkryl archeologický výzkum pod západní částí presbyteria dnešního kostela změť zdí, z nichž vynikaly dvě přímé ve směru * , postavené z lomového kamene do kvádrů.
s-84 Je domněnka, že se jedná o základ presbyteria stavěného v době Přemysla Otakara # , které však nebylo dokončeno.
s-85 V jižní zdi tohoto základu se při prvním opěrném pilíři nalezl druhotně použitý nárožní kus románské římsy vložený tam, když románská stavba byla bourána, je dnes uchován v lapidáriu na Sázavě.
s-86 Kromě toho jsou z tohoto výkopu uchovány zlomek románského sloupku s poměrně drobnou krychlovou hlavicí, pocházející patrně z galeriových okének ambitu nebo věží, zlomek sloupového dříku, zlomek kulovými bobulemi posázeného a šikmou páskou okoseného půlkruhového záklenku, jako u jižního portálu * Havla v Poříčí nad Sázavou, a pět kusů klenáků se čtyřmi vytesanými obloučky z portálového vlysu záklenku, jako v kostele v Rovném u Stříbrné Skalice.
s-87 Tyto všechny kusy patří samému sklonku # století.
s-88 V roce # byl archeologicky zkoumán rajský dvůr dnešní stavby.
s-89 Našla se torsa zdí starší než gotický ambit, patřící terénu, v němž se přicházelo na hradištní keramiku.
s-90 Tyto zdi jsou zřejmě z románské doby.
s-91 Starší z nich leží ve směru * a jsou z černavého lomového granitu, mladší se lomí do úhlu # * a její severojižní rameno běží přes zeď zachovanou pod kostrovými pohřby původního gotického ambitu.
s-92 Jejich vztah k románskému kostelu neznáme, ale jejich průběh naznačuje, že by mohly patřit románskému klášteru.
s-93 Při výzkumu jižní části dnešního vnitřního dvora objevilo se další torso románské zdi, které se prohýbalo směrem severovýchodním.
s-94 Větší část tohoto zdiva zůstala skryta pod podlažím chodby jižního křídla.
s-95 Zdivo bylo vyzděno z drobnějších lomových kamenů, neboť podél své severní boční strany bylo poškozeno a druhotně použito jako obvodní zeď pece, která byla v těchto místech postavena před budováním gotického ambitu.
s-96 Na jižní boční straně bylo torso románské zdi omítnuto a do omítky vyryty obrysy kvádříků, podobně jako u kostela * Petra v Poříčí nad Sázavou.
s-97 Kromě této zdi objevila se v jižní části dvora část klenby sklepa, provedená z lomových kamenů.
s-98 Ve vrstvě, do níž byl sklep postaven, nalezlo se torso románského akvamanilia, hlava kozoroha a bronzová náušnice s bubínkovým přívěskem.
s-99 Tyto stavební a uměleckořemeslné fragmenty dokládají, že zde existovala zástavba v románské době, # století, před stavbou raně gotického kláštera.
s-100 Od první poloviny # století byl * Prokop uctíván.

Text viewDownload CoNNL-U