Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 144 • previousnext

s-1 V oblasti společenských věd platí, že chceme- li správně pochopit základní podstatné souvislosti a orientovat se tak ve složité a rozporné problematice, musíme zkoumanou otázku zasadit do širší historické souvislosti.
s-2 Tento pohled nám dovolí nalézt klíč k rozlišení nejpodstatnějších rysů od rysů povrchních, jevových, které často podstatu různě zkreslují.
s-3 Z toho důvodů považujeme za účelné začít zkoumání nejpodstatnějších charakteristických rysů kapitalismu tím, že začleníme kapitalismus do dějinného sledu střídajících se výrobních způsobů.
s-4 Výrobní způsob je jedním ze základních pojmů marxistické politické ekonomie a historického materialismu.
s-5 Vyjadřuje jednotu výrobních sil a výrobních vztahů, v jejichž dialektickém vzájemném ovlivňování marxismus našel objasnění objektivní nutnosti střídání jednoho výrobního způsobu jiným výrobním způsobem.
s-6 Historie dosud poznala tyto výrobní způsoby, prvobytně pospolný, otrokářský, feudální, kapitalistický a komunistický, jehož první fází je socialismus.
s-7 Charakter výrobních sil, který si vynucuje určité výrobní vztahy, je vždy určován řadou faktorů a jejich komplexní rozbor není úkolem tohoto tématu.
s-8 Zde se soustředíme jen na jeden moment, který nám umožní pochopit historickou nutnost a současně historickou přechodnost výrobních způsobů, jež charakterizujeme jako vykořisťovatelské a k nimž řadíme i kapitalismus.
s-9 Vykořisťovatelským výrobním způsobem pak rozumíme takový výrobní způsob, v němž si jedna třída bezpracně a bez ekvivalentu přisvojuje část produkce, kterou vyrobila třída zabývající se produktivní prací.
s-10 Prvobytně pospolný výrobní způsob neznal vykořisťování v tom smyslu a z hlediska našeho tématu je důležité si uvědomit, že charakter výrobních sil ani neumožňoval vznik vykořisťovatelských vztahů.
s-11 Bylo tomu tak především vzhledem k nízké produktivitě práce, jež ještě nevytvářela žádný přebytek nad tím, co lidé nutně potřebovali k životu.
s-12 Jinak řečeno, práce vzhledem ke své nízké produktivitě vytvářela jen nutný výrobek, ale nic nad to čili žádný nadvýrobek.
s-13 Tuto podmínku lapidárně vyjádřil Marx.
s-14 Dokud produktivita práce nedosáhla určité výše, nemá dělník takový volný čas, bez něhož není možná nadpráce, a tudíž nejsou možní nejen kapitalisté, ale ani otrokáři, feudální baroni, zkrátka jakákoliv třída velkých vlastníků.
s-15 Kdyby chtěl někdo v podobných podmínkách jinému pravidelně odnímat jeho podíl na společné práci čili nutný výrobek na něho připadající, odsoudil by ho vlastně k smrti hladem, a tím by ovšem zničil i zdroj vlastní obživy.
s-16 Společná práce byla objektivně nutnou, ale ze zcela jiných důvodů než v epoše, do níž jsme vstoupili v tomto století.
s-17 Společná práce byla nutná nikoli vzhledem k zespolečenštěnému charakteru výrobních prostředků a celého složitého výrobního procesu, ale vzhledem k primitivnosti výrobních prostředků, slabosti jedince, který sám nebyl schopen účinně bojovat s přírodními silami, a v neposlední řadě z toho důvodu, že produktivita takto nedostatečně vyzbrojené práce nedávala vzniknout nadvýrobku.
s-18 Po rozpadu prvobytně pospolného výrobního způsobu nastoupily na dlouhá tisíciletí, a tedy na naprosto převažující část historického období, výrobní způsoby, které můžeme souhrnně charakterizovat jako vykořisťovatelské výrobní způsoby.
s-19 Z hlediska našeho tématu je opět důležité si uvědomit, který faktor umožnil vznik vykořisťovatelských výrobních vztahů.
s-20 Byl to takový stupeň rozvoje výrobních sil, jenž pozvedl produktivitu práce natolik, že práce počala dávat nadvýrobek, byť zprvu relativně malý ve srovnání s nutným produktem.
s-21 Objevení se nadvýrobku vytvořilo možnost vykořisťovatelských vztahů.
s-22 Relativní malost tohoto nadvýrobku, podmíněná stále ještě velmi nízkou produktivitou práce, vytvářela nutnost těchto vztahů.
s-23 Tuto souvislost výstižně objasňuje Engels.
s-24 Je jasné, dokud ještě byla lidská práce tak málo produktivní, že poskytovala jen málo přebytku nad nutné životní prostředky, bylo stupňování výrobních sil, rozšiřování obchodního styku, vývoj státu a práva, vytvoření umění a vědy možné jen stupňovanou dělbou práce, jejímž základem musela být velká dělba práce mezi masy obstarávající jednoduchou práci ruční a malý počet privilegovaných řídících práci, zabývajících se obchodem, státními záležitostmi a později uměním a vědou.
s-25 Nejjednodušší přirozenou formou této dělby práce bylo právě otroctví.
s-26 Za dějinných podmínek starého, hlavně řeckého světa mohl se dít pokrok společnosti založené na třídních protikladech jen ve formě otroctví.
s-27 I pro otroky to byl pokrok.
s-28 Váleční zajatci, z nichž se rekrutovala masa otroků, podrželi nyní aspoň život, místo aby byli, jak se dálo dříve, zavražděni, nebo dokonce jako ještě dříve, upečeni.
s-29 Dodejme při této příležitosti, že všechny dosavadní dějinné protiklady mezi vykořisťujícími a vykořisťovanými, vládnoucími a potlačenými třídami nacházejí vysvětlení v téže poměrně nevyvinuté produktivitě lidské práce.
s-30 Dokud je skutečně pracující obyvatelstvo tak zaneprázdněno svou nutnou prací, že mu nezbývá čas k obstarávání společenských záležitostí společnosti, řízení práce, státních a právních záležitostí, umění, vědě, dotud vždycky musela být zvláštní třída, jež, jsouc osvobozena od skutečné práce, obstarávala tyto záležitosti, přičemž nikdy nezapomněla nakládat pracujícím masám k svému vlastnímu prospěchu stále větší břímě práce.
s-31 Pro úplnost se zamysleme ještě nad podmínkami zániku vykořisťovatelských výrobních způsobů.
s-32 Rozvoj výrobních sil a jím podmíněný růst produktivity práce vede k tomu, že velikost nadvýrobku relativně vzrůstá ve srovnání s nutným výrobkem.
s-33 To ovšem znamená, že možnost vykořisťování trvá a zánik vykořisťovatelských výrobních způsobů není způsoben tím, že by se nějakým způsobem vývoj vrátil do situace, kdy vykořisťování bylo prostě nemožné, poněvadž nadvýrobek neexistoval, ale z toho důvodu, že při určité velikosti nadvýrobku se objevuje možnost volby mezi větším množstvím výrobků vyráběným v původní pracovní době, nebo zkrácením pracovní doby a zmenšením produkce, konkrétněji vyjádřeno zmenšením nadvýrobku při současném vytvoření většího volného času.
s-34 Volný čas, který je takto vytvořen stupňovanou produktivitou práce, znamená pak, že i pracujícím zbývá čas na obstarávání společných záležitostí společnosti, a tedy mizí nutnost toho, aby tato činnost byla privilegiem nepracující, vykořisťovatelské třídy.
s-35 Možnost odstranění vykořisťování na tomto stupni vývoje se objevuje tedy v tom smyslu, že vykořisťování již není funkčně nutné.
s-36 V přímém navázání na výše citovanou úvahu říká Engels.
s-37 Teprve ohromný vzrůst výrobních sil vyvolaný velkým průmyslem dovoluje rozdělit práci na všechny členy společnosti bez výjimky a tím zkrátit pracovní dobu každého z nich do míry, že pro všechny zbývá hojně volného času, aby se mohli účastnit obecných záležitostí společnosti, teoretických i praktických.
s-38 Teprve teď se tedy stala každá vládnoucí a vykořisťující třída zbytečností, ba přímo překážkou společenského vývoje a teprve teď bude bez milosti odstraněna.
s-39 Vraťme se však k vykořisťovatelským výrobním způsobům, jejichž společnou charakteristiku z hlediska problematiky, kterou sledujeme v tomto tématu, jsme si vymezili tak, že se v nich práce produktivně pracující třídy rozdělí na nutnou práci, která slouží reprodukci vlastní pracující třídy, a na nadpráci, v níž se vyrábí nadvýrobek, jenž je bezpracně přisvojován vykořisťovatelskou třídou.
s-40 Způsob přisvojování nadvýrobku jednotlivými vykořisťovatelskými výrobními způsoby je značně rozdílný.
s-41 Dělení práce na nutnou práci a nadpráci se nejzřetelněji projevuje za feudalismu.
s-42 Když nevolník pracuje na svém vlastním pozemku, vykonává nutnou práci, a když robotuje na panském, vykonává nadpráci.
s-43 Podobně při přechodu z pracovní formy renty k naturální či později peněžní formě renty je zřejmé, že to, co jako rentu odvádí feudálnímu pánovi, církvi, je plodem nadpráce, neboť bezekvivalentnost těchto dávek či plateb je zřejmá.
s-44 I v otrokářském výrobním způsobu bylo vykořisťování zřejmé.
s-45 Zde se však nutná práce jakoby ztrácela v nadpráci, na první pohled totiž situace budila dojem, že otrok pracuje jen na svého pána.
s-46 I když jeho veškerá práce byla nedobrovolná a byl k mimoekonomickými prostředky nucen, z ekonomického hlediska nesmíme zapomínat na to, že část práce otroka byla prací nutnou, kdy vytvářel životní prostředky pro svou vlastní reprodukci.
s-47 Vzhledem k nízké produktivitě otrocké práce byl pak podíl práce nutné poměrně vysoký a podíl nadpráce byl zvyšován jen tím, že nutný produkt byl snižován pod úroveň nutnou k reprodukci otrocké pracovní síly.
s-48 Otrok umíral předčasně a reprodukce třídy otroků se dála na úkor okolí, válečným výbojem.
s-49 Z této úvahy si ovšem zapamatujme metodicky významný poznatek, že míru vykořisťování, poměr, v němž se práce dělí na nadpráci a práci nutnou, nemůžeme posuzovat z povrchu jevů, z krutosti forem, jimiž je pracující k práci na vykořisťovatele nucen.
s-50 Ve srovnání s otrokářským a s feudálním výrobním způsobem je vykořisťování za kapitalismu maskováno.
s-51 Jevové formy kapitalistického výrobního způsobu dovolují dokonce jeho obhájcům předstírat, že kapitalismus neexistuje.
s-52 Apologeti kapitalismu se ptají.
s-53 Je někdo k práci nucen.
s-54 Kdo nechce pracovat, nepracuje, toto je svobodná společnost.
s-55 Přes tuto formální svobodu zjišťujeme, že ti, kdo nemají jiný zdroj příjmů, dividendy z akcií, se zcela pravidelně rozhodují pro práci, a když ji nemohou nalézt, dostávají se do obtížné situace nedobrovolně nepracujících, nezaměstnaných.
s-56 Většina však pracovní příležitost zpravidla nalézá a vzniká námitka.
s-57 Jakápak nadpráce, vždyť dělník je za práci placen, a to úměrně počtu odpracovaných hodin nebo úměrně vykonané práci.
s-58 Základním úkolem tohoto tématu je odhalit pod naznačenými jevovými formami podstatu kapitalistického vykořisťování a prozkoumat i mechanismus zastírání tohoto podstatného vztahu jednotlivými vrstvami jevových forem.
s-59 Jelikož všechny podstatné i jevové souvislosti jsou v kapitalistickém výrobním způsobu zprostředkovány zbožně, peněžními vztahy, musíme do obzoru svého zkoumání zahrnout zbožní výrobu.
s-60 Zboží je výrobek, který není vyráběn pro vlastní spotřebu, ale za účelem směny, a zbožní výroba je tedy takový typ výroby, v němž se výrobky vyrábějí za účelem směny.
s-61 Zbožní výroba vznikla již v době rozkladu prvobytně pospolného výrobního způsobu a existovala za otrokářství i za feudalismu, nebyla však dominujícím znakem těchto výrobních způsobů.
s-62 Proto jsme také mohli naznačit jejich nejpodstatnější vztah a současně od zbožní výroby abstrahovat.
s-63 Při rozboru kapitalistického výrobního způsobu však podobná abstrakce již není možná, neboť kapitalismus představuje nejrozvinutější formu výroby zboží.
s-64 Na tuto skutečnost nás Marx upozorňuje hned první větou svého Kapitálu.
s-65 Bohatství společností, v nichž vládne kapitalistický výrobní způsob, jeví se jako ohromný soubor zboží, jednotlivé zboží jako jeho elementární forma.
s-66 Naše zkoumání začíná proto rozborem zboží.
s-67 Připomeňme si hlavní poznatky Marxovy analýzy zboží, jež jsou nutné pro sledování dalšího rozboru.
s-68 Každé zboží musí být především užitnou hodnotou, musí mít určité vlastnosti, jimiž uspokojuje tu či onu lidskou potřebu.
s-69 Je zřejmé, že nikdo nemůže přijít na trh a s nadějí na úspěch nabízet k prodeji něco, co neuspokojuje žádnou lidskou potřebu.
s-70 Lidské potřeby zde ovšem musíme chápat v širším slova smyslu.
s-71 Užitnou hodnotu mají nejen předměty spotřební, předměty sloužící bezprostřední spotřebě, jako jídlo, šaty, byt, ale i výrobní prostředky, jež slouží jejich výrobě.
s-72 Spotřební předměty pak zahrnují nejen nezbytné předměty, ale i širokou škálu předmětů relativně zbytných, o jejichž koupi uvažujeme zpravidla po uspokojení potřeb základních, kulturní potřeby, přepychové výrobky.
s-73 V soudobé kapitalistické společnosti intenzívní reklama vytváří dokonce v jistém smyslu uměle další a další potřeby.
s-74 Užitnou hodnotu ovšem mají i ty výrobky, které nejsou vyráběny pro směnu, a nejsou proto zbožím, vše, co si vyrábí naturálně hospodařící zemědělec.
s-75 Vedle užitné hodnoty zboží hodnotu směnnou, že nejen uspokojuje nějakou lidskou potřebu, ale je současně směnitelné v určitém kvalitativním poměru za jiné zboží.
s-76 Směnná hodnota se tedy projevuje jako kvantitativní poměr, v němž se jedno zboží směňuje za jiné, sekyra za obilí.
s-77 V dalším rozboru se soustředíme právě na problém směnné hodnoty, užitná hodnota nás zajímá v této souvislosti jen potud, že je nutným nositelem hodnoty směnné.
s-78 Obilí určitou směnnou hodnotu, může být směněno za sekyru jen v tom případě, - li užitnou hodnotou obilí, hodí se buď k výrobě mouky a pak pečiva, či jako osivo pro výrobu dalšího obilí.
s-79 Jestliže je naše obilí zkaženo stykem s jedovatou chemikálií, takže se nehodí ani k jednomu, ani k druhému účelu, zmizela jeho užitná hodnota a současně s i hodnota směnná.
s-80 Směňující subjekty věnují pozornost nejen hodnotě užitné, ale v jistém smyslu daleko více hodnotě směnné.
s-81 Není lhostejné, zda za vyrobenou sekeru donese # * obilí, nebo jen # * obilí.
s-82 V procesu smlouvání, s nímž se setkáváme například na trzích, kam své výrobky přivážejí drobní výrobci zboží, je zřejmě hledána rovnost směňovaných zboží, vyjádřená pro náš příklad touto rovnicí * a * .
s-83 Formulování podobné rovnosti ovšem předpokládá, že ve směňovaných zbožích je něco stejného, jakýsi společný jmenovatel, co se může vzájemně kvantitativně rovnat.
s-84 Je zřejmé, že tímto společným nejsou užitné hodnoty.
s-85 Směňovat stejné užitné hodnoty obilí za totéž obilí co do druhu, kvality, by nemělo smysl.
s-86 Podnětem ke směně je různost užitných hodnot a skutečnost, že co jeden v relativním nadbytku, tím chceme říci, že normálně přichází na trh se sekyrami výrobce seker, který jich vyrobil více, než sám na štípání potřebuje, druhý potřebuje.
s-87 Při směně zpravidla oba směňující, pokud jde o užitnou hodnotu, vydělají, zde však jde o jejich subjektivní ocenění, jež nesmíme zaměňovat s objektivním jevem směnné hodnoty.
s-88 Oním společným jmenovatelem, základem pro porovnávání zboží, jež jsou co do užitné hodnoty nesrovnatelná, je lidská práce vynaložená na jejich výrobu.
s-89 K tomuto poznatku se dopracovala již klasická buržoazní politická ekonomie reprezentovaná zejména Adamem Smithem a Davidem Ricardem a jejich analýzu důsledně dovršil Karel Marx, který napsal.
s-90 Abstrahujeme- li od užitné hodnoty zbožních těles, zbude jim již jen jediná vlastnost, totiž že jsou produkty práce.
s-91 Společenská práce vtělená do zboží je jeho hodnotou.
s-92 Poznali jsme tři pojmy, a to užitnou hodnotu, směnnou hodnotu a hodnotu.
s-93 Je důležité chápat jejich vzájemný vztah v marxistické ekonomii.
s-94 Mezi hodnotou a směnnou hodnotou je vztah obsahu a jevové formy.
s-95 Směnná hodnota je kvantitativní poměr, v němž se zboží směňují, a je tedy jevovou formou.
s-96 Analyzováním otázky, co se za touto jevovou formou skrývá, jsme dospěli k poznatku, že hodnota, již jsme vymezili zatím ještě ne zcela přesně jako společenskou práci vtělenou ve zboží.
s-97 Hodnota i její jevová forma směnná hodnota jsou historicky přechodné ekonomické kategorie, čili kategorie spojené jen s existencí zbožní výroby.
s-98 Na výrobu výrobků se pochopitelně vždy vynakládá lidská práce, ale ta vytváří hodnotu a jeví se jako směnná hodnota jen v podmínkách zbožní výroby, kdy se výrobky vyrábějí za účelem směny.
s-99 Ve srovnání s hodnotou a směnnou hodnotou jeví se užitná hodnota kategorií obecné platnosti, to znamená, že význam všude, kde existuje lidská společnost, jsou panující výrobní vztahy jakékoli.
s-100 Historická proměnlivost zde závisí na technickém a technologickém pokroku výroby, nafta, která nesporně existovala i před staletími, stala se užitnou hodnotou obrovského významu s rozvojem chemie, spalovacích motorů.

Text viewDownload CoNNL-U