Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 263 • previousnext

s-1 Proč je v knize věnované zájmovým konfliktům v mezilidském styku kapitola o intrapersonálních konfliktech.
s-2 Co mají interpersonální konflikty společného s vnitřními osobními konflikty.
s-3 Jsou to nejméně dva momenty.
s-4 Každý konflikt mezi dvěma nebo více lidmi je zároveň i do určité míry intrapersonálním konfliktem těch osob, které se ho účastní.
s-5 Interpersonální konflikt musí nutně mít v sobě i určitou subjektivní intrapsychickou reprezentaci, projekci, jestliže účastníky osobně zasahuje, tanguje, jestliže se jich skutečně dotýká.
s-6 V tom spočívá osobní tíha mezilidských konfliktů.
s-7 V tom je ale i naděje v možnost jejich řešení.
s-8 Těžko by bylo možné představit si nadějnost řešení interpersonálních konfliktů, kdyby se tyto konflikty osobně nedotýkaly osob, které se jich účastní, kdyby je nesužovaly a tím i nevedly ke hledání oboustranně i obecně přijatelných forem řešení.
s-9 Druhý moment je neméně závažný.
s-10 Vnitřní intrapersonální konflikty se velmi často promítají do mezilidských vztahů.
s-11 Lidé s hlubokými a vážnými osobními problémy to nemají v mezilidském styku lehké.
s-12 To, co osobně prožívají, s čím sami bojují, to se často promítá do jejich interpersonálních konfliktů.
s-13 Rozporuplní lidé nejsou plni rozporů jen sami v sobě.
s-14 V jejich styku s druhými lidmi najdeme též plno rozporů a střetů.
s-15 Ideální by bylo, kdybychom mohli odkázat na práci, která by pěkně soustavně pojednávala o problematice intrapersonálních konfliktů.
s-16 Pak by bylo možné na ni navázat a přistoupit rovnou k probírání otázek interpersonálních konfliktů.
s-17 Taková práce ale bohužel neexistuje.
s-18 Nechceme- li ponechat čtenáře zcela bez informací o tom, co je důležité pro porozumění jádru knihy, musíme se zde pokusit podat úvodem stručný přehled toho, co by samo naplnilo řadu knih.
s-19 Pojem konflikt v kruzích klinických psychologů jasně vymezený obsah a rozsah.
s-20 Rozumí se jím jednoznačně intrapersonální, vnitřní, osobní rozporný stav člověka, individua.
s-21 Vykrystalizování tohoto významu není náhodné.
s-22 Vedla k němu řada klinických studií.
s-23 Stačí jen naznačit některé autory, Freud, Adler, Jung, Horneyová, Frankel, Rogers, Brun, Sullivan, Binswvanger, Bugental.
s-24 Při pojednávání o intrapersonálních konfliktech se nám nabízí velice jednoduchá cesta, vypsat v přehledu to, co výše uvedení klasici a jiní kliničtí psychologové a psychiatři řekli o osobních konfliktech.
s-25 Tento postup by nás však seznámil jen s jediným druhem vnitřních konfliktů.
s-26 Dotkl by se jen střetávání motivačních, hnacích, sil.
s-27 Paleta osobních konfliktů, jak jsme si ji ukázali v první kapitole, je ale podstatně širší.
s-28 Patří sem i konflikty představ a názorů.
s-29 Pokusíme se zde ukázat, jak se studují ty i ony druhy konfliktů, co se o nich , co se o tom, proč k nim dochází a k čemu vedou.
s-30 Jinými slovy to znamená, že si zde nastíníme nejen přístupy klinické psychologie a psychiatrie, ale i přístupy experimentálně budované, teorie her, teorie detekce signálu v šumu, teorie rozhodování, teorie kognitivní disonance a topologické analýzy.
s-31 S ohledem na to, že intrapersonální konflikty zde nejsou středem naší pozornosti, bude nutno omezit se jen na nejzákladnější orientační body.
s-32 Kdo by se o tuto problematiku zajímal více, najde odkazy na podrobnější zpracování této tematiky pod čarou.
s-33 Řada lidí zabývajících se odborně intrapersonálními konflikty věnovala prvořadou pozornost poznávací, kognitivní, stránce.
s-34 Kladla si otázky.
s-35 Jak člověk poznává svět.
s-36 Které faktory ovlivňují jasné a přesné poznání a které naopak nejasné a zkreslené poznání.
s-37 Za jakých podmínek poznání žije člověk v jistotě a za jakých podmínek žije v nejistotě.
s-38 Jak se člověk chová v situaci, kdy mu vše, co poznává, hraje, a jak se chová, když mu to nehraje.
s-39 Podíváme se zde v přehledu na nejvýraznější oblasti tohoto přístupu, na studie vzniku experimentálních neuróz, na rozhodování člověka v pravděpodobnostně definované situaci, na zjišťování existence nejasného signálu, na teorii individuálního rozhodování a na sociální teorii kognitivní disonance.
s-40 Přehled kognitivních intrapersonálních konfliktů zde uvedeme klasickým příkladem tohoto druhu konfliktu.
s-41 Je znám pod názvem experimentální neuróza.
s-42 Tento název zřetelně ukazuje, kam tyto konflikty vedou.
s-43 Podívejme se, jak se zrodilo toto pojetí konfliktu, v němž rozhodující se subjekt neví přesně, zda podnět je toho či onoho druhu.
s-44 Tímto subjektem v původní podobě laboratorního pokusu však nebyl člověk, ale pes.
s-45 * * Pavlov uváděl při vypracování diferenciace, odlišování, podnětů pomocí podmíněných reflexů do situací vnitřních konfliktů psy.
s-46 Pavlov při tom postupoval dvěma způsoby, postupným zmenšováním odlišnosti podnětů, expozicí dvou jen velice málo se od sebe lišících podnětů.
s-47 Podívejme se na tyto pokusy blíže.
s-48 Prvý případ demonstrují Gubergricovy pokusy.
s-49 Experiment.
s-50 Pokusnému zvířeti byl exponován kruh bílého papíru, podnět.
s-51 Po určité době expozice kruhu byla zvířeti podána potrava.
s-52 Tím se cestou podmínění stal z kruhu, podnětu žádoucí podnět.
s-53 Vedle tohoto žádoucího podnětu byl pokusnému zvířeti jindy exponován jiný podnět.
s-54 Tím byla elipsa.
s-55 Byla z téhož druhu bílého papíru jako kruh.
s-56 Měla stejnou plochu jako kruh.
s-57 Poměr poloos však byl při prvé expozici # : # .
s-58 Po tomto podnětu pes ale nažrat nedostal.
s-59 Velice rychle se zde vytvořila diferenciace.
s-60 To znamená jinými slovy, že při expozici kruhu, podnětu pes vylučoval sliny, kdežto při expozici elipsy, podnětu pes žádné sliny nevylučoval.
s-61 Jakmile se vytvořila diferenciace, bylo místo původní elipsy s poloosami # : # použito jiné elipsy s poloosami # : # .
s-62 Zjistilo se, že pes na ni nereaguje, že nevylučuje žádné sliny, přešlo se v pokusech na další elipsu s poloosami v poměru # : # , pak na další s poloosami # : # a pak na konečnou elipsu s poloosami # : # .
s-63 K úplnému oddiferencování této poslední elipsy bylo při tomto postupu zapotřebí celkem # pokusů, # expozic různých dvojic podnětů a * .
s-64 Uvádíme zde tyto pokusy z toho důvodu, že na navázaly experimenty, jimiž se podařilo vyhrotit, eskalovat, vnitřní konflikt rozhodujícího se zvířete natolik, že se u něho projevilo chování, které bylo případně nazváno experimentální neurózou.
s-65 v těchto pokusech šlo.
s-66 V podstatě o vystupňování požadavků na diferenciační schopnost na nejvyšší stupeň.
s-67 Ke zhroucení nervové činnosti došlo tehdy, když pokusné zvíře již nebylo s to odlišit jeden podnět od druhého.
s-68 Při tom je třeba podtrhnout, že nešlo jen o jakousi izolovanou poznávací činnost, o jakési neúčastněné hraní a zkoušení, ale o činnost motivovanou.
s-69 V pozadí diferenciační hry je třeba vidět psa drženého na hladové dietě a konfrontovaného s možností nažrání.
s-70 U některých psů bylo hranicí schopnosti odlišení kruhu od elipsy to, co jsme uvedli u elipsy # : # .
s-71 U některých psů se šlo ještě o krok dále, k elipse s poměrem poloos # : # .
s-72 Dostalo- li se zvíře do situace, jejíž požadavky přesahovaly jeho diferenciační možnosti a schopnosti, pak nejprve kroutilo hlavou, štěkalo a projevilo celkový neklid.
s-73 Ten se u některých zvířat vystupňoval tak, že neobyčejně divoce kousala a trhala všechno, co jim bylo na dosah.
s-74 U jiných zvířat přešlo toto napětí v celkový útlum, který se projevil ztrátou zájmu o jakékoliv podněty a celkovou nehybností zvířete.
s-75 Důležité přitom je, že nešlo o chvilkové dočasné jevy, ale o projevy, které přetrvávaly i po ukončení pokusů.
s-76 Neuróza se tak zavedla, etablovala.
s-77 Aby nevzniklo nedorozumění.
s-78 Pes byl sice držen na hladové dietě, ale ta nebyla tak krutá, že by zašel, kdyby se při pokuse nenažral.
s-79 To mu zdaleka nehrozilo.
s-80 Co tedy vedlo ke zhroucení nervového systému.
s-81 V čem je třeba vidět hlavní konfliktogenní faktor.
s-82 Není možno formulovat odpověď jednoznačně.
s-83 Nevěděl, na čem je, a proto se zhroutil.
s-84 Dnes se touto problematikou obtíží poznávání, co je co, zabývá celá vědní oblast, teorie her, a zvláště pak její části zvané detekce signálu v šumu a teorie individuálního rozhodování.
s-85 Podívejme se na blíže.
s-86 V životě jsou chvíle, kdy si velice zřetelně uvědomujeme konfliktní situaci, ve které se nacházíme.
s-87 Obrazně řečeno.
s-88 Hádá se to v nás.
s-89 Některé důvody mluví pro, jiné proti.
s-90 Máme se rozhodnout tak, či onak.
s-91 Rozhodování v řadě her je této povahy.
s-92 Příklady.
s-93 Hráč se rozhoduje, zda , či nemá v příštím tahu vynést poslední trumf.
s-94 Šachista se rozhoduje, - li zvolit tu, či onu strategii.
s-95 Rozhoduje se i záložník fotbalového mužstva, zda přihrát tomu, či onomu hráči.
s-96 O hře je možno hovořit v konkrétních případech společenských her.
s-97 Je o ale možno hovořit i v situacích, kde na to nejsme běžně zvyklí, jako při testování hypotéz v laboratorní vědecké práci.
s-98 Řešení zde bylo donedávna záležitostí ryze osobní.
s-99 Někomu stačilo jen několik pokusů a byl si jist.
s-100 Jinému nestačily ani stovky pokusů.

Text viewDownload CoNNL-U