Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 148 • previousnext

s-1 Výchova mládeže nikdy nebyla a nemůže být jen záležitostí v úzkém smyslu pedagogickou.
s-2 Tím více to platí v naší společnosti, jejíž vedoucí síla, komunistická strana, právem považuje školství za jeden z nejvýznamnějších nástrojů politického, ekonomického i kulturního zápasu o další rozvinutí socialismu.
s-3 Výchova se nemůže obejít bez vědecké pedagogické teorie.
s-4 Ale dialektika věci je v tom, že stejným právem musíme připomenout i pravý opak.
s-5 Výchova je záležitost tak závažná, že ji nelze svěřovat jen odborníkům.
s-6 Týká se celé společnosti a celá společnost za ni odpovídá.
s-7 Škola může úspěšně plnit své poslání, - li pevnou oporu ve veřejnosti, na závodech, ve společenských organizacích, ve sdělovacích prostředcích, v rodině.
s-8 I když úlohu školy nesmíme přeceňovat, přece jen v jistém smyslu platí, jaká je dnes škola, taková bude zítra společnost.
s-9 Vycházíme- li z představy cílové perspektivy, můžeme ideální koncepci školské soustavy charakterizovat v nejobecnějších rysech jako plně demokratický a vysoce efektivní systém jednotné kolektivní a zároveň individualizované komunistické výchovy veškeré mládeže od okamžiku, kdy se dítě obejde bez trvalé péče matčiny, do okamžiku, kdy mladý člověk je schopen obejít se bez soustavné péče školy a přejít k cílevědomé sebevýchově.
s-10 Naše dnešní škola přejímá mnohé z tohoto teoretického postulátu, ale mnohé zůstává ještě nesplněnou perspektivou.
s-11 Vzdělává mládež od šesti let, tedy dříve než v mnohých jiných zemích, ale přesto počátek by bylo možno v budoucnu posunout ještě níže, aby se pedagogicky lépe využilo věku, v němž je dětská mysl nejtvárnější.
s-12 Část mládeže navštěvuje školu do # let i déle, velká část však v podstatě končí své soustavné všeobecné vzdělání již v patnácti letech, tedy mnohem dříve, než dosáhne skutečné dospělosti.
s-13 Jednotná výchova v povinné škole je dosud málo individualizována, na druhém cyklu vládne naopak ostrá vnější diferenciace.
s-14 Pedagogická konvergence škol jednotlivých typů a jejich organické sjednocení je dosud hudbou budoucnosti.
s-15 Komunistická je výchova v našich školách zatím spíše ve svých potenciálních cílech než ve svých aktuálních výsledcích.
s-16 Máme- li se v další etapě přiblížit k těmto cílům, bude nutno vyrovnat se především s nejslabšími body, které zdravý vývoj naší školy v současné době nejvíc komplikují.
s-17 Především to je problém političnosti školy.
s-18 Političnost socialistické školy je v její angažovanosti pro revoluční ideály komunismu.
s-19 Mládež většinou již spontánní sklon k revoluční aktivitě, takže nejde ani tak o to, tuto aktivitu teprve vyvolávat, jako spíše ji usměrňovat, aby se nezvrhla v činnost pseudorevoluční, nebo dokonce kontrarevoluční.
s-20 Ne každý protest, ne každá opozičnost je revoluční.
s-21 Etapa, kdy hlavní formou sociální revoluce byl boj o svržení kapitalismu a nastolení vlády dělníků a rolníků, je již za námi.
s-22 Dnes je hlavní formou sociální revoluce boj o upevnění této vlády, a ten se projevuje především konstruktivní budovatelskou prací.
s-23 Mládež musí pochopit, že tato fáze revoluce není snažší než předcházející, spíše naopak, a že i ona mnoho příležitostí osvědčit svou statečnost, iniciativu a vytrvalost.
s-24 Tomuto cíli by měl odpovídat i obsah výchovy.
s-25 Nechť se žáci dovídají v hodinách dějepisu, literatury a dalších předmětů, jak utlačovaní bojovali proti utlačovatelům.
s-26 Dnes však potřebují ještě něco víc.
s-27 Potřebují vědět, jak vítězné třídy upevňovaly svá vítězství anebo jak je zradou, nesvorností či neschopností ztrácely.
s-28 Potřebují vědět, že nové společenské řády se nastolují bojem, ale udržují a upevňují se prací, disciplínou a organizací.
s-29 Výchova naší mládeže bude komunistická, bude- li klást důraz nejen na systém poznatků, ale též na metodu jejich získávání.
s-30 To předpokládá zdokonalit a obohatit soustavu tradičních učebnic tak, aby žáci nenacházeli v knize všechno již hotové, ale museli namáhat svůj rozum, tříbit svou schopnost logického úsudku, řešit problémy vyžadující důvtip i vytrvalost v hledání a zkoušení různých metod.
s-31 Důraz na samostatné myšlení ovšem neznamená kult intelektualismu vzdáleného životu a praxi.
s-32 Marxistická pedagogika vyzdvihuje jednotu myšlenky a činu.
s-33 Proto socialistická škola je škola pracovní a polytechnická.
s-34 V své domovské právo laboratoř, dílna a zahrada, kde mladý člověk zkouší svou obratnost a ověřuje si v praxi své teoretické vědomosti.
s-35 Princip spojení školy se životem a výrobou není módní heslo, jehož aktuálnost by vybledla a vyvanula s nástupem nové sezóny.
s-36 Chyby, ke kterým před lety došlo při jeho realizaci, nemohou být důvodem k jeho odložení do archívu.
s-37 Nebudeme mu dělat barnumskou reklamu a diskreditovat jej překotným zaváděním výrobní praxe, kde pro ni nejsou podmínky, jak se to stávalo v minulosti.
s-38 Ale tím seriózněji je nutno prosazovat, aby škola nesklouzávala znova na pozice scholastického formalismu a neprodukovala místo živých aktivních lidí vydestilované školomety papouškující nabiflovaná slova bez obsahu.
s-39 Již Komenský chtěl, aby škola jako skutečná dílna lidskosti nebyla pouze učebnou, ale také pracovnou.
s-40 Vybavit školu dobrou laboratoří, dílnou a pokusným pozemkem je v jistém smyslu totéž, ba více než prodloužit dobu pouze teoretické výuky o další ročník.
s-41 Nebezpečí školního formalismu však nespočívá jen v odtrženosti od praxe.
s-42 Hrozí i tam, kde duševní rozvoj je chápán příliš jednostranně, pouze jako záležitost intelektu, a podceňuje se emocionální stránka osobnosti.
s-43 Věda je ohromná síla, ale člověk potřebuje ještě něco jiného než vědu.
s-44 Škola, která se chce důsledně vypořádat s přežitky náboženství, by měla vycházet z toho, že náboženství zapustilo u mnohých lidí tak hluboké kořeny nejen proto, že vyplňuje svými mystickými dogmaty bílá místa v knize vědy, ale snad ještě spíše proto, že i svou estetickou dimenzi, jíž vzrušuje smysly člověka.
s-45 Není tendenčnějšího umění v dějinách, než je umění náboženské a církevní.
s-46 A přece právě nad ním bývají často u vytržení ti, kteří se rádi povýšeně distancují od angažovaného socialistického umění.
s-47 Strašák tendenčnosti nesmí odrazovat ani umělce, ani školu od umění ideově angažovaného, protože právě ono je nepostradatelné ve výchově, která chce rozvinout mladého člověka k plné lidskosti.
s-48 Vždyť nejednou tam, kde nestačí k zodpovězení lidských problémů logika, racionální argumentace, nalézá člověk uspokojení v kráse výtvarného díla, v sugestivním verši nebo hudbě, je- li to umění blízké jeho srdci.
s-49 Nejenom vědění je síla, ale také umění je síla.
s-50 Teprve spojí- li škola obojí, položí- li na váhu všechnu racionální přesvědčivost socialistické vědy i všechnu emocionální sugestivnost socialistické kultury, nemůže se minout cíle.
s-51 Demokratičnost naší školy je její velkou hodnotou.
s-52 Ale právě proto nesmí zůstat pouhou frází ani dogmatem.
s-53 Je to princip dynamický, jehož vývoj odhaluje nové aspekty a dimenze.
s-54 Přídělový systém podle zásady každému stejně je revolučním činem v etapě likvidace diskriminující třídní soustavy buržoazní školy, nikoli však vrcholem vývoje socialistické školy, jejíž humanismus respektuje v dítěti zároveň s obecně lidskými vlastnostmi a právy i jeho individuální schopnosti, zájmy a potřeby.
s-55 - li platit každý podle svých schopností, plyne z toho pro školu povinnost tyto schopnosti rozpoznávat a rozvíjet.
s-56 Příroda je ve své štědrosti spravedlivá a rozděluje talenty velmi rovnoměrně bez ohledu na sociální rozvrstvení nebo teritoriální rozdíly.
s-57 V dělnických rodinách i na zapadlém venkově se rodí stejné procento talentů všeho druhu jako ve městech a mezi inteligencí.
s-58 Buržoazní školský systém této skutečnosti nedbal a připouštěl velké plýtvání talenty.
s-59 Zvýhodňoval pouze mládež z privilegovaných vrstev, a tak se stávalo, že vyšší vzdělání získávali i průměrní a podprůměrní, zatímco talenty mezi dělnickou a rolnickou mládeží končily často svou dráhu ve slepých uličkách obecných a měšťanských škol dříve, než se mohly rozvinout.
s-60 Smyslem jednotné socialistické školy je překonat tuto sociální diskriminaci a vytvořit vzdělávací systém, který by dával rovnou příležitost všem, aniž by přitom unifikoval své požadavky a přistřihával všechny podle jediné šablony.
s-61 Jde tedy nikoli o mechanickou jednotnost, nýbrž o její vyšší dialektickou formu, která je naším cílem.
s-62 Zatím je tento postulát realizován nedokonale.
s-63 Jedním ze symptomů toho je chronický neduh naší školy, propadání neúměrně vysokého procenta normálních žáků.
s-64 Nedá se přece vážně tvrdit, že každý šestý občan naší země je tak nenormální, že není schopen absolvovat všechny ročníky základní školy.
s-65 A přece každoročně opouští tuto školu po zákonné devítileté docházce téměř šestina pětina populace, aniž absolvovala její poslední, z hlediska výchovně vzdělávacího nejdůležitější ročník.
s-66 Ve školním roce # - # ukončilo povinnou docházku # dětí, ale pouze # absolvovalo devátý ročník.
s-67 Rozdíl činí v absolutní hodnotě # dětí, což je asi tolik, kolik obyvatel Kolín, Znojmo nebo Cheb.
s-68 Socialistická pedagogika odmítá třídění dětí na hloupé a chytré.
s-69 Nezavírá ovšem oči před problémem talentu.
s-70 Vychází z faktu, že každý jedinec může v některých činnostech dosáhnout úspěchu, bude- li mu umožněno vhodnou orientací příslušné schopnosti cvičit a rozvíjet.
s-71 Aktuálním problémem základní školy je také její vertikální členění.
s-72 Za dosavadního stavu se neúměrně mnoho času věnuje počátečnímu stupni.
s-73 Prvých pět ročníků je didakticky nedostatečně využito, zatímco na vyšším stupni pak prudce zvýšené nároky vedou k povážlivě vysokému procentu propadajících.
s-74 Není náhoda, ale každoročně se potvrzující pravidlo, že právě v šestém ročníku propadá nejvíc dětí, v roce # jen # .
s-75 Naše společnost věnuje na školství nemalé částky.
s-76 Podle statistik vzrostl index těchto výdajů od roku # do roku # na # * , podíl ročních výdajů na školství ze státního rozpočtu vzrostl od roku # do roku # z # * na # * , podíl výdajů na školství z národního důchodu vzrostl za tutéž dobu ze # * na # * .
s-77 Tento trend si musí zachovat i nadále vzestupnou tendenci, nechceme- li zaostávat za ostatními vyspělými zeměmi.
s-78 Tím škodlivější by však bylo smiřovat se s disproporcemi a přebujelostí, jež jsou charakteristické pro současný stav našeho školského systému.
s-79 Vážnou disproporci představuje dnešní trend rozmisťování chlapců a dívek po # letech.
s-80 Mnoho i velmi schopných chlapců odchází do učebního poměru, který je pro slepou uličkou, kdežto na gymnáziích, která mají být hlavním zdrojem pro vysoké školy, mají značnou převahu dívky.
s-81 Neméně vážným problémem je přebujelost našeho vzdělávacího systému.
s-82 Je to důsledek jakési velmi krátkozraké politiky rozinek, která v posledních letech přejímala z jiných školských modelů jen to populární.
s-83 Máme například pětidenní učební týden jako v některých západních zemích, ale nepřešli jsme zároveň na celodenní výuku, jaká je v těchto zemích obvyklá v nejnižších ročnících.
s-84 Cesta k maturitě u nás trvá # let, tedy déle než ve většině nejvyspělejších zemí, a rekordně dlouhá je i naše základní škola s jednotným učebním plánem.
s-85 Nepřekvapuje proto příliš, že se nedostává prostředků na důsledné plnění kdysi vytčeného cíle, totiž poskytovat většině mládeže plné středoškolské vzdělání.
s-86 Tento cíl, stanovený v roce # # sjezdem strany, měl být splněn v roce # .
s-87 Skutečnost je taková, že z celkového počtu úspěšných absolventů ZDŠ populačního ročníku vstupuje na výběrové střední školy sotva třetina.
s-88 Přibližný počet učňů činí necelé dvě třetiny populačního ročníku, # * .
s-89 Asi # * mládeže se po patnácti letech dále nevzdělává a odchází přímo do pracovního poměru, nebo zůstává u rodičů.
s-90 Srovnáme- li s uvedenými ciframi skutečnost, že v SSSR dosahuje nyní # * mládeže plného středoškolského vzdělání jen v denním studiu, nemáme zatím mnoho důvodů k sebeuspokojení.
s-91 Neřešené problémy nižších stupňů a typů školských komplikují i situaci našich vysokých škol, kde je vážným problémem vysoké procento mladých lidí, kteří studium nedokončují.
s-92 Je zřejmé, že nazrává čas ke komplexnímu řešení, které by vytyčilo jasné mobilizující perspektivy a ukázalo zároveň směr, v jakém je nutno postupovat při nejbližších krocích.
s-93 V úvahách, které míří k uvedeným cílům, se zpravidla objevují tyto náměty.
s-94 Dosáhnout, aby v podstatě všechny pětileté děti mohly navštěvovat mateřskou školu.
s-95 Prodloužit povinnou školní docházku aspoň na deset let.
s-96 Soustředit obsah počátečního vzdělání do čtyř nebo i tří let a umožnit plynulejší přechod k systematické výuce na vyšším stupni.
s-97 Zpružnit obsah vyššího stupně povinného vzdělání optimálními formami kvalitativní diferenciace při zachování jednotného vzdělávacího základu.
s-98 Zkrátit cestu k maturitě na gymnáziu z # na # let optimální změnou struktury dosavadního vertikálního členění školské soustavy.
s-99 Postupně sbližovat různé typy škol # cyklu, gymnázium více spojovat s praxí a na odborných školách naopak posilovat přiměřeně složku obecně vzdělávací.
s-100 Pro absolventy učňovských škol vytvořit vhodné nástavbové studium, zdokonalené střední školy pro pracující, umožňující získat plné střední vzdělání a přístup na vysokou školu.

Text viewDownload CoNNL-U