Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - PDT

LanguageCzech
ProjectPDT
Corpus Parttrain
AnnotationZeman, Daniel; Hajič, Jan

Select a sentence

s-1 Privatizace státních statků: ráj úředního šimla
s-2 Jiří Pšenička
s-3 Není asi jiného sektoru, kde by privatizace státního majetku probíhala tak složitě jako v zemědělství, respektive na státních statcích.
s-4 Prakticky všechny státní zemědělské podniky hospodařící na půdě mají již své nájemce, ale vlastnická práva byla převedena na soukromé osoby pouze asi u desetiny z nich.
s-5 Je nepravděpodobné, že by se tento zdlouhavý proces v nejbližší době nějak výrazně urychlil.
s-6 Důvodů je několik, některé pochopitelné.
s-7 Na prvním místě je třeba jmenovat restituce.
s-8 Ty se sice všeobecně pokládají za nejjednodušší formu odstátnění, ovšem platí to pouze tam, kde je znám vlastník.
s-9 Identifikace zemědělského majetku, kterou provádějí katastrální úřady , se povleče ještě celá léta.
s-10 Jestliže není znám majitel, nemohou ani pozemkové úřady rozhodovat o oprávněnosti či neoprávněnosti restitučních žádostí občanů.
s-11 Navíc, valná většina žadatelů, kterým pozemkový úřad jimi uplatněný nárok zamítne, se dále obrací na soud.
s-12 Jak rychle dnes soudy pracují, netřeba připomínat.
s-13 A v tomto vlastnickoprávním chaosu by měla probíhat privatizace.
s-14 Bylo by tedy možné konstatovat - a mnozí již tak učinili -, že restituce jsou brzdou privatizace.
s-15 Avšak jestliže navracení majetku původním vlastníkům bylo uznáno za jeden ze základních (morálních) principů transformace, nelze dnes z hlediska úzkých ekonomických zájmů kritéria zpochybňovat, měnit či upravovat.
s-16 Je-li zde možné něčím pomoci,tak asi posílením jmenovaných restitučních institucí novými pracovníky.
s-17 O práci budou mít postaráno na deset let.
s-18 Naopak se zdá, že pracovními silami se zbytečně plýtvá ve vlastním procesu schvalování privatizačních projektů.
s-19 Systém se postupem času stal přímo vzorovou ukázkou fungování zákonů profesora Parkinsona.
s-20 Posuďte sami, jakou strastiplnou cestu musel každý privatizační projekt absolvovat, než se dočkal realizace: ministerstvo zemědělství vypracovalo zakladatelské projekty na 279 ze 316 státních statků (rozdíl obou čísel vyjadřuje počet podniků privatizovaných kuponově) a předalo je ministerstvu privatizace.
s-21 Zatím 224 projektů privatizační úřad prodiskutoval a odsouhlasil v tzv. dohadovacím řízení.
s-22 Vláda projednala a schválila 167 projektů.
s-23 Ty vrátila na Skalického ministerstvo privatizace.
s-24 Jeho úřad 116 projektů předal opět Luxovu ministerstvu zemědělství k aktualizaci (provedení auditu účetní uzávěrky, rozdělení aktiv a pasiv na jednotlivé nabyvatele, připojení dokladů o identifikaci majetku atd.).
s-25 Celý proces přehazování fasciklů z kanceláře do kanceláře však samozřejmě nekončí.
s-26 Ministerstvo zemědělství stačilo zaktualizovat 84 projektů, které pak znovu převzali lidé ministra Skalického.
s-27 Upravené projekty ještě jednou zkontrolovali, připojili k nim zapečetěné stanovisko vlády a 55 projektů odeslali Pozemkovému fondu.
s-28 Ten zatím stihl 38 projektů předat svým jednotlivým územním pracovištím.
s-29 Jak nám sdělili na ministerstvu zemědělství, asi 20 25 projektů bylo již realizováno, tj. majetek předán úplně nebo zčásti novým vlastníkům.
s-30 Je to málo.
s-31 Koho je možné vinit?
s-32 Především celý systém.
s-33 Je těžké si představit, že by někdo dokázal vymyslet ještě složitější, nákladnější a pracnější.
s-34 Úřední šiml se dosyta nažral a dlouhé roky se bude moci tvářit, jak usilovně pracuje.
s-35 Téměř želví tempo privatizace státních statků ekonomické a (jak potvrdil Nejvyšší kontrolní úřad) někdy i kriminální důsledky.
s-36 Zbytkové státní statky byly postupně zatíženy vysokými závazky, zejména vůči bankovnímu sektoru a restituentům.
s-37 Jejich hospodářský výsledek v loňském roce hovoří za vše: ztráta 5 miliard korun (více jak polovina z celkové ztráty v zemědělství).
s-38 Dluhy, kterými je zatížena část majetku statků určeného pro restituce, zaplatí rozhodnutím vlády stát.
s-39 Přijde ho to na sedm miliard korun.
s-40 Závazky visící na majetku privatizovatelném převezmou noví vlastníci.
s-41 Je pravděpodobné, že mnozí z nich od kupních smluv pod ekonomickým tlakem nakonec budou muset ustoupit i přesto, že jejich splátkový kalendář je rozložen do rozumných dvaceti let.
s-42 Majetek pak opět spadne do klína státu (Pozemkovému fondu), a jak bylo v minulém týdnu rozhodnuto, potom se začne nanovo - veřejné soutěže, dražby ...
s-43 Po bitvě je každý generál.
s-44 Kdybychom však hned od začátku přistoupili na osvědčený systém dražeb, mohli jsme si pár set milionů korun ve státní kase ušetřit.
s-45 Do celého procesu by bylo daleko více vidět a nemuselo by se vynakládat tolik úsilí na zjišťování aktuální tržní ceny strojů, zvířat či stájí.

Text viewDownload CoNNL-U