Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - FicTree

LanguageCzech
ProjectFicTree
Corpus Parttest
AnnotationJelínek, Tomáš; Zeman, Daniel

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 190 • previous

s-101 'Ale jak tedy vysvětlíme skutečnost, že chybí půl libry?
s-102 Možná je tvoje váha rozbitá, nebo jsi vzal špatné závaží?'
s-103 'Moje váha je sice stará, ale tak jednoduše sestavená, že se žádný díl nemůže porouchat, aniž bych si toho všiml.
s-104 A závaží jsem k vážení másla ještě nikdy nepoužil.'
s-105 'V tom to tedy vězí.
s-106 Jak můžeš přesně odvážit máslo pro pekaře, když nepoužíváš závaží?
s-107 Podle citu snad?'
s-108 'V žádném případě,' odvětil sedlák trochu vyvedený z míry.
s-109 Ale chtěl se s námi podělit o to nejcennější, co .
s-110 Nech ho proto ke mně přivést, bude tma.
s-111 A mu přinesou jídlo, ale žádnou vodu, aby se musel spokojit jen s obsahem svého měchu.'
s-112 Když se beduín posilněný dobrým jídlem ocitl znovu před kalifem, ten mu daroval váček s valounky zlata.
s-113 'Abych uchránil před závistivci, předávám ti tento váček teprve nyní.
s-114 A jmenuji také strážcem objeveného pramene a každý, kdo k tobě na své cestě pouští přijde, , že pramen je pod tvou ochranou a ty pod mou.
s-115 Chopil se ho a překvapilo ho, že mu padne jako ulitý: nebyl těžký jako olovo, nikde nenarážel, žádný trn ho nebodal do šíje.
s-116 Cítil ho sice, ale byl si jistý, že bude schopen ho nést.
s-117 A když si ho pozorně prohlédl a osahal, zjistil, že je to jeho vlastní kříž, který nesl dosud.
s-118 Dobrý plavec
s-119 'Mistře,' řekl žák, 'prosím o radu, protože mi připadá těžké soustředit se delší dobu na jednu věc.
s-120 Pořád bych chtěl dělat něco jiného, než právě dělám a myslet na něco jiného, než na co bych měl.'
s-121 'Snaž se stát dobrým plavcem,' odpověděl mistr.
s-122 'Tak jako jsem se choval , by se choval i každý dobře cvičený pes.
s-123 Když ho zavoláš, přijde, když ho pošleš pryč, tak jde.
s-124 Takové chování není známkou dobrého člověka.
s-125 To bylo docela snadné.'
s-126 Suverénnost
s-127 Když známý mistr meče cítil, že se blíží jeho konec, přemýšlel, kterému ze svých tří synů by měl předat svou cennou zbraň.
s-128 Rozhodl se, že pomocí jednoduchého triku otestuje chování a vlastnosti svých dětí.
s-129 Na zárubeň dveří položil polštář tak, aby při jejich otevření spadl.
s-130 Potom k sobě zavolal svého nejmladšího syna.
s-131 Při příštím novoluní běžte do zahrady a zavažte si oči, abyste se mohl lépe soustředit.
s-132 Pak vezměte do obou rukou vrbový proutek a zcela soustřeďte svou pozornost na jeho pohyb.
s-133 Mezi půlnocí a jednou hodinou vás dovede na správné místo.
s-134 Ale nesmíte ani pomyslet na hrochy!'
s-135 Při novoluní udělal hledač pokladu vše, co mu bylo řečeno.
s-136 Se zavázanýma očima, pevně svíraje vrbový proutek se prodíral tmou.
s-137 Najednou bylo slyšet tiché zaklení.
s-138 Potom výkřik!
s-139 Strhl si z očí šátek a mnul si čelo.
s-140 ' podruhé se to snažím vytlouct z hlavy!' láteřil.
s-141 'Nikdy v životě nenapadlo myslet na hrochy.
s-142 Dvořané zahanbeně hleděli stranou.
s-143 Někteří se cítili podvedeni.
s-144 Jiní byli uraženi.
s-145 Ale nikdo se neodvážil nic namítat, když si král zavolal lovce k sobě a řekl:
s-146 'Tento mladý muž je novým správcem.
s-147 Považujte si ho stejně, jako si vážíte mne.
s-148 Byl jediný, kdo se nenechal odradit ani úkolem, ani vašimi názory.
s-149 Rozhodující pro něj nebylo to, co viděl a slyšel, ale to, čemu sám věřil a co sám vyzkoušel.'
s-150 Vzdálenosti
s-151 'Tři měsíce jsem putoval, abych došel k sem tobě.
s-152 Rád bych, abys mi ukázal, jak kráčet cestou osvícení' řekl horlivý žák mistrovi.
s-153 Nechci ti oplácet stejným, protože nevlídnost nelze překonat nevlídností ani nenávist nenávistí.
s-154 Tady pomůže jen velkorysost a proto ti udělám radost:
s-155 Protože po tvém nevlídném přivítání nemám chuť tvé pozvání přijmout, můžete sníst všechno sami.'
s-156 Pozitivní myšlení
s-157 Po celodenní jízdě dorazil poutník do města, které nikdy dřív nenavštívil.
s-158 Jeho obyvatelé nosili cizokrajné oblečení zářivých barev, jejich řeč byla prostoupena zvláštními zvuky.
s-159 Domy měly okrově žlutou, modrou nebo červenou omítku a na tržišti nabízeli plno zboží.
s-160 Poutníkovi jen oči přecházely.
s-161 Osvěžil se u prodavače vody a když procházel kolem stánku s pamlsky, zmocnila se ho nesmírná chuť na něco sladkého.
s-162 'Napsal jsi tam i moje jméno?' zeptal se Tomáš.
s-163 'Proč se na to ptáš?
s-164 Víš přece, že nepatříš mezi přátele Boha,' odpověděl anděl.
s-165 'To je pravda, že nejsem boží přítel,' připustil Tomáš.
s-166 'Ale jsem přítel přátel Boha!'
s-167 Mlčky a zamyšleně se anděl podíval na Tomáše, a potom řekl:
s-168 'Stejně jsem byl pověřen, abych napsal tvé jméno na začátek seznamu.
s-169 Neboť víra se rodí z beznaděje.'
s-170 Nadšení
s-171 Dědeček měl revma.
s-172 Seděl ve své lenošce a sotva se mohl pohnout.
s-173 Jednou ho návštěva poprosila, aby vyprávěl o svém slavném učiteli.
s-174 Zpočátku dědeček vyprávěl rozvážně.
s-175 Potom se ale nechal vzpomínkami strhnout.
s-176 Hostitel nedal jinak, než že ho bude sám obsluhovat a stále ho pobízel, si ještě vezme, že je všeho dost.
s-177 Překypoval zdvořilostí, laskavostí a pozorností, takže i přes svou nedůvěru zůstal host ještě další tři dny a noci.
s-178 Svého hostitele musel velmi důrazně přesvědčovat, že opravdu musí nezbytně odjet.
s-179 Nakonec to vypadalo, že zraňuje starcovo dobré srdce, protože ten s povzdechem pozvedl oči k nebi a odevzdaně přikývl.
s-180 Pár mladíkových věcí bylo za chvilku naloženo v autě a nastal čas rozloučení.
s-181 Dojat starcovou pohostinností potřásl mu srdečně rukou.
s-182 'Ne, o tom jsme nikdy nemluvili,' odpověděl žák.
s-183 'Ale v tom to právě je:
s-184 Když nedostanu odpověď na tyhle otázky, tak je mi celé studium k ničemu!'
s-185 'No, tak přemýšlej o přirovnání, které ti teď budu vyprávět,' vyzval ho mistr.
s-186 'Jeden muž byl v boji raněn šípem.
s-187 Doplazil se do stínu stromu a když k němu konečně přišel lékař, raněný mu řekl:
s-188 'Nevytahuj ještě ten šíp.
s-189 Chci nejdřív přijít na to, kdo postřelil, kde stál, když trefil, jaký luk použil a z jakého dřeva je šíp.'
s-190 Kdyby chtěl raněný čekat na tyto odpovědi, mezitím by zcela určitě zemřel.

Text viewDownload CoNNL-U