Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 194 • previous

s-101 V si pak skalničky potřebné minerály vyhledají.
s-102 V čerstvé zemi dostanou zároveň s ostatními minerály také sloučeniny dusíkaté, neboť plynný dusík si rostliny prakticky nemohou ze vzduchu brát.
s-103 Znamenité, ba nejlepší hnojení dusíkem je bouře.
s-104 Na bouřkové deště rostliny velmi rychle reagují a jejich celkový vzhled se náhle osvěžuje, a to jak u nás v zahradě, tak i v přírodě.
s-105 Blesky totiž svými elektrickými výboji tvoří s dusíkem amoniakální sloučeniny, jež ve formě dešťových kapek v rozpuštěném stavu se snášejí na zem a na květiny.
s-106 Ty pak skoro hltavě dusíkaté sloučeniny svými kořínky vysávají.
s-107 Po bouřkových deštích a za teplých dnů i při zatažené obloze nastává ta pravá vegetace, které se říká dny růstu.
s-108 Dalším častým dotazem je, zda skalky se mají kropit či nikoliv.
s-109 Na jaře, kdy je každý stupínek teploty v půdě neobyčejně cenný, nemělo by se kropit nikdy studenou vodou.
s-110 V březnu bývá půda tak jako tak ještě silně provlhlá a kropení je proto skoro bezúčelné.
s-111 Ke kropení skalek se dostáváme mnohem později, když je půda zcela vyschlá, a i pak musíme přihlížet, zda máme kropit alpínum, které je na svahu či na rovině, a také, na kterou stranu světovou je zahrada obrácena.
s-112 Neméně důležité je, zda zahrada je na půdě hlinitojílové či písčité.
s-113 Jíl a hlína drží v půdě mezi kameny velmi dlouho vlhko a pod kameny samými je pak vlhkost ještě větší.
s-114 V hlinitojílových půdách i v letních měsících kropíme zřídkakdy, snad jen po dlouhých periodách sucha.
s-115 Písčitý terén naproti tomu ztrácí vodu mnohem dříve.
s-116 Důležitou okolností je, jaké sousedství máme kolem alpína, zejména jaké stromy v nejbližším okolí rostou.
s-117 Kořeny takových stromů z blízkého sousedství odebírají mnoho vody z celé půdy.
s-118 Nejhorší z nich jsou pak ty stromy, které mají povrchové kořeny zasahující mnoho metrů daleko od kmene jako například bříza nebo jasan.
s-119 Ty bychom v sousedství vůbec neměli mít.
s-120 Bříza spotřebuje přímo neuvěřitelná kvanta vody.
s-121 Odborné ústavy ve Švýcarsku a Německu přesným měřením zjistily, že vysoká dospělá bříza potřebuje za týden v letních měsících # litrů vody.
s-122 Slunečnice v květu spotřebuje za den # litry.
s-123 Taková místa, kde máme sousedy tak žíznivé, musíme pochopitelně často a vydatně kropit.
s-124 Když se s kropením nechceme zlobit, nezbývá než břízu či jasan porazit nebo přestěhovat alpínky jinam a na jejich místo dát rostliny, kterým věčně žízniví sousedé nebudou vadit.
s-125 Takovými rostlinami, které snášejí sucha a jsou přímo umělci v hladovění a žíznění, jsou kupříkladu netřesky.
s-126 Stojí to za pokus.
s-127 Položte je na malou prohlubeň balvanu, kam dáte jen malou hrstičku země.
s-128 Netřesky se v této hrsti půdy zachytí velmi ochotně, každý rok jim rozety budou přibývat, a dokonce v chudobě i zakvetou.
s-129 A nyní jaký vůbec kropení smysl.
s-130 Voda rozpouští v zemi výživné látky a činí je tak pro rostlinu poživatelnými.
s-131 Rostlina sama o sobě pozůstává z velké části z vody, která se z zvláště za horkých dnů silně odpařuje.
s-132 Jednorázové důkladné pokropení postačí skoro na celý týden.
s-133 Je docela bezúčelné kropit jen povrchově, protože voda nepronikne půdou ke kořenům, zůstává jen na povrchu, rychle se odpaří a rostlina z nemá žádný užitek.
s-134 Jde- li o větší plochy, nepoužíváme kropáčů, nýbrž užijeme hadic s rozprašovačem na špičce, aby silný vodní proud rostliny nepoškodil.
s-135 Také je možno použít přenosných rozmlžovačů, které necháme působit půl hodiny celou hodinu na jednom místě, a pak přeneseme dále.
s-136 Svou důležitost i doba, kdy kropení provádíme.
s-137 Nejlépe je kropit v podvečer po západu slunce, kdy nám nakropená voda zůstává dlouho do noci v zemi, slunce ji nevypařuje a rostlina se může napájet do rána.
s-138 Toto kropení je možno provádět také v ranních hodinách, ale to hodně brzy, asi okolo # # hodiny.
s-139 Nejvýhodnější však zůstává kropení večerní.
s-140 Sázení nově zakoupených rostlin provádějme vždy s rozmyslem, nikdy ve spěchu a bez náležité rozvahy.
s-141 Sázení je vždycky jakýmsi svátečním okamžikem.
s-142 Zásadou se nám musí stát, že každou květinu, kterou si zasazujeme do alpína, musíme dobře znát nejen podle jména a jejího nároku na kulturu, ale musíme i vědět, jak je v květu vysoká a jakou barvu.
s-143 Vyšší květiny nikdy nemícháme s nízkými, aby nám pak ty nízké nezaclonily a neschovaly.
s-144 Také barva hraje důležitou roli, poněvadž květiny stejných barev a současně kvetoucí nesázíme nikdy vedle sebe.
s-145 Mnoho bílé barvy kupříkladu působí příliš studeně a snad i smutně.
s-146 K bílé barvě dejme souseda červeného nebo modrého.
s-147 Sázení provádějme vždy za neslunečného dne, nikdy do země deštěm promoklé, aby se kořínky mokrem nezapletly.
s-148 Kořínky vždy v zemi opatrně rozložíme a tím usnadníme květině její rychlé zakořenění.
s-149 Samozřejmě po zasazení rostlinku kropáčem zalijeme.
s-150 Rostliny jsme nakoupili s balíčkem vyklopeným z květníku, a můžeme je proto sázet po celou sezónu.
s-151 Rostliny bez balíčku sázíme nejlépe na jaře nebo v září.
s-152 V seznamu rostlin je u každé rostliny uvedeno, jaký si činí nárok na složení substrátu.
s-153 Podle počtu rostlin, které chceme zasadit, si odhadneme, kolik je substrátu třeba.
s-154 Ten předem smícháme a jamku, do níž rostlina přijít, z poloviny naplníme.
s-155 Pak vložíme rostlinu a zasypeme ji do roviny terénu.
s-156 Zeminu zcela lehce prsty přitlačíme.
s-157 Uvádím- li v seznamu u rostliny zeminu a značí to polovinu země zahradní s polovinou země písečnohumózní a podobně.
s-158 Některé rostliny kupujeme a sázíme jen po jedné.
s-159 Jde o zcela malou drobničku, kupujeme raději dvě a sázíme je k sobě, neboť s jedinou docílíme pochybného efektu.
s-160 Totéž platí o cibulkách.
s-161 Kupříkladu sázíme tři botanické tulipánky jednoho druhu vždy k sobě, stejně tak crocus, eranthis, chionodoxa, neboť jde o zcela malé rostlinky.
s-162 Také okrasné česneky jako allium, moly nebo * nás ostrowskianum sázíme po třech ve vzdálenosti # centimetrů od sebe, a to nikdy do rovné linky, ale vždy do podoby trojúhelníku.
s-163 Jak jsem několikrát shora uvedl, upoutává nás na každé rostlině její vnější krása, to jest její tvar a barva.
s-164 To jsou ty části rostliny, které jsou na povrchu a které jsou stále vystaveny na odiv.
s-165 V zemi pak našim očím ukryt zůstává jejich kořenový systém, cibule či hlíza.
s-166 Kromě květu rostlina nad zemí listy s krásným zeleným zabarvením, které dodává chlorofyl, zelené barvivo.
s-167 Toto zelené barvivo ve všech rostlinách neobyčejně důležitou funkci.
s-168 Pomocí slunečních paprsků asimiluje, a vytváří tím důležité látky pro život rostliny i pro její stavbu.
s-169 Chlorofyl pro každou rostlinu takovou důležitost jako krev pro živočichy.
s-170 A jakou funkci květ.
s-171 Teprve Angličan Grew v roce # popsal přesně funkci tyčinek jako orgánu samčího a funkci semeníku s čnělkou a bliznou jako orgánu samičího.
s-172 Víme tedy nyní, že opylování je proces analogický s pohlavním aktem živočichů.
s-173 Nesmíme tedy být tak domýšliví při pohledu na horskou loučku pokrytou pestrými a hýřivými barvami rostlin, že to vše připravila příroda jen pro nás, pro naše potěšení, ale musíme si uvědomit, že tato krása svůj vyšší cíl a smysl, že je to vše částí velké životní cesty rostlinstva.
s-174 Ty překrásné barvy přitahují ke květům hmyz a nejsou jen nějakou koketérií rostlin mezi sebou.
s-175 Ano, hmyz je to, který pro obnovu a zachování dalších generací v přírodě u rostlin svou velkou úlohu.
s-176 Právě ty barvy jej lákají, aby provedl ten nejdůležitější akt opylování.
s-177 Opylování rostlin neprovádí však jen hmyz.
s-178 V říši rostlin dochází k tak zvanému samoopylování nebo také dochází k opylení větrem, který přenáší pyl z jedné rostliny na druhou.
s-179 Jak bylo vědeckými pokusy zjištěno, a to již v minulém století, rozpoznává hmyz květy podle barev.
s-180 Náš slavný český botanik, akademik Němec, uvádí některé z vědeckých pokusů, při nichž byly dány pod skleněné desky květy různých rostlin a na některé z nich bylo kápnuto medu.
s-181 Hmyz však věnoval pozornost jen květům určité barvy bez ohledu na to, zda je na nich med či není, květů jiné barvy si ani nepovšiml.
s-182 Rozhodla barva a zrakový čiv hmyzu.
s-183 Na jiném místě uvádí akademik Němec, že v předjarní době, kdy kvete eranthis, talovín, zlatitou žlutou barvu, vystavil na odiv včelám v těsném sousedství pravé rostliny papírové imitace téže barvy a tvaru.
s-184 Hmyz oblétával všechny květy, ale velmi dobře rozeznal, který květ je pravý a který je pouhá napodobenina.
s-185 Tato schopnost rozeznávat barvy není u hmyzu stejná, ale vynikajícím znalcem a rozpoznavatelem je především včela.
s-186 Méně dokonalý v tomto ohledu je motýl a moucha.
s-187 U některých rostlin je na opylování několik dní času.
s-188 Jiné si zase musí pospíšit.
s-189 Kupříkladu mexická krasavice tigridie žije pouhých # # hodin svým květem, který po této krátké době uvadne.
s-190 Během těchto # # hodin musí dojít k opylování, jinak nedá rostlina semena.
s-191 Proto snad je její květ tak velký, oslnivě krásný a nápadný, aby hmyz přilákal a na sebe co nejvíce upozornil.
s-192 Pravý opak je u tropických orchidejí, které kvetou velmi dlouho několik týdnů.
s-193 Jakmile je orchidea opylena, zhasne a uschne, jako by se uzavírala vůči světu.
s-194 V ovšem jde život dál a uvnitř uzrávají vzácná semena chuti.

Text viewDownload CoNNL-U